Gå til innhold
  • Bli medlem

"Tema"-klassen, SKALA 2012


Roar Stensrud

Anbefalte innlegg

Hei alle.

 

Temaklassen på SKALA 2011 ble ingen stor suksess, defor prøver vi en annen tilnærming. Her i denne tråden kan man komme med forslag til Tema på SKALA 2012. Håpet er at et av forslagene utkrystalliserer seg til å bli mye mer populært enn de øvrige slik at vi kan forvente en litt høyere deltakelse. En annen tanke har vært å kåre det mest populære gruppebygget til offisielt tema. Og skal vi gå for den tilnærmingen, ser det ut som Italia-bordet til Jens Roger kommer til å få konkurranse på neste SKALA.  :D

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes temaklassen i år var helt perfekt jeg! Kuleste premie jeg noen gang har vunnet!

 

Men over til 2012, jeg foreslår "what if". Et slikt tema kunne f.eks tolkes slik: hva om tyskland vant krigen og fikk laget sine merkelige våpen som de forsket på? Her kan også sci-fi byggere klare å snike seg inn i klassen. Hva om biler ikke kunne være kortere enn 6m og ha minst 500 Hk? Amerikanerne fikk det som de ville på -50 tallet og alle fikk sin egen flygende bil eller rocketpack?

 

Det er også et tema som kan tolkes ganske fritt, men etter hva jeg har lest på andre forum så er "what-if" et ganske vanlig tema for gruppebygg.

 

Det kan jo hende at samme tema har vært bruk på utstillinger tidligere, men de fleste modellbyggere bygger hele tiden nye modeller!

 

Problemet med dette temaet er at dioramaet jeg prøver å bygge vil nok ikke passe i denne klassen! Jeg liker "hjemmelagde" premier, de er mye mere verdt enn en "plastpokal"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel foreslått det før og foreslåt det igjen: Norsk.

Nå blir det vel pris for beste Norske forbilde men jeg har inntrykk av at de fleste her inne liker å bygge Norske forbilder uansett hva det er snakk om. Hadde jo vært fint å få samlet alt på et bord :)

Ellers så liker jeg egentlig ideen til Kjell om "What if" også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Johansen

Ingen vits med en temaklasse hvis ingen deltar aktivt - det mest aktive gruppebygget = offisielle temaet. Enkelt og greit, ikke komplisert og gjenstand for endeløse diskusjoner. For å gjøre den enkelt å skille flere populære gruppebygg hvis det skulle oppstå - da er det gruppebygget som først kan skilte med f. eks 10 ferdige modeller.

 

Hvis jeg skal begrunne hvorfor jeg mener dette; å lime sammen plastbiter er for de fleste en litt enslig om ikke ensom hobby. Et aktivt gruppebygg blir egentlig en svært sosial greie, dog digitalt, men likevel. Jeg startet opp tre modeller til Eksperiment - men ingen andre deltok her på forumet og da ble det hele litt trist egentlig. Samtidig hadde perkele-gjengen det helt toppers og det produserte ett hav (eller ett bord) fullt av modeller. Tror det holder med begrunnelse egentlig.

 

:) Janse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janse oppsummerer dette veldig bra. Om SIG Pasta Basta mot formodning skulle dabbe kjapt av, kan man lobbyere for et annet, tilsvarende SIG, men jeg har ikke helt trua på det. "What if" blir også litt for likt eksperiment, tror jeg, uten at jeg skal skyte ned forslaget allerede i starten, men det er jo ytterst sjelden vi ser what if-modeller her inne.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vits med en temaklasse hvis ingen deltar aktivt - det mest aktive gruppebygget = offisielle temaet. Enkelt og greit, ikke komplisert og gjenstand for endeløse diskusjoner. For å gjøre den enkelt å skille flere populære gruppebygg hvis det skulle oppstå - da er det gruppebygget som først kan skilte med f. eks 10 ferdige modeller.

 

Hvis jeg skal begrunne hvorfor jeg mener dette; å lime sammen plastbiter er for de fleste en litt enslig om ikke ensom hobby. Et aktivt gruppebygg blir egentlig en svært sosial greie, dog digitalt, men likevel. Jeg startet opp tre modeller til Eksperiment - men ingen andre deltok her på forumet og da ble det hele litt trist egentlig. Samtidig hadde perkele-gjengen det helt toppers og det produserte ett hav (eller ett bord) fullt av modeller. Tror det holder med begrunnelse egentlig.

 

:) Janse

 

Helt enig med Janse her !

 

Happy modelling,

Ruben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt på sida, men blir det Lima November-utstilling på Skala 2012?

 

Jeg har kommunisert med Ruben og vi har et ønske om å få til dette.

 

Mitt problem er at jeg har mine modeller stående på hytta. Dette er en sommerhytte som ikke benyttes om vinteren og siden Skala arrangeres i februar/mars så får jeg ikke hentet mine modeller. Men forhåpentligvis er det andre modeller som kan stilles ut.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt på sida, men blir det Lima November-utstilling på Skala 2012?

 

Jeg har kommunisert med Ruben og vi har et ønske om å få til dette.

 

Mitt problem er at jeg har mine modeller stående på hytta. Dette er en sommerhytte som ikke benyttes om vinteren og siden Skala arrangeres i februar/mars så får jeg ikke hentet mine modeller. Men forhåpentligvis er det andre modeller som kan stilles ut.

 

Nils

 

vi går jo inn i sommer året nå?? hva med å hente de nå og lagre de til skala 2012 ? :)

 

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi går jo inn i sommer året nå?? hva med å hente de nå og lagre de til skala 2012 ?

 

Gjemme dem bort? Da får jo ingen sett dem. Der de står gjør de iallefall "nytte" for seg.

 

Nils  :)

Så det er mye trafikk på hytta eller? siden de gjør "nytte" for seg der. Eller har jeg forstått det slik at kun er du og dine som ser de når dere er på hytta. Da har vel dere sett de nok, skulle jeg tro wOOt Hvis oppofrelsen er å pakke de ned for noen måneder så klarer du det Nils. Du får nok sove om natten skal du se. Nuvel. Tilbake til tema  ;D

 

........"What if" blir også litt for likt eksperiment.........

Arild :)

 

Enig. Det blir for likt allerede året etter, men et godt forslag til et senere tema.

 

Jeg mener å huske at det har vært før, men jeg kunne tenke meg et tema med et spesifikt årstall. Modellen stilles ut med en liten forklaring ved siden av. Dette inkluderer alle byggere, alle byggestiler og alle hovedklasser. (Bare ikke velg noe på 80-tallet. For når det gjelder bil var dette i mine øyne århundrets nedtur for bilindustrien. Et blodfattig ti år som jeg helst vil glemme) :'(

 

Ingen vits med en temaklasse hvis ingen deltar aktivt - det mest aktive gruppebygget = offisielle temaet. Enkelt og greit.......

:) Janse

 

Ikke dumt tenkt Janse. Det blir litt mye sigger og temaer, gruppebygg o.l.. så på den måten kan det bli litt oversiktlig for alle.....kanskje ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temaet har jo vært rimelig vilt før så hvorfor ikke .. "Asia " eller mere varmt og velkomment etter en lang vinter "Sør Amerika" så kommer vi langt vekk fra pasta, surstauming, og tricolori som vekser frem her.....

 

Asia kunne vært kult! Mange morsomme modeller som kan bygges til det, både bil, båt, fly og panser!

 

Sig Sushi!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Bare ikke velg noe på 80-tallet. For når det gjelder bil var dette i mine øyne århundrets nedtur for bilindustrien. Et blodfattig ti år som jeg helst vil glemme) :'(

 

Fy skam - jeg hører knirkingen av min 1985 Volvo 360GL som skrur seg rundt i grava si! (ikke smøregrava, altså.)

 

Anders  >:(:(

 

Som jeg sa; "Et blodfattig ti år". 80 talls Volvo var solide nok de, hvis man ser bort fra rust, men designmessig var den ikke akkurat noe hakeslepp. Spesiellt 200 serien. (Har hatt to stk. 80 talls 245er selv) Det var vel bare Ford Fairmont som var "firkantetere".

Det nærmeste jeg kommer litt brusing i blodet var vel, som vi snakker om annet sted  på forumet, Countach, som var, i mine øyne, mer rå enn pen.

 

Forøvrig syntes jeg Asia er et godt tema, og stemmer i der....eller Sør Amerika for den saks skyld. Vidt spekter, mange ideer. Jeg tror nok Asia er det temaet med mest variasjon og muligheter, men det er sett fra mitt ståsted. Ikke for det. Jeg har et par ideer for Sør Amerika også, hvis det butter, men om det ev. blir ferdig til Skala 2012, det vet ingen. Ikke engang jeg.

...eh. Hva konkludererer jeg med...ehh. JOh....1 stemme fra meg på "Asia" ev. "SIG Pasta Basta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.