Gå til innhold
  • Bli medlem

Grå F-104G?


Anbefalte innlegg

Jadda i forbindelse med gruppebygget så har jeg også lyst å bygge en norsk Starfighter og da i skala 1/32. Ettersom jeg ikke finner dekaler til Cf utgaven så blir jeg nødt å bygge en i sølv noe jeg egentlig ikke har lyst til siden jeg ikke har airbrush foreløbig. Så derfor tenkte jeg å bygge en i grå utførelse istedet som også er litt enklere.

 

Har søkt rundt på forumet og prøvd å gå inn på starfighter.no men den siden funket ikke??

 

Noen som har litt innsikt å dele med meg angående grå starfightere? Jeg har ikke så mye peiling, men det er jeg sikker på noen andre her inne har!

 

Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge anskaffa tre enseters Starfightere som ble malt med grå antikorrosjonsmaling. I tillegg ble en toseter som ble kjøpt brukt fra Tyskland, malt grå. På denne sida finnes det noen bilder. Søk på F-104 viss det ikke er bilder av den flytypen som kommer opp.

 

 

http://airforcephotos.luftkrigsskolen.no/PhotoGallery/tabid/53/Default.aspx

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har Vingtor arket, saa er det merking for en lys graa F-104G paa det arket.  De tre F-104G som Einar nevner var bygget hos Canadair (de var lisensbyggede F-104G, IKKE CF-104 som var en modifikasjon og fikk egen betegnelse).  Det er og et bilde av flyet (FN-L tror jeg) paa hjemmesiden til Vingtor vingtor.net.

 

Den soelvgraa fargen som Kyrre beskriver kom vel etter at skvadronkodene forsvant, og da ble og rundellene mindre samt lynet forsvant.

 

Jens

 

PS:  Hadde det vaert en tanke aa flytte denne posten over til Starfighter gruppebygg seksjonen for aa gjoere den lettere aa finne der?

 

PPS:  Det var kjapt :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge fargesidene til Luftforsvaret SIG, som nå er nede for oppdatering, var de tre Canadair-monterte F-104G malt ADC Gray FS 16473, som er lik Xtracolor 138, og som antakelig er den samme gråfargen som på undersida av vingene på metallblanke F-104G.

 

I tilfelle det skulle være av interesse for noen....  ;)

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er av interesse Einar!!!

Selv om jeg akkurat har avsluttet CF-104 prosjektet mitt og egentlig ikke er klar for et nytt Starfighter prosjekt så synes jeg denne maskinen i grått var nydelig. Det er nesten så jeg har lyst til å kaste meg over denne Starfighteren i grått. Jens Håkon har allerede oppfordret meg til å delta i gruppebygg av Starfightere. Så time will show!

Ole

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

 

Et lite forbehold jeg har med den grå starfighterfargen, er at gråfargen på undersida av de blanke F-104G er beskrevet som litt metalic av noen. Dersom dette er den samme fargen som på de heilgrå starfighterne, så skal også denne ha en anelse metallskinn.

 

I små skalaer som 1:144 og 1:72 er metallskinnet neppe særlig merkbart, men i en stor skala som 1:32, så bør en kanskje vurdere å blande inn litt sølv eller aluminiumsfarge.

 

Einar S

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg akkurat har avsluttet CF-104 prosjektet mitt og egentlig ikke er klar for et nytt Starfighter prosjekt så synes jeg denne maskinen i grått var nydelig. Det er nesten så jeg har lyst til å kaste meg over denne Starfighteren i grått.

 

Men det er jo den JEG har tenkt å bygge ... FN-L altså. CF din er forresten fantastisk nydelig, Ole!

 

Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sett i gang Ragnar. Regner med at den Starfighteren er i trygge hender da. Foreløpig er jeg dypt inne i F16AM prosjektet mitt. Oppgraderer Hasegawa sin F16 til MLU med en Kinetic F16AM som donor. Når det gjelder Starfighter bygging må jeg ha en liten pause før jeg eventuelt setter i gang med en til. Men som nevnt den grå Starfighteren er flott. Og takk for skryt av CF'en!

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.