Gå til innhold
  • Bli medlem

Ferdige modeller - Eksperiment - Skala 2011


Anbefalte innlegg

  • 1 år senere...

Ja, her var det jo noe alvorlig med ferdige modeller.  :doh:

 

Blir det i det hele tatt deltakelse i denne klassen i år i det hele tatt? Oppslutningen tatt i betraktning, er det kanskje ikke verdt å anstrenge seg for å finne på et nytt tema til neste års Skala, men heller la gruppebyggene leve sitt eget liv...

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Johansen

Går vel an å se an gruppebyggene og ta det mest populære som "offisielt", SIG Perkele utkrystalliserte seg jo såpass raskt at det ikke hadde vært noe problem til årets Skala. Det er jo kjedelig med gruppebygg når ingen bygger noe.

 

:) Janse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringen tilsier at det å stemme frem et tema er omtrent like dødfødt som at noen bestemmer et, om vi ser på de gruppebyggene som har vært. SIG Perkele har uten sammenligning vært det mest vellykkede, og det skyldes utvilsomt at det sprang ut av et spontant engasjement blant folk med betydelig ferdigstillelseskapasitet...

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg deltar i temaklasser i ny og ne, så tror jeg neppe jeg vil savne det dersom det skulle bli tatt av plakaten i framtida.

Problemet er vel i hovedsak at folk flest har begrenset tid å bruke på modellbygginga, og derfor prioriterer de modeller de ønsker å bygge ut fra egen interesse og ikke kun for å delta i konkurransen.

Det er vel ikke en eneste av de som har vært med i klubben over litt tid som ikke har dratt på seg et større antall esker enn det de kan makte å få ferdig ikke bare i overskuelig framtid, men for mange og meg selv inkludert i forventet levetid.

Dersom det dukker opp et tema innenfor det man allerede måtte ha liggende, så kan jo dette være med på å motivere til å få det ferdigstilt.

Men de færreste bruker hverken penger på å kjøpe eller tid på å bygge noe som ligger i grenseland av hovedinteressen.

For å få et tema til å være aktuelt for flest mulig på SKALA så må temaet være såpass generelt at det dekker alle hovedklassene.

Noe av grunnen til at en temaklasse fungerer bedre på NC enn på SKALA er at NC allerede er begrenset til bil og bilbyggere.

Men selv her har det vært år hvor temaklassen har vært en flopp.

 

Akkurat som jeg føler at temaklassen egentlig ikke har noe å gjøre i den ofisielle klasseinndelingen for SKALA, så bør heller ikke gruppebygg eller andre tillegg være det.

Men jeg tror det vil være mer suksess for både mangfoldet og deltagelsen ved å flytte fokus til gruppebygg eller SIG klasser som kan bygge opp litt konsistens og kontinuitet over tid i stedet for en klasse med tilfeldige og varierende temaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fornuftig fra Jens Roger her. Kom nå på et forslag til tema/gruppebygg/SIG som kanskje kunne slått an. Ganske enkelt NORSK, altså modell med norske relasjoner. Det er jo noe de fleste her inne er ganske gira på, om vi bygger bil, panser, fly, diorama, figurer eller andre ting så vil vi gjerne bygge noe med norsk tilknytning.

 

Fant ut at jeg vil utbrodere litt mere, hva med å ha Norsk som fast SIG/Tema/gruppebygg? Da kan man jo bygge en modell med norsk tilknytning og velge om man vil stille ut i den klassen den ellers hører hjemme i eller på Norsk bordet. Ta f.eks. Mitsubishi pickupen jeg bygget ifjor. Denne kan stilles ut i Light Commercial eller da under Norsk ettersom jeg har montert norske skilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.