Arild Moland Posted March 10, 2010 Posted March 10, 2010 Hei hei, nå skal vi ikke glemme temaklassen for neste års Skala. Seksjonen er herved opprettet, og i denne tråden kan du poste bilder når du er ferdig. Arild Quote
Arild Moland Posted March 23, 2011 Author Posted March 23, 2011 Ja, her var det jo noe alvorlig med ferdige modeller. Blir det i det hele tatt deltakelse i denne klassen i år i det hele tatt? Oppslutningen tatt i betraktning, er det kanskje ikke verdt å anstrenge seg for å finne på et nytt tema til neste års Skala, men heller la gruppebyggene leve sitt eget liv... Arild Quote
Tormod Sørvang Posted March 23, 2011 Posted March 23, 2011 Dropping av temaklasse og heller se hva som dukker opp av gruppebygg er sett ingen dårlig idé. Hvis temaet ikke fenger er det ingen som gidder å bygge, men finner noe annet de har mere lyst på. Quote
Guest Jan Erik Johansen Posted March 23, 2011 Posted March 23, 2011 Går vel an å se an gruppebyggene og ta det mest populære som "offisielt", SIG Perkele utkrystalliserte seg jo såpass raskt at det ikke hadde vært noe problem til årets Skala. Det er jo kjedelig med gruppebygg når ingen bygger noe. Janse Quote
Gaute Halsaunet Posted March 23, 2011 Posted March 23, 2011 Jeg har meldt på Golden Rod i Eksperiment klassen, selv om den ikke er bygd innenfor denne kategorien på forumet så håper jeg at jeg kan stille den der. Quote
Terje Rønningbakken Posted March 23, 2011 Posted March 23, 2011 Var jo endel uenigheter om hva som kunne kalles experiment om det var noe som kun ble laget ett fåtall eksemplar av eller eks Kræsjtester av kjøretøy. Selv fikk jeg ikke noe ordentlig svar så jeg droppa ut av temaet Men hva med å stemme frem ett tema istede for å velge ett tema innafor styre? Quote
Arild Moland Posted March 23, 2011 Author Posted March 23, 2011 Erfaringen tilsier at det å stemme frem et tema er omtrent like dødfødt som at noen bestemmer et, om vi ser på de gruppebyggene som har vært. SIG Perkele har uten sammenligning vært det mest vellykkede, og det skyldes utvilsomt at det sprang ut av et spontant engasjement blant folk med betydelig ferdigstillelseskapasitet... Arild Quote
Gaute Halsaunet Posted March 23, 2011 Posted March 23, 2011 For meg virker det som tema på NC er betraktelig mere populært enn på Skala/LU. Quote
Ronny Øygard Posted March 23, 2011 Posted March 23, 2011 syns årets tema var litt for vidt.. tror tema'ene må være noe mer spesifikke. men gjerne at de favner innenfor de fleste sjangere. Ronny Quote
André Kristoffersen Posted March 23, 2011 Posted March 23, 2011 Har nok lett for å bli slik, vi husker "sjøfly", fjorårets "Spitfire " hadde grei oppsluttning, det ble stemt frem her. Likeså "Starfighter", den henger nok igjen i startgropa ser det ut til. Spontane aksjoner, ser ut til at er mest gøy... Perkele må i så måte sies å være en stor suksess. Quote
Jens Roger Kristoffersen Posted March 23, 2011 Posted March 23, 2011 Selv om jeg deltar i temaklasser i ny og ne, så tror jeg neppe jeg vil savne det dersom det skulle bli tatt av plakaten i framtida. Problemet er vel i hovedsak at folk flest har begrenset tid å bruke på modellbygginga, og derfor prioriterer de modeller de ønsker å bygge ut fra egen interesse og ikke kun for å delta i konkurransen. Det er vel ikke en eneste av de som har vært med i klubben over litt tid som ikke har dratt på seg et større antall esker enn det de kan makte å få ferdig ikke bare i overskuelig framtid, men for mange og meg selv inkludert i forventet levetid. Dersom det dukker opp et tema innenfor det man allerede måtte ha liggende, så kan jo dette være med på å motivere til å få det ferdigstilt. Men de færreste bruker hverken penger på å kjøpe eller tid på å bygge noe som ligger i grenseland av hovedinteressen. For å få et tema til å være aktuelt for flest mulig på SKALA så må temaet være såpass generelt at det dekker alle hovedklassene. Noe av grunnen til at en temaklasse fungerer bedre på NC enn på SKALA er at NC allerede er begrenset til bil og bilbyggere. Men selv her har det vært år hvor temaklassen har vært en flopp. Akkurat som jeg føler at temaklassen egentlig ikke har noe å gjøre i den ofisielle klasseinndelingen for SKALA, så bør heller ikke gruppebygg eller andre tillegg være det. Men jeg tror det vil være mer suksess for både mangfoldet og deltagelsen ved å flytte fokus til gruppebygg eller SIG klasser som kan bygge opp litt konsistens og kontinuitet over tid i stedet for en klasse med tilfeldige og varierende temaer. Quote
Gaute Halsaunet Posted March 23, 2011 Posted March 23, 2011 Mye fornuftig fra Jens Roger her. Kom nå på et forslag til tema/gruppebygg/SIG som kanskje kunne slått an. Ganske enkelt NORSK, altså modell med norske relasjoner. Det er jo noe de fleste her inne er ganske gira på, om vi bygger bil, panser, fly, diorama, figurer eller andre ting så vil vi gjerne bygge noe med norsk tilknytning. Fant ut at jeg vil utbrodere litt mere, hva med å ha Norsk som fast SIG/Tema/gruppebygg? Da kan man jo bygge en modell med norsk tilknytning og velge om man vil stille ut i den klassen den ellers hører hjemme i eller på Norsk bordet. Ta f.eks. Mitsubishi pickupen jeg bygget ifjor. Denne kan stilles ut i Light Commercial eller da under Norsk ettersom jeg har montert norske skilter. Quote
Kjell Bråten Posted March 23, 2011 Posted March 23, 2011 Enig med deg her også Gaute! Jeg tenkte også på temaklasse: Norsk. Her vil de aller fleste modellbyggere kunne finne en modell som har tilknyttning til temaet. Quote
Knut Børgesen Posted March 23, 2011 Posted March 23, 2011 Det var jo egen premiering for Beste Norske Forbilde tidligere. Det er en sak jeg gjerne skulle sett var permanent, det skulle være nok kandidater hvert enesete år tenker jeg. Husker Trygve vant med en av Rallybilene sine noen år tilbake. Quote
Trygve Jeppestøl Posted March 24, 2011 Posted March 24, 2011 Det var jo egen premiering for Beste Norske Forbilde tidligere. Det er en sak jeg gjerne skulle sett var permanent, det skulle være nok kandidater hvert enesete år tenker jeg. Husker Trygve vant med en av Rallybilene sine noen år tilbake. Stemmer det Knut, det var i 2007 og 2008. Begge gangene med en rallybil Quote
Recommended Posts