Gå til innhold
  • Bli medlem

Fly-gruppebygging for Skala 2011?


Anbefalte innlegg

Sitter nå her foran PC'n og funderer litt da...  13 ferdige modeller i gruppebygget, og selv om ikke alle kom i maal, saa kom det jo noen Spitfires til.  Kan ikke si antallet presist nå, men jeg fikk inntrykk at de som deltok syntes det var stas?  Frister det til gjentakelse?  Siden vi naa hadde propellfly, saa kan det kanskje passe med jetfly i neste omgang?  Andre foreslo i fjor F-104 som tema, men i god demokratisk ånd bør vi vel ha en avstemning, så om vi gir oss selv en uke til å nominere temaer, og så tar vi en avstemning over en uke deretter?  

 

For aa hjelpe frem gode forslag (dvs resulterer i mange modeller), saa vil jeg legge frem foelgende rammer:

 

  • Temaet skal ikke vaere avhengig av skala - det skal vaere mulig aa stille enten man vil bygge 1:24 eller 1:144.
  • Man kan stille med saa mange modeller man faar tid til aa bygge frem til Skala 2011.
  • Man kan gjoere hva man vil med modellen - bygge rett fra esken eller supermodifiseredetaljere?  Your call...
  • Modeller som er paabegynt er tillatt - fokus er aa faa ferdig modeller, og om dette gir puffet som skal til for aa faa en modell ned fra skammens hylle, saa er det helt fint.
  • Modellen skal kunne stille i sin klasse paa Skala 2011 om byggeren oensker det.  Det blir derfor ikke noe "gruppedisplay".
  • Det blir ingen separat premiering for dette gruppebyggingsprosjektet - fokus er som sagt paa aa faa ferdig modeller.
     

 

Noen kommentarer til disse "begrensningene"?

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F-16 som gruppebyggingstema (dog ikke til LU/Skala) har vi hatt, så for variasjonens skyld, vil jeg mene at vi boer velge noe annet.  Som alternativ til F-104 vil jeg foreslå F-5.  Det *må* forsåvidt ikke være ejtfly, men igjen synes jeg personlig at vi bør ha litt variasjon i temaene.  På flysiden er det to hovedkategorier - jet og propell, og sa synes i hvertfall jeg at vi bør veksle på det.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å fremme konkrete forslag så mener jeg at gruppebygging bør oppfylle følgende kriterter:

  • Det bør finnes relevante byggesett som utgangspunkt, som kan bygges rett ut av esken (for de som ønsker det) og byggesett som kan være utgangspunkt for ambisiøs konvertering og detaljering (for de som ønsker det).
  • Temaet bør være såpass "smalt" at man kan plukke opp tips fra andre deltakere i byggetråden, og utnytte dette på sin egen modell.

 

Slikt sett var Spitfire et godt valg for gruppebyggingstema.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke var jeg på SKALA men ett lite forslag kan jeg komme med likavel. Hva med det norske luftforsvar fra start til joint silly fighter. da kan alle få sitt. Etter hva jeg ser vil det kunne være fly, personell, diorama, halvsivile kjøretøy og bakke utstyr i tillegg som bruk for nærfosvar og slikt noe.

Dette var jaggu ett innihampen godt forslag og bør bankes gjennom fort som rakkern :cheers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aarsakene som Nils nevner som gjoer at jeg har foreslaatt ett og gjentatt et annet konkret forslag.  Folk kan jo foreslaa det de vil, og saa vil avstemningen vise hvilket forslag som fenger mest...  Siden vi snakker om fly som tema, saa faller kjoeretoeyer ut - dette temaet skal kunne stille i en flyklasse da det allerede er bestemt et eget tema som skal dekke alle kategorier ifm Skala 2011.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål, må det virkelig være hele tiden relatert til Luftforsvaret? Det finnes tross alt andre flytyper i verden enn F-104 og F-16...

 

Anton, jeg regner med at du med "Luftforsvaret" mener det norske? Da skal du huske at disse flytypene opereres av andre lands luftforsvar enn det norske, selv om det her på forumet virker å være en utbredt allergi mot å bygge fly uten norsk tilknytning.  ;D

 

Jeg skal ikke legge meg opp i hva som velges, og har ingen forslag selv.

 

Vil bare si at jeg nå overlater til Jens Håkon å samle inn forslag innen den frist han selv setter, og deretter sende alternativene til meg så jeg kan rigge en avstemming med frist som han setter. (Brukte så mye tid og energi på dette sist, at nå har jeg tenkt å lukke øya og la dere finne ut av det på egenhånd  ;) )

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke ha som tema den optimale fly oppvisning i 1/48 eller 1/72.

 

Da kunne hver enkelt bygge det flyet man ønsket å se på en optimal oppvisning, begrunne dette og lage dokumentasjon. Fordelen blir da at man kan bygge en modell av et fly som betyr noe for en samtidig som hver enkelt sikker har noen påbegynte prosjekt som trenger et lite puff videre. Dokumentasjonen og begrunelsene kunne også legges ut her i Forumet, eller kansje trykkes som artikkeler i Limtuben.

 

Selve presentasjonen av prosjektet kunne også gjøres enkelt i form av en plate med rullebane som flyene kunne stilles opp på. (Kansje noen også har liggende noen spennende kjøretøy som kunne passe sammen med flyene på denne platen)

 

Sverre Ødegaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med to tidligere gruppebyggingstema for fly ifm landskonkurransen, saa blir det vel litt droeyt aa bruke uttrykket "hele tiden"...?  Naa er vi engang norske og da er det ikke til aa komme vekk i fra at mange har en interesse for ting relatert til norsk historie, saa jeg synes at et tema boer gi *muligheten* til aa bygge noe norsk-relatert.

 

Da stenger jeg nominasjonene til neste aar tema Fredag den 5. mars ved midnatt - det skulle vel gi nok rom til kreative hjerner aa tenke ut tema som fenger ikke bare byggeren selv, men og andre?

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alternativ til F-104 vil jeg foreslå F-5.

 

Hadde det blitt F-104 så skulle til og med jeg blitt med.  Skala burde være opp til hver enkelt, dersom man bygger 1:72, 1:48, 1:32 - samme det.

Når det gjelder F-5 så er jeg litt mer tvilende.  Utvalget av gode byggesett er begrenset, gjør det litt mindre attraktivt å hive seg med dersom dette blir valgt flytype.

 

Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje "Tigermeet" kunne by på brede muligheter? F-5, F-104, F-16, A-7, F-15, Tornado, Mirages, migs og Sukhoier + mange fler

 

Erik

 

Jeg liker også den tanken. Det må samtidig nevnes at vi har et medlem i IPMS Norge, Mark Attrill, som har skrevet bok om emnet. Så her må det kunne hentes en del snacks direkte fra kilden.

 

Dessverre måtte Mark melde avbud på Skala. Hvis han hadde kommet ville kanskje gruppebyggemnet vært selvsagt.

 

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil gjerne gått tilbake i tid jeg til eks WW1 :) men om det skal være Jetfly så må det bli F-16

 

Ja, det vil vel du etter den mengden du dro hjem med!!  wOOt

 

Men må faktisk si meg enig med Terje. Jeg har veldig lyst til å bygge dukbekledde trefly fra 1910'åra!  :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil gjerne gått tilbake i tid jeg til eks WW1 :) men om det skal være Jetfly så må det bli F-16

 

Ja, det vil vel du etter den mengden du dro hjem med!!  wOOt

 

Men må faktisk si meg enig med Terje. Jeg har veldig lyst til å bygge dukbekledde trefly fra 1910'åra!  :thumb:

ja ribba jo nesten alt av roden flya til Lars ;D ellers så Kan også tigermeet være av interesse :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Johansen

Har en 104 liggende ett eller annet sted, så ett gruppebygg....Var artig med spit selv om jeg sprakk på oppløpet.

 

:) Janse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur årsaken til at Spitfire var et godt valg til gruppebygginga var at det dreide seg om en flytype med mange tilgjengelige, mer eller mindre gode, byggesett i ulike skalaer, og med mulighet til å bygge norsk, og der folk kunne lære av hverandres tråder.

 

Starfighter er jeg med på.

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.