Gå til innhold
  • Bli medlem

Spitfire fire


Einar Sandvik

Anbefalte innlegg

Jo da, det blir nok snart PRU-blåfarge på modellen. Morgentimene i dag ble brukt til preshading av modellen med svart Xtracrylixfarge. Jeg la på litt ekstra svart langs skrogsidene som en slags preshading av eksos, men på langt nær så mørkt som det fortoner seg på bildet.

 

Under rensing av sprøyta tok jeg i bruk en ny type tannpirkere med gummibørste på spissen. Jeg la det inn i tipstråden om sprøyterensing her:

http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=7707.msg147010#msg147010

Spitfire_IV-preshading_web.jpg.93892d788c1ffae68fab7d0dc16b9fcd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punsj eller punch, navnet skjemmer ingen, heter det. Begge deler virker forøvrig. Hver til sitt bruk.  :) Punch-settet virker begge veier, men du har nok rett i at det virker bedre den andre veien, Arild. Syntes nok at det var noe som ikke stemte da jeg arrangerte bildet.  ::)

 

Modellen ble ellers malt PRU-blå i kveld. Bilde i morgen...øh, senere i dag .... etter en god natts søvn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå holder jeg på med å legge dekaler på modellen, men jeg er blitt i tvil om hvilke rundeller jeg skal bruke. Var rød-hvit-blå-rundellene fortsatt i bruk på den tida da Tirpitz ble forsøkt bomba i 1942, eller hadde en gått over til rød-blå rundellere uten hvit ring?

 

Serienummeret ser ut til mest sannsynlig å være med lysegrå koder, ikke svarte, som på tegninga til Bengt i, etter disse tegningene til dekalarket fra Model Alliance å dømme.

 

http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=9387.0

 

Spitfire_IV-PRU_Mk_IV_fargeskjema_red.jpg.cc34ce62e4779ac3b6159855c8994200.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål. Jeg har liksom billet meg inn at A1-rundellene kun var i bruk fram til '41. Spørs om et skifte kom samtidig med at man gikk over til C1-rundell på vanlige fly våren '42. Mars, var det?

 

Når det gjelder serienummer så er det kanskje ikke usannsynlig med lysegrå bokstaver. Men jeg mener bestemt jeg har sett PRIV med vanlige svarte 8" serienummer, og tør påstå at "våre" maskiner hadde denne typen merking. Må sjekke.

 

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld gjorde jeg ferdig julegaven. Det passer fint at den fjerde Spitfiren jeg ble ferdig med i år er en MK.IV.

 

Jeg ble ikke helt fornøyd med vingerundellene, som har noen små blærer.

 

Ellers kan jeg vel si det ble en del gjettverk med denne modellen.

 

1. Panellinjene kan være delvis feil eller ha vært sparkla igjen.

2. Tanklokk og owerflowrør til vingene er utelatt, av mangel på info om dette.

3. Propell, spinner og eksosanlegg kan ha vært annerledes.

4. Rundellene kan ha vært av typen med hvit ring rundt det røde og ha vært av en annen størrelse.

5. Serienummeret var muligens svart.

 

Nå er modellen i alle fall ferdig.

Spitfire_IV-PRU_Mk_IV_ferdig_007.jpg.511a679b0a3ab515a16a0e76aa6f06c6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg leste et sted at mange PR Spitfires var naermest haandbyggede, og unike.  Mange av de var og konvertert gang paa gang - oppgradert ville vi vel ha kalt det i dag.  Tror det er vanskelig aa si hva som er korrekt for hvert fly paa et gitt tidspunkt om du ikke har bilder eller dokumentasjon paa det flyet du vil bygge.  Litt sent aa gjoere noe med naa, men jeg tror nok at alle paneler paa vingen som dekker bevaepning ville vaert modifisert.  Har ikke foto-Spit referansene mine naa, men jeg tror avluftingen var lik som for PR. XI.  Uansett, enda en ferdig Spitfire - fire anstendige modeller paa ett aar er godt jobbet.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Jeg glemte å lime på speilet. :doh: Det får jeg ta seinere.

 

Julegaven ble overrakt faren min i dag og pakka opp i mitt påsyn, av sikkerhetsmessige grunner. Etter oppakkinga fikk vi en demonstrasjon av mottakeren av hvordan flyet hadde gått i spinn etter at det ble truffet og vi fikk en prat om begivenhetene under krigen. Da han kom til stedet så han at nesen hadde gått gjennom isen, slik at bakparten av skroget, fra vingene og bakover stakk opp av isen, fortalte han. Faren min syntes å huske at fargen hadde mer grønnskjær, men jeg måtte si at jeg er relativt sikker på fargenyansen. Det er andre detaljer jeg er mer usikker på, som for eksempel om flyet hadde kameraluke på venstre side av skroget.

 

Det ble en hektisk innspurt for å bli ferdig, men jeg ble da ferdig i tide til jul.

 

Nå venter jeg på pakken jeg har bestilt med utstillingsboks til å ha modellen i.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hva er det underlaget som du har satt flyet på?

 

hilsen

Ed

 

Spitfire Mk.IXe RAB, siste fargeskjema, våren 1945, fløyet av Rolf Arne Berg, 331 skvadron.

 

Byggesett: ICM, Spitfire Mk.IX i skala 1:48,

med spinner, propeller, vingekanonpanel, eksosmanifold og hjul fra Ultracast.

 

Dekaler: Norseman, Xtradecal og Eagle Cals.

 

Maling: Xtracrylix for kamoskjema, Humbrol for dekk og Alclad for hjulkapsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underlaget er etterlikna betongunderlag (tarmac) av kartong, produsert av Eduard, så vidt jeg husker.

 

Det var egenlig litt skuffende å åpne pakken med disse papplatene da jeg fikk dem i posten, for jeg har sett mer realistiske underlag. I og med at de er av papp, sier det seg sjøl at de ikke er småknudrete, slik som i virkeligheten, men de ser bra ut på bilder.

 

Beklager seint svar

Einar S

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.