Jump to content

Recommended Posts

Posted

Da får jeg hive meg på denne Spit trenden jeg med.  ;) Jeg har ingen særlig følelser for slike klassiske kremvispere, men når MR. T kommer med et slik megasett så kunne jeg ikke la være. Settet er det ingen ting å si på foreløpig, det er en sann fryd å klaske sammen noe så bra. Jeg og Bottolf kommer vel til å parallellbygge denne så jeg skal prøve å ikke komme med de samme tingene som han koker ihop.  ::)

 

Forbildet jeg har valgt er denne:

forbilde.jpg

 

Denne skiller seg litt ut med klipte vinger og annet kanonsikte enn de 2 andre alternativene som følger med settet. Nasjonalflagget på halen var en medvirkene årsak til å velge denne. Jeg har begynt med cockpiten som er meget detaljert med mange små dingser som skal males og klistres på.  ;D Jeg kommer til å bygge denne rett ut av esken med minimal utbedringer, men er det åpenbare tabber som Tamiya kommer med så bare hyl ut.

 

IMG_1911.jpg

 

Her er stort sett alle bitene på plass i brønnen minus et par småting samt instrumenteringen. Sete ble lakkeri i Rød/brun lakk og påført litt forskjellige oljefarger som rød, gult og brunt, for dernest å gni dette av med en kraftig stiv pensel etter å ha tjuvtittet på Jens Håkon sin rosa spit tråd. Ble rimelig fornøyd med resultatet så langt.

 

Nå blir det å pusle sammen noen setebelter å inn i skroget med cockpit bøtta.

 

JR  :)

Posted

Jeg ser ikke noe å sette fingern på her Jan Roger. Satser heller på å sitte godt tilbakelent å følge byggetråden. :thumb:

 

Forresten!.......det jeg kan sette fingern på er at jeg kan bli så inspirert at jeg kjøper settet selv.  :'( .........enda den er i polvått skala.... :pinch:

 

Følger spendt med på fortsettelsen......

Posted
Det eneste som jeg ser mangler er polstringen i ryggen paa setet, men det foelger kanskje med som egen del?

 

Nei jeg tror ikke det, Tamyia vil vel helst at en bruker piloten som følger med. Jeg skal studere bretta litt nøyere når jeg kommer hjem, ellers så er det bare å scratche litt.  :)

 

JR

Posted

Jepp ryggputa var ikke med så jeg måtte scratche denne. Jeg klipte til formen av en veldig tynt eviggrønnark som igjen ble limt på litt blyfolie for å få den rette kurven mot ryggen. Folien har den fine egenskapen at den ikke retter seg ut når formen først er satt.  :thumb:

 

Så var det å finne noen plaststrips i passe bredde for å skape illusjonen av litt padding på ryggstøtten, denne ble benhørlig lakkert i svart og gnidd inn med en miks av grå og svart oljemaling.

Pute.jpg

 

Fikk også gjort ferdig instrumentene og her kommer skalaen til rette. Det er nesten så du kan lese infoen på disse. Dekalene som sitter bak på gled rett på den klare plasten, og linseeffekten forstørrer bra.

Dashbord.jpg

 

 

JR  :)

 

 

 

Posted
Dette ser bra ut Jan Roger........ikke glem kompasset under instrumentpanelet....

 

Full kontroll  ;D

 

En ting jeg lurer på er fargen på oksygentanken bak skallen på¨piloten, er den hvit som Jens Håkon lakkerte den i sin Rosa spit tråd, eller er den som Tamiya foreslår svart??  Hva sier ekspertisen  :shifty:

 

JR

Posted

Jepp - flaska er sort.  Jeg fulgte instruksene, men de er feil.  Pen jobb paa ryggpolstringen.  Du kan og forsterke illusjonen av slitt laer ved aa toerrboerste en lysere brunfarge paa kantene og hoeydepunktene.  Disse flyene som tjenestegjorde i det franske flyvaapen nede i soer-oest asia hadde nok levet et hardt liv foer de kom saa langt, og ikke var det lettere mens de sloss mot Viet Cong.

 

Jens

Posted

Interiøret ble fint, men jeg er litt usikker på et par setedetaljer.

 

Jeg har fått inntrykk av at ryggputa til setet ble festa ved at et bakstykke ble tredd over seteryggen. Signalpatronholderen i fremkant av setet har jeg sett på et bilde av et sete til en Spitfire Mk. XIV, men ikke til Mk. IX.

5acf721ae7254_Cockpit_hyre_side_web.jpg.e0cca00d7d5ad47b9da3041aab395a60.jpg

Posted

Jeg har lagra interiørbildet i mappa for Mk.IX, men når nå jeg ser nærmere etter, så er det noe som ikke stemmer med hensyn til en vanlig Mk. IX, ja. Jeg har søkt på nettet uten å finne igjen sida jeg henta bildene fra.

 

I denne lenka er det mange interiørbilder av en opprinnelig Mk.V ombygd til MK IX.

http://aircraftwalkaround.hobbyvista.com/spitfire/spitfire.htm

 

Ultracast pleier å være ganske etterettelige, og de leverer to setetyper for Spitfire: Et tidlig type metallsete med signalpatronhylle, innstallert i fly produsert før 1940, og et bakelittsete uten signalpatronhylle.

http://ultracast.ca

 

Setet på bildet under skal etter sigende stamme fra en Mk. XIV og er et bakelittsete med signalpatronhylle:

 

sete_Mk_XIV_web.jpg.d600467361b5b7984c910c5ddaef629f.jpg

Posted

Kult at du er i gang med denne, Rogern!

Har sans for geriljabyggingen din, det er for mange som bare går i ring med altfor stor respekt for enkelte byggesett og som i tillegg skal har resin- , ets-, og oppgraderingssett til et byggesett som i utgangspunktet ikke trenger noe som helst ekstra. Bra!

Du og Andrè er vel de første som får denne ferdig her i landet, og det ser jo meget bra ut så langt. :thumb:

Tror jeg må ta meg en inspeksjonsrunde til Kongsberg før jul og sjekke ut disse med selvsyn, og legge inn en bestilling selv... :shifty:

 

Posted

Det kan se ut til at utforminga av ryggpolstring kunne variere i farge, svart eller brun, og i utforming. På de foregående bildene jeg har lagt ut, er seteryggpolstringa tredd over ryggen på bakelittsetet, men på for eksempel spitfiren i på museet på Malta er den ikke det.

 

Signalpatronhylle glimrer med sitt fravær her også.

 

Gammel type Sutton harness.

 

Et gunnleggende spørsmål er hvor mye vekt en kan legge på detaljer i restaurerte fly.

 

http://aircraftwalkaround.hobbyvista.com/spitfire_ix/spitfire_ix.htm

 

 

Posted
Jeg trur du kan la setet være som det er.

 

phuu...  ;D Jeg har vel intrykket at det finnes mange individuelle forskjeller mellom versjoner, særlig på flytyper som har så mange MK'er. Det samme kan vel sies om Me-109 og andre flytyper som ble produseri i tusentall.

 

JR

Posted

Jeg trur du kan la setet være som det er.

 

phuu...  ;D Jeg har vel intrykket at det finnes mange individuelle forskjeller mellom versjoner, særlig på flytyper som har så mange MK'er. Det samme kan vel sies om Me-109 og andre flytyper som ble produseri i tusentall.

 

JR

 

Det er en ting som er sikkert og det er at det enormt mange variasjoner på alle mulige ting. Helt siden folk begynte å krige mot hverandre har gutta på tur gjort mer eller mindre fornuftige tilpasninger til utstyret sitt for at det skulle funke best mulig eller være mest mulig praktisk i bruk.

 

Blir som en diskusjon på Armorama hvor en fyr lurte på hvordan man festet saftblandern på en spesiell M113 i Tyskland på 80 tallet. En kar som hadde kjørt en slik sa at han sveisa på en stang, på venstre sia bak, og festa en ledning til venstre bremslys.....vips så finner noen et bilde av det 50 år etterpå og ALLE M113 i Tyskland, på 80-tallet, hadde festet dem på denne måten. Saken var at det ikke fantes noen standard måte å gjøre det på, det var opp til den enkelte å gjøre de slik de syntes det passet best.

 

Løsninger som folk i dag finner ut av vil være en praktisk måte å feste f.eks. en spade på en Panzer IV har gutta som kjørt og sov i disse vognene garantert tenkt på for 65 år siden, selv om det tilfeldigvis ikke finnes et bilde av dette (sånn da var det ute av systemet  ;) )

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...

Important Information

By visiting and/or register an account our forum you agree to our terms and privacy policy. Terms of Use.