Jan Roger Hansvoll Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Da får jeg hive meg på denne Spit trenden jeg med. Jeg har ingen særlig følelser for slike klassiske kremvispere, men når MR. T kommer med et slik megasett så kunne jeg ikke la være. Settet er det ingen ting å si på foreløpig, det er en sann fryd å klaske sammen noe så bra. Jeg og Bottolf kommer vel til å parallellbygge denne så jeg skal prøve å ikke komme med de samme tingene som han koker ihop. Forbildet jeg har valgt er denne: Denne skiller seg litt ut med klipte vinger og annet kanonsikte enn de 2 andre alternativene som følger med settet. Nasjonalflagget på halen var en medvirkene årsak til å velge denne. Jeg har begynt med cockpiten som er meget detaljert med mange små dingser som skal males og klistres på. Jeg kommer til å bygge denne rett ut av esken med minimal utbedringer, men er det åpenbare tabber som Tamiya kommer med så bare hyl ut. Her er stort sett alle bitene på plass i brønnen minus et par småting samt instrumenteringen. Sete ble lakkeri i Rød/brun lakk og påført litt forskjellige oljefarger som rød, gult og brunt, for dernest å gni dette av med en kraftig stiv pensel etter å ha tjuvtittet på Jens Håkon sin rosa spit tråd. Ble rimelig fornøyd med resultatet så langt. Nå blir det å pusle sammen noen setebelter å inn i skroget med cockpit bøtta. JR Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tormod Sørvang Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Jeg ser ikke noe å sette fingern på her Jan Roger. Satser heller på å sitte godt tilbakelent å følge byggetråden. Forresten!.......det jeg kan sette fingern på er at jeg kan bli så inspirert at jeg kjøper settet selv. :'( .........enda den er i polvått skala.... Følger spendt med på fortsettelsen...... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kim Brantenberg Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Kult at du velger den franske, den har fin merking selv om klipte vinger ikke de feteste. Kim Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Clip clopp clapp dette blir nok bra. I det setet ser det ut til at man kan sitte behagelig å fjerte fransk cogniac av beste årgang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Håkon Brandal Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Godt aa se at noen henter inspirasjon fra traadene mine:) Det eneste som jeg ser mangler er polstringen i ryggen paa setet, men det foelger kanskje med som egen del? Jens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Roger Hansvoll Skrevet 30. november 2009 Forfatter Del Skrevet 30. november 2009 Det eneste som jeg ser mangler er polstringen i ryggen paa setet, men det foelger kanskje med som egen del? Nei jeg tror ikke det, Tamyia vil vel helst at en bruker piloten som følger med. Jeg skal studere bretta litt nøyere når jeg kommer hjem, ellers så er det bare å scratche litt. JR Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Roger Hansvoll Skrevet 30. november 2009 Forfatter Del Skrevet 30. november 2009 Jepp ryggputa var ikke med så jeg måtte scratche denne. Jeg klipte til formen av en veldig tynt eviggrønnark som igjen ble limt på litt blyfolie for å få den rette kurven mot ryggen. Folien har den fine egenskapen at den ikke retter seg ut når formen først er satt. Så var det å finne noen plaststrips i passe bredde for å skape illusjonen av litt padding på ryggstøtten, denne ble benhørlig lakkert i svart og gnidd inn med en miks av grå og svart oljemaling. Fikk også gjort ferdig instrumentene og her kommer skalaen til rette. Det er nesten så du kan lese infoen på disse. Dekalene som sitter bak på gled rett på den klare plasten, og linseeffekten forstørrer bra. JR Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tormod Sørvang Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Dette ser bra ut Jan Roger........ikke glem kompasset under instrumentpanelet.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Roger Hansvoll Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 Dette ser bra ut Jan Roger........ikke glem kompasset under instrumentpanelet.... Full kontroll En ting jeg lurer på er fargen på oksygentanken bak skallen på¨piloten, er den hvit som Jens Håkon lakkerte den i sin Rosa spit tråd, eller er den som Tamiya foreslår svart?? Hva sier ekspertisen JR Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Flott instrumentbrett og setemod. http://www.spitfiresite.com/reference/variants-technology/2009/03/anatomy-of-spitfire-cockpit/target17.htm Her er en kjempe side med cockpit ref. Flaska er her sort, det er godt mulig det var flere varrianter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Håkon Brandal Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Jepp - flaska er sort. Jeg fulgte instruksene, men de er feil. Pen jobb paa ryggpolstringen. Du kan og forsterke illusjonen av slitt laer ved aa toerrboerste en lysere brunfarge paa kantene og hoeydepunktene. Disse flyene som tjenestegjorde i det franske flyvaapen nede i soer-oest asia hadde nok levet et hardt liv foer de kom saa langt, og ikke var det lettere mens de sloss mot Viet Cong. Jens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Roger Hansvoll Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 Svart skal den bli JR Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tormod Sørvang Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Du burde revurdere valget ditt av Spitfire Jan Roger.........kansje mot en som var merket JR...? http://www.hyperscale.com/2009/reviews/decals/vpd32004previewbg_1.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Roger Hansvoll Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 Shit men er redd det er litt sent nå i.o.m at jeg allerede har limt deler som ikke er helt i henhold til den versjonen. Det kan vel hende at en ny spitfire kan havne på lageret etterhvert. JR Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nadir Kazimi Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Utrolig fin & detaljert interiør N. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Interiøret ble fint, men jeg er litt usikker på et par setedetaljer. Jeg har fått inntrykk av at ryggputa til setet ble festa ved at et bakstykke ble tredd over seteryggen. Signalpatronholderen i fremkant av setet har jeg sett på et bilde av et sete til en Spitfire Mk. XIV, men ikke til Mk. IX. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Hvilken Spitfire er det du har bilde av der Einar, kjente meg ikke igjen i en typisk IX der. Mangler mye rart og en snodig bjelke på tvers av sideveggen.? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Håkon Brandal Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Det maa vaere en med boblecanopy pga sveivehaandtaket paa siden. Jens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Seteproblematikken da, skal man fjerne bjelken for signalpatronene eller ikke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Jeg har lagra interiørbildet i mappa for Mk.IX, men når nå jeg ser nærmere etter, så er det noe som ikke stemmer med hensyn til en vanlig Mk. IX, ja. Jeg har søkt på nettet uten å finne igjen sida jeg henta bildene fra. I denne lenka er det mange interiørbilder av en opprinnelig Mk.V ombygd til MK IX. http://aircraftwalkaround.hobbyvista.com/spitfire/spitfire.htm Ultracast pleier å være ganske etterettelige, og de leverer to setetyper for Spitfire: Et tidlig type metallsete med signalpatronhylle, innstallert i fly produsert før 1940, og et bakelittsete uten signalpatronhylle. http://ultracast.ca Setet på bildet under skal etter sigende stamme fra en Mk. XIV og er et bakelittsete med signalpatronhylle: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir Hogga Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Kult at du er i gang med denne, Rogern! Har sans for geriljabyggingen din, det er for mange som bare går i ring med altfor stor respekt for enkelte byggesett og som i tillegg skal har resin- , ets-, og oppgraderingssett til et byggesett som i utgangspunktet ikke trenger noe som helst ekstra. Bra! Du og Andrè er vel de første som får denne ferdig her i landet, og det ser jo meget bra ut så langt. Tror jeg må ta meg en inspeksjonsrunde til Kongsberg før jul og sjekke ut disse med selvsyn, og legge inn en bestilling selv... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Det kan se ut til at utforminga av ryggpolstring kunne variere i farge, svart eller brun, og i utforming. På de foregående bildene jeg har lagt ut, er seteryggpolstringa tredd over ryggen på bakelittsetet, men på for eksempel spitfiren i på museet på Malta er den ikke det. Signalpatronhylle glimrer med sitt fravær her også. Gammel type Sutton harness. Et gunnleggende spørsmål er hvor mye vekt en kan legge på detaljer i restaurerte fly. http://aircraftwalkaround.hobbyvista.com/spitfire_ix/spitfire_ix.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Nok et restaurert fly, en Mk. V, med bakelittsete med signalpatronhylle foran setekanten. http://spitfiresite.com/reference/variants-technology/2009/03/anatomy-of-spitfire-cockpit.htm Jeg trur du kan la setet være som det er. Einar S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Roger Hansvoll Skrevet 5. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2009 Jeg trur du kan la setet være som det er. phuu... Jeg har vel intrykket at det finnes mange individuelle forskjeller mellom versjoner, særlig på flytyper som har så mange MK'er. Det samme kan vel sies om Me-109 og andre flytyper som ble produseri i tusentall. JR Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lars Svendsen Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Jeg trur du kan la setet være som det er. phuu... Jeg har vel intrykket at det finnes mange individuelle forskjeller mellom versjoner, særlig på flytyper som har så mange MK'er. Det samme kan vel sies om Me-109 og andre flytyper som ble produseri i tusentall. JR Det er en ting som er sikkert og det er at det enormt mange variasjoner på alle mulige ting. Helt siden folk begynte å krige mot hverandre har gutta på tur gjort mer eller mindre fornuftige tilpasninger til utstyret sitt for at det skulle funke best mulig eller være mest mulig praktisk i bruk. Blir som en diskusjon på Armorama hvor en fyr lurte på hvordan man festet saftblandern på en spesiell M113 i Tyskland på 80 tallet. En kar som hadde kjørt en slik sa at han sveisa på en stang, på venstre sia bak, og festa en ledning til venstre bremslys.....vips så finner noen et bilde av det 50 år etterpå og ALLE M113 i Tyskland, på 80-tallet, hadde festet dem på denne måten. Saken var at det ikke fantes noen standard måte å gjøre det på, det var opp til den enkelte å gjøre de slik de syntes det passet best. Løsninger som folk i dag finner ut av vil være en praktisk måte å feste f.eks. en spade på en Panzer IV har gutta som kjørt og sov i disse vognene garantert tenkt på for 65 år siden, selv om det tilfeldigvis ikke finnes et bilde av dette (sånn da var det ute av systemet ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.