Anders Nicolaysen Posted February 4, 2011 Share Posted February 4, 2011 Oi - hodet på blokka de luxe! Lykke til! Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 4, 2011 Share Posted February 4, 2011 Skal bli gøy å følge denne ....igjen Spitfire er det peneste og beste flyet, ever.. Ferdig diskutert og bestemt. Amen. Roy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted February 4, 2011 Author Share Posted February 4, 2011 Skal bli gøy å følge denne ....igjen Spitfire er det peneste og beste flyet, ever.. Ferdig diskutert og bestemt. Amen. Roy Kan nok si meg enig i det, liker godt E vingen, med kanonene ytterst og spiss hale. Det har vært mye forrviring rundt hva slags seter og setebelte konfig som var på de norske modellene fra sent i krigen. Skal det være Sutton eller Q harness???, er det reflektor sikte eller den gamle "runde monokelet"?? http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/001-3.jpg[/img]] Spørr alle Mullhaer i Spitfire, andre høyopplyste Tingmenn, Eldre, Lorder, og synsere... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Nicolaysen Posted February 4, 2011 Share Posted February 4, 2011 Spørr alle Mullhaer i Spitfire, andre høyopplyste Tingmenn, Eldre, Lorder, og synsere... Hoho - here we go! Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted February 4, 2011 Author Share Posted February 4, 2011 Tja hva er denne:http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/002-2.jpg[/img]] " lille ryggen" på "Nessie " som svømmer ved siden av den "store Nessie" utbulingen til Hispano... ??? Skal den lille " larven" skaves av eller ei.... , får jeg ikke noe fornuftig svar innen 48 timer, tømmer jeg Loch Ness for vann for å finne sannheten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted February 4, 2011 Share Posted February 4, 2011 Ser at du har Bjørnar sine tegninger som grunnlag for maling og merking. De er nok de mest korrekte som er laget. Jeg har forresten funnet endel interessant dokumentasjon om flaggstriper på norske Spitter. Dette skal bli publisert ved en høvelig anledning. Men før det skal du ha gjort ferdig modellen. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted February 4, 2011 Author Share Posted February 4, 2011 Ser at du har Bjørnar sine tegninger som grunnlag for maling og merking. De er nok de mest korrekte som er laget. Jeg har forresten funnet endel interessant dokumentasjon om flaggstriper på norske Spitter. Dette skal bli publisert ved en høvelig anledning. Men før det skal du ha gjort ferdig modellen. Nils Det tror jeg ikke noe på.... , ljuger så mye selv at sånnt må bevises ... Nordmennene " kokte nisseluene sine og smørte utover en rødfarge som minnet om en dårlig 17 mai feiring i Rollag kom(nummen) med spare tiltak i 1944" ...og andre steder. Ganske pussig at De som kom til Norge, og noen andre opplyste svenker og finner ... der på 30 tallet var de som så farene....., håper det er sånn i dag også.... Venter i spenning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Ifoelge Edgar Brooks som har drevet endel research paa Spitfire, saa ble Sutton Harness brukt paa high back Spitfires til slutten av krigen. Q-harness er mest korrekt paa etterkrigsmaskiner. Den lille blisteren aner jeg ikke hva er til, men jeg lurer paa om det og er en etterkrigs modifikasjon. Med mindre du finner bilder som viser det motsatte, saa er det mest sannsynlig at understellet ikke hadde sakseledd - dette kom hovedsaklig fra 1945. Naar det gjelder reflektorsiktet, saa kom dette i produksjon paa vaarparten i 1944, og det var mangel paa disse, saa de gikk foerst og fremst til rene jagerskvadroner og ikke bare de satt opp med Spitfire (Tempest blant annet) selv om hoeyre offiserer sikkert kunne benytte sin innflytelse. Jeg velger aa tro at det mest sannsynlige er det originale Mk. III siktet. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted February 5, 2011 Author Share Posted February 5, 2011 Takk for det magefølelsen sier meg at du har rett, fjerner sakse leddet og har senket støtdemperen med 0,95 mm. Fjerner "iglene" fra over vingen. Putter inn Ultracast Sutton sete og trad Aires sikte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Blir bra dette, André, men si meg: Kjøper du bare alt aftermarket som finnes til en modell, og prøver å finne ut av hva av det som skal brukes etterpå? Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted February 5, 2011 Author Share Posted February 5, 2011 Ja Jeg gidder ikke å åpne eksos rørene hvis, som her "Quick børst" har gjort det for 60 kroner. Har nok modellsett hvor det ikke finnes annet en kreativ hjerne og plast spikking, sier DU med de messing tunge båtene Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Jeg har prøvd å zooma inn på dette bildet av RAB-en, men kan ikke se noe spor etter en slik liten blister på det stedet som blisteren i byggesettet er plassert. Det burde vært en lignende skygge som fra den store blisteren, men det kan jeg ikke se at det er. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted February 5, 2011 Author Share Posted February 5, 2011 De er skavet av nå så da får jeg nok vite i kveld at dem skulle vært der..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted February 7, 2011 Share Posted February 7, 2011 Sjekk post nr 21. Den lille bulken hoerer sammen med den store, saa begge skal vekk. http://www.britmodeller.com/forums/index.php?showtopic=63209&st=20&start=20 Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted February 16, 2011 Author Share Posted February 16, 2011 Nja små korreks er utført, og flyet er grunnet å klart. Før så måtte jeg se litt farge oppi alt det grå, og spinner ble "dyppet i syttende mai sløyfa " i form at decal som var litt tynt, sprøtt og vanskelig å få på. Med riklige mengder "Micro søl", lot det seg overtale til å bli værende på resin spinneren fra Ultracast. Propellblandene UC var tynne skjeve og ubruklige.., slik at jeg saget av de orginale fra Hasegawa som har en helt ok form og limte de inn en etter en. http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/Perkele170.jpg[/img]] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Nicolaysen Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Håper du ikke har fått på alle dekalene ennå, Bottolf - jeg har oppsiktsvekkende nyheter som gjør at historien må omskrives: En søndag for et par uker siden dro jeg en tur innom Forvarsmuseet på Akershus festning. Før jeg forlot dette interessante stedet, kjøpte jeg med meg et par småblekker fra "bokhjørnet" deres. Så ble de glemt, men i dag fant jeg dem fram. I "Forvarsmuseets småskrift nr. 13. Luftforsvarets uniformer - et billedhefte" fant jeg på side 27 et flott bilde av en staut norsk jagerpilot under den andre verdenskrig. Bildeteksten på side 26 kan fortelle følgende: "Neste side til venstre: Oberstløytnant Raberg i norsk lue og britisk battledressbluse med "Norway-flash". Blikket forflytter seg raskt til neste side og....men....det er jo.................! Joda, der står mannen vi alle har trodd het Rolf Arne Berg, "eieren" av flyet vi har kalt RABen! Vi må jo stole på Forvarets menn, må vi ikke? De er jo fagfolk og vet hva de snakker om, i motsetning til journalister! Så hvis vi forutsetter at oberstløytnanten faktisk het Rolf Arne, men at etternavnet var RABERG, må Spiten hans merkes "RAR", ikke "RAB"! Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tormod Sørvang Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Skrivefeil i blekka. R.A.Berg istedet for Raberg. At flyet var merket RAB er det ingen tvil om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Nicolaysen Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Neida, den engelske oversettelsen lyder "Lieutenant-colonel Raberg in a Norwegian cap and British battledress blouse with "Norway -flash". Dette blir altså slått fast av både forfatteren og den engelske oversetteren! To mann i Forsvarets tjeneste kan da ikke ta feil samtidig? Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Sikker på at oversetteren både er forsvarets mann og har peiling da? Mvh Arild - som i alle fall ikke har. Peiling, altså. På dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tormod Sørvang Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 To mann i Forsvarets tjeneste kan da ikke ta feil samtidig? Anders Forsvaret har tatt feil før....mer enn en gang.....og kommer sikkert til å gjøre det igjen. For at flyet skal kunne merkes med egne initsialer må det være en betydningsfull person som en Wing comander. På den tiden var R.A.Berg Wingco. En Wing comander ved navn Raberg er ukjent. At en eller annen flyger ved 132. Wing het Raberg kan være mulig......vi får vente noen år til Cato kommer med bind VI, VII eller VIII av Spitfire Saga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Nicolaysen Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Oppklart! Jeg har sjekka med et par anerkjente ukrainske flyhistorikere som opplyser at det faktisk er en oberstløytnant ved navn Raberg det er bilde av. Men han var ikke norsk! Lars Ulrik Raberg var canadier av dansk/norsk herkomst og Wing Commander Flying i RCAF. Imidlertid likte han å vanke sammen med de norske flygerne når han fikk sjansen. Det at han er avbildet med norsk lue og "Norway-flash" i battleblusa, skyldes at han likte å bytte effekter med sone norske kolleger. I tillegg var han altså Rolf Arne Bergs dobbeltgjenger! Lars Ulrik Raberg ble født 1.4.1914, og falt første april 1945 - på sin egen 31-årsdag. Han ble skutt ned av flak under et lavangrep over Holland i sin kjære Mustang Mk.IV med kjennetegnet "LUR". Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted April 10, 2011 Author Share Posted April 10, 2011 Hm finurlig histore Anders . Jo jeg hadde tenkt å gjøre denne ferdig snart. Jeg har 8 mai som avdukningsdag og siden en i familen er født på denne dagen kunne det passe godt som presang. (med mulighet for utlån til SKALA 012 i basic klassen ) Er i gang med en i 32 skala med samme merking. Det finnes nu resin fra Allycat for ombygging av Tamiya IXC til E wing, Nils sitt decal ark har vel de kombinasjonene som trengs. Det blir min "" hellige gral i Spitfire disiplinen, med alt av ets og resin som er kommet i det senere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.