Gå til innhold
  • Bli medlem

RAB Spitfire MKIXe


Anbefalte innlegg

  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Skal bli gøy å følge denne ....igjen ;)

 

Spitfire er det peneste og beste flyet, ever..

Ferdig diskutert og bestemt. Amen.

 

Roy

 

Kan nok si meg enig i det, liker godt E vingen, med kanonene ytterst og spiss hale. Det har vært mye forrviring rundt hva slags seter og setebelte konfig som var på de norske modellene fra sent i krigen. Skal det være Sutton eller Q harness??????, er det reflektor sikte eller den gamle "runde monokelet"?????

http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/001-3.jpg[/img]]001-3.jpg

 

Spørr alle >:( Mullhaer i Spitfire, andre høyopplyste Tingmenn, Eldre, Lorder,  og synsere... ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja hva er denne:http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/002-2.jpg[/img]]002-2.jpg " lille ryggen" på "Nessie " som svømmer ved siden av den "store Nessie" utbulingen til Hispano... ??? ??? Skal den lille " larven" skaves av eller ei.... ???, får jeg ikke noe fornuftig svar innen 48 timer, tømmer jeg Loch Ness for vann for å finne sannheten... :shifty:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du har Bjørnar sine tegninger som grunnlag for maling og merking. De er nok de mest korrekte som er laget.

 

Jeg har forresten funnet endel interessant dokumentasjon om flaggstriper på norske Spitter. Dette skal bli publisert ved en høvelig anledning.

 

Men før det skal du ha gjort ferdig modellen.  :thumb:

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du har Bjørnar sine tegninger som grunnlag for maling og merking. De er nok de mest korrekte som er laget.

 

Jeg har forresten funnet endel interessant dokumentasjon om flaggstriper på norske Spitter. Dette skal bli publisert ved en høvelig anledning.

 

Men før det skal du ha gjort ferdig modellen.  :thumb:

 

Nils

 

Det tror jeg ikke noe på.... :D, ljuger så mye selv at sånnt må bevises ... Nordmennene " kokte nisseluene sine og smørte utover en rødfarge som minnet om en dårlig 17 mai  feiring i Rollag kom(nummen) med spare tiltak i 1944" ...og andre steder. Ganske pussig at De som kom til Norge, og noen andre opplyste svenker og finner ... der på 30 tallet var de som så farene....., håper det er sånn i dag også....

 

 

 

 

Venter i spenning ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifoelge Edgar Brooks som har drevet endel research paa Spitfire, saa ble Sutton Harness brukt paa high back Spitfires til slutten av krigen.  Q-harness er mest korrekt paa etterkrigsmaskiner.  Den lille blisteren aner jeg ikke hva er til, men jeg lurer paa om det og er en etterkrigs modifikasjon.  Med mindre du finner bilder som viser det motsatte, saa er det mest sannsynlig at understellet ikke hadde sakseledd - dette kom hovedsaklig fra 1945.  Naar det gjelder reflektorsiktet, saa kom dette i produksjon paa vaarparten i 1944, og det var mangel paa disse, saa de gikk foerst og fremst til rene jagerskvadroner og ikke bare de satt opp med Spitfire (Tempest blant annet) selv om hoeyre offiserer sikkert kunne benytte sin innflytelse.  Jeg velger aa tro at det mest sannsynlige er det originale Mk. III siktet.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nja små korreks er utført,  og flyet er grunnet å klart. Før så måtte jeg se litt farge oppi alt det grå, og spinner ble "dyppet i syttende mai sløyfa " i form at decal som var litt tynt, sprøtt og vanskelig å få på. Med riklige mengder "Micro søl", lot det seg overtale til å bli værende på resin spinneren fra Ultracast. Propellblandene UC var tynne skjeve og ubruklige.., slik at jeg saget av de orginale fra Hasegawa som har en helt ok form og limte de inn en etter en.

http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/Perkele170.jpg[/img]]Perkele170.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Håper du ikke har fått på alle dekalene ennå, Bottolf - jeg har oppsiktsvekkende nyheter som gjør at historien må omskrives:  

 

En søndag for et par uker siden dro jeg en tur innom Forvarsmuseet på Akershus festning. Før jeg forlot dette interessante stedet, kjøpte jeg med meg et par småblekker fra "bokhjørnet" deres. Så ble de glemt, men i dag fant jeg dem fram. I "Forvarsmuseets småskrift nr. 13. Luftforsvarets uniformer - et billedhefte" fant jeg på side 27 et flott bilde av en staut norsk jagerpilot under den andre verdenskrig.

Bildeteksten på side 26 kan fortelle følgende: "Neste side til venstre: Oberstløytnant Raberg i norsk lue og britisk battledressbluse med "Norway-flash". Blikket forflytter seg raskt til neste side og....men....det er jo.................!

Joda, der står mannen vi alle har trodd het Rolf Arne Berg, "eieren" av flyet vi har kalt RABen!

 

Vi må jo stole på Forvarets menn, må vi ikke? De er jo fagfolk og vet hva de snakker om, i motsetning til journalister!

Så hvis vi forutsetter at oberstløytnanten faktisk het Rolf Arne, men at etternavnet var RABERG, må Spiten hans merkes "RAR", ikke "RAB"!

 

Anders  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To mann i Forsvarets tjeneste kan da ikke ta feil samtidig?

 

Anders  ???

 

Forsvaret har tatt feil før....mer enn en gang.....og kommer sikkert til å gjøre det igjen. :)

 

For at flyet skal kunne merkes med egne initsialer må det være en betydningsfull person som en Wing comander. På den tiden var R.A.Berg Wingco. En Wing comander ved navn Raberg er ukjent. At en eller annen flyger ved 132. Wing het Raberg kan være mulig......vi får vente noen år til Cato kommer med bind VI, VII eller VIII av Spitfire Saga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppklart! Jeg har sjekka med et par anerkjente ukrainske flyhistorikere som opplyser at det faktisk er en oberstløytnant ved navn Raberg det er bilde av. Men han var ikke norsk! Lars Ulrik Raberg var canadier av dansk/norsk herkomst og Wing Commander Flying i RCAF. Imidlertid likte han å vanke sammen med de norske flygerne når han fikk sjansen. Det at han er avbildet med norsk lue og "Norway-flash" i battleblusa, skyldes at han likte å bytte effekter med sone norske kolleger. I tillegg var han altså Rolf Arne Bergs dobbeltgjenger!

 

Lars Ulrik Raberg ble født 1.4.1914, og falt første april 1945 - på sin egen 31-årsdag. Han ble skutt ned av flak under et lavangrep over Holland i sin kjære Mustang Mk.IV med kjennetegnet "LUR".

 

Anders  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm finurlig histore Anders :thumb:. Jo jeg hadde tenkt å gjøre denne ferdig snart. Jeg  har 8 mai som avdukningsdag og siden en i familen er født på denne dagen kunne det passe godt som presang. (med mulighet for utlån til SKALA 012 i basic klassen ;D)

 

Er i gang med en i 32 skala med samme merking. Det  finnes nu resin fra Allycat for ombygging av Tamiya IXC til E wing, Nils sitt decal ark har vel de kombinasjonene som trengs. Det blir min "" hellige gral i Spitfire disiplinen, med alt av ets og resin som er kommet i det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.