Gå til innhold
  • Bli medlem

RAB Spitfire MKIXe


Anbefalte innlegg

Mk.V hadde landingslys i vingene som var plassert bak luker, saa "lamp jack" refererer til aktuatoren for denne vil jeg tro.  Pneumatikk er grei aa styre av/paa, opp/ned, inn/ut, men ikke saa lett aa styre for aa sette i valgfrie posisjoner da luften - og dermed stempelet - kan komprimeres.  Hydraulikk er bedre i saa maate.  Med bremser som er enten av eller paa, maa det ha blitt en interessant erfaring aa stanse flyet - kanskje det er derfor man ser saa mange bilder av fly som har gjort en "nose-over"?

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

"With enough warmth in the coolant and oil, a flip of the parking brake catch releases the brake lever on the spade control grip and the aircraft is taxiing with minimal power. The first time I had the opportunity to fly a British aircraft with this hand operated air brake system I was skeptical about it being very effective compared to hydraulic toe brakes. Within a very few minutes I was completely won over. It is far easier to manage, particularly on run up when one has to really stand on most American fighter rudder pedals. The source of high-pressure air is controlled by the brake lever on the spade control grip, or stick. The rudder pedals modulate the distribution of pressure to the left and right main wheel brakes. If the pedals are even, equal braking is applied to both sides; as one rudder pedal is applied then more brake pressure is fed to that side. Strength of application is delivered by the hand lever on the grip. The major benefit to all this is having one's feet and legs almost completely relaxed most of the time."

 

Dette kan kanskje bringe litt klarhet i trykkluft problematikken. Etter det jeg har forstått fra mange kilder er høytrykks flaskene på alle Spitfire modellene og de forekommer i både  grønn og alu finish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har  vært mye frem og tilbake diskusjoner om hvor rødt eller rødbrun de norske flagg stripene har vært på norske Spitfire. RAB maskinen er skikkelig patriotisk med striper både på ror og over/under vingene.

 

I dag er det ikke mindre enn 8 mai. Frigjøringsdagen etter krigen, for de som (skammelig) ikke er klar over det.

 

Jeg gjorde noen eksperimenter på et ekstra ror jeg har. Det med antakelsen at det røde var litt mere mursteinsrødt enn signal rød har jeg lagt meg på hjerte. Jeg blandet inn en dråpe hull red i tamiya sin rød og fikk enn sånn tja opplevelse. Det hvite og blå er fra Decal arket til Bjørnar Nordaas, syntes kanskje det blå er litt mørkt og midstripen er litt smal. Det må for ordenskyld nevnes at kameraet lyver litt på blå fargen, den er faktisk blå og ikke sort som det ser ut som. Noen synspunkter?

spitfireRAB030.jpg

Det kan syntes som om det er to rødfarger(en tynn,klarere rød mot det hvite og blå, det er decal film)

 

Ha en flott 8 mai markering, tenk på alle som gav livet for Norges frihet. Har du ikke allerede hengt opp flagget er det ikke for sent, husk å få det ned i kveld. :cheers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargeforskjellen mellom flagget i bakgrunnen og flaggstripene på roret du holder i forgrunnen er nok større enn i virkeligheten, dels på grunn av avstanden og dels på grunn av vinkelen i forhold til lyset. Flagget er lengre unna og det vender mer direkte mot lyset og virker dermed lysere i forhold til roret.

 

Jeg trur fargene på roret er ganske rette.

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Noen tror sikkert at jeg har feiret frigjøringsdagen :cheers: helt til nå, så er det ikke... Spitten er nu hentet frem og videre bygging og ferdigstillelse må skje før Tamiya sin MKIX i 32 skala ankommer byggebordet. Er redd jeg kan bli litt distrahert da....

 

spitfireRAB032.jpg

Instrument panelet. Grei skuring, med Eduard sin fremgangsmåte med film bak fotoetsede instrumenter og bakpanel av resin, litt ledninger her og der.. Sein type reflektorsikte husker ikke betegnelsen på dette?

 

Jeg bruker som kjent Aeroclub sitt korrigerte skrog, bassert på Hasegawa. Vingen burde således passe lett inn :shifty: Njaaaa det var en noen prøvetilpassinger utfresninger før denne skle sånn passe greit inn. Overgangen  mellom fillets og vinge på Spitfire er ganske markant.

 

spitfireRAB033.jpg

 

spitfireRAB035.jpg

litt sparkel må til og bulgen i vingegropen må fikses litt opp da den fikk har medfart under pussing.

 

spitfireRAB036.jpg

Jøss der var den nye extended Hispano kanonen på plass, så lang at man kan pirke ned Focke ulvene uten å avfyre en kule i nærkamp. :D;D:D

 

 

spitfireRAB034.jpg

Mere godsaker fra Ultracast skal inn.

 

Hm god å få på vingene  ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda vi er igang igjen ja. Det har vært endel gnukking og tilpassing for å få Aeroclub skroget til å passe godt inn. Det er slettes ikke avskrekkende. Her er undersiden, overgangen mellom vingeroten passer greit hvis det maskineres tynt helt bakerst.

spitfireRAB037.jpg

Jeg brukte superlim gel som både funker som vedheft og sparkel i et område med litt stor gleppe.

 

spitfireRAB038.jpg

Buk motordeksel (også fra Aeroclub) passet noenlunde greit inn med litt overtalelse.

 

Et par runder med primer i kveld og regravering av panellinjer som blir borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm det tar tid med finpussing ja.. Det jeg syntes var litt dårlig definert på Aeroclub sitt skrog; - var panserplaten,over bensintanken, bak motoren. Mye av dets natur ble også borte i pussingen. Bilder viser at den har en liten forhøyning i forhold til resten av platearbeidet, faktisk også med glipper.

Tanken var først å bruke "rømme lokk". Syntes dette kunne bli mye limgris og kanskje litt overdrevet.

Jeg måtte også prøve å lage "fiskefiletene" rundt på nedsiden av frontglasset, disse er ganske markante på MKIX ene.

 

Svaret kom etter litt prøving og feiling på en reserve modell. Jeg fant ut at Scotch sin alu tape 0,10 mm tykk kunne gjøre susen. Den er både fleksibel og har en sterk klebeeffekt. I tillegg kan den pusses hvis riper eller søkk skulle oppstå. Likeså kan man gravere nagler og panellinjer lett i den bløte aluminumen.

spitfireRAB040.jpg

spitfireRAB041.jpg

spitfireRAB039.jpg

På med tank lokket. Blåste på litt Tamiya grunning for å bekrefte at ideen ga en fin overflate :thumb:

ultrananoskopiske skrukker blir borte med litt finpussing og et lag primer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faatt tak i aluminiumstape paa en lokal byggvareforretning.  Synes den er tykk og myk - om du ikke er forsiktig setter du lett merke i den.  To lag med Bare Metal Foil er kanskje bedre.  Ellers er det interessant aa se at mangelen paa finish gjoer Aeroclub korrigeringssettet til en proevelse - det var i grunnen det som gjorde meg interessert i aa finne alternative loesninger for aa korrigere Hasegawa modellen.  There's more than one way to skin a cat.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte av det tynneste plastarket jeg hadde til en tilsvarende jobb. Jeg filte ned så mye jeg kunne etterpå. Plastarket kamuflerte mye av skjøten da jeg forlenga Hasegawabyggesettet i neseseksjonen. Det gjaldt imidlertid å være nøye med å dekke absolutt hele innsida med lim for å få et pent resultat. Nils anbefalte ølboksmetall til den samme jobben for å unngå krøller i plata. Ølboksmetall har i tillegg den fordelen at en kan få gleden av å drikke opp innholdet i boksen før en bruker metallet. Ja, det er absolutt mer enn en måte å gjøre dette på.

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det er mange veier til Rom ja.. ::). Morro å prøve litt alternative materialer innimellom. Jens Håkon har et poeng at man må være forsiktig med endel av tapene som er i salg. Særlig de billige utgavene har klumpete lim på baksiden og kan lett settes merke i.  Denne her var av god 3M kvalitet og fungerte bra.

 

Skroget til Aeroclub krever litt små pussing og jobb, det gjør også korte og skjøte metoden. Det er også lett for å få en skjev modell, når mange skrog komponenter skal i sammen. Er ikke tvil om at den billigste løsningen er å forlenge Hasegawa modellen etter oppskrifter i tidligere tråder. Eller vi får håpe på en ny utgave av settet snart.

 

Kjøpte også propell og canopy fra Aeroclub, syntes generelt ikke den engelske cottage industrien har noen god nok kvalitet nei, spinner var grumsete og urund.

 

Loon Models har også et korrigert skrog for Hasegawa modellen, noen som har prøvd dette? Har en følelse av at det av mye ringere kvalitet.

 

Øl bokser har jeg nok ikke liggende :shifty:;D:cheers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Ikke så alvorlig mye interesant å poste. Fant frem til en fin løsning å lage Dzuts (?) grommet og skruer på. Det er de "femkrone med en skrue i midten i " festeelementene rundt motor dekslene. De er fint replikert på Hasegawa settet, men på det forlengede Aeroclub skroget er det litt utvisket og noe feil rekkefølge. Jens Haakon har vist oss stanse metoden med punch and die sett :thumb:.  Da blir kraven litt opphøyd fra skroget, forsåvidt ikke noe galt med det. Ønsket en mere flush virkning, med det radiale hullet til grommeten som skruen roteter i.  Jeg brukte baksiden på en sprøytespiss som er hol, monterer denne med treskaft, Varmer denne opp i en loddebolt og presser inn, da får man med både kraven og skruen i midten. Raskt  effektivt og likt hver gang :thumb:

spitfireRAB042.jpg

Bilde før finpussing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ja begynner å bli en stund siden denne ble dyttet til side til fordel for Tamiyas mesterverk av en MK IX i 32 skala. Nå er den forlengst ferdig og solgt... 

 

Har jo lagt så mye penger og arbeid i denne at det er synd om man ikke skulle kunne ferdigstille den. Hentet den ut av " møllposen" og, fikk litt inspirasjon igjen.. Ikke minst måtte jeg se et pent propellfly innimellom den "kalvbente franske dama" (MS. 406) og div kantete rare tyske fly. Skala 1/48 er meget letthåndterlig og litt smått nesten etter å ha pludret i "grytevott  og snørrvott " segmentet lenge.

 

Det er jo mange og lange tråder om Spitter og modifikasjoner her inne.. Skal ikke repetere alt dette. Fokuset i tråden er å se hvordan Aeroclub sitt skrog kan integreres med vinger, cockpit og canopy fra Hasegawa. 

 

Det som er gjort nå i det siste er å tilpasse resinkanonene fra Ultra cast. Det går meget greit, det kommer messing fra Aber og burde kanskje ha ventet på de.. Uansett resinen er rett og bra støpt.  Spinneren er fra Ultra Cast og helt grei og korrekt, propellbladene er litt tynne, skjøre og bendt.. Hm tror jeg bruker de plaststøpte fra Hasegawa. so far so god. Det klare dekselet bak seteryggen passer helt greit også på Aeroclubb skroget, selv om det er noen tiendeler for langt...

http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/005-4.jpg[/img]]005-4.jpg Ferdig til LU? JA :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.