Jump to content

Hurricane med spaghettinese


Einar Sandvik

Recommended Posts

Opprinnelig kjøpte jeg dette Smer-byggesettet med tanke på å bygge en modell av den ene hurricanen av typen MK IIC som det norske flyvåpenet disponerte som instruksjonsmateriell etter krigen, men da jeg åpna eska og fikk se fargeskjemaet for ørkenkrigen på instruksjonsarket, fikk jeg mer lyst til å bygge modellen som en ørkenkriger.

 

Afrika er tema under Landskonkurransen i år, og jeg har bestemt meg for å prøve å stille med denne:

10_01.09_Hurricane_fra_SMER_red.jpg.34855e06d556c43a2ede662b8acfcbc8.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har ikke tenkt å gjøre dette til et omfattende prosjekt. Smer-byggesettet er egentlig et gammelt Hellerbyggesett, og i ei sammenlikning jeg fant på Internett av 1:72-byggesetta fra Revell og Heller, var faktisk det gamle Heller-byggesettet, altså Smer-byggesettet, det beste med hensyn til generelle proporsjoner, sjøl om det er dårligere detaljert. Den aktuelle nettsida er dessverre stengt nå på grunn av virusangrep, ser jeg.

 

På denne sida til Wings Palette er det en profil av dette flyet, som var stasjonert ved El Alamein i 1942:

http://wp.scn.ru/en/ww2/f/79/9/9/148

 

Lurekamo? Jeg gleder meg til å ta fatt på den, når jeg har fått bygd flyet.

15.1.09_Afrika-hurricane_fargeskjema_red.jpg.183278f15ba320a8136f5982b4e2ce5a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg starter med cockpiten. Den er ganske spartansk, så litt ekstra detaljering skader neppe. Jeg tar utgangspunkt i disse bildene av cockpiten i en restaurert hurricane Mk IIC. Originalen mangler tydeligvis golv:

 

http://www.nasm.si.edu/museum/garber/99oct/99cm0039.jpg

 

og

 

http://www.nasm.si.edu/imageDetail.cfm?imageID=1655

 

Skinnene mellom setet og pedalene ble lagd av stifter fra et stiftebrett til ei kopimaskin. Strengt tatt hadde nok bredden mellom rillene passa bedre i skala 1:48, men dette vil knapt nok bli synlig på den ferdige modellen, antar jeg.

17.1.09_Cockpdetaljering_002web.jpg.d5cac1fb2851ecb1df1f0a969af5338d.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ramma mellom setet og sidekonsollene ble lagd av to bøyde stifter som ble tredd gjennom hull som jeg bora opp i forkant og bakkant av setet for å kunne justere lengden når innmaten i cockpiten limes på plass.

 

Ei skive jeg skar av en bit strukket plast gjør tjeneste som hjulet som er festa på ramma.

 

Her har jeg foretatt ei prøveoppsetting, uten lim:

17.1.09_Cockpdetaljering_004web.jpg.9a0846e0b14d51a64db94c049ae5259f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde tenkt å ha lukka cockpit på denne modellen, slik at interiøret ble lite synlig. Sia sand som legger seg overalt er et problem i ørkenstrøk, så tenkte jeg flya kunne bli parkert med lukka cockpit.

 

På den andre sida var varmen også et problem, så det var vanlig å fly med cockpiten åpen. Alle de avbilda hurricanene med "spaghettinese" er avbilda med åpen cockpit, ser jeg, så jeg har begynt å lure på om en parkert ørkenhurricane med lukka cockpit er urealistisk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde tenkt å ha lukka cockpit på denne modellen, slik at interiøret ble lite synlig. Sia sand som legger seg overalt er et problem i ørkenstrøk, så tenkte jeg flya kunne bli parkert med lukka cockpit.

 

På den andre sida var varmen også et problem, så det var vanlig å fly med cockpiten åpen. Alle de avbilda hurricanene med "spaghettinese" er avbilda med åpen cockpit, ser jeg, så jeg har begynt å lure på om en parkert ørkenhurricane med lukka cockpit er urealistisk.

 

Det kommer helt an på tidspunktet. På dagen står det åpent, på kvelden og om natten blir de lukket igjen. Fryktelig kaldt i ørkenen vet du. Og Hvis en sandstorm nærmer seg var det vel mest sannsynlig slik at man lukket igjen ...

 

Man finner alltids en virkelighet som passer.  :thumb:

Link to comment
Share on other sites

Det viste seg at Eduard-setebeltene mangla stroppene som kommer ut av holet i ryggen på setet i hurricanen, så det blei til at jeg lagde seler av vinflaskefolie i stedet. Jeg gjorde litt mer med interiøret enn jeg egentlig hadde tenkt, får meg liksom ikke til å la være.  ::)

 

Nå er interiøret limt fast i venstre halvdel av skroget, og jeg tok et siste bilde av det før jeg limer skroghalvdelene sammen.

18.1.09_Montert_cockpit_red.jpg.22ab5a9b6c1421b31e12549e7f76d95f.jpg

Link to comment
Share on other sites

I dag fant jeg ut at den stengte nettsida med sammenligning av hurricanebyggesetta fra Revell og Heller/Smer er blitt åpna igjen, så her er lenke til den:  Lenka sletta da nettstedet rapporteres som skadelig.

 

I det siste har jeg drevet med det kjedelige arbeidet med rissing av opphøyde panellinjer. Dessuten har jeg malt første strøk med maling på propellen og spinneren. Propellenheten må settes på lass før jeg klasker sammen de to kroppshalvdelene i byggesettet. En ekstra utfordring er det at spinneren er det i to deler og skal ha metallfinish.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ut i fra at profilen av Hurricane Mk IC AK-G, BP592 fra 213 skvadron ved El Alamein, 1942, må ha utgangspunkt i et fotografi, men jeg har ikke vært i stand til å finne fram til noe slikt fotografi. Er det noen i forumet som har sett bilde av dette flyet noe sted?

 

Hei Einar. Har pløyd både nettet og bøkene mine for bilder av denne maskina, men har ikke funnet noe. Du får stå på og male den etter malingsskjemaet i instruksjonene :)

 

Mvh

Rune

Link to comment
Share on other sites

Takk for at du tok deg bryderiet, Rune, sjøl om det ble resultatløst.  :thumb:

 

Ved å bruke skjemaet i byggesettet og på profilen i Vings palette slipper jeg i alle fall å lure på om undersida av nesen også skal ha ørkengul kamo, for på bildene som Kyrre fant fram, er det også spaghettislynger på filteret under nesen. :)

 

Einar S

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke hatt tid til å bygge på flere dager, men i kveld har jeg hatt ei økt. Propellen er tidligere malt med mattsvart humbol, lakka med Johnson og pussa litt. Jeg prøvde å male sprøytemale propelltuppene med gul Vallejo Air, men malinga ville ikke sitte skikkelig.

 

Jeg skrapa vekk gulmalinga, satte på ny teip og skrapa vekk svartmalinga på tuppen utafor teipen, slik at underlaget ble ganske lys og at den matte Humbrolgulmalinga som jeg sprøyta på etterpå, ble liggende kant i kant med svartmalinga på resten av propellen.

26.1.09_malt_propell_001.jpg.bf0820487788004707f54e8c5688e301.jpg

26.1.09_malt_propell_003.jpg.336158ddb6669e76e01cc845ca57b5e2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er blitt lite tid til modellbygging i det siste, men jeg prøver å smette inn en time i ny og ne. Nå er skrog og vinger limt sammen. Haleflatene ble rutinemessig knekt litt nedover og hjulbrønnene litt ekstra detaljert før sammensettinga. litt puss gjenstår.

 

En iøynefallende feil med Heller/Smer-byggesettet, er at det bare er landingslys på venstre vinge, ikke på begge vingene, og det ene landingslyset i venstrevingen er attpåtil plassert for langt inn. Innerkanten av landingslyset burde vært der ytterkanten er i byggesettet. På malingsskjemategningene til byggesettet er de gjengitt korrekt.

 

Akk!

 

29.1.09_limt_skrog_og_vinger.jpg.490139db4c9f88207f04815f8dc1d73d.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information

By visiting and/or register an account our forum you agree to our terms and privacy policy. Terms of Use.