Einar Sandvik Posted January 17, 2009 Share Posted January 17, 2009 Opprinnelig kjøpte jeg dette Smer-byggesettet med tanke på å bygge en modell av den ene hurricanen av typen MK IIC som det norske flyvåpenet disponerte som instruksjonsmateriell etter krigen, men da jeg åpna eska og fikk se fargeskjemaet for ørkenkrigen på instruksjonsarket, fikk jeg mer lyst til å bygge modellen som en ørkenkriger. Afrika er tema under Landskonkurransen i år, og jeg har bestemt meg for å prøve å stille med denne: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 17, 2009 Author Share Posted January 17, 2009 Jeg har ikke tenkt å gjøre dette til et omfattende prosjekt. Smer-byggesettet er egentlig et gammelt Hellerbyggesett, og i ei sammenlikning jeg fant på Internett av 1:72-byggesetta fra Revell og Heller, var faktisk det gamle Heller-byggesettet, altså Smer-byggesettet, det beste med hensyn til generelle proporsjoner, sjøl om det er dårligere detaljert. Den aktuelle nettsida er dessverre stengt nå på grunn av virusangrep, ser jeg. På denne sida til Wings Palette er det en profil av dette flyet, som var stasjonert ved El Alamein i 1942: http://wp.scn.ru/en/ww2/f/79/9/9/148 Lurekamo? Jeg gleder meg til å ta fatt på den, når jeg har fått bygd flyet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted January 17, 2009 Share Posted January 17, 2009 Se der ja. Da er du i gang. Dette blir tøft Kamo for å lure italienere til å tru at flyet var vennligsinnet trur eg? Liker Hurricane Mk IIc. Det er den tøffeste Hurri-utgaven i mine øyne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted January 17, 2009 Share Posted January 17, 2009 Torgeir har jo en gang bygget noe sånt her på forumet. Jeg fant fram noen bilder den gangen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 17, 2009 Author Share Posted January 17, 2009 Takk for bildene! Den "italienske" kamoen er mer konsentrert om den fremre og nedre delen av nesepartiet på disse hurricanene enn på min profil. Det gjaldt nok å lure mannskapet på antiluftskytset vel så mye som fiendlige flygere. Hurricane IIC var vel først og fremst bakkeangrepsfly. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 17, 2009 Author Share Posted January 17, 2009 Jeg starter med cockpiten. Den er ganske spartansk, så litt ekstra detaljering skader neppe. Jeg tar utgangspunkt i disse bildene av cockpiten i en restaurert hurricane Mk IIC. Originalen mangler tydeligvis golv: http://www.nasm.si.edu/museum/garber/99oct/99cm0039.jpg og http://www.nasm.si.edu/imageDetail.cfm?imageID=1655 Skinnene mellom setet og pedalene ble lagd av stifter fra et stiftebrett til ei kopimaskin. Strengt tatt hadde nok bredden mellom rillene passa bedre i skala 1:48, men dette vil knapt nok bli synlig på den ferdige modellen, antar jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 17, 2009 Author Share Posted January 17, 2009 Ramma mellom setet og sidekonsollene ble lagd av to bøyde stifter som ble tredd gjennom hull som jeg bora opp i forkant og bakkant av setet for å kunne justere lengden når innmaten i cockpiten limes på plass. Ei skive jeg skar av en bit strukket plast gjør tjeneste som hjulet som er festa på ramma. Her har jeg foretatt ei prøveoppsetting, uten lim: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 18, 2009 Author Share Posted January 18, 2009 Jeg hadde tenkt å ha lukka cockpit på denne modellen, slik at interiøret ble lite synlig. Sia sand som legger seg overalt er et problem i ørkenstrøk, så tenkte jeg flya kunne bli parkert med lukka cockpit. På den andre sida var varmen også et problem, så det var vanlig å fly med cockpiten åpen. Alle de avbilda hurricanene med "spaghettinese" er avbilda med åpen cockpit, ser jeg, så jeg har begynt å lure på om en parkert ørkenhurricane med lukka cockpit er urealistisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted January 18, 2009 Share Posted January 18, 2009 Jeg hadde tenkt å ha lukka cockpit på denne modellen, slik at interiøret ble lite synlig. Sia sand som legger seg overalt er et problem i ørkenstrøk, så tenkte jeg flya kunne bli parkert med lukka cockpit. På den andre sida var varmen også et problem, så det var vanlig å fly med cockpiten åpen. Alle de avbilda hurricanene med "spaghettinese" er avbilda med åpen cockpit, ser jeg, så jeg har begynt å lure på om en parkert ørkenhurricane med lukka cockpit er urealistisk. Det kommer helt an på tidspunktet. På dagen står det åpent, på kvelden og om natten blir de lukket igjen. Fryktelig kaldt i ørkenen vet du. Og Hvis en sandstorm nærmer seg var det vel mest sannsynlig slik at man lukket igjen ... Man finner alltids en virkelighet som passer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Terje Trones Posted January 18, 2009 Share Posted January 18, 2009 Morsomt prosjekt med et tøft fargeskjema, Einar. Regner med at de må klare seg mye med binders på skolen der du jobber....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 18, 2009 Author Share Posted January 18, 2009 Morsomt prosjekt med et tøft fargeskjema, Einar. Regner med at de må klare seg mye med binders på skolen der du jobber....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 18, 2009 Author Share Posted January 18, 2009 Kyrre: Jeg trur nok det blir lukka cockpit. Kanskje er det en sandstorm i vente. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 18, 2009 Author Share Posted January 18, 2009 I dag har jeg detaljert litt til: Bora hol i setet, laga ei kartmappe og enkelte små dingsebomser rundt omkring. Cockpiten har fått litt maling og skyggelegging, så nå er den klar til å limes sammen. Jeg trur jeg spanderer på setebelter fra Eduard, det føles nesten som litt juks. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 18, 2009 Author Share Posted January 18, 2009 Det viste seg at Eduard-setebeltene mangla stroppene som kommer ut av holet i ryggen på setet i hurricanen, så det blei til at jeg lagde seler av vinflaskefolie i stedet. Jeg gjorde litt mer med interiøret enn jeg egentlig hadde tenkt, får meg liksom ikke til å la være. Nå er interiøret limt fast i venstre halvdel av skroget, og jeg tok et siste bilde av det før jeg limer skroghalvdelene sammen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 19, 2009 Author Share Posted January 19, 2009 Jeg går ut i fra at profilen av Hurricane Mk IC AK-G, BP592 fra 213 skvadron ved El Alamein, 1942, må ha utgangspunkt i et fotografi, men jeg har ikke vært i stand til å finne fram til noe slikt fotografi. Er det noen i forumet som har sett bilde av dette flyet noe sted? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 22, 2009 Author Share Posted January 22, 2009 I dag fant jeg ut at den stengte nettsida med sammenligning av hurricanebyggesetta fra Revell og Heller/Smer er blitt åpna igjen, så her er lenke til den: Lenka sletta da nettstedet rapporteres som skadelig. I det siste har jeg drevet med det kjedelige arbeidet med rissing av opphøyde panellinjer. Dessuten har jeg malt første strøk med maling på propellen og spinneren. Propellenheten må settes på lass før jeg klasker sammen de to kroppshalvdelene i byggesettet. En ekstra utfordring er det at spinneren er det i to deler og skal ha metallfinish. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Jeg går ut i fra at profilen av Hurricane Mk IC AK-G, BP592 fra 213 skvadron ved El Alamein, 1942, må ha utgangspunkt i et fotografi, men jeg har ikke vært i stand til å finne fram til noe slikt fotografi. Er det noen i forumet som har sett bilde av dette flyet noe sted? Hei Einar. Har pløyd både nettet og bøkene mine for bilder av denne maskina, men har ikke funnet noe. Du får stå på og male den etter malingsskjemaet i instruksjonene Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 22, 2009 Author Share Posted January 22, 2009 Takk for at du tok deg bryderiet, Rune, sjøl om det ble resultatløst. Ved å bruke skjemaet i byggesettet og på profilen i Vings palette slipper jeg i alle fall å lure på om undersida av nesen også skal ha ørkengul kamo, for på bildene som Kyrre fant fram, er det også spaghettislynger på filteret under nesen. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thor Corneliussen Posted January 25, 2009 Share Posted January 25, 2009 I dag fant jeg ut at den stengte nettsida med sammenligning av hurricanebyggesetta fra Revell og Heller/Smer er blitt åpna igjen, så her er lenke til den: Hm, likte ikke den advarselen som kom der på den sida! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted January 25, 2009 Share Posted January 25, 2009 Nei, det så ikke spesielt tillitsvekkende ut. Tydeligvis et nettsted som er infisert med noe programvare som prøver å trenge seg inn på maskinen til folk, så jeg har fjernet lenka fra tråden. Moro med Hurricane-info, men ikke for enhver pris. Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 26, 2009 Author Share Posted January 26, 2009 Lenka ble tydeligvis ikke rensa godt nok før den ble åpna igjen. Jeg beklager dette. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 26, 2009 Author Share Posted January 26, 2009 Jeg har ikke hatt tid til å bygge på flere dager, men i kveld har jeg hatt ei økt. Propellen er tidligere malt med mattsvart humbol, lakka med Johnson og pussa litt. Jeg prøvde å male sprøytemale propelltuppene med gul Vallejo Air, men malinga ville ikke sitte skikkelig. Jeg skrapa vekk gulmalinga, satte på ny teip og skrapa vekk svartmalinga på tuppen utafor teipen, slik at underlaget ble ganske lys og at den matte Humbrolgulmalinga som jeg sprøyta på etterpå, ble liggende kant i kant med svartmalinga på resten av propellen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 29, 2009 Author Share Posted January 29, 2009 Det er blitt lite tid til modellbygging i det siste, men jeg prøver å smette inn en time i ny og ne. Nå er skrog og vinger limt sammen. Haleflatene ble rutinemessig knekt litt nedover og hjulbrønnene litt ekstra detaljert før sammensettinga. litt puss gjenstår. En iøynefallende feil med Heller/Smer-byggesettet, er at det bare er landingslys på venstre vinge, ikke på begge vingene, og det ene landingslyset i venstrevingen er attpåtil plassert for langt inn. Innerkanten av landingslyset burde vært der ytterkanten er i byggesettet. På malingsskjemategningene til byggesettet er de gjengitt korrekt. Akk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted January 30, 2009 Share Posted January 30, 2009 Snart klar for lakk nå, Einar Du kan lage nye hakk for landingslysene og sette inn en klar støperammebit og pusse den ned slik at den blir kant i kant Borr et lite hull på baksida først og mal sølv nedi der for å simulere pæra Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 30, 2009 Author Share Posted January 30, 2009 Ja, jeg får støvsuge byggesetteskene mine etter klare støperammebiter. Vingene på hurricane er ganske tjukke, så det må ganske grove støperammebiter til. Dersom jeg ikke finner tjukke nok klare støperammer, blir alternativet kanskje å bruke bøyd innpakningsplast. Det finnes det i alle fall mye av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.