Gå til innhold
Einar Sandvik

Hurricane med spaghettinese

Anbefalte innlegg

Det fulgte med to sett W/T-stensiler i dette byggesettet, et i svart og et i rødt. Jeg valgte de røde, sia flyet i europeisk skjema på eskeillustrasjonen hadde svarte stensiler. Var det et klokt valg? ???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Au da.  :pinch: Litt pussig da at fabrikanten skulle forsyne byggesettet med et komplett sett W/T-merker for et fly som ikke er blant de to variantene det er dekaler for i byggesettet. ???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går det an å sette de sorte over de røde merkene? Hvis ikke får du avskrive det på en erfaring rikere :) Hurricane'n ble flott Einar. Det eneste jeg lurer på ut fra bildene er om Mid Stone fargen er litt for brunaktig? Kan være at bildet lyver.

Mvh

:) Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk. Flyet er ikke helt ferdig ennå. Jeg har ikke lakkert over dekalene, for det ble så seint i går kveld før jeg var ferdig, så dermed skulle det være mulig å skrape vekk stensilmerkene, håper jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg delvis skrapa vekk og delvis malt over de røde W/T-stensilmerkene og lagt et strøk Johnson over. De satt godt, fordi de var festa i våt Johnson, for å unngå sølving.

Nå håper jeg ingen kommer og sier at røde merker var rett likevel....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har prøvd å gi denne hurricanen et slitt preg. Den virker litt blankere på bildene enn i virkeligheten. Jeg tenkte også på å gi modellen litt solbleiking på oversida, ved for eksempel å spraye et tynt lag hvitt oppå modellen, men motet svikta meg da det kom til stykket. Jeg var redd for å spolere heile greia.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For en fin Hurricane! Selv om du penselmalte spaghettien ser den bra ut. Jeg synes det høres ut som en god idé å solbleike malinga, men å gjøre det med hvitt tror jeg er en dårlig idé. Hva med en dusj lys oker e.l. Alternativt kan du bruke pastellkritt: blekgul til mid stone og lys grønn til dark green. Du kan også vurdere om du vil tone ned de hvite bokstavene litt. Men, som sagt, en fin modell.

Kim

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For aa bleke, proev aa blande en lys graa farge i klarlakk - da er det lettere aa bygge opp til oensket effekt.  Clue'et er aa bleke den paa en maate at du ikke merker det, men at "det er noe der".

Ellers savner jeg oljelekkasjer paa undersiden av skroget...  Tror ikke Hurricane var bedre enn Spitfire paa det omraadet.

Jens

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle gode tips til bleiking!  :thumb:

Angående oljesøl på undersida, så har jeg lagt inn søl bak propellen, det var vel det collectorplata rundt forkant av øvre del av nesen skulle stoppe, samt litt beskjedent søl bak understellsleggene, men jeg er litt usikker på hvor jeg bør legge mest søl ellers.

Einar S

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På et par bilder virker området mellom bakkant av nesen og hjula ganske mørk, slik at det kan se ut som at det siver ut olje i skjøten bak den bakerste plata under nesepartiet.  ???

Einar S

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hoeres fornuftig ut - det er nok torpedoveggen vak motoren, og eventuelle oljelekkasjer renner ut fra den panellinjen under skroget.  Sjekk bilder av Spitfires - samme tendensen der, selv om oljetanken er under motoren lenger fremme.

Jens

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha vurdert litt fram og tilbake mellom de gode forslaga til bleikemetode, endte det med at jeg prøvde krittmetoden og brukte kritt fra et sminkesett jeg hadde liggende. Jeg hadde på litt gult og hvitt hist og pist, særlig oppå de vannrette flatene som ble mest eksponert for sollys, og så gned jeg fargen utover med q-tips.

I tillegg til at overflata ble lysere, ble den også litt jevnere og mattere.

Bleika_hurricane_red.jpg.1fac16781ba72054ba6f370cb04fe85a.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etterpå ga jeg flyet en ny panelvask for å motvirke bleikinga av panellinjene. Litt ekstra oljesøl ble lagt inn på undersida, rundt den bakre delen av Vokes-filteret i form av en svart MIG-vask og litt johnson Klear.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan funker det å legge klarlakk over de stiftene der Einar? Er da vanligvis voks- eller fettbasert slike sminkegreier, ikke krittbasert slik som vanlige pastellkritt er......

Det gikk greit å pensle Johnsons med Tamiya flat base i oppå.

Jeg tok bildet før Johnsons kom oppå, og egentlig synes jeg overflata var heller penere uten Johnsons, fordi Tamiya flat base ikke alltid blir hundre prosent utrørt i blandinga. Strengt tatt var det ikke nødvendig heller, for overflata ble ikke klissete med denne sminka.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider