Gå til innhold
  • Bli medlem

Hurricane med spaghettinese


Einar Sandvik

Anbefalte innlegg

Ja, jeg får støvsuge byggesetteskene mine etter klare støperammebiter. Vingene på hurricane er ganske tjukke, så det må ganske grove støperammebiter til.

 

Dersom jeg ikke finner tjukke nok klare støperammer, blir alternativet kanskje å bruke bøyd innpakningsplast. Det finnes det i alle fall mye av.

 

Ja, innpakningsplast har jeg sett Torgeir bruke med hell på Beauforten sin. Du kan evt bruke lyset som følger med på det ene hvis dimensjonene på det er riktig. Da slipper du unna med å lage ett landingslys i innpkaningsplast :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg slet litt med å finne fotografi eller tegninger av hurricane som viste eksakt plasseringa av landingslysa, men fant til slutt et fotografi tatt rett nedenfra. Jeg sagde og skar så ut plass til et landingslys, 3 mm bredt , 2 mm dypt og 7 mm utenfor ytterste kanon i hver vinge. Det feilplasserte hullet i venstre vinge ble fylt igjen med en bit støperammeplast og filt jevnt med resten av vingeforkanten.

30.1.09_landingslys_1_web.jpg.4057c509d9568d6d16a0ffbb6fc6f49b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette prosjektet blei liksom ikke den plankekjøringa jeg hadde tenkt på forhånd. Nå har jeg holdt på noen kvelder bare med landingslysa. Men, nå har jeg satt inn bakplate og fotoetslampe, malt med sølvmaling, klipt til "glass" av innpakningsplast, strøket på Johnson på innsida av "glassa", filt til ei fordypning i vingen innafor landingslyset til å lime fast "glasset" i  og limt "glassa på med superlim, uten å få nevneverdig frosting på dem. Det gjenstår litt sparkling og finpuss.

 

Makro i skala 1:72 er nådeløst avslørende. "Glasset" er 3 mm bredt.

05_02.09_Landingslys_005_red.jpg.c8694f3d8a645b098b0b563867e3cb42.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åj. Var det en tråd med spaghettihurricane her?!  :o

Obskure steder man sjelden kikker. Jaja.

Jeg har interessert meg en del for emnet, men den maskina der har jeg aldri sett bilde av.

Og det er litt av en jobb du har tatt på deg ser jeg. Skikkelig moro med sånne landingslys, og du har klart den veldig bra.

Men så fatter jeg ikke at du ikke bare malte gult først på propellen og maskerte av tuppene før svartmalinga. Det er jo mye lettere å få ting til å dekke da. Gult er en helvetes farge.

Fin binderscockpit.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

 

Men så fatter jeg ikke at du ikke bare malte gult først på propellen og maskerte av tuppene før svartmalinga. Det er jo mye lettere å få ting til å dekke da. Gult er en helvetes farge.

 

Akkurat det samme tenkte jeg etter at jeg hadde malt propellen svart, men da var det jo litt seint. Neste gang husker jeg det forhåpentligvis. :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld slo jeg til med et strøk Tamiya grunning fra sprayboks. Litt småflikking gjenstår, ser det ut til. Jeg har et par spørsmål til hurricaneekspertisen i forumet:

 

1. Var kanoner med mansjetter som dekte nesten hele løpet, slik som her, i bruk? Jeg har ikke sett det på noen bilder. Finnes det eventuelt ettermarkedskanoner?

 

2. Var todelt propellspinner av denne typen i bruk? Tegninger tyder på det, men jeg har ikke sett det på bilder.

 

3. Stemmer vingerotpanellinjene med virkeligheten? Jeg trudde jeg hadde tegninger, men finner dem ikke.

06_02.09_Grunning_red.jpg.37c7916ad479a470421904d3de9f8d0e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Nå er du snart i gang med kamoen ser jeg. Modell med Tamiyagrunning er et fint, innbydende lerret :)

 

Ang. spørsmålene dine har jeg sakset litt fra Squadron Signal sine bøker Hurricane in Action og Walkaround:

 

Starter med kanoner. Det ser ut til at det var 2 typer i bruk. De du har er den sene utgaven. Fant noen bilder som illustrerer dette.

H1.jpg.40ce28fb2c36d56ca71e4bdbb607cddd.jpg

H5.jpg.f03856c46b72ba2ee434b34cc00269e7.jpg

H2.jpg.8e73283c4c5b2c35cff2f5bc82c53298.jpg

H3.jpg.f2861535244b85e254188f7d6cf6f874.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegningene på Wings palette og i byggesettet har gammel type kanonfjærer, som på museumsbildet i linken under, så det spørs om byggesettet likevel har feil kanoner for dette flyet, men i og med at jeg ikke har noe fotografi, så lar jeg kanonene være, trur jeg.

 

http://www.cybermodeler.net/aircraft/hurricane/images/nasm_hurricane_17.jpg

 

Jeg har sett litt på interiørfargen i hjulbønnen og på innsida av understellsdekslene. Fargen likner mer olivengrønn enn grågrønn på denne museumsutgaven. Kan det stemme? ???

 

http://www.cybermodeler.net/aircraft/hurricane/images/nasm_hurricane_24.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Hjulbrønnene på Hurricane ble visstnok malt sølvfarget på tidlige utgaver og deretter gikk man over til grågrønn, så her er det bare å pøse på med cockpit green :)

Fant en litt sprekere profil av maskina du bygger. Ble litt dårlig skannet. Fant det i denne boka:

 

41YHPMSWHWL._SL500_AA240_.jpg

 

http://www.amazon.com/Hawker-Hurricane-Modellers-Datafile/dp/095334651X

 

Den anbefales for de som skal bygge en Hurricane. Kan ta den med på TPMK-møtet hvis jeg husker det, så kan du få se på den.

 

Mvh

:) Rune

H8.jpg.47e6f24e218297f50c3adcace24da8b9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Ja, det var en flott profil.  :)

 

Kanonkonfigurasjonen er litt vanskelig å se, men det likner vel mest på type en? En aldri så liten kontrovers dukka også opp nå: Maleinstrukstegninga i byggesettet har sølvfarga spinner, mens denne har asurblå. Hm... jeg trur kanskje jeg satser på asurblå spinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres lovende ut. Ja, jeg kommer på møtet i morgen, og kan godt ta med ei minnepenn.:)

 

I dag morges malte jeg undersida asurblå, med Humbrol 157. Satser på postshading og bleiking etterpå.

 

Edit: Asurblåfargen har fått et lag Johnson Pledge Hårdglans oppå for å gjøre den sterkere til jeg skal teipe over den før jeg maler oversida av modellen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ble basen seende ut. Det gjenstår litt flikk på kantene. Jeg spikra og limte fast bakplata til ei bilderamme oppå bilderamma. Så smurte jeg grå sparkel, tilsatt litt Humbrol 63, over plata. Det ble glatta ut med litt vatn på fingrene, Til slutt strødde jeg sand over den våte massen.

 

Viss noen synes det ligner ørkensand, så kan det være fordi det er sand fra Sahara, nærmere bestemt fra en bakgård i Kairo. Det blir nesten som i Freia-reklamen: Et lite stykke Sahara.

 

El Alamein er ikke så voldsomt langt unna Kairo, så jeg vil ha meg frabedt kritikk som går ut på at fargen på basen er feil. 8)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.