Einar Sandvik Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 Når jeg tenker meg om, er kanskje basefargen feil, likevel, for det er jo noe som heter skalafarge, og da blir fargen for mørk, særlig i en såpass liten skala som 1:72. Verre er det kanskje at sandkorna blir litt grove i denne skalaen, men jeg tenkte at modellen liksom skulle stå utenfor rullebanen, der bakken kanskje var litt mer ujevn og steinete enn på sjølve rullebanen. Hvordan var forresten rullebanene i Nord-Afrika generelt, og den ved El Alamein spesielt? Fantes det rullebaner med betongdekke eller var alle rullebanene bare flate jord- og sandsletter? Einar S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stein Grebstad Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Hvordan var forresten rullebanene i Nord-Afrika generelt, og den ved El Alamein spesielt? Fantes det rullebaner med betongdekke eller var alle rullebanene bare flate jord- og sandsletter? Einar S Allierte? Alt mulig. I prinsippet ble alle typer underlag brukt, men betong var veldig sjeldent i begynnelsen. PÅ film ser det lissom så safe ut å lande rett på en flat ørkenslette, men i praksis var dette veldig farlig. Royal Engineers gjorde en kjempejobb med å preparere airfields. Fra midten av 42 var den store grooven å satse på PSP. Alle airfields med status som forsyningspunkt og behov for stor trafikk med transportfly ble veldig kjapt belagt med PSP. Om det var ressurser og tid tilgjengelig ble det også lagt betong. Angivelig ble det altså lagt ut mye bitumen ruller, men kvaliteten på denne varierte sterkt i og med at dette var et material under testing og all produksjon var i prinsippet eksperimentell. Det var også andre alternativer til PSP som også var av metall. I prinsippet ble alle lagre tømt for denslags og sendt til Nord Afrika. Dette inkluderer mye rart som egentlig var strengt tatt forkastet eller av eksperimentell natur. Men, alt dette er egentlig godt dokumentert, så det skal være mulig å finne brukbare lister i bøker eller online. Royal Engineers registrerte og klassifiserte airfields og det gjorde RAF også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 Takk for svaret! Ja vel. Så PSP var tilgjengelig så tidlig som midten av 1942? Jeg har et par baser med PSP, men de er i skala 1:48, så jeg trur dette flyet mitt i 1:72 pent blir nødt til å holde seg utafor rullebanen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stein Grebstad Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Det fantes som sagt andre underlag og i 1942 var så å si alt annet enn planert bakke med SMT ( square mesh track ) eller betong klassifisert som eksperimentelle materialer Ved årskiftet 1943 var det ryddet opp mer i klassifiseringene.. og også produksjonen. Og da begynte PSP å dukke opp i store kvanta. SMT ble brukt i Nord-Afrika i store mengder før dette. Bitumen matter (PHS/PBS) ble ofte brukt i kombinasjon med SMT. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stein Grebstad Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Du kan sikkert driste deg til å bygge en typisk RAF dispersal wall rundt oppstillingsplassen, samt strekke en duk over. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Takk for idéen. Jeg antar det ble brukt mest sandsekker i dispersal walls i ørkenkrigen. Sandsekker i skala 1:72 er det smått stell med her i gården, og tida fram til LU er knapp, så det spørs om jeg rekker et slikt utvida baseprosjekt. Vi får se når jeg blir ferdig med kamoen på flyet.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 I morges ble kamuflasjemønsteret maskert. Det er første gangen jeg har malt en modell med A-skjema med ombytting av den lyseste og den mørkeste fargen. Det forviira meg litt under maskeringsjobben. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Så ble Humbrol 84 spraya oppå, og etter en tur i det praktfulle vinterværet vi har her i dag, var det tid for avduking. Det er alltid like spennende. Denne gangen gikk det tålelig bra. Nå er det spaghettimønsteret på nesen og vingeforkantene som gjenstår. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Ai ai, det nærmer seg LU du rekker denne Einar -spennende skjema blir heftig denne. Skal vedde på det blir spennende å sprøyte de tynne snirkelformede linjene. Men du har vel Air brush som klarer dette som en lek Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Skal vedde på det blir spennende å sprøyte de tynne snirkelformede linjene. Men du har vel Air brush som klarer dette som en lek Akkurat det siste er jeg ikke helt sikker på. Disse linjene skal være veeeeeldig tynne. Det er mulig jeg feiger ut til slutt og bruker pensel, men jeg har tenkt å gjøre et forsøk med sprøyta først, på en øvelsesmodell. Jeg har en håpløs gammel Airfix-nierspitfire liggende, som egner seg til den slags. Einar S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Den gamle prøve-Airfix-spitfiren fikk italienske kamostriper i kveld, men jeg fant ut at sjansene for å få tolv rette i tipping ser ut til å være gode i forhold til å greie å dekorere huricanen med blyanttynne spraya airbrushstriper. Hadde modellen vært i en større skala enn 1:72, så hadde jeg kanskje hatt en sjanse. Det blir nok penselmaling av grønne spaghettistriper, ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Hmm penselmaling Du vil ikke prøve å lage noen pølser av plastilina, og maskere med eller skjære tynne spalter i en postit lapp og sprøyte gjennom. Det blir nok bra uansett Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2009 Plastilin har jeg ikke på lager. Post it-lapp, det har jeg ikke tenkt på. Det kunne være verd å prøve. Takk for tipset! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Jeg lagde en mal av skjortesnipp plast fra ei nyoppakka skjorte, ved å skjære til noen snirklete linjer i ulike fasonger og srpraye gjennom den. Det funka delvis: Noen linjer ble bra, særlig de svingene som havna utenfor modellen. Dessverre ble den gjennomsiktige plasten fort ganske ugjennomsiktig, så den ble upresis å sikte gjennom. Verre var det at jeg utilsikta fikk overspray gjennom andre hull og at jeg ikke kom til skikkelig med malen på nesenpartiet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Det endte med at jeg spraya over hele greia og handmalte stripene. Handmalinga foregikk nærmest som tørrbørsting, for å gi litt duse kanter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Haugen Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Det så jo bra ut dette, Einar Hvilken farge brukte du på stripene? Mvh Rune Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Jeg brukte Humbrol 116 på stripene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2009 Jeg har innsett at denne ørkenhurricanen ikke blir ferdig i tide til å bli med til Olavsgaard i år. Dette er siste kvelden jeg har anledning til å bygge, og slik var stoda kl. 21.50 i kveld. Det nærmeste jeg kommer Afrika-temaet blir nok en Devoitine D520, i bakgrunnen, som var stasjonert i Sør-Frankrike i 1940, og kaaaanskje kom til Nord-Afrika seinere under krigen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Håkon Brandal Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Du er ikke den eneste som hadde intensjoner som ikke gikk slik man planla Einar. Om ikke annet har du en modell du kan bidra med til neste år om den ikke havner på skammens hylle. Jens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2009 Denne modellen har jeg kommet så langt med at den nok blir fullført i nærmeste framtid, slik at den blir å se på LK 2010. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Så nære da, buliding on to go er det noe som heter, men da måtte du nok reist lengere enn til Skjetten skulle den blitt helt ferdig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg har holdt på med canopy og vingelys på hurricanen de siste par dagene. Først tenkte jeg å bruke farga glass, men fant ut at glasset er blankt, med ei farga pære inni, så jeg bora et hull inni et par blanke vingelys som jeg hadde filt til, da ble det slik: Fasongen på vingelysa ble filt til mer i flukt med vingen etter at jeg tok bildene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2009 Nå er modellen ferdigmontert og ferdigmalt. Nå holder jeg på med fasen med Johnson Pledge Hårdglans og pussing mellom nye strøk Johnson. Malinga ble forholdsvis lite uttynna, fordi jeg var redd den skulle renne under teipen, så den ble i tørreste laget og ble litt klumpete. Jeg måtte forresten ta en strafferunde på kamostripene, fordi jeg pussa bort for mye av malinga. I morgen rekner jeg med å kunne sette på dekalene, og deretter være modellen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sondre Lea Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Det ser ut til å gå veien, dette Dekaler er som regel det siste store skrittet der man får se hvordan modellen endelig blir seende ut, så det skal bli spennende å se spagettijageren med rundeller og stas på. Sondre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 1. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2009 Jeg har sittet i hele kveld, etter middagen, med å legge på dekaler på modellen. Smer-dekalene er veldig tynne og former seg fint etter "terrenget", men aberet med dem er at de tåler svært lite før de går i stykker. Venstresida av modellen ble et katastrofeområde, men etter mye bal, fikk jeg reparet dekalene ved å klippe biter fra resten av dekalarket, samt glatte over med litt vallejo hvitt og gult. Nå gjenstår mattlakk og eksosstripe. Det tar jeg i morgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.