Gå til innhold
  • Bli medlem

Hurricane med spaghettinese


Einar Sandvik

Anbefalte innlegg

Når jeg tenker meg om, er kanskje basefargen feil, likevel, for det er jo noe som heter skalafarge, og da blir fargen for mørk, særlig i en såpass liten skala som 1:72. :( 

 

Verre er det kanskje at sandkorna blir litt grove i denne skalaen,  :( men jeg tenkte at modellen liksom skulle stå utenfor rullebanen, der bakken kanskje var litt mer ujevn og steinete enn på sjølve rullebanen.

 

Hvordan var forresten rullebanene i Nord-Afrika generelt, og den ved El Alamein spesielt? Fantes det rullebaner med betongdekke eller var alle rullebanene bare flate jord- og sandsletter?

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hvordan var forresten rullebanene i Nord-Afrika generelt, og den ved El Alamein spesielt? Fantes det rullebaner med betongdekke eller var alle rullebanene bare flate jord- og sandsletter?

 

Einar S

 

Allierte? Alt mulig. I prinsippet ble alle typer underlag brukt, men betong var veldig sjeldent i begynnelsen.  PÅ film ser det lissom så safe ut å lande rett på en flat ørkenslette, men i praksis var dette veldig farlig. Royal Engineers gjorde en kjempejobb med å preparere airfields. Fra midten av 42 var den store grooven å satse på PSP. Alle airfields med status som forsyningspunkt og behov for stor trafikk med transportfly ble veldig kjapt belagt med PSP.  Om det var ressurser og tid tilgjengelig ble det også lagt betong. Angivelig ble det altså lagt ut mye bitumen ruller, men kvaliteten på denne varierte sterkt i og med at dette var et material under testing og all produksjon var i prinsippet eksperimentell.  Det var også andre alternativer til PSP som også var av metall. I prinsippet ble alle lagre tømt for denslags og sendt til Nord Afrika. Dette inkluderer mye rart som egentlig var strengt tatt forkastet eller av eksperimentell natur.

 

Men, alt dette er egentlig godt dokumentert, så det skal være mulig å finne brukbare lister i bøker eller online. Royal Engineers registrerte og klassifiserte airfields og det gjorde RAF også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes som sagt andre underlag og i 1942 var så å si alt annet enn planert bakke med SMT ( square mesh track ) eller betong klassifisert som eksperimentelle materialer  Ved årskiftet 1943 var det ryddet opp mer i klassifiseringene.. og også produksjonen. Og da begynte PSP å dukke opp i store kvanta.  SMT ble brukt i Nord-Afrika i store mengder før dette.  Bitumen matter (PHS/PBS) ble ofte brukt i kombinasjon med SMT.

 

 

square_mesh_track.jpg

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vedde på det blir spennende å sprøyte de tynne snirkelformede linjene. Men du har vel Air brush som klarer dette som en lek :thumb:

 

Akkurat det siste er jeg ikke helt sikker på. Disse linjene skal være veeeeeldig tynne. Det er mulig jeg feiger ut til slutt og bruker pensel, men jeg har tenkt å gjøre et forsøk med sprøyta først, på en øvelsesmodell. Jeg har en håpløs gammel Airfix-nierspitfire liggende, som egner seg til den slags.

 

Einar S

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamle prøve-Airfix-spitfiren fikk italienske kamostriper i kveld, men jeg fant ut at sjansene for å få tolv rette i tipping ser ut til å være gode i forhold til å greie å dekorere huricanen med blyanttynne spraya airbrushstriper. Hadde modellen vært i en større skala enn 1:72, så hadde jeg kanskje hatt en sjanse. :(

 

Det blir nok penselmaling av grønne spaghettistriper, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde en mal av skjortesnipp plast fra ei nyoppakka skjorte, ved å skjære til noen snirklete linjer i ulike fasonger og srpraye gjennom den.

 

Det funka delvis: Noen linjer ble bra, særlig de svingene som havna utenfor modellen. Dessverre ble den gjennomsiktige plasten fort ganske ugjennomsiktig, så den ble upresis å sikte gjennom. Verre var det at jeg utilsikta fikk overspray gjennom andre hull og at jeg ikke kom til skikkelig med malen på nesenpartiet.

 

16.0.2.09_Spaghettikamo_1_web.jpg.66a844125494de06442db73d3f1aaaca.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innsett at denne ørkenhurricanen ikke blir ferdig i tide til å bli med til Olavsgaard i år. Dette er siste kvelden jeg har anledning til å bygge, og slik var stoda kl. 21.50 i kveld.

 

Det nærmeste jeg kommer Afrika-temaet blir nok en Devoitine D520, i bakgrunnen, som var stasjonert i Sør-Frankrike i 1940, og kaaaanskje kom til Nord-Afrika seinere under krigen.

19.0.2.09_Hurricane_og_D520.jpg.b614eeb788b4d0df5183a0081ccffeb0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt på med canopy og vingelys på hurricanen de siste par dagene. Først tenkte jeg å bruke farga glass, men fant ut at glasset er blankt, med ei farga pære inni, så jeg bora et hull inni et par blanke vingelys som jeg hadde filt til, da ble det slik:

 

Fasongen på vingelysa ble filt til mer i flukt med vingen etter at jeg tok bildene.

25.0.2.09_vingelys_001web.jpg.8689d765e4f130ad46046921c77ed216.jpg

25.0.2.09_vingelys_004web.jpg.78f9b513e6de00a94052199e2d86535e.jpg

25.0.2.09_vingelys_005web.jpg.6caaf5f7f851df09d50ce27ed5d5029a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er modellen ferdigmontert og ferdigmalt. Nå holder jeg på med fasen med Johnson Pledge Hårdglans og pussing mellom nye strøk Johnson. Malinga ble forholdsvis lite uttynna, fordi jeg var redd den skulle renne under teipen, så den ble i tørreste laget og ble litt klumpete. Jeg måtte forresten ta en strafferunde på kamostripene, fordi jeg pussa bort for mye av malinga. I morgen rekner jeg med å kunne sette på dekalene, og deretter være modellen.

hurricane_detaljer_005_red.jpg.c3c82927046782d6e489251e0d169ae7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sittet i hele kveld, etter middagen, med å legge på dekaler på modellen. Smer-dekalene er veldig tynne og former seg fint etter "terrenget", men aberet med dem er at de tåler svært lite før de går i stykker. Venstresida av modellen ble et katastrofeområde, men etter mye bal, fikk jeg reparet dekalene ved å klippe biter fra resten av dekalarket, samt glatte over med litt vallejo hvitt og gult.

 

Nå gjenstår mattlakk og eksosstripe. Det tar jeg i morgen.

hurricane_med_dekaler.jpg.f0338c96dd1136ffdeca9981b1f1945c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.