Gå til innhold
  • Bli medlem

Forandring på forumet - Bableboksen krever "innmelding"


Anbefalte innlegg

 

Forumet har vært på gang en stund, og nå er tiden inne for en liten forandring hva gjelder Bableboksen (BB). Mange tilbakemeldinger forteller oss at bablingen på forumet kan ta litt overhånd til tider, og at fokuset ikke ligger så mye på modellbygging som det burde. Vi har derfor bestemt oss for å gjøre noen grep.

 

Praktiske følger:

 

  • Bableboksen vil fungere som i dag, men i et skjult forum som kun er åpent for de som aktivt har bedt om å få se seksjonen.
  • Ønskes fortsatt tilgang til BB, sender du PM til moderator.
  • Retningslinjene består; ingen politikk, religion osv. Undertegnede blir moderator.
  • For å understreke at forumet handler om modellbygging, har vi bestemt at kun modellrelaterte seksjoner skal telle med i innleggssaldoen til folk. Det betyr at alle som har innlegg i BB, vil få disse innleggene fratrukket totalen sin etter omleggingen. Følgende kategorier teller nå med i innleggssaldoen: IPMS Norge Generel, Modellprat, Tips og triks og Referanser. Admin vil kjøre en omtelling av innlegg, slik at saldoene vil bli justert.

 

Bableboksen skjules i løpet av mandag 29. september. Send PM til moderator Arild, som gir tilgang fortløpende (så sant han er online og har tid).

 

Vi har et ønske om at babling hovedsakelig foregår i BB og lar de andre seksjonene få handle om modellbygging.

 

På vegne av styret

 

Leif Haga

Formann IPMS Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bableboksen skal skjules for alle som ikke VIL ha den blant annet for at de som ikke er interessert skal slippe å få innleggene når de trykker "vis ulese innlegg siden forrige besøk"

Ved å ha en "skjuleknapp" vil de allikevel vises der.

 

Tips og triks kan vi selvsagt sette på en slik knapp.

 

Okei, jeg regnet med at om det er "skult" seksjon, vil ikke innleggene vises i "Vis uleste innlegg siden forrige besøk" knappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en mildt sagt merkelig avgjørelse. Da jeg sjekka statistikken for noen sekunder siden, var "Bableboksen" det desidert mest aktive delforumet her med 20095 treff, mens min egen tråd "Delenøtter" var det suverent mest aktive emnet med 1929 treff.  Jeg skal selvfølgelig sende dere et PM med bønn om fortsatt tilgang, men "hemmeliggjøringen" av Bableboksen gjør at jeg hverken kommer til å gidde å produsere "Delenøtter" (ikke modell-relatert????) lenger,  eller fortsette soga om sommerhøstferien i Skottland, som kunne gitt dere en del interessante bilder av forbilder både m.h.t. panser og fly.

 

Anders  >:(

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en mildt sagt merkelig avgjørelse. Da jeg sjekka statistikken for noen sekunder siden, var "Bableboksen" det desidert mest aktive delforumet her med 20095 treff

 

Avgjørelsen er tatt fordi man har sett at forumet mer og mer dreier seg om annet enn modellbygging. Dette er en grunn til at mange har forlatt forumet. Det anses som et useriøst modellbyggingsforum. IPMS er en forening for modellbyggere, og dreier seg om modellbygging, og derfor bør også forumet dreie seg om dette. Eller bør man gå andre veien, og oppfordre folk til å sende inn artikler med bilder av sitt nyopppussede kjøkken, sin sykkeltur i skog og mark til Limtuben? Ville ikke Limtuben da bli litt... vel.... merkelig?

 

men "hemmeliggjøringen" av Bableboksen gjør at jeg hverken kommer til å gidde å produsere "Delenøtter" (ikke modell-relatert????) lenger,  eller fortsette soga om sommerhøstferien i Skottland, som kunne gitt dere en del interessante bilder av forbilder både m.h.t. panser og fly.

 

Bableboksen blir ikke hemmelig. Den blir bare skjult for de som ikke ønsker å se den.

Jeg vil tro at dine nøttetilhengere og andre som koste seg i bableboksen vil melde fra til Arild at de ønsker tilgang, og vil dermed fortsatt glede seg over nøttene dine og historien din om turen i Skottland.

M.a.o. du får antagelig samme antall lesere, men de som ikke er interessert slipper å ergre seg over alle ikke modellrelaterte innlegg. Skjønner derfor ikke hvorfor du ikke skulle fortsette med innleggene dine.

 

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoveddelen av Anders Skottlandstur er flyralatert og burde derfor elegant gå inn under Referanser->Fly.

 

Bableboksen er for ting son absolutt ikke er relevant for modellbyggehobbyen, derfor har den skapt mye irritasjon blant mange som ønsker et modellbyggeforum.

 

Dine rapporter om flybaser i Skottland og minneverdige flyturer er derfor fortsatt meget velkomne på IPMS Norges modellrelaterte forum, Anders. Derfor hører de ikke hjemme under Bablaboksen, spør du meg.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner derfor ikke hvorfor du ikke skulle fortsette med innleggene dine.

 

Henrik

 

Fordi jeg har vært en profesjonell mediearbeider i snart 30 år, Henrik, Leif & Arild (I motsetning til dere)  Og som sådan er jeg allergisk mot hindringer for fri informasjons- og meningsutveksling i enhver form. Det minner om regimer vi vanligvis ikke liker å sammenligne oss med!

 

Tenk dessuten over følgende: Folka her på IPMS-forumet er sosiale mennesker, som alle andre. På sett og vis er vi en flokk som føler at vi kjenner hverandre litt og har behov for å utveksle andre erfaringer enn akkurat det som gjør oss til plast-nerder.

 

Ved å gjøre dette forumet til en nerde-arena, kommer dere i fare for å fjerne dette sosiale elementet, som på mange måter virker som et lim mellom oss. Hva gjør det med rekrutteringen, mon tro?

 

Om jeg mister et par stjerner eller fire gir jeg fullstendig benn i.  Jeg synes at retningslinjene og utøvelsen  av kontrollen av dem fungerer utmerket, og kan ikke med min beste vilje skjønne hvorfor dere innfører dette.

 

Anders  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoveddelen av Anders Skottlandstur er flyralatert og burde derfor elegant gå inn under Referanser->Fly.

 

Bableboksen er for ting son absolutt ikke er relevant for modellbyggehobbyen, derfor har den skapt mye irritasjon blant mange som ønsker et modellbyggeforum.

 

Dine rapporter om flybaser i Skottland og minneverdige flyturer er derfor fortsatt meget velkomne på IPMS Norges modellrelaterte forum, Anders. Derfor hører de ikke hjemme under Bablaboksen, spør du meg.

 

Nils

 

Joda, Nils. Men turen omfattet også f.eks. "Scotland´s secret Bunker", der jeg tok bilder av en del bakkerullende materiell, noe som neppe ville være relevant  i et flyforum. Hvor skal man nå gjøre av slike blandede opplevelser når man vil fortelle en lineær historie?

 

Anders  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner sikkert en kreativ måte å løse dette på Anders, hvis du fokuserer på å finne løsninger framfor problemer.

 

Saken er at mange (!) modellbyggere har forlatt IPMS Norges forum fordi det har blitt alt for mye bablepreik. Jeg synes at styret har tatt en riktig avgjørelse her. Jeg vil heller at IPMS Norges forum skal være et sted hvor flest mulig kan diskutere modellbygging og referanser enn at enkelte skal få lov til å diskutere ting og tang som de kan diskutere hvorsomhelst ellers.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har vært en profesjonell mediearbeider i snart 30 år, Henrik, Leif & Arild (I motsetning til dere)  Og som sådan er jeg allergisk mot hindringer for fri informasjons- og meningsutveksling i enhver form. Det minner om regimer vi vanligvis ikke liker å sammenligne oss med!

 

Det har du rett i. Jeg har har ikke jobbet i 30 år som mediearbeider. Heldigvis for meg, vil jeg si.

Dersom du mener at det er det som gjør at man setter pris på, og har meninger om at man bør ha fri informasjonsflyt så har du vel bommet litt.

De regimene du snakker om hindrer det frie ord. Hvem gjør det her? Du kan fortsatt skrive akkurat det du vil. Og hvem som vil kan lese det.

Dersom du skriver artikler for et ukeblad, og Kiwikjeden ikke lenger vil selge ukebladet, medfører det da at du slutter å skrive artikler? Leseren har jo anledning til å gå til en annen forretning og kjøpe bladet ditt. Skriver du godt beholder du nok leseren din.

Er det ikke bedre å skrive for de som higer etter å få lese innleggene dine enn å vite at det sitter hauger av folk der ute som er lei "støyen", som de vil kalle det?

 

Ved å gjøre dette forumet til en nerde-arena, kommer dere i fare for å fjerne dette sosiale elementet, som på mange måter virker som et lim mellom oss. Hva gjør det med rekrutteringen, mon tro?

 

Jeg tror ikke bableboksen øker rekrutteringen til denne hobbyen. Det jeg tror fører til økt rekruttering er gode innlegg om modellbygging, og gode svar på sine spørsmål. Et forum der de kan få skikkelig hjelp av folk som faktisk bygger modeller og ikke bare prater om det. Et forum der man ikke skal være redd for å stille "de dumme spørsmålene".

Det som derimot hindrer rekruteringen (på dette forumet) er i overkant harde tilbakemeldinger. Tilbakemeldingene kan være gitt i beste mening, men det er fort gjort å glemme at mottakeren ikke nødvendigvis oppfatter innlegget slik det er ment.

Når det gjelder det sosiale elementet så er jo dette i høyeste grad ivaretatt. For å gjenta meg selv: alle som vil får tilgang til bableboksen. Det er bare å si fra. Da merker man ingen forskjell...

 

Om jeg mister et par stjerner eller fire gir jeg fullstendig benn i. 

 

Som profesjonell mediearbeider er det vel ikke stjerner i margen du jakter på, så det tror jeg på.

Innleggstellingen ville vært gjort om uansett hva som hadde skjedd med bableboksen. Antall innlegg bør vel ikke være drivkraften bak det å skrive innlegg? For noen er det nok det. Der ser man av mengden "Ja, jeg også"-innlegg.

 

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser dessverre ut som det har blitt en misforståelse her.

 

Bableboksen blir ikke mindre tilgjengelig for noen.

 

Alle som vil kan både lese og skrive inlegg i BB som før.

 

BB blir ikke degradert på noen måte.

 

Jeg kan ikke skjønne at det skal skape så mye rabalder at BB blir separert fra de modellrelaterte seksjonene.

 

Leif Haga

Formann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg kan ikke skjønne at det skal skape så mye rabalder at BB blir separert fra de modellrelaterte seksjonene.

 

Leif Haga

Formann

 

Jeg kan ikke skjønne om hvorfor folk skal falle i fra pga de er irritert på en del på forumet. Er ikke det hele ganske enkelt? La være å trykke på den delen av forumet. Og de som bruker "vis innlegg" greia, kan bare se hvor innlegget kommer i fra. Om det står "Bableboksen" bak innlegget, la vær å les det innlegget. Det tar 2 sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg kan ikke skjønne at det skal skape så mye rabalder at BB blir separert fra de modellrelaterte seksjonene.

 

Leif Haga

Formann

 

Jeg kan ikke skjønne om hvorfor folk skal falle i fra pga de er irritert på en del på forumet. Er ikke det hele ganske enkelt? La være å trykke på den delen av forumet. Og de som bruker "vis innlegg" greia, kan bare se hvor innlegget kommer i fra. Om det står "Bableboksen" bak innlegget, la vær å les det innlegget. Det tar 2 sekund.

 

Så å si like lenge som det tar å si at du vil se det.....

Dessuten så er det konge at man ikke får post count fra BB. Man kommer ikke bort ifra at en med høy post count fremstår som har lagt ut mye arbeid her inne og gitt mange svar. Relatert til hobby'n, tror man da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anton,

 

folk er forskjellige. Og ikke alle leser forumet hele dagen, hver dag, slik som enkelte av oss gjør. Om du da kommer innom lista etter noen dager borte, er lista med nye innlegg ofte veldig lang, og det blir mye å overse.

 

Poenget er uansett et ønske om å sette fokus på modellbygging, og hva som skulle være galt med det på et modellbyggeforum, skjønner jeg ikke helt. Saken er nå også sånn at folk får velge om forumet skal se likedan ut som tidligere, eller om de vil slippe å se en bestemt seksjon. Alternativt kunne vi skilt ut Bableboksen som et helt separat forum, men jeg tror de fleste ser at det ikke er noen bedre løsning.

 

Til syvende og sist er det uansett så enkelt som at man sender en PM til meg, og så er alt som før.  ;)

 

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ivrig leser av bableboksen synes jeg dette er en god ide.  Er innom omtrent hver dag og opplever ikke spammet som plagsomt, men forstår godt frustrasjonen til de som må lete i en stor bunke etter innlegg med seriøst innhold.

 

Men (dette har dere sikkert tenkt på): Får alle som melder seg inn på forumet informasjon om hvordan en åpner bableboksen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det kan virke dramatisk og drastisk. Det er ikke det.

Forumet har hatt en negativ utvikling og noe måtte gjøres. Vi har mistet for mange gode bidragsytere.

 

Slik det er nå må du melde fra at du ønsker å lese og skrive i BableBoksen, AKKURAT slik du en gang måtte melde fra om at du ønsket å skrive i IPMS-forumet. Så når man trekker paralleller til regimer man ellers ikke liker å sammenlikne seg med, ja da har man faktisk ikke forstått prinsippet som har blitt presentert.

 

Publikasjon på Kiwi ble nevnt, men jeg kan trekke den enda litt videre: Erotiske blader. I de fleste butikker der man i Norge selger manneblader så vil de være dekket av en mørk plate slik at ikke alle som handler skal bli eksponert for nakenheten. Men hvis man ønsker å lese denslags er det bare å gjøre en aktiv handling og løfte opp bladet. Bladet er der altså hele tiden, men man velger sjøl om man vil se det eller ikke.

 

La det nye systemet synke inn før man ryker i taket og slenger med leppa om både det ene og andre. Kommer det mange klager så får vi revurdere. At en hel rekke mennesker ikke kommer til å klage er jeg helt sikker på.

 

Mvh

Kyrre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.