Sten Arne Brunsby Posted May 1, 2008 Share Posted May 1, 2008 Kan man det ?? Vel.. I'm gonna find out.. Bruker Wolfpack sin resin hale,dekaler fra Vingtor og resten er så ut-av-esken som er mulig. Scabplatene kommer også fra Tamiya sitt sett, når jeg bare får tak i ett par av den. Lars, har du noen på lager ? Hvis alt går etter planen, så vil flyet bli så lik denne som mulig vedlagt er statusen tatt pr idag. (beklager kvaliteten , er tatt med mobilkamera) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted May 1, 2008 Share Posted May 1, 2008 Hm har dette settet selv og det frister med en Norsk sak. Har kun halefinnen fra V9 settet, mon tro om denne kan få et liv på Tamiya sin. Da jeg har mest sans for en tidlig 90 talls modell kunne jeg tenke meg å bygge en slik. Har et bilde på jobben med 4x skarpe Penguin og 4 xSidewinder.F-16 No 667. Da trenger jeg ikke disse forsterkningsplatene. Cockpit er vel pre MLU. Hva med hjuldører, hjul? Landingslys på fremere nesehjulluke er også fraværende. Tamiya settet har vel small mouth luftinnsug. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted May 1, 2008 Share Posted May 1, 2008 Spent paa fortsettelsen... Bildet du tenker paa Andre er en pre-MLU maskin, og dermed maa du og forandre paa cockpit. Det er nok greiere aa begynne med Hasegawa sin standard F-16A der. Om du skal ha resin cockpit, saa er det derimot et problem - de eneste jeg vet om er Black Box sine, og de er naa vanskelige aa finne. Aires sine cockpiter er alle for F-16C, men Eduard har etsesett for A Plus/MLU. Forsterkningsplater trenger du allikevel, men kun like bak cockpit og over vingeroten, men dette er en smal sak aa lage av plasticard. Hadde naa bare Aires kunne gitt ut en resin hjulbroenn for Tamiya settet, saa hadde man sluppet aa sparkle og pusse alle de jaevla merkene etter utstoeterpinner... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted May 1, 2008 Share Posted May 1, 2008 Skjønner jeg det slik at det følger med F100-utblåsning? K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted May 1, 2008 Share Posted May 1, 2008 I Tamiya sin Block 25/32 saa foelger det med P&W dyse og lite luftinntak, saa dette er en god basis aa lage en AM ut av. Kan bli fristet til aa proeve... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted May 1, 2008 Share Posted May 1, 2008 Dessuten er det meste med Tamiya settet mye bedre en Hasegwa sin gamle V9, vinger LERX, proporsjoner, radome, panelliner, you name it. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted May 1, 2008 Share Posted May 1, 2008 Proporsjoner? Hasegawa sin F-16 har en litt for liten halefinne, og roret har for liten korde, men jeg har ikke lagt merke til noen store broelere i form eller proporsjoner...? Kan du utdype dette naermere? Naar det gjelder detaljer, saa er helt klart Tamiya settet lysaar foran, og det skulle bare mangle. Derimot er veldig mye aftermarket deler tilpasset Hasegawa settet, og det reduserer spranget til Tamiya. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted May 1, 2008 Share Posted May 1, 2008 En umiddelbar sammenlikning, er vel støpe detaljer, form på canopy, og som sagt tynnere og bedre vinger, og de tingene du du påpeker. Ellers enig med updates er V9 settet fortsatt fullt brukbart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest bugace Posted May 1, 2008 Share Posted May 1, 2008 Me e gjo modellbyggara, så sånn sett så trenge me vel 'kje noko byggesett i da heila. Bare til å scratcha!! Aldri vært stor fan av alt for enkle sett, med "enkle" tenker eg enkle å bygga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted May 1, 2008 Share Posted May 1, 2008 En umiddelbar sammenlikning, er vel støpe detaljer, form på canopy, og som sagt tynnere og bedre vinger, og de tingene du du påpeker. Ellers enig med updates er V9 settet fortsatt fullt brukbart. Støpedetaljene er jeg enig i, og tykkelsen på vingen har i grunnen aldri sjenert meg. Derimot er det jo kjekt at forkanten på LERX er skarp og fin i Tamiya settet - det er endel jobb å kvesse Hasegawa settet til samme eggen, men det er fullt mulig. Men formen på canopy...hva sikter du til her? Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted May 1, 2008 Share Posted May 1, 2008 Føler at den umiddelbart er lettere å pusse, og har mere troverdig dobbletkrumming. Uten at jeg har målt de to opponentene med micrometer. Det kan jeg jo gjøre ettersom jeg har en gammel 1/1 Nederlansk stående i støvføka på jobben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sten Arne Brunsby Posted May 1, 2008 Author Share Posted May 1, 2008 Andre, Det aller meste som skal på flyet med untak av halen er i eska. Lysboksen på nesedøra er der og, LAU-129 lauchere, AMRAAM og AIM-9 er også med sammen med GBU-12. Så alt ligger definitivt til rette for å lage en Norsk MLU av den. Block 15 AM og Block 25 CCIP er så godt som identiske utvendig og innvendig med unntaket av halen og noen små små detaler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Olsen Posted May 2, 2008 Share Posted May 2, 2008 Skal bli spennende å følge denne tråden, Sten Arne. Kanskje jeg kan få bygget meg en F16 selv. Men jeg har så lite greie på F16, at jeg nesten må leies i mål. :'( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Roger Hansvoll Posted May 2, 2008 Share Posted May 2, 2008 Skal bli spennende å følge denne tråden, Sten Arne. Kanskje jeg kan få bygget meg en F16 selv. Men jeg har så lite greie på F16, at jeg nesten må leies i mål. :'( Tror ikke det skulle by på store problemer med den kunnskapen som er her på forumet, så tut og kjør. JR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted May 2, 2008 Share Posted May 2, 2008 Om du spoer foer du limer Kjetil, saa slipper du aa bryte opp skjoeter etterpaa. Spoersmaalet er om du har et maal du vil jobbe mot, eller om du vil vite hva du kan gjoere med det du har i hende.. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sten Arne Brunsby Posted May 6, 2008 Author Share Posted May 6, 2008 Kjetil , det å få en F-16 modell er ikke så veldig vanskelig. Hasegawas V9 sett vil gi deg ett helt ok resultat rett ut av esken. Veldig lite modifikasjoner er nødvendig for en "tidlig" /pre-MLU oppdatert maskin i Block 15 serien. En Block 10 modell kan også lages, men her trengs det ett lass med modifikasjoner, skjønt ikke store. men de er mange og små. Hvor mye du vil legge i detaljeringen er helt opp til deg. Men det går an å ta'n helt ut å lage en knallmodell med alle små detaljer på plass. Den modellen jeg driver med nå er noe mer krevende, og en må ha noe kunskap om forsjellene på en C-modell og en AM modell. Litt plastikksløyd er nødvendig, men mindre en jeg regnet med. Kunsten på denne modellen er å holde Block- forsjellene fra hverandre da det er mulighet å lage en drøss forsjellige med de delene som er i eska. Men holder man tunga rett i munnen og Wolfpack sitt Block 10 NATO resin sett, er det ingen problem å lage en Block 15 MLU, Block 10 MLU. (Norsk,Dansk,Nederlandsk,Chilensk, Pakistansk (fra 2009),Belgisk og Portugisiske har brukt/bruker denne modellen) Hvis du kombinerer delene fra denne esken med Tamiyas block 50 sett, så kan du lage praktisk talt alle F-16 C Block 25,30,32,50,52 fra USAF/USANG tjeneste rett ut av esken. Med ombygging av HUD og ett par andre småting kan du legge på Block 40/42 -serien. Dette vil dekke 3000 + fly. Du kan også bruke spesielle resinsett ,som er ganske enkle å få tak i, og lage omtrent samtlige F-16 C som er produsert fra starten i 1984 til de som ruller ut av Fort Worth,TX idag. Det eneste som setter grensen er hvilke dekaler du får tak i, men selv her er de aller fleste F-16 nasjonene godt representert, Og naturligvis fantasien din. Jeg elsker F-16 flyet, designen og muligheten til å lage modeller i alle tenklige situasjoner, Den har vært med i ett lass med oprasjoner og småkonflikter/kriger de siste nesten 30 årene og kommer til å være i tjeneste i mange mange år framover hos mange nasjoner. Det vil bli produsert F-16 godt utover i neste 10-år. L/M har per idag nesten 500 fly på bestilling. Kilder innen USAF sier at Amerikanerne vurderer å bestille opp endel fly som erstatning for F-15 flyene som har blitt satt på bakken. Men dette er ikke bekreftet ennå. Og at ikke Norge har bestilt nye F-16 for lenge siden er langt mer en hva jeg fatter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sten Arne Brunsby Posted May 15, 2008 Author Share Posted May 15, 2008 Liten oppdatering på denne. Halen er nå montert ferdig, pusset og klar. samme med flykroppen. Jeg venter på scabplates som skal være her iløpet av neste uka. forhåpentligvis blir denne ferdig til 1 juni Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sten Arne Brunsby Posted May 18, 2008 Author Share Posted May 18, 2008 Liten oppdatering, Første har pussa meg ferdig og lagt på primer, tenkte å gjøre dette før jeg fikk scabplatene, så det er bare disse som mangler før jegkan sette igang med malingen. Håper fremdeles på å få denne ferdig til første juni. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tormod Sørvang Posted May 18, 2008 Share Posted May 18, 2008 Fint at du går opp løypa for oss andre Sten Arne. Regner med å gjøre det samme selv en gang..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted May 18, 2008 Share Posted May 18, 2008 Det trengs i denne jungelen. F-16 er fortsatt det vakreste jetflyet som er født. Kan ikke tenke meg den "frieverden" uten denne jagern. Den "holdt Fort knox " når jeg vokste opp og kommer nok fortsatt til å gjøre det. Anton ville ikke like å høre kill ratioen til denne mot SU-27/MIG-29 i scenarier fløyet i Nellis. Uansett store luftinntak er jo en fetish som det er vanskelig å bli kvitt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted May 18, 2008 Share Posted May 18, 2008 En oppdatering av Limtubeartikkelen fra 1999 om modifikasjoner på norske F-16 gjennom årenes løp begynner å bli ferdig. Dvs. teksten er mer eller mindre på plass. Det gjenstår å få på plass illustrasjoner i form av tegninger og bilder. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 18, 2008 Share Posted May 18, 2008 En oppdatering av Limtubeartikkelen fra 1999 om modifikasjoner på norske F-16 gjennom årenes løp begynner å bli ferdig. Dvs. teksten er mer eller mindre på plass. Det gjenstår å få på plass illustrasjoner i form av tegninger og bilder. Nils Det var godt nytt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sten Arne Brunsby Posted May 27, 2008 Author Share Posted May 27, 2008 Da er maling, første omgang med mørk vask og clearcote lagt på. flyet står nå å tørker. Fikk scab-platene forrige helg og disse er en drøm å jobbe med, de er selvklebende og enkle å få på plass. Dekaler er neste pungt på programmet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Olsen Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 Ser fint ut dette, Sten Arne. Hvilken farge er det du er brukt? Jeg ser at den er grå(!), men hvilket fabrikat og kode? Er det samme gråfarge på alle F-16 som vi har i forsvaret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sten Arne Brunsby Posted May 28, 2008 Author Share Posted May 28, 2008 Har brukt xtracryllics FS36270 over Tamiya primer. det gule på leading edges er tamiya clear yellow Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.