Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan man lage en Norsk F-16 av Tamiya sitt nye sett ?- JA !, det kan man *ferdig*


Anbefalte innlegg

Kan man det ??

 

Vel.. I'm gonna find out..

 

 

Bruker Wolfpack sin resin hale,dekaler fra Vingtor og resten er så ut-av-esken som er mulig.  Scabplatene kommer også fra Tamiya sitt sett, når jeg bare får tak i ett par av den.  Lars, har du noen på lager ?

 

 

Hvis alt går etter planen, så vil flyet bli så lik denne som mulig

 

KRS5040818.jpg

 

vedlagt er statusen tatt pr idag. 

(beklager kvaliteten , er tatt med mobilkamera)

IMG_7352.jpg.23de8d2a23dd2f053cbbc2379b7573f9.jpg

IMG_7353.jpg.3e2c11a670d38e3087d02d2631faa024.jpg

IMG_7359.jpg.badbf6c8a56aa09a87d083e0c33abe81.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm har dette settet selv og det frister med en Norsk sak. Har kun halefinnen fra V9 settet, mon tro om denne kan få et liv på Tamiya sin. Da jeg har mest sans for en tidlig 90 talls modell kunne jeg tenke meg å bygge en slik. Har et bilde på jobben med 4x skarpe Penguin og 4 xSidewinder.F-16 No 667. Da trenger jeg ikke disse forsterkningsplatene. Cockpit er vel pre MLU. Hva med hjuldører, hjul? Landingslys på fremere nesehjulluke er også fraværende. Tamiya settet har vel small mouth luftinnsug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spent paa fortsettelsen...

 

Bildet du tenker paa Andre er en pre-MLU maskin, og dermed maa du og forandre paa cockpit.  Det er nok greiere aa begynne med Hasegawa sin standard F-16A der.  Om du skal ha resin cockpit, saa er det derimot et problem - de eneste jeg vet om er Black Box sine, og de er naa vanskelige aa finne.  Aires sine cockpiter er alle for F-16C, men Eduard har etsesett for A Plus/MLU.  Forsterkningsplater trenger du allikevel, men kun like bak cockpit og over vingeroten, men dette er en smal sak aa lage av plasticard.

 

Hadde naa bare Aires kunne gitt ut en resin hjulbroenn for Tamiya settet, saa hadde man sluppet aa sparkle og pusse alle de jaevla merkene etter utstoeterpinner...

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proporsjoner?  Hasegawa sin F-16 har en litt for liten halefinne, og roret har for liten korde, men jeg har ikke lagt merke til noen store broelere i form eller proporsjoner...?  Kan du utdype dette naermere?  Naar det gjelder detaljer, saa er helt klart Tamiya settet lysaar foran, og det skulle bare mangle.  Derimot er veldig mye aftermarket deler tilpasset Hasegawa settet, og det reduserer spranget til Tamiya.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bugace

Me e gjo modellbyggara, så sånn sett så trenge me vel 'kje noko byggesett i da heila. Bare til å scratcha!!

Aldri vært stor fan av alt for enkle sett, med "enkle" tenker eg enkle å bygga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En umiddelbar sammenlikning, er vel støpe detaljer, form på canopy, og som sagt tynnere og bedre vinger, og de tingene du du påpeker. Ellers enig med updates er V9 settet fortsatt fullt brukbart.

 

Støpedetaljene er jeg enig i, og tykkelsen på vingen har i grunnen aldri sjenert meg.  Derimot er det jo kjekt at forkanten på LERX er skarp og fin i Tamiya settet - det er endel jobb å kvesse Hasegawa settet til samme eggen, men det er fullt mulig.  Men formen på canopy...hva sikter du til her?

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre,  Det aller meste som skal på flyet med untak av halen er i eska. Lysboksen på nesedøra er der og, LAU-129 lauchere, AMRAAM og AIM-9 er også med sammen med GBU-12. Så alt ligger definitivt til rette for å lage en Norsk MLU av den. 

Block 15 AM og Block 25 CCIP er så godt som identiske utvendig og innvendig med unntaket av halen og noen små små detaler.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil , det å få en F-16 modell er ikke så veldig vanskelig. Hasegawas V9 sett vil gi deg ett helt ok resultat rett ut av esken.  Veldig lite modifikasjoner er nødvendig for en "tidlig" /pre-MLU oppdatert maskin i Block 15 serien. 

 

En Block 10 modell kan også lages, men her trengs det ett lass med modifikasjoner, skjønt ikke store. men de er mange og små.

 

Hvor mye du vil legge i detaljeringen er helt opp til deg. Men det går an å ta'n helt ut å lage en knallmodell med alle små detaljer på plass.

 

Den modellen jeg driver med nå er noe mer krevende, og en må ha noe kunskap om forsjellene på en C-modell og en AM modell. Litt plastikksløyd er nødvendig, men mindre en jeg regnet med.  Kunsten på denne modellen er å holde Block- forsjellene fra hverandre da det er mulighet å lage en drøss forsjellige med de delene som er i eska.

 

Men holder man tunga rett i munnen og Wolfpack sitt Block 10 NATO resin sett, er det ingen problem å lage en Block 15 MLU, Block 10 MLU. (Norsk,Dansk,Nederlandsk,Chilensk, Pakistansk (fra 2009),Belgisk og Portugisiske har brukt/bruker denne modellen)

 

Hvis du kombinerer delene fra denne esken med Tamiyas block 50 sett, så kan du lage praktisk talt alle  F-16 C Block 25,30,32,50,52 fra USAF/USANG tjeneste rett ut av esken.  Med ombygging av HUD og ett par andre småting kan du legge på Block 40/42 -serien.  Dette vil dekke 3000 + fly.  Du kan også bruke spesielle resinsett ,som er ganske enkle å få tak i, og lage omtrent samtlige F-16 C som er produsert fra starten i 1984 til de som ruller ut av Fort Worth,TX idag. Det eneste som setter grensen er hvilke dekaler du får tak i, men selv her er de aller fleste F-16 nasjonene godt representert, Og naturligvis fantasien din.

 

Jeg elsker F-16 flyet, designen og muligheten til å lage modeller i alle tenklige situasjoner, Den har vært med i ett lass med oprasjoner og småkonflikter/kriger de siste nesten 30 årene og kommer til å være i tjeneste i mange mange år framover hos mange nasjoner. Det vil bli produsert F-16 godt utover i neste 10-år.  L/M har per idag nesten 500 fly på bestilling. 

 

Kilder innen USAF sier at Amerikanerne vurderer å bestille opp endel fly som erstatning for F-15 flyene som har blitt satt på bakken.  Men dette er ikke bekreftet ennå.  Og at ikke Norge har bestilt nye F-16 for lenge siden er langt mer en hva jeg fatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det trengs i denne jungelen. F-16 er fortsatt det vakreste jetflyet som er født. :thumb: Kan ikke tenke meg den "frieverden" uten denne  jagern. Den "holdt Fort knox " når jeg vokste opp og kommer nok fortsatt til å gjøre det. Anton ville ikke like å høre kill ratioen til denne mot SU-27/MIG-29 i scenarier fløyet i Nellis. Uansett store luftinntak er jo en fetish som det er vanskelig å bli kvitt :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.