Jump to content

Velkommen til nytt delforum


Arild Moland

Recommended Posts

Hei hei!

 

Som det ble kunngjort på LU, så er det opprettet en spesialklasse for neste års LU, med tema "Afrika". Dette kan man tolke så vidt man bare vil, så lenge koblingen til Afrika kan forsvares/begrunnes. Her bør alle kunne delta.  :thumb:

 

Arild

 

gjelder dette også junior og ungdom klassene?

 

mats :)

Link to comment
Share on other sites

 

 

gjelder dette også junior og ungdom klassene?

 

mats :)

 

Mats da...

 

Hei hei!

 

Som det ble kunngjort på LU, så er det opprettet en spesialklasse for neste års LU, med tema "Afrika". Dette kan man tolke så vidt man bare vil, så lenge koblingen til Afrika kan forsvares/begrunnes. Her bør alle kunne delta.  :thumb:

 

Arild

 

Åltså en klasse for seg selv...

Link to comment
Share on other sites

Det finnes mange gode dioramamuligheter fra Afrika også, til og med sivile:

 

6022.jpg

 

6023.jpg

 

Fra Ghana, 1987.

 

Episoden som evt. kunne gjenskapes, er den som kjentmannen vår fortalte oss om. Han var ikke spesielt begeistra over at vi stoppa akkurat der. Noen år tidligere hadde nemlig denne bussen, som gikk fra Cape Coast til Elmina, kommet i skade for å brase inn i et gravfølge som var i ferd med å krysse veien. Blodet fløt, og de overlevende var ikke seine med å ta en grusom hevn. Den første som ble slakta, var selvfølgelig buss-sjåføren. Men passasjerene ombord ble også holdt kollektivt ansvarlige for misdåden, og ble derfor summarisk henretta på stedet. Likene ble liggende, ettersom slektningene deres ikke turte å hente dem. Da hadde de nemlig også blitt drept, etter prinsippet om kollektiv ansvarlighet.

 

Logikken er jo upåklagelig: 1) Har du vært så dum å kjøpe en billett til en buss som braser inn i et gravfølge og dreper folk, er du skyldig i mord.

2) Hvis du er beslekta med noen som har vært så dum å begi seg inn på en slik busstur, er du også skyldig i mord.

 

Dom: Døden ved enhver tilgjengelig metode.....  :'(

 

En utfordring til deg, André? Du er jo god på rustne vrak. Hva med Bottolf i en rolle som lett overraska turist fra Kongsberg?

 

Anders  :)

Link to comment
Share on other sites

For bilbyggere så er det jo flere muligheter her. Det har jo blitt kjørt de fleste former for bilsport på det afrikanske kontinent. Foruten nevnte Paris-Dakar, så har vi Ivory Coast rally(elfenbenskysten) som var med i vm, safari rally. Formel 1, sportsvogn vm (gruppeC) og GT racing har blitt kjørt i Sør-afrika(Kyalami-banen). Er ikke helt sikker, men tror touringcar vm også har kjørt der. Er også ett par førere fra Afrika som har gjort seg bemerket internasjonalt, mest kjent er vel Jody Scheckter fra Sør-afrika som ble verdensmester i F1 i 1979. Siste Ferrari mester før Schumacher satte seg i den røde bilen. Shekar Metha  fra Kenya var jo en av de som har vunnet flest safari rally, og etter endt fører karriere var en meget vel ansett og innflytelsesrik mann i FIA der han ledet rally kommisjonen i mange år.

Road Racing vm har vel også kjørt i Sør-afrika om jeg ikke tar helt feil.

Sivile kjøretøy for de som ikke vil bygge løpsbil/mc, har jo også uendelige muligheter. De som er flinke til å "være" modellene kan jo bygge en hvilken som helst eldre japse pickup eller varebil med en relativt sliten finish, og den vil matche mye av det skrotet som blir eksportert til Afrika. Det gjelder også lastebilfolket. Utrolig mye gamle varebiler/pickuper og lastebiler som blir sendt ned dit hvert år fra bla. Norge. Har sett endel av disse doningene bli sendt med båt fra havna i Tananger,og det er et sørgelig skue. Burde etter min mening gått i spikeren det meste av det, da det er totalt ubrukelig, men det er helt sikkert mange her som kan få noen fantastiske modeller med disse som forbilde.

Er det forresten nok at føreren av bilen er afrikansk for å oppfylle kriteriene for denne temaklassen?

Tenkte på å kanskje bygge en F1 bil som Jody Scheckter har kjørt.

Link to comment
Share on other sites

Og et tips til mer diskret sivil bil kan jeg jo gjenta også. Ford Sierra med 302 Mustangmotor. Ble bygget rundt 500 stykker i Sørafrika for å bli homologert i en eller annen raceklasse, men ble ingen suksess da den ble "litt" framtung..... ::)

Selv har jeg faktisk et par ideer til panser eller fly, om det blir noe av er jo en heeelt annen sak.... :shifty:

Link to comment
Share on other sites

I tråd med at temaet får være så vidt som mulig, så syns jeg nå at påbegynte ting bør kunne kvalifisere, men det får nesten styret si noe om, siden de har funnet på dette. Men som jeg sa i forbindelse med gruppebygget for Porsche, at ethvert tiltak som drar prosjekter frem fra hylla eller skuffen, bør være av det gode.

 

Arild :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...

Important Information

By visiting and/or register an account our forum you agree to our terms and privacy policy. Terms of Use.