Gå til innhold
  • Bli medlem

Spesialklassen: Arild bygger "norsk" F-16


Arild Moland

Anbefalte innlegg

Hei hei,

 

ja, jeg var ikke sen om å troppe opp hos Hobbyland da det relanserte Hasegawa-settet med norsk F-16A kom på lager. Faktisk var jeg så tidlig ute at det ikke hadde kommet seg fra lager og til butikken ennå, men i løpet av torsdagen for en drøy uke siden kom settet i hus, og ikke varte det lenge før plastposen røk og klippetanga kom frem  ;D

 

947753.jpg

 

Jeg hadde ikke fått noen ting som helst ferdig hittil i år, så min ide var å bygge denne ferdig til LU. Et speedbyggeprosjekt rett og slett, der jeg naturligvis kutter de hjørnene som skal til for å rekke det, men det betyr strengt tatt ikke annet enn at jeg bygger modellen rett ut av esken med skylappene på og blikket i instruksjonsheftet. Noen skrå blikk Limtube-artikkelen til Jens Håkon har det blitt, med den faren man da løper for å bli bitt av AMS-basillen. Resultatet blir sikkert litt what-if sett med øynene til representanter for FFAnoF-16 (Frenetiske Fans av norske F-16), men vi sover godt om natta for det.  ;) Om det blir kjedelig på LU, så kan jo modellen brukes til en uhøytidelig "Finn (minst) 50 feil"-konkurranse.

 

Uansett, jeg hadde håpet på å få den klar til lakk før en uke var omme, men det gikk ikke. Men nå nærmer det seg alvorlig, og i løpet av helgen bør mye være gjort. Sånn ser den ut akkurat nå:

 

947754.jpg

 

Jeg har tidligere hatt en nokså likegyldig forhold til F-16, men etter å ha sittet og jobbet med modellen og vridd og vendt på den, så får jeg stadig mer sans for flyet. Flotte linjer. Vakkert, rett og slett. Utelukker ikke at jeg bygger flere F-16 en gang i tida, men da gjerne med et noe mer givende fargeskjema. Og kanskje et sett som detter enda mer sammen av seg selv enn Hasegawa sitt (som jo har sine nykker, tross alt).

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke tro på meg, Anton? For du vet hva du spør om?  ::)

 

Jeg har i alle fall vært innom Strømmen i dag og sikret meg med nok gråmaling, og har akkurat pusset og sparklet pitot'en en gang til. Måtte legge litt sparkel ved rota av halefinnen også, men nøye maskering og sparkel påført med limpenselen fra en gammel krukke Tamiya Extra Thin gjorde susen.

 

Det største hinderet jeg ser, er jo at dette tross alt er en moderne jet, med alt det medfører av  %#&£$@£% stensilering. Hater det. Men, om fuggærn er grå innen i morra kveld, så blir ikke uka så ille.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) :)

 

Bare en liten kommentar. Skal den lille firkantede "duppeditten" inne på halen være på den norske versjonen? Den lille firkanten som sitter litt innenfor "parabrake-huset" på høyre side?

 

mvh Per Einar  ;)

 

nix - den skal ikke være der.  Det er et luftinntak som kun skal være på de belgiske F-16.

 

Ellers er det ikke noe galt å bygge modellen rett fra esken, for det er fortsatt en grei representasjon av en F-16.  Min erfaring om Tamiya settet er at det heller ikke faller sammen, og de aller fleste dekaler og aftermarket deler er tilpasset Hasegawa.  Det eneste jeg finner å plukke på her er launcherne under vingene på stasjon 2 og 8 - dette er tidlige forsoek på AMRAAM og Sidewinder launchere, men de er ikke korrekte for noe som har fløyet på F-16 i tjeneste (såvidt jeg vet).  Om det følger med Sidewinder launchere, så er de mest korrekte for en tidlig 80-talls F-16.  Men jeg er imponert over tempoet, og det ser ikke ut til at det er noe byggemessig å sette fingeren på, og det er det viktigste.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar. Skal den lille firkantede "duppeditten" inne på halen være på den norske versjonen? Den lille firkanten som sitter litt innenfor "parabrake-huset" på høyre side?

 

Det er mat for mange kommentarer her, Per Einar, om du overser det faktum at modellen bygges ut av esken slik Hasegawa vil at jeg skal gjøre det. ;)  Byggesettet kommer jo primært som en norsk F-16A, men kan også bygges belgisk. Instruksjonene spesifiserer den lille duppeditten spesifikt for den norske versjonen. Uten at jeg skal påstå at Hasegawa vet hva de snakker om. Jeg mener, hva skulle dere gjort på fritiden deres, om byggesettproduksjonene hadde visst hva de drev med, hva?  :P  Ser nå at Jens sier det som vi mistenker, nemlig at Hasegawa har blingset.

 

Vel vel, "I couldn't care less". Hadde jeg brydd meg, hadde jeg forhørt meg grundig med ekspertisen her på forumet, lest Jens Håkons artikkel mye nøyere og med litt hell blitt ferdig til LU 2009. Om jeg i det hele tatt hadde gidda bygge modellen.  ::)

 

Okkesom, jeg har fått pusset pitoten pent inn på nesetuppen (trur eg). Det var tilløp til krise da jeg ikke fant min Tamiya Clear Red, men krisen ble avverget etter en tur i boden. Av en eller annen syk grunn hadde jeg gjemt den bort der. Greit nok at Vallejo har tatt over som favorittlakk, men enkelte ting er kjekke å ha for hånden, rart også fordi jeg hadde mine øvrige "clear"'e farger lett tilgjengelig. Så nå er det rødt og grønt lys på fuglen. Får tørke litt, så maskering. Om det blir lakk i kveld eller i morra er ikke godt å si, men jeg har nå gitt modellen en omgang med tannbørste og såpevann, så det bør være grei skuring. Tror kanskje søvn, en god frokost og lakk er en plan.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den litte duppeditten angis som fjernes i instruksene, gjør den ikke?  Eller er den en separat del som skal limes på etter å ha boret opp hullet? 

 

Jens

 

Duppeditten (en separat del) er som Arild sier spesifisert til alternativ 1-4 som er norske versoner. At den heller skulle være til alternativ 5 er en feil fra Hasegawa.

 

  uansett er det en smal sak å fjerne den da...

 

Jens

 

Det er sant...........skal notere meg bak øret at instruksjonen er feil... :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smal og smal. Den er limt på, og jeg ser ikke for meg at det blir noe pent sår etter at jeg evt. skjærer den av, så jeg gidder ikke å risikere noen føkkopp her for en så ubetydelig detalj.

 

Huff, nå klør jeg i fingra etter å lakkere svinet. Da er det vel bare å lade airbrushen.  ;D

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevisst? Joda, jeg gjør dette bevisst. Med overlegg, omtrent.  :D

 

Tormod, med unntak av Tamiyas Clear Red og Green på dertil hørende lys, så får ikke denne fuggærn smake annen lakk enn Vallejo. Jeg regner med at det blir sånn at de som skal ha det 100% korrekt, får se på bilder av andres modeller enn min om de vil ha det "riktig", men det blir ikke helt på trynet, tror jeg.

 

Nå har jeg blåst på første strøk i alle fall. Noen steder ble lakken i overkant støvete, så den må pusses, og det er et par skavanker som dukket opp også, som jeg må se mer på. I morgen. Nå tror jeg kanskje jeg skal lakkere litt på et annet lite terapiprosjekt jeg har gående, og som fikk bråstopp da F-16 kom i hus.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.