Nils Mathisrud Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Når jeg snakker om små tall oppå vingen, så mener jeg ganske små. Kanskje 1/10 av de store, eller enda mindre. Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Ja, vel, så små. Hvor var de plassert? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Det har vært lite aktivitet i denne tråden i det siste. Jeg pusser og pusser på de tre cornellene, særlig på undersida, men det er lite å vise bilder av. De tre cornellene har fått krasjbøyler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Little Norway-cornellen har fått påmalt det røde i flaggstripene. Jeg har slitt mye med rora på undersida går inn på undersida av skroget. Der har det vært vanskelig å jevne ut overgangen, men nå er jeg noenlunde i mål med det. De fire rillene jeg satte på under hver vinge har også skapt mye bry, for de har en tendens til å løsne når de pusses. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Nå har cornellene vært for ørtende og forhåpentligvis siste gang i lakkboksen for å få et lag gulmaling. Maskeringstapen er forresten kjøpt for en billig penge på Nille. Den kleber mye mindre enn den blå maskeringstapen Byggmakker har og koster en brøkdel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Jeg holder stadig på litt med cornellene parallelt med andre prosjekt. Propellene ble malt i går kveld. Først hadde propellene fått et strøk Humbrol satin oak. Denne lyse eikefargen malte jeg over på langs med godt uttynna Humbrol matt leather for å etterligne mørkere årer og laminering i propellene. Det ble noen forsøk før jeg ble noenlunde fornøyd med resultatet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arild Moland Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Et øyeblikk trodde jeg du hadde spikka propellene selv, Einar, så her syns jeg du fikk en overbevisende farge og struktur. Arild Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Haugen Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Enig med Arild. Det så overbevisende ut Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Da er det tid for litt cornellpropellhistorie: De første cornellene, PT-19, med åpen cockpit, hadde metallpropeller. Byggesettet har bare trepropell, så den må skratsjes. En slik har jeg bygd tidligere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 De tre modellen jeg holder på med nå, er PT-26 med lukka cockpit, og de hadde trepropell. Gamle fargebilder fra Little Norway viser at de hadde gult belegg på den ytterste tredjedelen og svartmalt metallkant langs kanten. Little Norway cornellen min får en slik propell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Dette bildet fra 1946 indikerer at propellen på noen fly kunne være svartmalt på baksida. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Prpeller på seinere norske corneller i etterkrigstida har prpellen malt slik som den bevarte cornellen i Bodø, med en mørkere grønnbrun farge på den ytre delen av propellen og umalt messingbeslag langs kanten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Nå har jeg malt en Little Norway-propell med lys ytterdel, i Humbrol 74 linen og matt svart kant. De andre to etterkrigspropellene er malt med med mørkere ytterdel i Humbrol 83 og med gullkant for å illudere messing. Jeg synes Humbrols messingfarge ser for kopperaktig ut. Einar S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Dette bildet av baksida av propellbladet fra cornellen i Bodø ble ikke med i går. Her ser det ut til å være spor av svart på metallet, som ikke ser ut til å være messing. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Håkon Brandal Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Maa istemme at den trestrukturen du fikk til paa propellene var meget overbevisende. Sammenlikner man med bilder, saa er den jo altfor grov, men modellbygging er som aa vaere illisjonist, og der har du en flott illusjon. Jens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Ja, disse heltrepropellene har ikke så mye årer. Det er noe annet med laminerte trepropeller. Nå er propellene montert på alle tre modellene. De virker litt brune, men det skyldes nok kunstlyset. Jeg limte også på cockpitglass på to av modellene i kveld. Einar S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Haugen Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Her går det fremover Hva bruker du for å lime på canopies, Einar? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Jeg bruker trelim. Når det er tørt, forsterker jeg det med superlim, og mens det tørker, passer jeg på å holde modellen slik at dampen fra superlimet får fri passasje oppover og vekk fra cockpitglasset, for å unngå frosting på glasset. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 I kveld har jeg montert slanger på seks understellslegger i skala 1:72. Pirkarbeid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Her er forbildet, understellsleggene på cornellen i Bodø. Gaffelen vender innover. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Et problem med cockpitglasset i MPM-settet, er at det strekker seg et stykke forover og utgjør en del av plata foran cockpit, mens den nederste delen av det samme panelet skrår nedover og er støpt som en del av skroget i byggesettet. Denne skjøten er vrien å få glatta over. På det ene bildet er skjøten delvis glatta over og på det nederste er den bortimot glatta over, men det gjenstår litt utfylling av skjøten mot panelet foran. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Cornellbygginga er nå kommet til detaljeringsstadiet. Under tredje nagle på sidepanelet til motordekselet på venstre side av flyet, stikker det ned et rør som ikke er med i byggesettet. Slik vi ser på dette utsnittet av et bilde av cornell nr. 163. Dessuten stikker det ned et par rør fra åpninga under skroget, men de er knapt synlige på tidlige corneller, slik som på dette bildet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 På dette bildet av "Spirit of Little Norway II", nr. 175, vises de to nedstikkende røra under skroget godt, slik det også ellers gjør på seinere corneller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Det tredje røret som vi ser i åpninga på undersida av cornellen i Bodø, kan jeg ikke se på noen bilder av norske corneller fra den tida de var i tjeneste i forsvaret, og avstanden mellom de to røra er større på alle de gamle bildene der røra er synlige. Den gule antikorrasjonsfargen i åpninga bør en vel ta til etterretning, derimot. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Slik ble det seende ut på Little-Norway-modellen: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.