Nils Mathisrud Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 Modellen som står i monteret er bygget av meg, men den representerer en maskin fra 1942 som er utenfor monterets tema. Modeleln bør derfor byttes i en av følgende: Consolidated Catalina Mk.I fra 333 skv. 1945 Boeing (Canada) Catalina Mk.IVb fra Luftforsvaret 1946 eller senere Consolidated PBY-5A Catalina fra Luftforsvaret Her er modellen som står i monteret nå: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 Jeg har en Catalina paa lager, og et sett med Vingtor Decals jeg fikk, saa den kan gaa til et godt formaal - om Ragnar tar over Sunderland-prosjektet. Vet ikke om den er liten nok til aa faa med seg paa fly en gang til vaarparten... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 14, 2008 Share Posted March 14, 2008 Hei, nå fikk jeg opp en advarsel om at det var mer enn 120 dager siden siste innlegg Er kanskje på tide med en oppdatering da... Joda, det har skjedd litt innimellom noe RF-5 og F-16 bygging. Innmaten kommer til å bli det byggesettet gir med unntak av bevæpning - bildet av modellen til Nils viser at bare innsiden er grønn, så er det fint lite å utsette. I stedet blir det noen endringer utvendig... Skroget er støpt i en todelt form (for å ta høyde for amfibie og tidligere utgaver med annerledes halefinne og luker i stedet for blistere). Dessverre var ikke disse formdelene helt på linje, så det blir sparkling og pussing og erstatning av tusen nagler... På haleflatene er det kun rorene som skal være duk, og da måtte sparkeltuben frem. Flere jævla nagler. Ikke bare er de mange - det er greit nok, men de er og grotesk dype, og etter å ha pusset på ting, så må man enten erstatte de manglende, eller fjerne alle. Forsøkte først å erstatte de, men det så likevel ut som et lappverk. Bestemte meg da for å ta den tunge veien med å fylle naglene med maling - Xtracolor emaljelakk fordi den siger ned i detaljene bedre enn Mr.Surfacer - og så micromeshe vekk lakken. Valgte å beholde panellinjene, derfor malte jeg over kun linjene med nagler... Det skal vel bli fly av dette også til slutt... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 14, 2008 Share Posted March 14, 2008 Det så en smule arbeidsomt ut. Den vingen gir meg assosiasjoner om elektroniske kretskort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted March 14, 2008 Share Posted March 14, 2008 Jeg tror du har en liten selvplager i magen, Jens Håkon, men fly blir det jo av det til slutt Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted July 19, 2008 Share Posted July 19, 2008 Siden siste post har flyet skiftet kurs fra Vingtor V til Jøssing II. Det begynner å bli snaut med tid nå sa jeg vil ha med modellen i bilen til Norge, og da var det greit å velge et enklere kamo skjema (uten Dark Slate Grey) og å slippe maskering og maling av "deicer boots" på vingeforkantene. Har lakket modellen Xtracrylics hvit og Extra Dark Sea Grey, men det må litt pussing til for å fjerne overspray. Noen konkurransemodell blir det ikke, men det blir nok greit i monteret hvor det er viktigere at modellen er historisk korrekt. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted July 19, 2008 Author Share Posted July 19, 2008 Se der, ja. Det "hvite" ser ganske grått ut på bildet, men jeg regner med at det skyldes hvitbalansen i kameraet. Denne modellen blir en verdig arvtaker etter min "Vingtor I" som nå står i monteret, og som ikke faller innenfor den gjeldne tidsrammen. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted July 19, 2008 Share Posted July 19, 2008 Hvilken fabrikant står bak dette byggesettet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted July 19, 2008 Author Share Posted July 19, 2008 Hvilken fabrikant står bak dette byggesettet? Byggesettet ble gitt ut av Academy/Minicraft. Nå er det vel Academy som har det, etter at de to splittet lag. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted July 19, 2008 Share Posted July 19, 2008 Xtracrylics sin hvite er ikke Blenda-hvit, men mine øyne oppfatter den som hvit. Det er kun når man sammenlikner den direkte med hvitere farger at den ikke ser hvit ut. Slik sett er den en god representasjon av "skala-hvit". Klart som blekk? Det står Academy Minicraft på min eske, men som Nils sier, det er nok Academy som har det i sortimentet. Nå er vingene på! Bilder i morgen. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted July 20, 2008 Share Posted July 20, 2008 Wow! Her skjer det ting! Endelig flere enn meg som bygger sjøfly. Du har ikke tilfeldigvis behov for et par Quickboost cowlinger? Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted July 20, 2008 Share Posted July 20, 2008 Etter denne Catalinaseansen, så blir det en stund til jeg bygger dette settet igjen. Det er etter min mening det beste settet i denne skalaen, men jeg hater disse forsenkede naglene som er grovt overdimensjonerte. Nåvel, dekalene er på - Cartograf dekaler og Solvaset er en god match - ingen silvering såvidt jeg kan se, og de suger seg ned i det som er av nagler og panellinjer. Noen detaljer... Peileantennen i settet var altfor tykk og det ville ta kortere tid å lage en ny enn å renske plastdelen fra flash. Den ble laget av messigtråd som ble rullet rundt skaftet på en pensel og endene tvunnet sammen. Stangen til høyre skal lede en trådantenne fra halefinnen og ned i skroget, og ble laget av 0.5 mm messingstang. De fire bakovervente rørene vet jeg ikke hva er, men de og ble laget av messingtråd. Settet gav seks stolper der disse stod, men de bildene jeg har viser kun fire - formet som vist. Som vist tidligere ble skrog og vinge malt for seg og så limt sammen. Stagene hadde ikke helt perfekt passform, så dette blir litt pussing og flekkmaling. Akrylfarger synes jeg er lettere å flekkmale med enn emalje - jeg får alltid perfekt fargematch enten jeg pensler eller sprøyter. Med emaljefarger blir det alltids litt nyanseforskjell... Nå må jeg slipe superlimet før det er for sent... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted July 20, 2008 Author Share Posted July 20, 2008 Det er noe spesielt med disse hvite og grå Catalinaene, med de svære splittflaggene. Men dette er første gang jeg ser modell av en slik. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted July 20, 2008 Share Posted July 20, 2008 Det var derfor du var så ivrig etter å se modellen med dekaler på... Når jeg tenker over det så kan jeg ikke huske å ha sett så mange Catalina modeller med dekalene dine i det hele tatt... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted July 20, 2008 Share Posted July 20, 2008 Her går det unna ser jeg! Har heller ikke sett dette skjemaet på modell før. Hvordan skal modellen stå i monteret - på base eller med beaching gear? Hvor fornøyd er du med Xtraclrylics hvit? Dekker den bra? Grunnet du med hvit under? Gleder meg til å se modellen ferdig! Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted July 20, 2008 Share Posted July 20, 2008 De fire bakovervendte røra oppå vingen kan kanskje være lufterør til bensintankene? Fokker cv hadde i alle fall slike lufterør, ikke av så grove dimensjoner riktignok....... Einar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted July 21, 2008 Share Posted July 21, 2008 Modellen blir på beaching gear ja - jeg regnet med at man ikke felte opp flottørene etter at flyet var rukket på land da de likevel skal ned igjen når flyet skal tilbake i sjøen. Xtracrylics hvit dekker vel ikke bedre eller verre enn andre hvitfarger - den trenger noen gode strøk med hvit primer for å unngå for mange strøk, men den går på greit med Xtracrylics sin egen tynner, tørker fort og blir hard (i motsetning til Tamiya). Etter en god middag og en halvliter med Torgeir og Kim, så var modellen tørr for neste fase - væring og fremheving av detaljer. Kontrollflatene har en tendens til å være mer markerte, så på oversiden fikk de en vask med svart oljefarger. Alle panellinjene ble fremhevet med oljefarger - det fine pigmentet gjør at de holder seg i panellinjene (forutsatt at overflaten er blank) og at man kan stryke de ut for å få en fin effekt hvor væsker tas av vinden. Dette skal senere komplementeres med eksosstriper. Motornacellene og paneler nedstrøms av motorene samt oljekjølerne fikk seg en vask med Van Dyke Brown som så ble strøket utover. Flyet var med å frakte Kronprins Olav og følget hans nordover i 1945, og således blir det feil å få det til å se ut som et flygende vrak, men litt lekkasjer er vanskelig å unngå med flymotorer. Skroget fikk og fremhevet preshadingen ved vannlinjen - sjekk båter som ligger i sjøen - de har en tendens til å få skitt og søl langs vannlinjen. Nå er det natta. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Olsen Posted July 21, 2008 Share Posted July 21, 2008 En fin modell. Bet meg merke i den vannlinja med en gang. Diskret, men allikevel nok til at man legger merke til den. Delikat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted July 22, 2008 Share Posted July 22, 2008 Når jeg tenker over det så kan jeg ikke huske å ha sett så mange Catalina modeller med dekalene dine i det hele tatt... Det står en 1:48-utgave hjemme hos meg, klar til å males. Og den skal få Vingtor dekaler. Men 1:48 er visst veldig stort og da blir det voldsomt mye maling. Så den nedprioriteres gang på gang. Veldig fin modell, Jens. Jepp. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted July 22, 2008 Share Posted July 22, 2008 Jeg har også et par catalinabyggesett liggende, som jeg hadde tenkt å bygge som henholdsvis en fra 330-skvadronen på Island og en som den første "Vingtor" fra 333-skvadronen. Men, så var det dette med tida som ikke strekker til da. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted July 22, 2008 Share Posted July 22, 2008 Jeg har også et par catalinabyggesett liggende, som jeg hadde tenkt å bygge som henholdsvis en fra 330-skvadronen på Island og en som den første "Vingtor" fra 333-skvadronen. Men, så var det dette med tida som ikke strekker til da. Hvis du bare senker ambisjonsnivået ref Fokker CVD/E så har du nok tid til både det ene og andre ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted July 22, 2008 Share Posted July 22, 2008 Når jeg tenker over det så kan jeg ikke huske å ha sett så mange Catalina modeller med dekalene dine i det hele tatt... Det står en 1:48-utgave hjemme hos meg, klar til å males. Og den skal få Vingtor dekaler. Men 1:48 er visst veldig stort og da blir det voldsomt mye maling. Så den nedprioriteres gang på gang. Veldig fin modell, Jens. Jepp. K Maskering. Sprayboks - svisj-svisj-rens. Klart til EDSG og DSG. Klarlakksprayboksutenaasomdetersommer-dekaler-klarlakk-mattlakk-ferdig. Ka e problemet? Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted July 24, 2008 Share Posted July 24, 2008 Sånn, da kan jeg slippe katta ut av sekken... Modellen er langt fra perfekt, men jeg håper den ser slik ut fra en meters hold Lit rusk i lakken hist og her, og noe plast-skav på innsiden av ene glasskuppelen bak på skroget... Det er fortsatt noen usikkerheter med farger og jeg er mottakelig for kommentarer, så jeg venter med å erklære den ferdig, men den er klar til inspeksjon. Fyr løs! Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted July 24, 2008 Author Share Posted July 24, 2008 Den får vel duge den der .... Neida, det er en ypperst bra modell, og et stilig fargeskjema. Men jeg lurer på om skillet mellom grått og hvitt på halevingeroten var så skarpt. Jeg vet ikke, jeg bare lurer. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted July 24, 2008 Share Posted July 24, 2008 Takk for det Nils - kameraet kan være din venn eller fiende - i dette tilfellet det førstnevnte. I virkeligheten er det lettere å se "rusk", men tatt i betraktning at jeg kjøpte settet "under bordet" på et model show for £10 og dekalarket var gratis, så har det vært billig moro... Jeg antok at haleflatene var maskert langs panellinjen eller det opphevede panelet, men du kan ha rett i at det var en myk kant der. Det ene bildet jeg fant av Jøssing II viser ikke dette partiet da det er tatt fra klokken10 posisjon og viser litt av undersiden av vingen. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.