Gå til innhold
  • Bli medlem

[Ferdig] Catalina Mk.IV --- Jens Håkon Brandal


Anbefalte innlegg

Modellen som står i monteret er bygget av meg, men den representerer en maskin fra 1942 som er utenfor monterets tema. Modeleln bør derfor byttes i en av følgende:

 

  • Consolidated Catalina Mk.I fra 333 skv. 1945
  • Boeing (Canada) Catalina Mk.IVb fra Luftforsvaret 1946 eller senere
  • Consolidated PBY-5A Catalina fra Luftforsvaret

 

Her er modellen som står i monteret nå:

 

X_Catalina_2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei, nå fikk jeg opp en advarsel om at det var mer enn 120 dager siden siste innlegg wOOt  Er kanskje på tide med en oppdatering da...  Joda, det har skjedd litt innimellom noe RF-5 og F-16 bygging.  Innmaten kommer til å bli det byggesettet gir med unntak av bevæpning - bildet av modellen til Nils viser at bare innsiden er grønn, så er det fint lite å utsette.  I stedet blir det noen endringer utvendig...

 

Skroget er støpt i en todelt form (for å ta høyde for amfibie og tidligere utgaver med annerledes halefinne og luker i stedet for blistere).  Dessverre var ikke disse formdelene helt på linje, så det blir sparkling og pussing og erstatning av tusen nagler...

 

72_Catalina_4_00101-800.JPG

 

På haleflatene er det kun rorene som skal være duk, og da måtte sparkeltuben frem.

 

72_Catalina_4_00604-800.JPG

 

Flere jævla nagler.  Ikke bare er de mange - det er greit nok, men de er og grotesk dype, og etter å ha pusset på ting, så må man enten erstatte de manglende, eller fjerne alle.  Forsøkte først å erstatte de, men det så likevel ut som et lappverk.  Bestemte meg da for å ta den tunge veien med å fylle naglene med maling - Xtracolor emaljelakk fordi den siger ned i detaljene bedre enn Mr.Surfacer - og så micromeshe vekk lakken.  Valgte å beholde panellinjene, derfor malte jeg over kun linjene med nagler...

 

72_Catalina_4_00402-800.JPG

 

Det skal vel bli fly av dette også til slutt...

 

72_Catalina_4_00503-800.JPG

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Siden siste post har flyet skiftet kurs fra Vingtor V til Jøssing II.  Det begynner å bli snaut med tid nå sa jeg vil ha med modellen i bilen til Norge, og da var det greit å velge et enklere kamo skjema (uten Dark Slate Grey) og å slippe maskering og maling av "deicer boots" på vingeforkantene.  Har lakket modellen Xtracrylics hvit og Extra Dark Sea Grey, men det må litt pussing til for å fjerne overspray.  Noen konkurransemodell blir det ikke, men det blir nok greit i monteret hvor det er viktigere at modellen er historisk korrekt.

 

72_Catalina_4_00701-800.JPG

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xtracrylics sin hvite er ikke Blenda-hvit, men mine øyne oppfatter den som hvit.  Det er kun når man sammenlikner den direkte med hvitere farger at den ikke ser hvit ut.  Slik sett er den en god representasjon av "skala-hvit".  Klart som blekk?:)

 

Det står Academy Minicraft på min eske, men som Nils sier, det er nok Academy som har det i sortimentet.

 

Nå er vingene på!  Bilder i morgen.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter denne Catalinaseansen, så blir det en stund til jeg bygger dette settet igjen.  Det er etter min mening det beste settet i denne skalaen, men jeg hater disse forsenkede naglene som er grovt overdimensjonerte.  Nåvel, dekalene er på - Cartograf dekaler og Solvaset er en god match - ingen silvering såvidt jeg kan se, og de suger seg ned i det som er av nagler og panellinjer.

 

72_Catalina_4_00901-800.JPG

 

72_Catalina_4_01202-800.JPG

 

Noen detaljer...  Peileantennen i settet var altfor tykk og det ville ta kortere tid å lage en ny enn å renske plastdelen fra flash.  Den ble laget av messigtråd som ble rullet rundt skaftet på en pensel og endene tvunnet sammen.  Stangen til høyre skal lede en trådantenne fra halefinnen og ned i skroget, og ble laget av 0.5 mm messingstang.  De fire bakovervente rørene vet jeg ikke hva er, men de og ble laget av messingtråd.  Settet gav seks stolper der disse stod, men de bildene jeg har viser kun fire - formet som vist.

 

72_Catalina_4_01303-800.JPG

 

Som vist tidligere ble skrog og vinge malt for seg og så limt sammen.  Stagene hadde ikke helt perfekt passform, så dette blir litt pussing og flekkmaling.  Akrylfarger synes jeg er lettere å flekkmale med enn emalje - jeg får alltid perfekt fargematch enten jeg pensler eller sprøyter.  Med emaljefarger blir det alltids litt nyanseforskjell...

 

72_Catalina_4_01404-800.JPG

 

Nå må jeg slipe superlimet før det er for sent...

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det unna ser jeg! Har heller ikke sett dette skjemaet på modell før.

 

Hvordan skal modellen stå i monteret - på base eller med beaching gear?

 

Hvor fornøyd er du med Xtraclrylics hvit? Dekker den bra? Grunnet du med hvit under?

 

 

 

 

Gleder meg til å se modellen ferdig!

 

Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modellen blir på beaching gear ja - jeg regnet med at man ikke felte opp flottørene etter at flyet var rukket på land da de likevel skal ned igjen når flyet skal tilbake i sjøen.  Xtracrylics hvit dekker vel ikke bedre eller verre enn andre hvitfarger - den trenger noen gode strøk med hvit primer for å unngå for mange strøk, men den går på greit med Xtracrylics sin egen tynner, tørker fort og blir hard (i motsetning til Tamiya).

 

Etter en god middag og en halvliter med Torgeir og Kim, så var modellen tørr for neste fase - væring og fremheving av detaljer.  Kontrollflatene har en tendens til å være mer markerte, så på oversiden fikk de en vask med svart oljefarger.  Alle panellinjene ble fremhevet med oljefarger - det fine pigmentet gjør at de holder seg i panellinjene (forutsatt at overflaten er blank) og at man kan stryke de ut for å få en fin effekt hvor væsker tas av vinden.  Dette skal senere komplementeres med eksosstriper.

 

72_Catalina_4_01804-800.JPG

 

72_Catalina_4_01703-800.JPG

 

Motornacellene og paneler nedstrøms av motorene samt oljekjølerne fikk seg en vask med Van Dyke Brown som så ble strøket utover.  Flyet var med å frakte Kronprins Olav og følget hans nordover i 1945, og således blir det feil å få det til å se ut som et flygende vrak, men litt lekkasjer er vanskelig å unngå med flymotorer.

 

72_Catalina_4_01602-800.JPG

 

Skroget fikk og fremhevet preshadingen ved vannlinjen - sjekk båter som ligger i sjøen - de har en tendens til å få skitt og søl langs vannlinjen.

 

72_Catalina_4_01501-800.JPG

 

Nå er det natta.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker over det så kan jeg ikke huske å ha sett så mange Catalina modeller med dekalene dine i det hele tatt...

 

Det står en 1:48-utgave hjemme hos meg, klar til å males. Og den skal få Vingtor dekaler.

Men 1:48 er visst veldig stort og da blir det voldsomt mye maling. Så den nedprioriteres gang på gang.

 

Veldig fin modell, Jens. Jepp.

 

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et par catalinabyggesett liggende, som jeg hadde tenkt å bygge som henholdsvis en fra 330-skvadronen på Island og en som den første "Vingtor" fra 333-skvadronen. Men, så var det dette med tida som ikke strekker til da.  :(

 

Hvis du bare senker ambisjonsnivået ref Fokker CVD/E så har du nok tid til både det ene og andre ...  :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker over det så kan jeg ikke huske å ha sett så mange Catalina modeller med dekalene dine i det hele tatt...

 

Det står en 1:48-utgave hjemme hos meg, klar til å males. Og den skal få Vingtor dekaler.

Men 1:48 er visst veldig stort og da blir det voldsomt mye maling. Så den nedprioriteres gang på gang.

 

Veldig fin modell, Jens. Jepp.

 

K

 

Maskering.  Sprayboks - svisj-svisj-rens.  Klart til EDSG og DSG.  Klarlakksprayboksutenaasomdetersommer-dekaler-klarlakk-mattlakk-ferdig.  Ka e problemet?

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da kan jeg slippe katta ut av sekken...  Modellen er langt fra perfekt, men jeg håper den ser slik ut fra en meters hold ;D  Lit rusk i lakken hist og her, og noe plast-skav på innsiden av ene glasskuppelen bak på skroget... :(  Det er fortsatt noen usikkerheter med farger og jeg er mottakelig for kommentarer, så jeg venter med å erklære den ferdig, men den er klar til inspeksjon.  Fyr løs!

 

72_Catalina_4_01901-800.JPG

 

72_Catalina_4_02202-800.JPG

 

72_Catalina_4_02303-800.JPG

 

72_Catalina_4_02504-800.JPG

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Nils - kameraet kan være din venn eller fiende - i dette tilfellet det førstnevnte.  I virkeligheten er det lettere å se "rusk", men tatt i betraktning at jeg kjøpte settet "under bordet" på et model show for £10 og dekalarket var gratis, så har det vært billig moro...  Jeg antok at haleflatene var maskert langs panellinjen eller det opphevede panelet, men du kan ha rett i at det var en myk kant der.  Det ene bildet jeg fant av Jøssing II viser ikke dette partiet da det er tatt fra klokken10 posisjon og viser litt av undersiden av vingen.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.