Nils Mathisrud Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 Selve modellen er sletts ikke så ille. Bygd av Semming tror jeg. Men vi bør ha en ensartet fremstilling av modellene der alle står på hjul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Nicolaysen Posted October 12, 2007 Share Posted October 12, 2007 Jøss, så dere innslaget i "Norge rundt" på NRK1 akkurat nå? Blei lokka bort fra flatskjermen av brølet fra "Vestfjordoksen" som entusiaster har fått liv i igjen på Bodø flystasjon! Nå tror jeg at jeg må få meg en drink på hjørnet.... Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sverre Nordve Posted October 12, 2007 Share Posted October 12, 2007 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Brandal Posted October 12, 2007 Share Posted October 12, 2007 Så ut som om de ikke hadde fått dyttet motoren helt på plass. Utrolig bra at noen tar vare på sånne klenodier. Det er jo viktig. Stein Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted October 13, 2007 Share Posted October 13, 2007 Blei lokka bort fra flatskjermen av brølet fra "Vestfjordoksen" som entusiaster har fått liv i igjen på Bodø flystasjon! Nå tror jeg at jeg må få meg en drink på hjørnet.... Anders Hva med å pusse ferdig Beaufighteren din i stedet så du kan legge lakk på den og bli ferdig til LU? Jeg trodde ikke at denne var ledig fortsatt, men jeg har en Hasegawa Starfighter som jeg kan kline sammen uten å være så nøye med stansemerker og cockpitdetaljer og et Vingtor ark til dekaler. Har vel mer av malingscocktailen jeg laget og... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Nicolaysen Posted October 13, 2007 Share Posted October 13, 2007 Beaufighteren og jeg er separert for tida, Jens.... Men kom med en 1/48 Rafale i norsk bunad til LU2008 du, sånn at du kan gi Nils litt fight i "hva om"-klassen! Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted October 13, 2007 Author Share Posted October 13, 2007 Modellen til Semming er grei, men merkingen er ikke helt pari. Den ble bygget før Vingto-arket kom med korrekt merking som f.eks. halenumre. Dessuten synes jeg at alle modeller presenteres ensartet. Det blir litt rart med én modell på pinne og resten på hjul. Har du lyst har du lov. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Nicolaysen Posted October 13, 2007 Share Posted October 13, 2007 Dessuten er vel fargen litt vel mørk og grågrønn-aktig. Alltid livsfarlig å diskutere farger her på forumet, men her ihvertfall et par scans av Ektachrome-dias jeg tok på Værnes i 1981. Ser ut som om gul-komponenten i grønnfargen er betydelig mer tilstedeværende: Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted October 14, 2007 Share Posted October 14, 2007 Grønnfargen til de norske CF-104 er meget karakteristisk, og viktig for å få frem flyets utseende. Da jeg bygget 1:48 modellen blandet jeg omtrent 50-50 med Xtracolor NATO Green med RLM04 Gelb. Den stemte meget godt med FS24098. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted November 19, 2007 Share Posted November 19, 2007 Godt i gang med denne her nå - det er tydlig at Hasegawa har kjørt formene hardt, for der er synk og ujevnheter der det egentlig ikke burde være det. Modelle bygges rett fra esken, og de eneste modifikasjonene er to strips bak cockpit, pitotrør av pianotråd og modifiserte katamaranlaunchere samt et par Sidewindere fra Hasegawa's våpensett. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted November 28, 2007 Share Posted November 28, 2007 Da har jeg kommet noen skritt videre, og modellen er nesten ferdig med hovedbemalingen. Fargen er den opprinnelige jeg blandet for 1:48 modellen - altså omtrent 50-50 NATO Green og RLM 04 Gelb. Gråfargen er Light Compass Grey FS 16375 - begge fargene er Xtracolor. Grønnfargen er flekket og skjoldet med forskjellige nyanser av grunnfargen og nærliggende grønnfarger for å gjenskape det flekkmalte utseendet flyene hadde den siste tiden ved 334 Skv. Etter samråd med Per Jarle fjernet jeg slipptankene under vingene da disse ikke ble brukt under avskjæringsoppdrag - pga for stor luftmotstand og påfølgende lavere hastighet. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted November 28, 2007 Share Posted November 28, 2007 Det ser riktig lekkert ut. Fin modell, sjøl om jeg foretrekker disse med alle tankene. Ser litt mer butch ut da. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted November 29, 2007 Share Posted November 29, 2007 Joda, jeg liker utseendet med fire tanker selv, men da maatte jeg konfigurert flyet for anti-invasjonsoppdrag eller med oevelsesbombe/rakettpod under buken, og jeg var for lat til aa scratche den. Ellers skal jeg nok avduke noen blemmer etterhvert ogsaa:) Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted November 29, 2007 Share Posted November 29, 2007 Denne ser flott ut, Jens Håkon Fint å få info om farger til den dagen jeg skal bygge en selv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted December 6, 2007 Share Posted December 6, 2007 Da er de fleste dekalene på, og det ble noe rusk i klarlakken som jeg må ta med Micromesh. Det ene dekalet over luftbremsen forskjøv seg etter at jeg hadde lagt det på, og da jeg oppdaget det satt det godt... Heldigvis er det på den siden som vender bort fra publikum... Når modellen er klarlakket med silkematt, skal jeg lime på pitotrør laget i pianotråd og maskere nesen og male den blank lys grå. Så skal jeg maskere antiglare og male den matt svart - da får man kontraster i glans som gjør modellen mer interessant å se på. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted December 6, 2007 Share Posted December 6, 2007 Jassågitt. Du har jo ikke fyllt igjen alle naglene på bakkroppen der. Slappfisk Ellers ser det jo lovende ut Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted December 6, 2007 Share Posted December 6, 2007 Syntes jeg kunne få være litt lat for en museumsmodell:) Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted December 6, 2007 Share Posted December 6, 2007 Endelig gjør du noe som vi dødelige ville gå med på å kalle for terapiprosjekt, eller hva? Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted December 17, 2007 Share Posted December 17, 2007 Sånn, da kan vel Nils krysse av denne for ferdig også. Eller skal vi vente til den kommer helskinnet frem? Noen konkurransemodell er det ikke, men en grei hyllemodell for en samling er den vel... Så da blir selvangivelsen for 2007 tallet fire. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted December 17, 2007 Share Posted December 17, 2007 Ja, det er vel passabelt dette her... Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted December 17, 2007 Share Posted December 17, 2007 Pokker...jeg har ikke malt panelet rundt kanonmunningen... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted December 17, 2007 Share Posted December 17, 2007 Ja, nettopp, jeg følte det var noe som skurret, tross alt. Så var du ikke helt ferdig likevel da. Hehe. Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted December 17, 2007 Share Posted December 17, 2007 Det burde ikke være mer enn en halvtimes jobb å rette på, så jeg får se hva jeg gjør i morgen... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted December 18, 2007 Author Share Posted December 18, 2007 Den ble bra, den Jens Håkon ! Da setter jeg status til "Ferdig". Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted December 18, 2007 Share Posted December 18, 2007 Veldig bra hyllefyll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts