Gå til innhold
  • Bli medlem

Fra Spitfire til F-16


Anbefalte innlegg

Som mange kjenner til ble det for noen få år siden startet et prosjekt i samarbeid med IPMS og Flysamlingen på Gardermoen, kalt ”Fra Spitfire til F-16”. Målet for prosjektet var å lage et utstillingsmonter på Flysamlingen der alle Luftforsvarets flytyper fra 1944 til 2004 var presentert som modeller i 1/72 skala. Modellene skulle bygges av IPMS-medlemmer mens Flysamlingen skulle stå for monteret. Monteret skulle få en sentral plassering på Flysamlingen og det skulle tydelig komme fram at modellene var bygget av IPMS-medlemmer samt litt generell informasjon om IPMS, noe som skulle gi vår forening en fin profilering.

 

Hva har skjedd?

Prosjektet kom friskt i gang. Mange tegnet seg som leverandører av de forskjellige modellene slik at vi fikk dekket opp det aller meste. Flere modeller kunne hentes fra enkelte modellbyggeres ”lager” av ferdigbygde modeller. Modeller ble levert til Flysamlingen og satt på lager der. Men så begynte ting å skralte. Selve monteret ble forsinket, først én gang, så én gang til, og så videre flere utsettelser. Dette har med både kostnader og praktiske problemer med fysisk plassering på Flysamlingen å gjøre, alt sammen forståelige grunner. Men dette gjorde likevel at piffen og motivasjonen forsvant fra modellbyggerne. Når så monteret til slutt ble ferdig ble dette fylt opp med de modellene som var levert. De tomme plassene er forsøk fylt opp med passende modeller som er samlet inn fra histen og pisten. Dessverre holder flere av disse modellene et (for oss) bedrøvelig nivå og er sletts ikke egnet til å representere IPMS. Et par andre uheldige saker er at noen av modellene som har blitt levert er blitt skadet og et par har til og med forsvunnet.

 

Hva nå?

Flysamlingen ønsker meget sterkt å få monteret med innhold ferdig. Slik det står nå er det ikke til noen gavn verken for Flysamlingen eller IPMS. For å få det ferdig må vi legge de uheldige omstendighetene bak oss og se fremover, eller å si som Bamsefar i Lia; ”Gjort er gjort og spist er spist”.

 

For å dra prosjektet i havn har vi tenkt å benytte oss av IPMS Forums muligheter. Vi oppretter det hele som et gruppebyggingsprosjekt der hver modell får sin egen tråd. De modeller som allerede er ferdig vil bli presentert med bilde og hyllest til modellbyggeren. Vi vil også forsøke å få til en form for merking av hver tråd, noe som viser om modellen er ferdig, er under arbeid eller er ”ledig”. De som tar på seg å bygge modeller kan selvsagt skrive om disse og vise progresjonsbilder på vanlig vis.

 

Det var opprinnelig ment at de som leverte modeller til monteret skulle få en form for ”kompensasjon” i form av betaling for utgifter til modeller, dekaler, maling osv. Intet har blitt utbetalt, hovedsakelig fordi ingen har kommet med noen ”regning”. Vi har tenkt litt på dette punktet og foreslått å gjøre litt om på det. Modellene skal ikke lenger overdras til Flysamlingen. De skal være modellbyggerens (evt. IPMS’) eiendom og kun være på utlån til Flysamlingen. Det betyr at modellbyggeren kan få tilbake sin modell hvis dette er ønskelig (men vi ser gjerne at det blir gitt et forvarsel slik at det kan bygges en erstatningsmodell). Når modellene forblir modellbyggerens eiendom blir det heller ikke riktig at Flysamlingen betaler for modellene. Men modellbyggerne skal selvsagt belønnes for sin innsats. Vi ser foreløpig på forskjellige alternativer. En mulighet er å arrangere ”open cockpit nights” der flyene på flysamlingen åpnes opp og de som har bidratt til modellutstillingen får kravle rundt og inni flyene, fotografere det de ellers ikke får fotografert og leke ”flyhelter”. Andre ting kan også bli aktuelt, og forslag mottas gjerne.

 

Som prosjektledere fra IPMS vil Terje Opsahl og undertegnede dele på dette. Som ansvarlig på Flysamlingen vil være Nils Bertil Bakken, mangeårig IPMS-medlem og nåværende leder for Venneforeningen.

 

Et ”krav” vi har satt overfor Flysamlingen er at modellene ikke skal håndteres av ”hvem som helst”. Vi ønsker jo ikke flere skadede modeller. Derfor er det kun kyndige modellbyggere som vet hvordan de skal løfte en modell som får lov til å flytte på dem (i utgangspunktet Terje og meg).

 

Kom gjerne med løsningsorienterte meningsytringer. Men en ting vi ikke vil ha er sutringer om ting som gikk skeis, det fører ikke til noe konstruktivt. Terje og jeg har moderatorrettigheter på dette delforumet og vil slå ned på slikt med hard hånd. Send oss da heller dette på en PM, så skal vi lytte.

 

Vi håper å få med nok folk til at vi får ferdigstilt monteret, og at det blir en positiv opplevelse for de som er med. Listen (trådene) med enkeltmodellene vil bli opprettet av moderatorene (så snart vi får tid og anledning), deretter er det bare å henge seg på.

 

Nils

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modeller i skala 1:72 for innplassering i glassmonter ved Forsvarets flysamling Gardermoen

Fly og helikoptermodeller brukt av Luftforsvaret 1944-2004

 

Jagerfly og jagerbombere

 

Supermarine Spitfire LF.IXeNils MathisrudMangler

De Havilland Mosquito F.B.VI Nilsok

De Havilland Vampire F.IIIEinar Skutlaberg (Nils har denne)ok

De Havilland Vampire F.B.52Jon Arne Bergseth ?Mangler

Republic F-84G ThunderjetSemming Bråthen(Står på FS, ikke i monter)ok

North American F-86K SabreMangler

North American F-86F SabreTerje OpsahlMangler

Lockheed F-104G StarfighterTerje OpsahlOk

Lockheed TF-104G StarfighterTerje OpsahlOK

Northrop F-5A Freedom FighterJon Arne BergsethBør byttes

Northrop F-5B Freedom FighterJon Arne Bergsethmangler

Canadair CF-104 StarfighterTerje Opsahl (Semming Bråthen)Ferdig

General Dynamics F-16AMJens Håkon BrandalFerdig

General Dynamics F-16BNils Mathisrud (Denne har jeg, TO)Ferdig

                                                       

Fotorekognoseringsfly

 

Supermarine Spitfire P.R.IXNils MahisrudIkke klar

Republic RF-84F ThunderflashJ.R MeekFerdig

Northrop RF-5A Freedom FighterFra diorama G.moen

F-84G ThunderjetEinar SkutlabergFerdig

 

 

Transportfly

 

Lockheed Lodestar C-56B/C-60ARagnar  Eckhoff Står på FlysamlingenFerdig

Douglas C-47AUTGÅR

Douglas C-53DNils Mathisrud

Fairchild C-119GFra diorama G.moenFerdig

Lockheed C-130H HerculesTerje OpsahlFerdig

Dassault Jet Falcon 20Nils MathisrudFerdig

 

 

 

Kommunikasjonsfly

 

Junkers Ju 52/3mNils MahisrudOk

Noorduyn Norseman IV/VINils MathisrudOk

De Havilland DHC-3 OtterPer Einar Jansen

De Havilland DHC-6 Twin Otter Terje Opsahl(Semming Bråthen)Ferdig

Junkers W.34Knut Erik Hagen

Fieseler Fi 156 StorchNils Mathisrud

Messerschmitt Bf 108 Taifun Nils Mathisrud

Focke Wulf FW 189A-2Gorm Erik Strandok

 

Maritim rekognosering

 

Short Sunderland Mk.V

Consolidated Catalina Nils MathisrudVi kan bruke denne foreløpigFerdig

Grumman HU-16B (ASW) AlbatrossNils H. Gran

Lockheed P-3C Update III OrionJens H.BrandalFerdig

 

 

 

Treningsfly

 

Fairchild PT-26ANils Mathisrud

North American Harvard Står i diorama G.moenBytte propellIkke klar

Airspeed OxfordNils Mathisrudferdig

Avro Anson IKnut Erik Hagen

De Havilland Mosquito T.IIIJens Håkon BrandalFerdig

SAAB 91B/B-2 SafirFra diorama G.moenFerdig

SAAB MFI 15 SafariJon Arne Bergseth

De Havilland Vampire T.55Jon Arne Bergseth

Lockheed T-33ANils MathisrudFerdig

 

 

Helikopter

 

Bell 47D-I/G-3Knut Erik Hagen

Augusta Bell 47 J/J-2

Sikorsky H-19D-4Per Einar Jansen

Bell UH-1BPer Einar JansenJan Richard Meek

Westland Sea King Mk.43/43BFra diorama G.moenEr i dårlig stand, bør byttes ut!!Ferdig

Westland Lynx Mk.86Gorm Erik Strand(bør byttes, feil farger)

Bell 412SPKyrre IngebretsenStår hos Nils MathisrudFerdig

 

 

 

Artilleriobservasjonsfly

 

Piper L-18CKnut Erik Hagen

Cessna L-19AKnut Erik Hagen

 

 

Dette er en forløpig statusliste over modeller og tilstand.  Der det står navn, har disse personene tidligere meldt seg som byggere.

Har ikke noen nærmere status på dette, da listen er noen år gammel.

For de av dere som ikke har sett monteret, ....

monter2.jpg

monter1.jpg

 

Spørsmål.....kom med de.

 

Terje ...og Nils

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en liste over fly dere mangler, så får vi ta en dugnad her

 

Terje har lagt ut en oversikt, som ikke er 100% korrekt men meget nær. Egne tråder for hver modell vil bli lagt ut. Dette er litt jobb og vi ønsker at det skal bli oversiktlig og greit. Derfor ber vi om litt tålmodighet her. Men det kommer ....

 

 

Ps: Luftforsvaret hadde vel egentlig ingen egne fly før november 1945 vel

 

Å joda, N-3PB, Cornell og Lodestar, for å nevne noen, var Luftforsvarets eiendom. Dessuten er det snakk om hvilke flytyper Luftforsvaret opererte, ikke hvilke de faktisk eide.

 

Fly som ble tildelt på 50- og 60-årene (som Thunderjet, Sabre, Starfighter) var jo heller ikke Luftforsvarets eiendom. De var på lån, gjennom MAP-programmet.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva med Arado Ar.196?

 

Det var diverse etterlatenskaper som ble mer eller tilfeldig brukt rett etter krigen. Vi har valgt å ikke ta med fly som ble kun testet ut men ikke brukt "fornuftig".

 

Vi kunne sikkert diskutere opp og ned hvilke flytyper som skal med og hvilke som ikke skal med. Vi har f.eks. bare med én Dakota, selv om vi opererte både C-47 og C-53. Jeg kunne også foreslå noen justeringer men vi har nå endt opp med denne lista.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble Fw.189A brukt "fornuftig", slik du definerer det?

 

Som sagt:

Jeg kunne også foreslå noen justeringer men vi har nå endt opp med denne lista.

 

Det er ikke jeg som har gjort det endelige utvalget, men jeg godtar at det er slik den er blitt. Min mening om den saken er derfor uinteressant (faktisk har jeg ikke gjort meg opp noen mening om akkurat det heller).

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tiltenkt en modell per flytype, saa flere F-5'er fra andre skvadroner er utenfor hensikten - aa vise Luftforsvarets fly*typer*...

 

Jens

 

Edit: Nils utdyper det jeg egentlig mente - hensikten er aa vise spennvidde i flytyper og varianter der dette skiller seg tilstrekkelig, snarere enn maleskjemaer og skvadroner.  Saaledes har man ikke skilt ut F-16A og F-16AM, men har med en og toseters F-16.  Paa den annen side har vi ikke skilt mellom P-3B, P-3N og P-3C, men disse har i utgangspunktet samme type oppdrag.  Det er mulig at fargeskjemaet og detaljene mellom P-3B og P-3C/N er tilstrekkelig til at de *burde* vaert skilt ut, men det er viktigere hull aa fylle foerst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er en del modeller som er dedikert til enkeltpersoner uten den helt store årlige produksjonen (Såvisst ikke kritikk, bare en observasjon  ::)). Det hadde vel vært en idé å ta en prat med disse og høre om de er "villige" til å gi fra seg prosjekt, kanskje tilogmed hvis de har modellen så kan den "lånes ut" for ferdigstillelse?

Det er flere modeller som står på lista over modeller jeg kunne tenke meg å bygge. Men jeg har vel ikke egentlig lyst til å gå inn og tråkke folk på tærne...

Forøvrig prisverdig at man tar tak i dette på en sånn måte. Onwards and upwards.

 

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg litt enig med siste taler, dersom målet er å få samlinga komplett forholdsvis kjapt.

 

Det finnes nok modellbyggere på forumet som allerede har bygd ferdig mange av de flytypene som mangler. Undertegnede har for eksempel bygd 8 av de flytypene på lista som mangler eller bør byttes ut, deriblant en SAAB Safari som ble stilt ut på LU i vår. Men, for all del, jeg har heller ikke noe ønske om å tråkke noen på tærne. Modellene står godt i skapet der de står.

 

Forøvrig er det et fint tiltak, som Nils har tatt tak i på en fin måte. Det nevnes byggeprosjekter med for eksempel modeller av samme flytype fra ulike skvadroner. Det burde ikke være noe i veien for å sette i gang noe slikt som et gruppebyggingsprosjekt samtidig med det prosjektet som er i gang. Det vil ta tid før et eventuelt slikt prosjekt også er ferdig. Det er nok å nevne et visst norsemanprosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å foreslå at vi "nullstiller" arbeidslista når vi nå går i gang. Med det mener jeg at man fristilles fra de modeller man har sagt man vil levere, uten at noen bærer nag til disse personer. Men jeg foreslår samtidig at disse vedkomne skal få førsteretten til å bygge disse modellene, hvis de ønsker det, men da selvsagt med lovnad om leveranse innen "rimelig" tid.

 

Det er flott at du har modeller å bidra med Einar. Jeg er helt sikker på at mange av disse kan og vil brukes, hvis du er villig til å "låne" dem ut.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bidrar gjerne med modeller så fremt behovet skulle oppstå og dere finner ut at noen av modellene mine holder mål. Lista ligger vel ganske høgt for disse modellene?

 

Forøvrig nevnte jeg meg sjøl som eksempel, for jeg rekner med at det også sitter en del andre andre rundt omkring som har ferdigbygde modeller av god kvalitet, og som kunne tenke seg å bidra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ikke ha "best-in-show" modeller, men normalt greie modeller.

 

Jeg beklager at det tar litt tid før lista kommer opp. Jeg vil gjerne presentere den skikkelig når det først gjøres, og nå rekker jeg dessverre ikke mer enn å gå inn på nettet noen minutter histen og pisten. Men den kommer så snart som mulig.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at akseptabel standard er at modellen er (som) sprøytemalt og akkurat passe detaljert. Silvering på dekalene bør vel unngås. Og ellers nogenlunde korrekte dekaler er viktig. Synes jeg. Ikke feil font, ikke feil størrelse. Forsåvidt vet jeg at Nils hadde fått apoplektisk anfall hadde så vært tilfelle.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at akseptabel standard er at modellen er (som) sprøytemalt og akkurat passe detaljert. Silvering på dekalene bør vel unngås. Og ellers nogenlunde korrekte dekaler er viktig. Synes jeg. Ikke feil font, ikke feil størrelse. Forsåvidt vet jeg at Nils hadde fått apoplektisk anfall hadde så vært tilfelle.

 

Øh. Da er det et par modeller med bare nesten riktige koder jeg ikke vil vise fram.

:pinch:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at akseptabel standard er at modellen er (som) sprøytemalt og akkurat passe detaljert. Silvering på dekalene bør vel unngås. Og ellers nogenlunde korrekte dekaler er viktig. Synes jeg. Ikke feil font, ikke feil størrelse. Forsåvidt vet jeg at Nils hadde fått apoplektisk anfall hadde så vært tilfelle.

 

Øh. Da er det et par modeller med bare nesten riktige koder jeg ikke vil vise fram.

:pinch:

 

La oss nå se skiten før du gjemmer unna. Alt er relativt!  :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at akseptabel standard er at modellen er (som) sprøytemalt og akkurat passe detaljert. Silvering på dekalene bør vel unngås. Og ellers nogenlunde korrekte dekaler er viktig. Synes jeg. Ikke feil font, ikke feil størrelse.

 

Ganske greit oppsummert, Kyrre.  :thumb:

 

 

Forsåvidt vet jeg at Nils hadde fått apoplektisk anfall hadde så vært tilfelle.

 

Eh, det også, .... tror jeg ....  :'(

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.