Gå til innhold
  • Bli medlem

Testpilot Capt. Eric Brown til Flysamlingen Gardermoen


Jan Severinsen

Anbefalte innlegg

Helt enig, med signatur på  bok og bilde av He-162 som minne, var dette levende historie. Ikke mange som lever i dag som har opplevd så mye som denne karen. Fra frigjøring av en konsentrasjons leier, prøvekjøring av alle tyske jetflyene og avhør av Herman Goring på slutten etter krigen.

 

Helt utrolig hvor sterk og klar denne karen er. Helt uten manus ramset han opp tekniske detaljer og spessifikasjoner fortere en mange av de unge hjernene kunne følge med. Det var en håndfull IPMS ere der og vi dro vel ned sitt alderen på tilhørerne en ca 80 stykker skulle jeg tro. Hvis noen lurer -han fremholdt at, utenom ME262 , var Spitfire MK 14  det beste jager flyet under den annen verdenskrig, fulgt av FW-190D-9, med P-51D mustang på tredje. Det beste stempelmotor flyet han hadde fløyet var De Havilland Hornet, og jet F-86F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett Andre. Hukommelsen var inponerende såvel som historiene. Alt fra bombeangrep på oljeanlegg ved Bergen i 1940 i en Skua der han ble såret i armen av en kule fra en Me 109 og til testflyging av Me 163 som skremte han til de grader at det ble med den ene turen. Fasinerende å høre om testflyging av Bv 222 hentet i Trondheim og Arado 234 fra Sola også.

 

En ting er sikkert........hvis jeg er like frisk og rask som han når jeg er 88 år gammel så har jeg mange gode år foran meg.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Absolutt en opplevelse å ta med seg, en takk til arrangørene - det tekniske med lyd og bilder fungerte helt fint.

 

Var nesten så jeg sjekket mulighetene for en snartur til Bodø for å få med seg foredraget til Brown om forsøkene på å bryte lydmuren.

 

I tillegg til at det var mulighet til å kikke innom verkstedet så lot Anders K. Sæther folk få prøvesitte Mustangen.

 

 

  Eders

Knut Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et foredrag som var vel verd tur/retur Tønsberg-Gardermoen på en kveld! Ville definitivt ikke gått glipp av dette. Så dere  som tenkte dere skulle tatt dere en tur, men som ikke gadd likevel, kan bare begynne å angre dere som bikkjer! :P

 

Torgeir bør nok bare påregne en tur til Sola og spørre om hvalen i praksis. Kan ikke dette være interessant stoff for Fevænnen selv om det ikke er lokalstoff?

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..... og jet F-86F.

 

Jeg mener han sa F-86E.

 

Nils

 

Sikkert riktig det, altzheimern min er nok kommet lenger enn både din og Eric sin. Føler jeg kan være litt på fornavn nå ;D

 

Dette burde ingen som er i en omkrets av dags kjøring gå glipp av, ta fri fra jobben, ring og si du er syk, si du må på et viktig møte til kona og reis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen lurer -han fremholdt at, utenom ME262 , var Spitfire MK 14  det beste jager flyet under den annen verdenskrig, fulgt av FW-190D-9, med P-51D mustang på tredje. Det beste stempelmotor flyet han hadde fløyet var De Havilland Hornet, og jet F-86F.

 

Yeah - Hornet wins!:)  Litt interessant aa se at han rangerer Spitfire 14 som "best".  Utgavene med Griffon motor er kjent for aa ikke ha den samme harmonien i kontroller og flyegenskapene som de Merlin-motoriserte utgavene, men farten var hoeyere.  Gav han noen grunn til at han rangerte den bedre enn f.eks Mk.VIII og IX?

 

Det er godt aa se at foredraget falt i smak - skulle gjerne vaert der selv, men maatte til Tyskland paa bissniss i stedet.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen han ga til Spitfire Mk 14 ble satt på første plass var  basert på ease of handelig og manøvererbarhet, som han mente var de viktigst for jagerfly i krigen. Det han hadde å utsette på Spitfire MKIX  var dårlig roll respons i forhold til FW-190.

 

Det må pressiseres at det mest overlegne flyet i WWII mente han var ME-262, spessielt nevnte han den massive punch med 4 X 30 mm og senere RM4 rakettbateriene som laget confetti ut av bombeflyene.

Det var imidlertid ikke mer en et par sekunder å sikte på da Me262 hadde dårlig med luftbremser. Dessuten  var motorne litt upålitelige.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Yeah - Hornet wins!:)  Litt interessant aa se at han rangerer Spitfire 14 som "best".  Utgavene med Griffon motor er kjent for aa ikke ha den samme harmonien i kontroller og flyegenskapene som de Merlin-motoriserte utgavene, men farten var hoeyere.  Gav han noen grunn til at han rangerte den bedre enn f.eks Mk.VIII og IX?

 

Jens

 

Grunnen til at han rangerte Spitfire Mk XIV på topp var at den hadde et enomt hastighetspotensiale i Griffon motoren mens den fremdeles hadde flyegenskapene til en Mk IX. Han nevnte ikke noe om dårligere flyegenskaper på Mk XIV kontra MK IX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.