Gå til innhold
  • Bli medlem

Tilbud: Din egen virtuelle arbeidsbenk under Galleriet!


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Henrik spurte meg i sted hva jeg syntes om å tilby dere deres egen, virtuelle arbeidsbenk under Galleriet, liksom de som finnes på nettstedene planetFigure og planetArmor. Jeg syns dette var en riktig god ide, og dette av flere grunner:

 

  • Ryddigere Galleri
  • Mye lettere å finne frem til modeller du vet en bestemt person har bygget
  • De som har en arbeidsbenk i Galleriet, kan lettere finne igjen egne tråder, og oppdatere disse

 

Det er sikkert flere gode grunner. Noen har kanskje noen motforestillinger også, men jeg tror ikke disse er spesielt vektige.  ::)

 

Altså, dersom du ønsker din egen, personlige arbeidsbenk under Galleriet, send meg en PM og jeg skal opprette den for deg. Jeg vil da også gå gjennom Galleriet og flytte eventuelle byggetråder du har der, inn under aBenken din (eller hva nå vi skal kalle dette). Arbeidsbenken vil fremstå som et delforum under Galleriet, på samme måte som Norseman og Ghia gjør det under Gruppebygging.

 

Sånn, da er tilbudet lansert, og Henrik får nå lov til å opprette sin egen :)

 

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kritikk av moderatorenes avgjørelse medfører umiddelbart sletting av konto.  ;D

 

Neida, det er lov å ha meninger om dette og det er et frivillig tilbud. Personlig syns jeg nesten det var litt skremmende å se hvor mange halvferdige prosjekter jeg hadde vist frem i Galleriet, men sånn sett kan det virke som et spark bak. Det jeg har notert meg gjennom dagen, er i alle fall at gamle tråder er blitt som nye for en del nye forummedlemmer, ved at de er blitt løftet frem fra glemselen på side 16.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk enig med Anton. Mitt førsteinntrykk er at det er mindre oversiktlig.

 

Kanskje det er lettere å finne en tråd når man vet hvem som har startet den. Men det blir mer klikking inn og ut av undergrupper for å lete hvis man ikke vet.

 

Kanskje jeg endrer mening når det har gått seg til, eller kanskje ikke.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at dette er en god ide, så lenge det er noen få som har egne galleriforum.

 

F.eks:

Etter ei stund har kanskje 100 stk. fått egne galleriforum, og da er oversikten forsvunnet og forvirringa i full gang.

I stedet for å se den seneste tråden, som normalt skal ligge øverst i rekka når man åpner forumet, vil man heller bare se mange navn på rekke og rad nedover sida. Og på neste side, og neste side, og neste side... før man til slutt på f.eks. side 5 kommer til selve forumet hvor de som ikke har galleriforum legger sine tråder med bilder fra sine nyeste modeller.

På denne måten får man aldri den siste posten "øverst", men bare mange navn. Ok, ok, jeg skjønner at det bare er å klikke på side 5 så kommer den siste tråden opp. Men dette gjelder jo ikke de med egne forum. Man må bla gjennom alle sidene for å sjekke om noen har lagt ut nye poster i sine galleriforum. Synes bare dette er litt unødvendig.

 

Ikke for å være en kritisk surpomp, men som det ordensmenneske jeg er liker jeg ikke dette noe særlig. Men for all del, jeg respekterer at det er slik. Dette var nå bare mitt synspunkt. :)

 

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt argumentet med at det er vanskelig å se nyeste innlegg.

Det er jo bare å klikke på "Vis uleste innlegg siden forrige besøk." øverst på siden ved siden av din avatar. Da ser du alle nye innlegg uansett hvor de er.

Eller du kan bare klikke på ikonet til venstre for "Galleri" forumet. Da får du alle nyeste i den seksjonen.

 

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sissel, jeg tillot meg å slå sammen ditt og mitt emne. Det handler jo om det samme og det er helt greit å ta debatten her under tilbudstråden.

 

Etter ei stund har kanskje 100 stk. fått egne galleriforum, og da er oversikten forsvunnet og forvirringa i full gang.

 

Det vil jo i så fall vitne om en formidabel aktivitet og alle hjerter bør glede seg :)

 

I stedet for å se den seneste tråden, som normalt skal ligge øverst i rekka når man åpner forumet, vil man heller bare se mange navn på rekke og rad nedover sida. Og på neste side, og neste side, og neste side... før man til slutt på f.eks. side 5 kommer til selve forumet hvor de som ikke har galleriforum legger sine tråder med bilder fra sine nyeste modeller.

 

Her tror jeg mange av reaksjonene kanskje har å gjøre med hvordan folk leser forumet til vanlig. Personlig går jeg nemlig ikke gjennom forumet seksjonsvis slik som du skisserer. Nei, jeg bruker alltid og nesten uten unntak menyvalget

 

Vis uleste innlegg siden forrige besøk.

 

som viser en liste med alle uleste innlegg, uansett seksjon. I listen står det også referanse til seksjonen, slik at man enkelt kan overse emner i seksjoner som får en til å spy.

 

Jeg ser at den nye måten å dele inn Galleriet på, kan forpurre dette, men en seksjon som inneholder oppdaterte emner, vises jo om ikke annet med en annen farge enn en utlest seksjon.

 

Ellers så er tilbudet om virtuell arbeidsbenk høyst frivillig, så galleriet vil også i fremtiden mest sannsynlig bestå av en miks av folks arbeidsbenker og "løse tråder". Det tror jeg egentlig kommer til å fungere ganske greit. Husk at det også går an å bruke søkefunksjonen til å finne gamle emner.

 

Uansett består jo forumet nå av godt over 2000 emner og ganske mange seksjoner. Det føles nesten komisk å tenke på nå, at jeg før vi gikk i gang med det nye forumet, ikke ville ha mer enn én seksjon, fordi jeg ville se an trafikken først...

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har misforstått meg. Er ikke alltid like flink å forklare ting.

 

Ved å klikke på "nyeste innlegg siden forrige besøk" får man opp ALLE nyeste innlegg, ikke bare i galleriet. Jeg vet den knappen eksisterer men jeg tenkte på selve layouten på galleri forumet. Glem den knappen, for den har ikke noe å gjøre med det jeg snakker om. :)

 

På sikt, når mange har fått sine egne forum, vil man når man trykker på Galleri forumet bare se mange navn i alfabetisk rekkefølge og ikke noe "system" i hvor siste post ligger. DETTE kan bli uoversiktlig.

Jeg snakker av erfaring her med noe lignende på andre forum hvor det ble lett å miste oversikten.

Men jeg skjønner at jeg er på gyngende grunn eller at det er vanskelig å forstå hva jeg mener så jeg tier bare stille. :)

 

Sissel

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Det er bare å diskutere dette. Ingen grunn til å tie stille.

Når du står på det nivået at du ser alle hovedseksjonene, så kan du klikke på ikonet til venstre for "Galleri". Da vil skal du få opp alle nye emner i galleriet. Det er sånn du vil se nye innlegg.

 

Men det er som Arild skriver avhengig av hvordan man pleier å gå gjennom forumet. Går man seksjon for seksjon, ja da ser jeg at du får et problem med å se alle innleggene som er nye. Samme problem vil du også få i gruppebygging seksjonen.

 

Henrik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går man seksjon for seksjon, ja da ser jeg at du får et problem med å se alle innleggene som er nye. Samme problem vil du også få i gruppebygging seksjonen.

Henrik :)

 

Det er jeg ikke enig i. Det blir noe helt annet i gruppebyggingsseksjonen. Den består jo bare av TO forum. Og det skulle da bare mangle. Et eget forum til hver enkelt gruppebygging er jo en selvfølge. Og når man går inn på f.eks. Norsemann gruppebygginga så kommer jo selvfølgelig den siste posten i siste tråd øverst. Det er ikke noen delforum i Norseman gruppebygginga. Det kunne f.eks. heller bare vært masse tråder med f.eks. Sissels Norseman, Henriks Norseman osv. Med fortløpende innlegg i trådene om hvordan bygginga går. Nå har ikke jeg vært å kikka der men regner at det er slik. Altså masse tråder om bygginga, ikke delforum.

 

I galleriet snakker man om evt. 100-150 delforum med navn på medlemmene i alfabetisk rekkefølge FØR man kommer til selve galleriforumet.

 

Men som sagt, jeg bare lufta ut meninga mi. Regner ikke med noen forandringer, har ikke vært her lenge nok til å skulle prøve å ta over noe, det er ikke min stil. Og respekterer selvfølgelig at det er slik, selv om jeg misliker det sterkt.  ;)

 

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det Sissel sikter til er at man får opp et navn, der det er nytt innlegg. Men ikke hva...

Man ser jo ikke om det er fly eller båt tråden til X som er oppdatert, og jeg gir da beng i båt.

 

Er litt med å se hva som er oppdatert. Dessuten er det som Sissel sier, blir mer frem og tilbake.

 

Jeg har valgt å ta imot tilbudet, da det blir lettere for meg å oppdatere trådene.

 

Noe jeg har sett på planetarmor er at nyeste oppdaterte "blogg" ikke ligger øverst, men altid alfabetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sikt, når mange har fått sine egne forum, vil man når man trykker på Galleri forumet bare se mange navn i alfabetisk rekkefølge og ikke noe "system" i hvor siste post ligger. DETTE kan bli uoversiktlig.

 

OK. Da skjønner jeg bedre hva du mener. Og joda, det er nok korrekt som du antyder, at svært mange arbeidsbenker vil kunne fortrenge listen med "løse tråder". Det er sikkert ikke umulig å snu rekkefølgen på disse to listene (listen med arbeidsbenker og listen med tråder), men siden nye innlegg under Galleriet totalt sett vil hentes fra flere forskjellige steder, er jeg ikke sikker på at det er så viktig. Vil du ha med det alt som er nytt under Galleriet, så er det desidert enkleste å trykke på ikonet til venstre for teksten Galleri. Selv om dette kanskje vil kreve en endring av surfevanene  ;)

 

I galleriet snakker man om evt. 100-150 delforum med navn på medlemmene i alfabetisk rekkefølge FØR man kommer til selve galleriforumet.

 

I så fall vil jeg betegne dette som et luksusproblem! Vi har i skrivende stund 62 bidragsytere til Galleriet. Jeg tviler egentlig på at samtlige vil ha sin egen arbeidsbenk. Men de skal få det om de vil.

 

Tror det Sissel sikter til er at man får opp et navn, der det er nytt innlegg. Men ikke hva...

 

Som nevnt, klikker du på Nyeste innlegg-ikonet on.gif, så vil det i listen som kommer opp, stå i hvilken seksjon innlegget ligger. Så er det lett å ignorere det man ikke er interessert i.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Arild. :)

Jeg skjønner at det er veldig greit med de knappene. Men som skjønt eller sagt går jeg gjennom forumet seksjonsvis, for jeg liker det på den måten. Synes det er enklest å holde oversikte da. Og det hender jo ofte at jeg vil innom tråder som jeg har vært gjennom før, og da spille de knappen ingen rolle. Da må jeg jo bla gjennom hver enkelt forum, delforum osv. F.eks. hvis jeg en dag så en råflott bil inne et eller annet sted på galleriet, f.eks. til Stian. Så må jeg da en uke etterpå trykke på Galleri, så finne frem til Stian, og så finne frem til tråden. Nå høres jeg helt idiot ut, beklager. Kan ikke for det! ;)

 

Må også bare nevne at jeg ikke kommer til å få store problemer med den nye måten galleriet er på, det vil bare ta bitte litt mer tid å se gjennom, samt at jeg (meg altså, ikke dere) synes det blir uoversiktlig layoutsmessig. :)

 

Men for all del, kanskje jeg forandrer mening senere...

 

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det koker nok ned til hvordan man bruker forumet. Sånn jeg bruker forumet (viser alle nye innlegg), er det ingen problem for meg personlig. At du "misliker det sterkt" er jo synd, Sissel.

Funksjonalitet og form kan vi antagelig diskutere til krampa tar oss.

 

Hvis vi er så heldige at vi får 100-150 aktive bidragsytere som har så mange tråder at de helst vil samle dem i et eget underforum, ja da skal vi nok se på om dette blir for tungvint. Men dersom det blir 100-150 slike vBenches, så betyr jo også det at mange liker det...

 

Som Arild har skrevet, så er det fullt mulig å poste direkte i galleriet for de som foretrekker det.

 

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig misliker jeg det, men det betyr ikke at jeg får noen store problemer.

Og blir det mange nok delforum, må nok jeg ha mitt eget også, med tanke på hvor fort jeg bygger. For hvis "alle" poster i sine delforum forsvinner jo hele "problemet" med layouten på galleriet. Og da kan like godt jeg også ha et slikt forum.

En god ting med slike forum er jo at man "fritt" kan diskutere hva som befinner seg på benken uten at tråden forsvinner ut i intet etter hvert, den ligger jo der på "ditt" forum.

 

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også forumet på samme måten som Sissel.Er inne seksjonsvis,og synes

det har fungert veldig bra for meg wOOt.

Det har sikkert veldig mye med vanen man bruker forumet på,men kan ikke si at

jeg synes det ble direkte lettvint nå :'(.

 

Jeg er vel en av de få (utenom Arild) som leser så og si alt som blir postet på forumet :pinch:.

 

 

Vidar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kanskje mulig å lage en "egen knapp" til "arbeidsbenken", istedet for å kalle det et delforum ?

da er jo problemet løst.

 

Det tenkte jeg også på. Hvis vi tenker på det samme da. Altså flytte arbeidsbenkene til et eget og nytt forum under modellprat? Men turde ikke foreslå det..  :'(

 

Jeg skjønner hva folket mener.........(utrolig egentlig)

 

Du er jo kvinne så det er ikke utrolig!

 

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik jeg forstår Heidi, og det er kanskje ingen dum ide... Må tenke litt på den.  :thumb:

 

Det gjør det enklere å finne nye "løse tråder" i Galleriet for de som surfer på den måten. Blir fremdeles like mye blaing for dem som surfer på den mer manuelle måten, men det kommer man ikke så lett utenom uansett.

 

Hmm...

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anton,

 

der er ingen som får en benk de ikke har bedt om, bare for å gjenta det.

 

Sant å si, så var Henrik og jeg inne på tanken å legge alle arbeidsbenkene under en egen "overskrift", men valgte å ikke gjøre det. Det kan komme til å endre seg, dersom dette gjør livet lettere for folk. Jeg kan jo prøve dette, så får vi se hvordan det tar seg ut. Stay tuned.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.