Gå til innhold
  • Bli medlem

The Gentle Ghiant


Anbefalte innlegg

Fikk settet i dag,Tamiya så klart,og det var veldig billig.Vi regner ikke inn frakt i prisen gjør vi?

Ikke helt hundre på stuket,med det blir kun mindre endringer på karosseriet.Litt lavere ,andre hjul og så farge,ja se farge,det er ikke helt avgjort hvilken farge det blir.

Mvh 8)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda,har noen progressive hjul en viss langhåra trønder har støpt til meg :D

Den samme trønder har kanskje en smart måte å få markert sentrum på disse hjul?

I allefall begynte jeg på alvor i dag,og ble overrasket over mengden støpekanter.Jeg mener,dette er jo Tamiya :(

Det tok en time med 2400 Sanding Stick så ble det bra.Skar /slipte bort den runde blaffa i fronten,så det ble en list hele veien.

Og så har jeg malt batteriet ;D

 

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trønderen har i allefall et forslag, om det er så smart får du avgjøre selv.... :D

Begynn med å måle den totale diameter'n. Del denne på to. Du har nå en radius. (Gjenta etter meg; Raaaadius!)

Kapp til en bit plasticard eller lignende slik at det matcher denne raaaadiusen. Denne biten kan vi kalle en tolk. (Alternativt kan du kjøpe en slik ved din lokale kommunes tolketjeneste, men det er billigere å lage denne selv. Når du er ferdig med den selv kan du gi den til en gammel tante, slike elsker hjemmelagde julegaver.....)

Sett hjulet på høykant, med tolken mot baksiden av hjulet. Riss inn en strek med kniven. Roter hjulet 45 grader. (Med klokka, vi bor jo tross alt ikke sør for ekvator...) Gjenta risseoperasjonen. Du skal nå ha et kryss som markerer senteret på hjulet.

Til denne opreasjonen passer det godt med en kald øl.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk,det visste jeg jo :shifty:,men som sagt,det var en smart metode jeg tenkte på :thumb:

Jeg prøver den,enkel og bra.

Har sparklet litt også,det er en forsenkning på høyre forskjerm,den måtte bort.Og så flytter jeg blinklys fram til støtfangerfestene.

Ingen fanger foran altså.

 

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite forslag for en enda clean'ere front...

På bobler eldre enn 67, med delbare liggende frontlykter, er det et gammelt triks å montere en liten pæreholder inne i lykteinnsatsen til en orange blinklyspære. Dette kan evt gjenskapes på modellen med en liiiten bit klar streched sprue som males transp. orange nederst i reflektoren før du limer på lykteglasset...... ;)

Ikke så veldig biltilsynvennlig, men det kan jo hende du slipper unna siden det er snakk om en veteran...... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er første omgang ferdig.Har sparklet hullene til blinklys,skiltlys og en dekal på høyre siden.Listene langs sidene forsvant også.Bruker Squadron Green Putty for den tørker fort,er lettslipt og den synes tydelig.

Nå skal jeg grunne og se hvor det trengs mer sparkel og sliping.Som alltid bruker jeg Tamiya Fine Primer

 

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som at du er godt igang ja, Leif! Bare et lite spørsmål. Den Squadron-guffa. Det er et en-komponent sparkel er det ikke? Vil ikke den synke etter når du legger den så tykt som over forsenkingen til Karmann-emblemet på skjermen og de andre hullene der? Er svææært skeptisk til å legge sånt på annet enn små ujevnheter jeg, men jeg bruker bare Tamiya's grå. Til alt annet bruker jeg epoxy, eller streched sprue.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er første omgang ferdig.Har sparklet hullene til blinklys,skiltlys og en dekal på høyre siden.Listene langs sidene forsvant også.Bruker Squadron Green Putty for den tørker fort,er lettslipt og den synes tydelig.

Nå skal jeg grunne og se hvor det trengs mer sparkel og sliping.Som alltid bruker jeg Tamiya Fine Primer

 

Leif

 

Hva har du for kamera Leif? Enten veldig gammel uten makrofunksjon ellers kan du få gå fotograferingskurset hos mig... gratis!!  wOOt8);D:thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squadronguffa er en-komponent og synker minimalt og jeg sparkler/sliper i to-tre omganger for sikkerhets skyld.

 

Mitt fine kamera er et ganske nytt Olympus.At jeg trenger et aldrig så lite kurs er åpenbart og tilbudet fra Mats mottages med takknemlighet.Joda,jeg har bruksanvisning og tar masse testbilder,men bilder av modellene blil alltid helt ræ......

De siste tre tok jeg med kamera på et stativ og selvutløser :'(

 

Mvh Leif

 

Lest litt i kaplitlene om makro og hvitbalanse,det hjalp litt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt fine kamera er et ganske nytt Olympus.At jeg trenger et aldrig så lite kurs er åpenbart og tilbudet fra Mats mottages med takknemlighet.Joda,jeg har bruksanvisning og tar masse testbilder,men bilder av modellene blil alltid helt ræ......

De siste tre tok jeg med kamera på et stativ og selvutløser :'(

 

Mvh Leif

 

Ta det med til Haugenstua neste gang du....  ;)

Jeg vil sannsynligvis være der tirsdag eller onsdag eller begge dagene...  wOOt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karosseriet er finfint bare alle støpekanter får smake sliping.

Jo,farge.

Det er alltid samme kvaler.Tror at det blir hvit med orange candy og littegrann pearl i klarlakken.Jeg har tenkt på det med gul basefarge også,men akkurat gul er no dr.. å sprøyte. :(

Nå har jeg grunnet og så at det var behov av mer Green Putty.Den er ganske tørr fra tuben og litt kø.... å jobbe med.

Litt som halvgammel bikkjebabb wOOt.

Bruker et mjukt viskelær dyppet i vann og det funker ok

Innredningen blir nok no vinylflake.Jeg må sjekke neglelakklageret først :'(

 

 

Leif

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en god kvelds jobb med å slipe karosseriet mitt jeg også. Det forbauser meg litt at denne modellen hadde såpass mye fuger og ujevnheter. Mye av dritten satt på litt "knotete" steder også. Som for eksempel rundt vinduene. Men jeg har ikke gått så grundig til verks som deg. Jeg har ikke fjernet lister osv. jeg skal prøve å oppdatere tråden min med litt bilder. Som Nils sier, så er det litt av poenget.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hadde en god kvelds jobb med å slipe karosseriet mitt jeg også. Det forbauser meg litt at denne modellen hadde såpass mye fuger og ujevnheter. Mye av dritten satt på litt "knotete" steder også. Som for eksempel rundt vinduene. Men jeg har ikke gått så grundig til verks som deg. Jeg har ikke fjernet lister osv. jeg skal prøve å oppdatere tråden min med litt bilder. Som Nils sier, så er det litt av poenget.  :)

 

Jeg har en ide om hvorfor støpekantene er som de er men dette kan jo bare være tull.

 

Ideen er: støpeformene begynner å bli slitt, de har slogt mange av disse og den som er i butikkene nå er jo en gjenutgivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Ja,da har det blitt gjort litt.

Interiøret blir gullbling,Saddle tan og kobber :shifty:

Hjula blir mest sannsynlig Toyota wOOt

Lakken er Zero Paint base metallic,Bronze Candy og masse klarlakk :)

Ikke helt perfa,det jeg trenger er mer erfaring og mindre støv :pinch:

 

Leif

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig nok sitter jeg stort sett alene i Bunkern :'(  Hallo!! hvor er dere??

 

Leif ;D

 

Er det du som har fått den forbannelsen nå. Jeg fikk beskjed om at jeg var der på så rare tider, så du må nok justere timeplanen din eller utføre noen bisarre hedenske ritualer for å komme ut av det  wOOt

 

Folk har jo så masse å drive på med om sommern også, drepe snegler, plukke flått, luke ugress, klippe plen, male hus... Men til høsten blir det liv veit du  :thumb:

 

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.