Gå til innhold
  • Bli medlem

Erstatningsmodell: Sikorsky H-19D-4 (Ferdig: Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

Takk for tips! Jeg sjekka nå, og så at de Hannants faktisk hadde de samme dekalene. Print Scale utgir to ulike sett dekaler for diverse nasjonaliteter, men ikke for norske H-19. Tidligere har jeg nok sett dekalene på sidene til Hannants da jeg søkte der på Sikorsky H-19, men ikke reagert på det, siden det gjaldt diverse utenlandske helikoptre. Alle de manglende små stensilene i byggesett-deklalene til Italeri tenkte jeg ikke på da. 

 

Jeg bestilte fra denne ukrainske selgeren i går sammen med et sett ukrainske flyvåpen-dekaler, som tydeligvis er produsert der borte. Vedkommende reklamerte med fri frakt og har kanskje fått fri postfrakt som en støtteavtale i forbindelse med krigen i Ukraina?

 

Siden jeg har begynt på enda et byggesett av H-19 til den private samlinga mi, kan det vel hende at jeg bestiller enda et sett. Britene har problemer med å sende pakker til EU etter Brexit, men ikke til Norge, har jeg fått vite i forbindelse med en tidligere netthandel.

 

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar Eckhoff skrev (5 minutter siden):

Jeg kjøpte dekaler fra Printscale i forbindelse med en Skyknight jeg bygget for noen år siden. Min erfaring var at det var mye feil. Jeg endte opp med å nesten ikke bruke noe. Men det kan være at disse dekalene er bedre. Du pleier å være nøye med researchen, så du finner nok ut av hva som er brukbart. 

Ja, jeg tenker jeg sjekker opp det dekalsettet jeg har kjøpt og finner ut hvor brukbart det er før jeg eventuelt kjøper eller ikke  kjøper ett til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En godt synlig detalj som mangler i byggesettet, er handtaka i fronten til å kunne åpne front-porten og få tilgang til motoren. På maskina på Gardermoen er disse handtaka malt røde, men på et gammelt fargebilde av HA-C er handtaket malt gult. Jeg har knota til noen bittesmå gulmalte handtak og limt dem på plass. 

 

Øverst til venstre på bildet som er tatt forfra av maskina på flysamlinga, ser en at festet for heiskroken er gulmalt, mens heiskroken er rødmalt. På det gamle fargebildet av HA-C framstår krok og oppheng i metallblank finish. Derfor har jeg valgt å la dette også være i metallfinish på modellen.

 

De fire små lufteåpningene foran, under handtaka er ikke gjengitt i byggesettet. Det er heller ikke naglestrukturen, som imidlertid neppe blir særlig fremtredende på en modell i skala 1:72 inne i monteren.

 

Mzp3M9n.jpg

 

yoLxf8B.jpg

 

8tKduOL.jpg

 

Her vises også forskjellen mellom heimesnekra understellslegg av metall og den som fulgte byggesettet. Skavanken blir neppe særlig synlig etter at hjula er limt på plass..

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i flere dager tenkt å gjøre noe med bakhjulsnava som stod fryktelig uttilbeins. Så oppdaga jeg at leggene til de to bakre hjula stod for bratt ned. Siden jeg har festa hjula med innborra metalltråder, kunne jeg bare dra dem forsiktig utover til mer korrekt vinkel, og plutselig var nava til hjula i noenlunde rett vinkel.

 

Trikset for å få rett vinkel når en limer på de bakre hjul-leggene er altså å sørge for at hjulnava peker parallelt med skroget på hver side. Det er nok krumming i kameralinsa som får hjul-nava til å se ut som at de peker utover.

 

Z8t4fDV.jpg

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Print Scale-dekalene for H-19 som jeg bestilte fra Ukraina lar vente på seg. De skulle kommet for ei uke sia i følge planen.

 

Egentlig er det vel kanskje ikke så veldig påkrevd på en modell langt inne i en monter å forsyne  den med ørsmå stensiler som normalt ikke vises på fotografier av forbildet, når det ikke dreier seg om nærbilder, vel å merke. Relativt store røde sirkler vises imidlertid ganske godt på avstand, så jeg har produsert et par sirkler som jeg mangler. Det var store røde sirkler rundt to påfyllingslokk lavt på skroget på høyre side av helikopteret og bak på begge sider av skroget. 

 

5OcDLIx.jpg

 

De røde ringene ble produsert ved å stanse ut sirkler fra et dekalark med røde striper ved hjelp av et punch and die-sett. Utfordringa var å treffe nøyaktig med hullet midt i sirkelen. Det ble noen mislykka forsøk før jeg ble fornøyd.

 

5I6m2TE.jpg

 

CLIqWL9.jpg

 

 

 

 

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjektet snubler videre framover. Da jeg fotograferte høyresida av modellen, oppdaga jeg at kode-C-en på høyre side var falt av, og ergra meg over at jeg ikke hadde lakkert modellen. Etter litt leiting, fant jeg ut at jeg kunne snekre til en C fra en null fra et Vingtorark med svarte koder, og så ble modellen straks lakkert med Alclad blanklakk.

 

Av gamle fotografier av H-19, kan det se ut til at C-en var en smule rundere i første fargeskjema enn i andre fargeskjema, og at den jeg snekra til passer best for andre fargeskjema, fant jeg senere ut, men det ble i alle fall en C av passe tjukkelse, og nå er det for seint å gjøre noe med det, ettersom dekalene er lakkert over.

 

Wkrobrs.jpg

 

Etter at lakken hadde fått tørke et døgn, tok jeg av maskeringene for vinduene. Maskene satt veldig godt fast, og de to rutene på venstre side bak cockpiten, løsna i nederkant. Jeg klinte på litt lim på ramma i nederkant på de to vinduene og fikk dratt dem litt til ved hjelp av rester av maskeringsteip, men fremdeles er det ei glippe. Sjølsagt oppstod problemet på den sida som  vil vende mot publikum, men en må være svært nært modellen for å se det. Ergerlig likevel.

 

TeTaMjx.jpg

 

Print Scale-dekalene med stensiler for H-19/S-55 som jeg bestilte fra Ukraina, kom etter at alt dette var gjort, men stensilene viste seg ikke å være komplette i forhold til det jeg ser av nærbildene jeg har tilgjengelig av norske H-19, så jeg trur jeg dropper dem på denne modellen. Det blir uansett ikke helt korrekt til minste detalj, men modellen vil se temmelig rett og bra ut på avstand.

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antenna er i bakkant festa til en utstikker foran haleskia ser vi på det øverste bilda, men det er uklart hvor antenna er festa i forkant:

 

m40NWAS.jpg

 

Her ser vi at antenna i forkant er festa bakpå skroget på venstre side:

 

W1MBgJU.jpg

 

Jeg bora opp hull til antennefester, hadde en dråpe superlim i hvert hull og limte EZ-line med til de to festepunkta:

 

0z8ZnSG.jpg

 

Jeg har også prøvd å lage litt "naglestruktur".

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Einar Sandvik endret tittelen til Erstatningsmodell: Sikorsky H-19D-4 (Ferdig: Einar Sandvik)
  • 3 måneder senere...

Jeg benytta anledninga til å ta en runde med kameraet lørdag morgen før folk begynte å strømme inn, og tok noen ekstra bilder av det utstilte  eksemplaret av Sikorsky H-19D-4. 

 

De brune tvilling-antennene oppe på halebommen, som jeg antok var av bakelitt, ser ut til heller å være av mørkt eller mørkbeisa tre, for de så ut til å ha årringer.

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.