Gå til innhold
  • Bli medlem

Erstatningsmodell: Sikorsky H-19D-4 (Ferdig: Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

Ja, jeg har sett at en av byggesettanmelderne skrev noe om haleboomen. Ved å studere bilder av våre norske H-19 D-4 finner man nok ut av det.

 

Italeri-byggesettet finnes fremdeles å få tak i ute på e-bay, ser jeg. 

 

Detaljerings-sett og masker finnes det også ymse å få kjøpt fra forskjellige produsenter ennå. Jeg har kjøpt inn til mitt eget byggesett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Einar Sandvik endret tittelen til Erstatningsmodell: Sikorsky H-19D-4 (Tildelt Einar Sandvik)

Det har ikke vært noen stor pågang av påmeldinger til å bygge modell av dette helikopteret, og jeg har byggesett på lager, så jeg har tildelt det til meg sjøl.  Jeg har kommet litt inn i en helikoptermodus for tida, he, he.

 

Sikorsky H-19D-4 var jo avløseren til Bell 47 som redningshelikopter i det norske  luftforsvaret, så det er naturlig å fortsette med denne.

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser på Wikipedia at H-19 D var "US Army version of the H-19B, redesignated UH-19D in 1962, 301 built", og etter det jeg kan se av bildene i internettbokserien som Olve redigerer, har Italeri-byggesettet for Sikorsky H-19B samme type haleparti som de norske H-19D-4:

 Forside bok 26 copy (flyblader.com)

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Italeri-byggesettet inneholder samme sete-opplegg som en ser på dette bildet. Instruksen i byggesettet forteller at vegger og gulv skal males light Ghost Grey, FS 36375 og at tøyet i seter og ryggnett skal males rødt. Det stemmer ikke med det en ser i dette bildet fra en Sikorsky H-19B. I Italeri-byggesettet har ikke veggene polstring.

 

Her er setene khaki, og veggene har hvit polstring. Gulvet ser grått ut, men ikke lysegrått. Er det noen som har et interiørbilde fra en norsk H-19D-4?

 

Loo7rSL.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka jeg viser til i forrige postering, gir veldig godt referansegrunnlag for prosjektet vårt, med opptil flere sider med fargebilder av god kvalitet av hver flytype luftforsvaret har hatt i bruk etter krigen. Det er ingen svart-hvitt-fotografier i boka.

 

De tyske flyene som var kort tid i bruk like etter krigen, og som det bare finnes svart-hvitt-bilder av, er ikke med. De aller siste nyanskaffelsene som luftforsvaret har gjort etter at boka ble trykt, som F-35 og P-8 Poseidon, er naturlig nok, heller ikke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Olsen har sendt meg bilder tatt gjennom kabinvindu til eksemplaret i flysamlinga, og bildene viser at interiøret hadde samme utforming og farger som en ser på bildet jeg fant på Internett og viste i denne tråden tidligere. Veggene i kabinen var kledd med gråhvit polstring, og setene var kakifarga også i den norske maskina. Det var tydeligvis mulig å slå opp setene for å gi bedre plass til last i kabinen.

 

348E1FI.jpg

 

c0TomZN.jpg

 

Kan det grønne røret til høyre i det nederste bildet være utblåsning for varmluft i kabinen?

 

Er det blanke vi ser på gulvet ei heisebåre?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaga i dag en del interiørbilder nederst, etter byggesettomtalene, i nettboka om Sikorsky H-19D i serien som Olve redigerer. Bildene som Bjørn Olsen tok for meg, er tatt fra fremre del av kabinen og mot taket, mens bildene i nettboka er tatt fra bakre del og mer mot golvet, slik at de to bildeseriene utfyller hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur jeg nøyer meg med å male veggene og taket i kabinen hvite på modellen som skal stå i monteren på Gardermoen. Et nytt H-19-byggesett er på tur i posten til meg. Det er mulig jeg gjør mer ut av kabininteriøret der.

 

Polstringsmatter ble tydeligvis også brukt i cockpiten. Eksemplaret i flysaminga har det, og det kan skimtes på gamle bilder av norske H-19D-4. Polstringsmattene vil vises gjennom rutene bakerst i cockpiten, så der må det lures på plass litt tynne, hvite plastark.

 

fnPgbLZ.jpg

 

CCiX4dv.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt lovt bilder av cockpiten i H-19-maskina på Gardermoen også, men det krever innsats fra en relativt ung og sprek person som må klatre opp på utsida av helikopteret, og det skjer kanskje i helga.

 

Eneste adgang til cockpiten, da helikopteret var i bruk av forsvaret, var fra utsida. Jeg lurte litt på dette med tilgangen til cockpiten da jeg så på byggesett-tegningene, for det var ingen åpning mellom cockpit og kabin. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.