Einar Sandvik Posted May 12, 2022 Share Posted May 12, 2022 (edited) Denne skal erstatte en umalt modell i monteren. Edited November 19, 2022 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 12, 2022 Author Share Posted May 12, 2022 Jeg har Italeri sitt gamle sett av H-19B i skapet. Jeg vet ikke hvor brukbart det er til å bygge en D-4-versjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted May 12, 2022 Share Posted May 12, 2022 Det er iallefall et godt utgangspunkt. Jeg har også noen konverteringssett fra Whirlybird som har deler som vil passe for en norsk maskin. Men jeg har ikke studert hva som faktisk kreves. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 12, 2022 Author Share Posted May 12, 2022 Italeri-byggesettet for H-19B er mye bedre enn Pavla-byggesettet jeg har strevd med for Bell 47 i år, ser jeg. Det skal være bra i proporsjoner og form, har senka panellinjer og er ganske detaljert. Norske dekaler er vel det største problemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted May 12, 2022 Share Posted May 12, 2022 Norske dakaler finner vi ut av... Forskjellige versjoner av H-19 hadde forskjellige hale"boomer" - rett og knekt. Dessuten var det liten og stor "halefinne". Hvis disse gjøres rett, så er man langt på vei. (Merk at Arheims tegninger har feil hakefinne). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 13, 2022 Author Share Posted May 13, 2022 Ja, jeg har sett at en av byggesettanmelderne skrev noe om haleboomen. Ved å studere bilder av våre norske H-19 D-4 finner man nok ut av det. Italeri-byggesettet finnes fremdeles å få tak i ute på e-bay, ser jeg. Detaljerings-sett og masker finnes det også ymse å få kjøpt fra forskjellige produsenter ennå. Jeg har kjøpt inn til mitt eget byggesett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 14, 2022 Author Share Posted May 14, 2022 (edited) Det har ikke vært noen stor pågang av påmeldinger til å bygge modell av dette helikopteret, og jeg har byggesett på lager, så jeg har tildelt det til meg sjøl. Jeg har kommet litt inn i en helikoptermodus for tida, he, he. Sikorsky H-19D-4 var jo avløseren til Bell 47 som redningshelikopter i det norske luftforsvaret, så det er naturlig å fortsette med denne. Edited May 14, 2022 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 14, 2022 Author Share Posted May 14, 2022 (edited) Jeg leser på Wikipedia at H-19 D var "US Army version of the H-19B, redesignated UH-19D in 1962, 301 built", og etter det jeg kan se av bildene i internettbokserien som Olve redigerer, har Italeri-byggesettet for Sikorsky H-19B samme type haleparti som de norske H-19D-4: Forside bok 26 copy (flyblader.com) Edited May 14, 2022 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 15, 2022 Author Share Posted May 15, 2022 Italeri-byggesettet inneholder samme sete-opplegg som en ser på dette bildet. Instruksen i byggesettet forteller at vegger og gulv skal males light Ghost Grey, FS 36375 og at tøyet i seter og ryggnett skal males rødt. Det stemmer ikke med det en ser i dette bildet fra en Sikorsky H-19B. I Italeri-byggesettet har ikke veggene polstring. Her er setene khaki, og veggene har hvit polstring. Gulvet ser grått ut, men ikke lysegrått. Er det noen som har et interiørbilde fra en norsk H-19D-4? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 16, 2022 Author Share Posted May 16, 2022 På dette bildet av en norsk H-19D-4 kan flettverksryggene til setene vises gjennom vinduene. Fargen er tydeligvis grønn, ikke rød. Bildet er et utsnitt av et fotografi denne boka, som inneholder fargebilder av luftforsvarets etterkrigsfly: 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 16, 2022 Author Share Posted May 16, 2022 Boka jeg viser til i forrige postering, gir veldig godt referansegrunnlag for prosjektet vårt, med opptil flere sider med fargebilder av god kvalitet av hver flytype luftforsvaret har hatt i bruk etter krigen. Det er ingen svart-hvitt-fotografier i boka. De tyske flyene som var kort tid i bruk like etter krigen, og som det bare finnes svart-hvitt-bilder av, er ikke med. De aller siste nyanskaffelsene som luftforsvaret har gjort etter at boka ble trykt, som F-35 og P-8 Poseidon, er naturlig nok, heller ikke med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 17, 2022 Author Share Posted May 17, 2022 Det slår meg hvor slitt helikopteret ser ut på bildet over. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted May 17, 2022 Share Posted May 17, 2022 Bildet er tatt noen tiår etter at maskinen er tatt ut av tjeneste, og stått til lagring utendørs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 18, 2022 Author Share Posted May 18, 2022 Nils Mathisrud skrev (10 timer siden): Bildet er tatt noen tiår etter at maskinen er tatt ut av tjeneste, og stått til lagring utendørs. Ja, det forklarer saken, for forsvaret har hatt tradisjon for godt vedlikehold. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 19, 2022 Author Share Posted May 19, 2022 Jeg kontakta flysamlinga for et par dager sia og spurte om de der ville sjekke interiøret i H-19-eksemplaret der, og fikk positivt svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 20, 2022 Author Share Posted May 20, 2022 Bjørn Olsen har sendt meg bilder tatt gjennom kabinvindu til eksemplaret i flysamlinga, og bildene viser at interiøret hadde samme utforming og farger som en ser på bildet jeg fant på Internett og viste i denne tråden tidligere. Veggene i kabinen var kledd med gråhvit polstring, og setene var kakifarga også i den norske maskina. Det var tydeligvis mulig å slå opp setene for å gi bedre plass til last i kabinen. Kan det grønne røret til høyre i det nederste bildet være utblåsning for varmluft i kabinen? Er det blanke vi ser på gulvet ei heisebåre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 21, 2022 Author Share Posted May 21, 2022 Veggene bak de gråhvite polstringene i Sikorsky H-19D i flysamlingen er grønne. Interior Green? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 23, 2022 Author Share Posted May 23, 2022 Jeg oppdaga i dag en del interiørbilder nederst, etter byggesettomtalene, i nettboka om Sikorsky H-19D i serien som Olve redigerer. Bildene som Bjørn Olsen tok for meg, er tatt fra fremre del av kabinen og mot taket, mens bildene i nettboka er tatt fra bakre del og mer mot golvet, slik at de to bildeseriene utfyller hverandre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 24, 2022 Author Share Posted May 24, 2022 Jeg trur jeg nøyer meg med å male veggene og taket i kabinen hvite på modellen som skal stå i monteren på Gardermoen. Et nytt H-19-byggesett er på tur i posten til meg. Det er mulig jeg gjør mer ut av kabininteriøret der. Polstringsmatter ble tydeligvis også brukt i cockpiten. Eksemplaret i flysaminga har det, og det kan skimtes på gamle bilder av norske H-19D-4. Polstringsmattene vil vises gjennom rutene bakerst i cockpiten, så der må det lures på plass litt tynne, hvite plastark. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted May 24, 2022 Share Posted May 24, 2022 Jeg ville nok heller satse på lys grå enn skarp hvit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 24, 2022 Author Share Posted May 24, 2022 Nils Mathisrud skrev (1 minutt siden): Jeg ville nok heller satse på lys grå enn skarp hvit. Det holder jeg med deg i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 25, 2022 Author Share Posted May 25, 2022 Jeg er blitt lovt bilder av cockpiten i H-19-maskina på Gardermoen også, men det krever innsats fra en relativt ung og sprek person som må klatre opp på utsida av helikopteret, og det skjer kanskje i helga. Eneste adgang til cockpiten, da helikopteret var i bruk av forsvaret, var fra utsida. Jeg lurte litt på dette med tilgangen til cockpiten da jeg så på byggesett-tegningene, for det var ingen åpning mellom cockpit og kabin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted May 25, 2022 Share Posted May 25, 2022 Jeg mener jeg var en tur i cockpiten dengang maskina sto på Jarleberg eller Torp (?), og at adgang var gjennom kabinen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 25, 2022 Author Share Posted May 25, 2022 Nils Mathisrud skrev (7 minutter siden): Jeg mener jeg var en tur i cockpiten dengang maskina sto på Jarleberg eller Torp (?), og at adgang var gjennom kabinen. Fra flysamlinga sies det i alle fall at eneste tilgang til cockpiten er å klatre opp utenfra og alltid har vært det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 25, 2022 Author Share Posted May 25, 2022 Denne tegninga som jeg har funnet på nettet, forklarer en del om konstruksjonen av Sikorsky H-19: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts