Gå til innhold
  • Bli medlem

Erstatningsmodell: Sikorsky H-19D-4 (Ferdig: Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

Jeg hadde opprinnelig tenkt at luftegitrene rundt motoren og i bakkant av cockpitseksjonen, skulle få en svart vask for å få fram gitterstrukturen, men forsøk med dette ga et lite overbevisende resultat. Gitteret ble mye mer framtredende enn i virkeligheten på forbildet. Dessuten ble skjøten i den midterste ruta framheva av vasken. Det siste hadde jeg en anelse om på forhånd.

 

Dermed gikk jeg over til plan B, som jeg har hatt i bakhodet lenge, ikke minst på grunn av limskjøten over den midterste ruta. Lufteåpningene med gitter framstår som svarte på bilder, og denne visuelle effekten  kan  gjengis på modellen ved å maskere ut åpningene og sprøyte over med svart.

 

Her har modellen fått fronten maskert ut. Det minner litt om en gul burka.

 

Åpninga i akterenden av cockpitseksjonen ble maskert ut med teip og lærertyggis etter at jeg tok bildet.

 

TcsKWFV.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygging av modeller gir meg ofte samme følelse som når jeg går på fjellet og tror at jeg er på toppen når jeg kommer opp på toppen foran meg, men når jeg kommer opp på den, så viser det seg at det er en høyere topp bak den igjen. Med modeller er det gjerne slik at når jeg tror jeg er nesferdig, så viser det seg at det er noe som er feil og må rettes opp.

 

Mange feil kan unngås ved å studere byggetegninger nøye på forhånd og sammenligne med bilder på forhånd. Feilen med luftegitteret på venstre side er under utbedring.

 

Jeg har også funnet en annen feil med tegninga nå. Den breie antenna, eller hva det er, er plassert alt for langt fram på tegninga. Den skulle vært plassert mye lengre bak, dit den røde pila på tegninga peker. Der er det også et lite podium, som ikke er inntegna på tegninga. Jeg fulgte arbeidstegninga og limte den på feil plass. Det må også rettes opp.

 

På den samme tegninga ser en også at lyset på skrogsida, markert med en F (for rødfarge) på arbeidstegninga, er tegna inn for langt opp. Der har jeg tidligere i tråden påvist riktig plassering, på fotografier. 

 

Noen av feilene jeg har funnet, skyldes kanskje at jeg bygger en D-variant av et byggesett for en B-variant, men jeg tror ikke alle forskjellene skyldes det. 

 

yfnozyU.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Håkon Brandal skrev (4 timer siden):

Korriger meg om jeg tar feil, men det er kun hoeyre side av modellene som  sees i monteret, saa den forglemmelsen paa gitteret ville jeg glatt oversett.

 

 

Korreksjon - du tar feil. Det er venstresiden av modellene som vender mot publikum.

 

 

Endret av Nils Mathisrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (9 timer siden):

Bygging av modeller gir meg ofte samme følelse som når jeg går på fjellet og tror at jeg er på toppen når jeg kommer opp på toppen foran meg, men når jeg kommer opp på den, så viser det seg at det er en høyere topp bak den igjen. Med modeller er det gjerne slik at når jeg tror jeg er nesferdig, så viser det seg at det er noe som er feil og må rettes opp.


Du får lære deg å lese kartet bedre - både når du går i fjellet og når du bygger modeller.... 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (52 minutter siden):


Du får lære deg å lese kartet bedre - både når du går i fjellet og når du bygger modeller.... 🙂

Jeg pleier å stole på kartet. Kartet når jeg bygger byggesett skal jo egentlig være byggesett-tegningene, men det er tydelig at kartet ikke alltid stemmer med terrenget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er i alle fall terrenget ved luftegitteret på venstre side av modellen retta opp. I tillegg er denne antenna som er feilplassert på arbeidstegninga til Italeri flytta til noenlunde rett posisjon. I tillegg har det vært mye ekstra puss av overflatene og reparasjon av knekt understell. 

 

En bivirkning av arbeid med nesten ferdige modeller, er at utstikkende smådeler har en tendens til å falle av. Posisjonslysa på venstre og høyre skrogside er borte. Det samme er et par bittesmå fotoetsa klatrehåndtak. 

 

YqsEtxQ.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært noe som har skurra med området rundt halebåndet. I Italeri-byggesettet er det en fordypning oppå halebommen. Fordypninga er tatt med på tegninga som jeg viste tidligere i forbindelse med omplassering av antenna som var tegna inn feilplassert. Den fordypninga er blitt fylt igjen, for en ser ikke noen fordypning på fotografier av H-19 D.

 

Jeg har hatt en følelse av at det gule halebandet har vært litt smalt, og da jeg prøvde dekalet for den røde advarselspila på halebandet nylig, fikk jeg bekrefta det. Ved å sammenligne mål jeg tok av modellen med mål på bilder, fikk jeg også bekrefta at halebåndet var for smalt. 

 

Halebåndet skal være 1 cm bredt på en modell i skala 1:72, fant jeg ut.

 

Da jeg maskerte ut halebandet, tok jeg utgangspunkt i at forkanten var litt bak den utstikkende metallkanten på undersida av halebommen, vist med gul strek på bildet under:

 

na2gUrN.png

 

Imidlertid oppdaga jeg etter demaskeringa at halebåndet ikke strakk seg helt fram til midt i mellom de to klumpene oppå halebommen, markert med oransje piler. Årsaken fant jeg da jeg tok mål fra bildet under. Avstanden fra skjøten ved knekken på halebommen til bakkanten av det trekanta området (3 cm på modellen), markert med gul strek, er dobbelt så langt som utstikkeren under halebommen markert med blå strek. På modellen er imidlertid utstikkeren litt lengre enn den skal være. Den skulle være 1,5 cm, men er bortimot 2 cm på modellen. Jeg har kutta vekk bakerste del av utstikkeren og utvida halebåndet.

 

På profilene i heftet i serien som Olve redigerer er halebåndet tegna så bredt at det dekker bakerste del av utstikkeren. Det er feil, og feilen skyldes nok at utstikkeren er tegna for lang, slik den er i Italeri-byggesettet.

 

ZNR1xcw.png

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det utvida halebåndet ble malt med tre strøk Xtracolor 108. Fargebilder av forbildet viser en ganske rein gulfarge, i retning av sitrongult. Xtracolor-fargen jeg brukte er ikke så rein gul som Tamiya-fargen på sprayboks, men er den fargen med minst andel av rødt som jeg har på malingsboks, og advarselssekalet med rød pil kan legges rett på den glatte overflata.

 

Dette halebåndet ble definitivt bedre enn det forrige, både med hensyn til bredde og skarpe kanter. 

 

bkXGAoG.jpg

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (15 minutter siden):

Bengalac hadde to gulfarger, Kanarigul og Kromgul (samt noen blekgule sim ikke er aktuelle her). Kanarigul var en skarp gul og ble også kalt Varselgul. Matcher S 1080-Y10R. Jeg tipper det er den som ble brukt. Kromgul har mer rødt i seg, og matcher S 1070-Y30R.

Kanarigul virker sannsynlig, ja.

 

Ellers har jeg innbilt meg at det gule halebåndet med farevarsel mot halerotoren kunne ha vært påmalt helikoptrene før ankomst til Norge, etter som også amerikanske helikoptre hadde tilsvarende halebånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som først og fremst har fått meg til å tru at det gule halebåndet med varsel ble  påmalt i USA før levering til Norge, er at advarselen er skrevet på engelsk, ikke på norsk.

 

I Italeri-byggesettet mitt er det to fargeskjema for amerikanske helikoptre, begge med gult halebånd, og i fargereferansen der oppgis fargen som Model Master 1514 yellow. Fargen som kommer opp på PC-skjermen min når jeg søker på denne fargen, som jeg ikke har i sortimentet mitt, er til forveksling lik den temmelig kanarigule Xtracolor 108 Blue Angels Yellow, som jeg har brukt, så jeg føler at fargen jeg har brukt er innafor.

 

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmer seg tid for å sette dekaler på modellen. 

 

Jeg sendte for ei stund sia en forespørsel til flysamlinga angående størrelse på rondell og bokstaver på museumseksemplaret og fikk dette svaret:  

  • HA-B = høyde 30 cm, bredde 19 cm
  • Rundell 48 cm diameter
  • Serienr.= høyde 8 cm, bredde 5,5 cm

Dette gjelder altså det siste fargeskjemaet på HA-B, men tidligere i denne tråden har vi sett at størrelsene i det første fargeskjemaet var annerledes. Nils påpekte at rondellen var 400 mm og at  bokstavene trulig var like store , altså mindre rondell og større bokstaver i det første fargeskjemaet enn i det andre.

 

Takket være utgivelsen fra Vingtor med rondeller, har jeg 400 mm rondeller tilgjengelig. I skala 1:72 tilsvarer 400 m en høyde på 5,5 mm. Jeg hadde tenkt at jeg kunne bruke serienummer-bokstaver fra et dekalark med svarte britiske bokstaver i skala 1:48, men ved finmåling viser bokstavene seg å være 4 mm høge, altså litt for små.

 

Serienumrene har jeg ikke sjekka ennå, men tipper de bevarte samme størrelse heile tida.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (24 minutter siden):

Man bør ha i bakhodet at maskinen på flysamlingen ikke har original merking. Den er derfor ikke mer verd mer som dokumentasjon på originalmerkingen enn hvilke vurderinger som du og jeg gjør.

Det som betyr noe er hvilken dokumentasjon som er grunnlaget for hvordan maskinen er gjennoppmalt.

 

Du har et poeng der, Nils. 

 

Siden dette eksemplaret ser ut til å ha hatt original merking fram til det velta under en storm mens det stod på Jarlsberg, og det ikke er blitt malt opp i et annet merkingsskjema, har jeg følt meg ganske sikker på at de originale proporsjonene på bokstaver, tall og rondeller er bevart, siden de ser ut til å stemme godt overens med bilder. Men, helt sikker kan en jo ikke være. 

 

Det som i alle fall er sikkert, er at bokstaver og rondell framstår jevnhøye i det første skjemaet for  merking, der alle de fire helikoptrene var likt malt, mens fotografier viser individuell variasjon i størrelser og plassering av rondell og bokstaver seinere. Rondellen ser ut til å ha blitt større på HA-B og HA-C da halepartiet ble malt oransje.

 

Jeg går i alle fall inn for å dekorere modellen min i det første skjemaet, som var likt for alle de fire H-19D-helikoptrene som det norske luftforsvaret disponerte.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingtorark for F-5 og F-104 i skala 1:48 og 1:32 inneholder svarte bokstaver i rett font og på både 5 og 6 mm høyde (men er muligens litt tjukke) registrerer jeg, så da ser det ut til at jeg likevel har bokstavdekalene jeg trenger.

 

Dekal for den røde pila på halebåndet finnes med advarsel  både rød og svart skrift på dekalarket som følger med byggesettet. Etter det jeg ser av fargebilder, er advarselen på de norske helikoptrene skrevet med svart skrift, ikke rød, som i fargeprofilene i flyboka på nett om H-19. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Konklusjonen er klar: Dette byggesettet trenger et sett norske dekaler. Svært lite av det som følger med i byggesettet kan brukes, og mange små stensiler rundt omkring på skroget glimrer med sitt fravær på dekalarket til byggesettet. 

 

Norske rondeller i rett størrelse hadde jeg fra Vingtor-arket med rondeller.  Til kodene HA-C fant jeg 5 mm høge bokstaver av passe tjukkelse på et Vingtor-ark for F-5 i skala 1:48. Jeg hadde litt problemer med den individuelle bokstaven, siden jeg ikke hadde flere A-er. B, C og D er bokstaver med runde kanter, mens bokstavene på dekalarket hadde vinkler på hjørnene i stedet. Jeg klipte forsiktig av de spisse kantene, slik at den individuelle C-en ser avrunda ut i hjørnene. Kanskje skulle C-en vært hakket rundere. 

 

Jeg brukte en rød sirkel fra dekalarket til byggesettet rundt et tank-lokk på høyre side, men mangler ett til.

 

Dekalet med rød pil og advarsel i svart: "Danger- keep away", til halebandet brukte jeg også, men pila kunne vært en tanke kortere og breiere, og skrifta kunne vært litte grann større, ser jeg. På grunn av utforminga av "terrenget" bakerst på halebandet peker pilspissen en anelse oppover på venstre side, dessverre.

 

Jeg satte også på den røde sirkelen rundt eksosrøret i nesen, men registrerer at den røde ringen er litt smal og har feil påskrift i hvitt. På byggesettdekalet står det "Danger" to ganger, men på eksemplaret på Gadermoen står det "Ekshaust" og "Keep clear". Skrifta krever gode øyne og godt lys for å kunne leses og vil ikke vises på avstand inne i monteren på Gardermoen, men er dog feil..

 

Serienummeret i byggesettet hadde litt for store tall, og noen tall mangla for å lage nummeret 56-4280 for HA-C. De fire norsk H-19D hadde fortløpende serienumre fra 56-4278 til 56-4281. Tall til serienummeret på halebommen fant jeg i et multiskala-ark for SAAB Safir. Muligens skulle de vært en tanke tjukkere, men kanskje er det jeg som har latt det være en anelse for mye luft mellom talla. Serienummeret på høyre side er ikke knota på plass ennå.

 

Posisjonslysa på skrogsidene har falt av og forsvunnet for andre gang. Nå venter til slutt med å sette på nye.

 

wqFshP7.jpg

 

84pBoGK.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De små nedfellbare plattene for å stå på når en klatrer opp til cockpiten er markert med svarte streker på de norske H-19, mens dekalene i byggesettet har røde dekaler for disse markeringene. Det følger imidlertid med svarte streker av passe bredde som kantlinjer for et haleband i de ene dekalvalget i byggesettet, og disse kan klippes til. Det har jeg ikke gjort ennå. For øvrig mangler det massevis av små stensiler til helikopteret, som for eksempel ordet "step" på de nedfellbare plattene.

 

På disse bildene av the real thing på Gardermoen, vises de nevnte stensilene og den røde sirkelen rundt eksosrøret med feil påskrift. 

 

OuXnawr.jpg

 

YfyLzRx.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går klipte jeg til og fikk på plass svarte streker på 2,5-3mm lengde over de nedfellbare stigplattene.

 

Jeg brukte også de ekstra røde pilene i dekalsettet som fulgte med i byggesettet til å lage tjukkere piler. Resultatet ble mer likt forbildet, synes jeg.

 

Serienummeret på venstre side er også knota på plass.

 

Nå får jeg vel se om jeg kan finne noen dekaler med røde ringer og "step" i de Sandvikske samlinger av dekaler.

 

Jeg ser meg nødt til å foreta en ortopedisk operasjon på hovedunderstellet, for det er himla uttilbeins.

 

DTqV2nd.jpg

 

XYNZSss.jpg

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jakt etter ukraiske dekaler fant jeg et dekalsett med små stensiler for militære amerikanske Sikorsky H-19 og sivile S-55 av en produsent som kaller seg Print Scale på eBay i dag hos en selger i Ukraina. Det hjelper imidlertid ikke med hensyn til step-dekaler.

 

KZRUPmP.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.