Gå til innhold
  • Bli medlem

Erstatningsmodell: Sikorsky H-19D-4 (Ferdig: Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

 

Einar Sandvik skrev (På 24.8.2022 den 15.08):

Jeg er usikker på om disse redningsheisene var hvite eller metallblanke. Det er vanskelig å avgjøre sikkert ut i fra bilder.

De ser ut til å ha samme farge som flyet, dvs aluminiumsmaling. Heisene har et hvitt "klistremerke", og nyanseforskjellen mellom dette og heisen er tydelig på de bildene jeg har sett. Men det kan kanskje være andre bilder som viser noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar Eckhoff skrev (23 minutter siden):

 

De ser ut til å ha samme farge som flyet, dvs aluminiumsmaling. Heisene har et hvitt "klistremerke", og nyanseforskjellen mellom dette og heisen er tydelig på de bildene jeg har sett. Men det kan kanskje være andre bilder som viser noe annet?

Takk for innspill! På enkelte bilder ser heisen lysere ut enn helikopteret, men jeg heller mest i retning av at den er i aluminiumsfinish, ja. For sikkerhets skyld har jeg sendt spørsmål om dette til flysamlinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål er sendt til flysamlinga angående farge på heisen og noen andre detaljer.

 

Det har ellers ikke skjedd all verden med modellen i det siste. Et par fjærer på rotorhodet, som var falt av, er blitt erstatta. Antenner oppå halebommen er kommet på plass. Jeg vurderte å lage antenner av metalltråd, men det ville kreve my filing for å gjøre dem spisse, så jeg spissa bare byggesettantennene av plast litt. 

 

Det lønner seg alltid å sjekke bilder. I følge byggesettanvisninga til Italeri skal tvillingantennene være plassert lengre fram enn bildene viser. Jeg brukte de små utvekstene på bakskroget som siktepunkt for plassering av antennene. 

 

Bildene av norske maskiner viser at det var plassert ei tredje, litt høyere antenne bakenfor tvillingantennene. Den var ikke med i byggesettet, så jeg lagde ei ny av varmstrukket støperammeplast.

 

Den bakerste antenna skal tydeligvis være metallblank, men fargen på tvillingantennene er jeg usikker på. I byggesetttegningene står det at de skal være mattsvarte. I profilene i H-19-nettboka til Olve, er de røde. På fargebilder ser antennene ut til å være svært mørkebrune eller svarte med et rødskjær.

 

YMPZMh6.jpg

 

3EAsm56.jpg

 

hzw3QpJ.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Håkon Brandal skrev (2 timer siden):

Kan det tenkes at antennene er i et bakelitt-aktig materiale?  Bakelitt-plast er gjerne litt moerk roedbrun.  Siden antennene ikke er synlige fra cockpit er det ingen grunn til at de skal males mattsvarte (for aa hindre gjenskinn eller reflekser for pilotene), men de kan jo males svarte av andre grunner.

Ja, tanken har faktisk streifa meg også. Bakelitt var jo et populært materiale på den tida da disse helikoptrene ble produsert og ble mye brukt i radioer, stikkontakter mm.... og spitfire-seter. En viktig årsak til det, var vel at bakelitt ikke leder strøm.

 

Faren min, som jobba med radioer både i jobbsammenheng og på hobbybasis, hadde en del biter av bakelitt liggende. Hadde jeg tatt vare på litt av dem, kunne jeg kanskje ha lagd antenner av bakelitt.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angaaende Spitfire seter, saa hadde jeg en diskusjon med Edgar Brooks om dette, og han var absolutt bestemt at setene ikke var "bakelitt", men en type SRBP plast  - Synthetic Resin Bonded Paper.  Den syntetiske resinen som ble brukt var "phenolic resin", og bakelitt er en "phenolic resin".  Bakelitt brukes sjeldent "ren" fordi den er relativt sproe og trenger tilleggsmateriale (som f.eks sagflis) for aa gjoere det sterkere - litt som komposittmaterialer, og papiret vil fungere paa samme maate som glassfibermatte i glassfiber armert plast.  

 

Naavel, dette var en digresjon...

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Håkon Brandal skrev (13 timer siden):

Angaaende Spitfire seter, saa hadde jeg en diskusjon med Edgar Brooks om dette, og han var absolutt bestemt at setene ikke var "bakelitt", men en type SRBP plast  - Synthetic Resin Bonded Paper.  Den syntetiske resinen som ble brukt var "phenolic resin", og bakelitt er en "phenolic resin".  Bakelitt brukes sjeldent "ren" fordi den er relativt sproe og trenger tilleggsmateriale (som f.eks sagflis) for aa gjoere det sterkere - litt som komposittmaterialer, og papiret vil fungere paa samme maate som glassfibermatte i glassfiber armert plast.  

 

Naavel, dette var en digresjon...

Uansett hva slags material som er blanda inn som forsterking til bakelitten, vil vel produktet få den typiske mørke rødbrune fargen fra fenolresinet? Tvillingantennene på norske Sikorsky H-19D-4 inneholder i alle fall trolig bakelitt av et eller annet slag, og jeg kommer til å male dem mørkt rødbrune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge vært i tvil om jeg skulle ta bryderiet med å fjerne de støpte rutegitrene rundt motoren og erstatte dem med bedre detaljert fotoets fra Eduard, men har ikke gjort det fordi jeg ser for meg at de grovere støpte detaljene vil ta seg vel så godt ut på grunn av lys- og skyggevirkning når modellen betraktes gjennom glasset inne i monteren på flysamlinga. 

 

Nå nærmer det seg siste frist for eventuelt likevel å kunne bytte til fotoets før maling av modellen, så jeg har tatt meg tid til å  sammenligne fotoetsen med fotografier av forbildet på Gardermoen. Dessverre kan jeg nå slå fast at fotoetsen til Eduard inneholder en godt synlig feil. Fotoetssettet til Eduard har ei rutegitterrekke over motoren med fire rektangulære åpninger og en midtstolpe øverst, mens et fotografi jeg har tatt forfra av forbildet, viser fem rektangulære ruter, med ei rute midt på øverst.

 

Italeribyggesettet har dette rett, med ei femte rute midt på, dog uheldigvis delt av en limskjøt, så jeg lar være å erstatte luftegitter-rekka med fotoets.

 

nJSOzbH.jpg

 

RUQmyt7.jpg

 

Det er lett å skjønne at Eduard har gjort denne feilen når en ser på dette bildet tatt på skrå forfra av helikopteret på Gardermoen:

 

rl218i8.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprossene for luftegitteret er dårlig markert på høyre side i byggesettet, og skråsprossa nederst mangler helt. Jeg prøvde å lime på ei smal stripe med tynn plast. Stripa falt av, og da fant jeg ut at superlimet som lå igjen, markerte sprossa ganske godt, så jeg har lagt på litt superlim oppå sprossene på høyre side og justert forsiktig med skalpell langs kanten før limet tørka og pussa sprossene flate oppå etter at limet tørka. Vi får se hvordan det blir når det kommer maling oppå.

 

I fotoets-settet fra Eduard følger det med bøyler til bruk for klatring utvending for å komme seg inn og ut av cockpiten. Jeg har venta i det lengste med å lime dem på, men nå er de på plass. 

 

Litt forsiktig puss, samt maskering av hjulbrønnen, og så er det straks klart for maling av skroget.

 

ggkdS8t.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et poeng med å legge på svartmaling før metallfinish, utenom det å få blankere overflate, er at innsidene av vindus-sprossene i cockpiten på forbildet er svartmalte, og det vil muligens være synlig  når maskeringa tas av.

 

Modellen er sprøytemalt med Alclad hvit aluminium og forsiktig skyggelagt med mørk aluminium. Skyggelegginga er det lite å se spor av etter at modellen tørka. Jeg glemte å maskere toppen av kuppelen over cockpiten, som skal være blanksvart, så der blir det etterarbeid. 

 

Etterarbeid har det også blitt med hele skroget. Alcladmalinga jeg brukte, var fra ei halvfull gammel flaske, og det kan være hovedårsaken til at overflata på malinga ble litt ruglete. Andre har nevnt dette tidligere. En annen årsak kan være at avstanden til modellen var litt lang, slik at malinga delvis tørka litt på vegen fram til målet.

 

Jeg har pussa over hele modellen med de to fineste gradene av et micro mesh-sett, og det gjorde avgjort overflata glattere.

 

Vk1aoir.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar Eckhoff skrev (1 time siden):

 

Jeg trodde at Luftforsvarets H-19 var malt med aluminiumsmaling, dvs at de ikke var umalt aluminium. Men jeg har kanskje forstått ting feil?

Overflata var beskytta, men jeg har forstått det slik av en diskusjon på Facebook at beskyttelsen bestod av blanklakk oppå barmetall på disse helikoptrene. Jeg har følgelig tenkt å lakke modellen til slutt.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dråpeforma flate delen på motsatt side av halerotoren forsvant sporløst, så jeg har snekra til en ny og limt den på.

 

Aluminiumsfinishen avslørte ellers at jeg ikke helt ut hadde lyktes med å få bort ryggskjøten på halepartiet, så jeg har pussa og hatt på svart Alclad igjen. Modellen er klargjort for sprøyting av et nytt lag Alclad aluminium.

 

j7fVjdh.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halepartiet er demaskert. Gult haleband og røde tupper å haleflatene. 

 

Det måtte en del gnikking til for å få bort maling som hadde lurt seg inn under tapen som dekte det gule. Det temmelig kuperte underlaget gjorde det vanskelig å få teipen til å sitte godt til i alle krokene.

 

mF3TOVS.jpg

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halerotoren til de to modellene jeg holder på med ble malt ved først å grunne hele rotoren med hvit Tamiya-grunning på sprayboks. etter å ha maskert ut den hvite stripa, ble propellen sprøyta med litt gjenstridig Humbrol 60 skarlagensrødt. Dette ble pussa jevnere og forsegla med Johnson Klear. Så ble det røde maskert ut, og midtpartiet sprøytemalt med Alclad svart grunning. Maskeringa ble blåst av et par steder, slik at litt svart overspray måtte pusses vekk. Jeg fikk ikke vekk riktig alt, ser det ut til. Det blir nok litt mer finpuss og et strøk Johnson til.

 

h7AXmsy.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene av de fremre understellsleggene har blitt knekt underveis. Mens jeg prøvde å reparere den og forsterke den ved å bore opp hull, knakk den på nytt på et annet sted.

 

Jeg lagde da en ny nedre del av understellet av en bitmetalltråd og et par avkapp av et plastrør. Det ble ikke helt likt med det originale plastunderstellet, men likt nok til at man ikke umiddelbart vil se det på den ferdige modellen, og det blir mye mer solid enn plastunderstellet.

 

gBlODAU.jpg

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har på nytt vært full puss av overflata på modellen de siste dagene, for jeg har ikke vært fornøyd med overflate-finishen. Nesten usynlige limskjøter, limsøl, skrammer og ruglete maling.... alt blir nådeløst avslørt av metallfinishen.

 

Lysa har alene har gjort det nødvendig med puss og maling. Jeg har ikke tenkt noe særlig over lysa på modellen tidligere, men stussa over at det var to lys på styrbord side, altså høyre side av skroget på modellen og begynte å granske bilder. Det viser seg at et lys på hver side av skroget på modellen ikke skulle være der på de norske helikoptrene. De to lysa ble klipt vekk. Plasseringa av dem er markert med kryss på bildene under. 

 

Det andre lyset på høyre side av modellen er plassert rett, like bak skinna. 

 

På babord side, venstre side, er lyset plassert tilsvarende som på høyre side, markert med gul pil. På modellen er fundamentet til lyset på venstre side der, men ikke sjølve lyset. I tillegg mangler det et rør som stikker ut oppe på skrogsida på forbildet, markert med rød pil. 

 

5bgDZxh.png

 

JMEFNgT.png 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modellen er malt for tredje gang etter puss og flikk med lysa på modellen. "Elektrikerjobben" er gjort, med påliming av farga glass. Jeg trodde jeg hadde pussa skiva etter lyset jeg fjerna  på høyre side helt vekk, men sannelig var det godt synlig fremdeles. På venstre side er det tydelig på forbildet at det er ei skive på det stedet, så den unnlot jeg med vilje å pusse helt ned.

 

Det røde lyset oppå skroget bak rotoren, ble litt i største laget, ser jeg, så jeg får vel gjøre noe med det.

 

zB7p8NN.jpg

 

qK8CyNq.jpg

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.