Jan Erik Johansen Posted September 27, 2020 Share Posted September 27, 2020 (edited) Avro Anson Mk. I 1/72. Denne er til monteren som skal inneholde alle fly som er benyttet av Luftforsvaret. Edited November 11, 2020 by Jan Erik Johansen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf G. Halvorsen Posted November 11, 2020 Share Posted November 11, 2020 Hyggelig å få tildelt denne oppgaven. Opplever det blir noen utfordringer, men jeg antar forumet innehar kompetanse nok, til å overvinne nevnte. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 11, 2020 Share Posted November 11, 2020 (edited) Velkommen i forumet! Sjøl om mange kompetente medlemmer har gått over til å bruke Facebook-forumet, er det fremdeles en del kompetente og kunnskapsrike medlemmer her inne som kan gi gode råd underveis i byggeprosessen, både med hensyn til detaljer ved forbilder og spørsmål om byggeteknikk og maling. Edited November 11, 2020 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted November 12, 2020 Share Posted November 12, 2020 Flott at du har tatt på deg denne, Rolf! Nå er jo du en meget kompetent modellbygger, så dette blir nok bra. Selv om settet er gammelt. Det var Airfix, var det ikke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted November 12, 2020 Share Posted November 12, 2020 Tror jeg ville gått for det langt nyere Special Hobby. I begge tilfeller må vel motorcowlinger byttes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf G. Halvorsen Posted November 13, 2020 Share Posted November 13, 2020 I mellomtiden har jeg forespurt HobbyM om de kan skaffe SpecialHobby sin AA. Så et spørsmål til Nils M.: Er cowlingene til Airspeed Oxford innafor, eller er det andre som er bedre egnet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 13, 2020 Share Posted November 13, 2020 (edited) Special Hobby sitt byggesett er nok bedre enn Airfix sitt, men jeg hadde ikke det i stasjet mitt, og sjekker på Hannants og ebay ga dårlig resultat da jeg søkte. Vi får håpe HobbyM greier å skaffe Special Hobby-byggesettet. Edit: Nå fant jeg forresten et her: http://euromodelshop.ch/en/aircrafts/4627-special-hobby-1-72-avro-anson-mki-8594071080433.html Edited November 13, 2020 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted November 13, 2020 Share Posted November 13, 2020 Lurer på om Special Hobby har begge typer cowlinger. Er det noen som har settet som kan bekrefte, evt avkrefte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Averkvist Posted November 14, 2020 Share Posted November 14, 2020 (edited) 9 timer siden, Ragnar Eckhoff skrev: Lurer på om Special Hobby har begge typer cowlinger. Er det noen som har settet som kan bekrefte, evt avkrefte? Det virker som den har begge ja. Den eldere typen i resin. https://www.super-hobby.se/products/Avro-Anson-Mk.I-Late-Version-in-RAF-Service.html Edited November 14, 2020 by Mats Averkvist Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted November 14, 2020 Share Posted November 14, 2020 15 hours ago, Rolf G. Halvorsen said: Er cowlingene til Airspeed Oxford innafor, eller er det andre som er bedre egnet? Det har jeg ikke i hodet. Men det virker som om det finnes en annen løsning på problemet. Det finnes iallefall dekaler til Anson. Egentlig så burde Oxfordmaskinen (som jeg bygde i sin tid) byttes ut med en blå og gul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf G. Halvorsen Posted November 14, 2020 Share Posted November 14, 2020 HobbyM bekreftet at AA’ene var utgått hos SpecialHobby, så det er å håpe at det er mulig å oppdrive et fra en annen kilde. Decalsettet til NM har jeg, så det er på plass. Likeså en DF-teardrop fra Revell sin Harvard, og en Squadron astrodome, som passer til det fremre takvinduet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 14, 2020 Share Posted November 14, 2020 Det ser ut som at byggesettet fremdeles er å oppdrive hos euromodelshop som jeg lla lenke til lengre opp i tråden: http://euromodelshop.ch/en/aircrafts/4627-special-hobby-1-72-avro-anson-mki-8594071080433.html Byggetråd med Avro Anson på Britmodeller her, med bilder av begge typer cowlinger, som Mats nevnte: https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/235034993-172-special-hobby-avro-anson-mki/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf G. Halvorsen Posted November 15, 2020 Share Posted November 15, 2020 Jeg bestilte like godt den de hadde hos Euromodelshop. Så da er det vel å håpe at den kommer frem i posten. Har ikke bestilt derfra tidligere. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 15, 2020 Share Posted November 15, 2020 "Available in 2 to 3 weeks", står det. Vi får håpe det stemmer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf G. Halvorsen Posted November 15, 2020 Share Posted November 15, 2020 Ja, har fått kvittering både på at den er bestilt, og betalt................ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Averkvist Posted November 16, 2020 Share Posted November 16, 2020 Ser nå at det finnes slike byggesett hos svenske Alfa Hobby... https://www.alfahobby.se/search.php?keyword=anson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf G. Halvorsen Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 Så bra! Da burde vi ha back-up der. Får vente noen dager på respons fra Sveits. Det koster penger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf G. Halvorsen Posted December 16, 2020 Share Posted December 16, 2020 Da fikk jeg melding fra Euromodel, at settet ikke var mulig å skaffe. Samt pengene tilbake. Har også prøvd Alfahobby i Sverige, men de er tomme. Så da vet jeg ikke hvor jeg evt bør prøve. Gode forslag mottas med takk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted December 16, 2020 Share Posted December 16, 2020 Du har jo Airfix-byggesettet, men det har vel sine mangler. Hva med å etterlyse HobbyBoss-byggesettet på Modellbyggernes kjøp- og salg-gruppe på Facebook og forklare formålet med byggesettet? Det må da være noen som har det liggende her i landet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted December 16, 2020 Share Posted December 16, 2020 Hva med etterlysning paa IPMS UK sine Facebook sider? Vil tro settet er mer populaert i UK enn de fleste andre steder, saa det er kanskje flere paa denne oeya som har lagret det for en regnfull dag? Har ikke settet selv, saa nytter ikke aa spoerre meg:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted December 16, 2020 Share Posted December 16, 2020 Bare pass på å få riktig type frontglass. Det var to typer, som var ganske forskjellige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted December 17, 2020 Share Posted December 17, 2020 19 timer siden, Rolf G. Halvorsen skrev: Da fikk jeg melding fra Euromodel, at settet ikke var mulig å skaffe. Samt pengene tilbake. Har også prøvd Alfahobby i Sverige, men de er tomme. Så da vet jeg ikke hvor jeg evt bør prøve. Gode forslag mottas med takk! Har du sjekket Rebell hobby i Sverige? I følge webshopen skal de ha den på lager. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf G. Halvorsen Posted December 18, 2020 Share Posted December 18, 2020 Hei Nils, ser det var to forskjellige frontvinduer. Det med 4 glass, som er på begge modellene, og som Eduard og Montex leverer maske til. Og så den andre typen med multi-glass. Det var vel denne vi hadde ? Hei Ragnar, Takk for tips! Da har jeg satt i gang, og prøver der. Venter på mail med oppl. om fraktkostnader...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted December 18, 2020 Share Posted December 18, 2020 Det var iallefall en type (tidlig variant?) som var veldig skråstilt, og en type (senere?) som var mye buttere. De norske var av sistnevnte type. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf G. Halvorsen Posted December 21, 2020 Share Posted December 21, 2020 Da ser det ut som om en SpecialHobby Anson er på vei fra Rebellhobby i Sverige. Den ble bekreftet i dag tidlig, og allerede betalt. Nils, da tenker du frontglasset i profil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts