Nils Mathisrud Skrevet 5. april 2021 Del Skrevet 5. april 2021 Det burde ikke være nødvendig å måte male hvitt der roundellene skal sitte. Dette bør dekalprodusenten ta høyde for. Når jeg sender dekaler til trykking legger jeg inn et lag "white backing" under lyse dekaler. Dette er standard praksis for mange produsenter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 5. april 2021 Del Skrevet 5. april 2021 (endret) 47 minutter siden, Nils Mathisrud skrev: Det burde ikke være nødvendig å måte male hvitt der roundellene skal sitte. Dette bør dekalprodusenten ta høyde for. Når jeg sender dekaler til trykking legger jeg inn et lag "white backing" under lyse dekaler. Dette er standard praksis for mange produsenter. Ja, jeg har ikke opplevd dette som noe problem med Vingtordekalene, og stort sett ikke med andre dekaler heller, så jeg tenkte ikke på det før etterpå. Problemet med gjennomskinnelighet gjennom det hvite fra underlaget var ikke større enn at dersom det ikke hadde det vært for at de hvitmalte feltene på flottørene hadde vært påfallende mye lysere enn det hvite i rondellene, så hadde jeg knapt lagt merke til det. Endret 5. april 2021 av Einar Sandvik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 Jeg fant ut at jeg skulle ta bilde av de modellene mine av Arado 196 før den ene havner i monter på Gardermoen. Disse to tyske flya var i hver sin korte periode i norsk tjeneste. Det ene ble tatt fra tyskerne og malt opp i norske farger i april 1940, før det ble fløyet over til Storbritannia, der det krasjlanda under testing av en britisk pilot. Det andre var bygd Frankrike, ble tvunget til å lande da det kom inn i svensk territorium og ble internert i Sverige under krigen, før det ble kjøpt av en brite og fløy noen måneder i norske farger etter krigen. Det krasjlanda senere i Sverige og ligger nå som freda vrak på havbotnen der. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 31. mars 2022 Del Skrevet 31. mars 2022 (endret) Arado-modellen med norske rondeller er plass i Forsvarets flysamling Gardermoen. Endret 31. mars 2022 av Einar Sandvik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 31. mars 2022 Del Skrevet 31. mars 2022 (endret) Da mangler du bare å bygge en tredje norsk Arado... Endret 30. januar 2023 av Nils Mathisrud 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 31. mars 2022 Del Skrevet 31. mars 2022 Skal ikke se helt bort i fra at det kan skje. Jeg så du hadde skrevet litt om denne. En av dem jeg snakka med på Skala 2022, sa forresten at han hadde planer om å bygge dette hvite eksemplaret, så det kan kanskje hende at det dukker opp en modell av en hvitmalt Arado etter hvert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 31. mars 2022 Del Skrevet 31. mars 2022 Det skulle være artig å se den modellen. En ting jeg har merket meg er at mange fly i Norge fra 1945 ikke har (britiske) roundeller på oversiden av vingene, men oftere på undersiden. Hva som gjelder for denne Aradoen vet jeg ikke, men den har iallefall ikke noen på undersiden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 31. mars 2022 Del Skrevet 31. mars 2022 Nils Mathisrud skrev (1 time siden): Det skulle være artig å se den modellen. En ting jeg har merket meg er at mange fly i Norge fra 1945 ikke har (britiske) roundeller på oversiden av vingene, men oftere på undersiden. Hva som gjelder for denne Aradoen vet jeg ikke, men den har iallefall ikke noen på undersiden. Det slo meg også at det mangler rondell under høyre vinge. Jeg ser for meg at det var rondeller oppå vingene eller at man fulgte amerikansk skikk, med merking oppå høyre vinge og under venstre vinge. For meg ser det ut til at flyet er hvitmalt også på undersidene, siden det ellers i bildet er ganske mørke skygger. Roret på den venstre flottøren ser ut til å ha bevart original kamo på innsida. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 1. april 2022 Del Skrevet 1. april 2022 23 hours ago, Einar Sandvik said: Jeg ser for meg at det var rondeller oppå vingene eller at man fulgte amerikansk skikk, med merking oppå høyre vinge og under venstre vinge. Jeg er ikke enig med deg der. Hvorfor skulle en norsk skvadron følge amerikansk praksis? De hadde absolutt ingen befatning med amerikansk merkingstandard. Derimot var Luftforsvaret i 1945 fortsatt under britisk kommando, og fulgte britiske merkingsdirektiver (dog med variasjoner for ikke-britiske fly). Britiske merkingsdirektiver sa at (med unntak av Fighter Command) skulle det ikke være roundeller på undersiden av vingene. 330 skvadron var underlagt Coastal Command, og var vel vant til at det ikke skulle være roundeller på undersiden av vingene. Ser man på bilder av overtatte Ju 52 i 1945 så har disse britiske roundeller på undersiden av vingene, men ingen roundeller på oversiden. Det samme med den enslige Junkers W.34. Men Junkers-maskinene ble operert av helt andre avdelinger). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 1. april 2022 Del Skrevet 1. april 2022 (endret) Jo da, jeg er enig i at det mest sannsynlige var rondeller på oversida av vingene på dette tidspunktet, siden man var underlagt britisk kommando, var vant til britisk praksis og at man til og med har tatt seg bryet med å male på bokstavkoder på skroget. Amerikansk praksis ble jo mer vanlig på et seinere tidspunkt, men jeg ville likevel ikke utelukke det helt, siden det ser ut som at også undersiden av vingene er malt hvite og at amerikansk praksis ville vært arbeidsbesparende i forhold å male rondeller oppå og under begge vingene. Maling av skvadronkoder taler imidlertid imot arbeidsbesparingsargumentet, tenker jeg. Endret 1. april 2022 av Einar Sandvik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 1. april 2022 Del Skrevet 1. april 2022 Som om vi skulle praktisert russisk merking i dag, og ha roundeller på halefinnen i stedet for flykroppen. Det mest arbeidsvsrende ville jo vært å ikke ha roundeller i det hele tatt... Hver sin smak. I rest my case. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 3. april 2022 Del Skrevet 3. april 2022 Skulle jeg noen gang finne på å bygge en modell av denne, noe som ikke er særlig sannsynlig, ville det nok bli med rondeller oppå begge vingene, tenker jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarl Ramsvik Skrevet 29. januar 2023 Del Skrevet 29. januar 2023 Interessant tråd. Jeg tenker litt sånn - utenfor regler og reglement, at det ikke var noe behov for rundeller på oversiden av vingene like etter krigen på tyske fly. Man kan diskutere transisjonsfasen mellom kapituasjon, full kontroll og fred. Men etter noe dager var det klart -Tyskland hadde kapitulert og flyene var under god alliert kontroll. Det fåtall som enda fløy i alliert tjeneste hadde ikke lenger noe skadepotensiale og var nesten utelukkende "sivile" typer. Et tysk fly uten rundeller fremsto derfor automatisk fredelige for en alliert pilot. Dette var automatikken i logikken. Men for en sivilist på bakken fremsto nok fortsatt ett tysk fly som skremmende. Ikke bare var man godt vant til siluettene men også motorduren. Det tok også litt tid før freden hadde satt seg psykologisk i befolkningen. Derfor var det nok ett beroligende trekk å sette på britiske rundeller på undersiden, trass i at det ikke var vanlig praksis på ordinære RAF maskiner. Alt var derfor kanskje ikke bare arbeidsbesparende, tilfeldigheter, anamolier, eller regelrytteri. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 30. januar 2023 Del Skrevet 30. januar 2023 Britene var ganske prinsippfaste med hensyn til merking, så jeg antar det Nils skrev om praksis ved Costal Command og følgelig også 330 skvadron ble praktisert også med denne Aradoen, som til og med har fått påmalt skvadronskoder for 330 skvadron. I dette tilfellet ser det i alle fall ut til å være samsvar mellom reglementet og det en ser på bildet av flyet. Ettersom flyet ser ut til å ha vært hvitmalt over det hele, til og med på undersida, har jeg en mistanke om at denne maskina har vært i bruk som ambulansefly av tyskerne før fredsslutninga. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarl Ramsvik Skrevet 30. januar 2023 Del Skrevet 30. januar 2023 Einar Sandvik skrev (6 timer siden): Britene var ganske prinsippfaste med hensyn til merking, så jeg antar det Nils skrev om praksis ved Costal Command og følgelig også 330 skvadron ble praktisert også med denne Aradoen, som til og med har fått påmalt skvadronskoder for 330 skvadron. I dette tilfellet ser det i alle fall ut til å være samsvar mellom reglementet og det en ser på bildet av flyet. Ettersom flyet ser ut til å ha vært hvitmalt over det hele, til og med på undersida, har jeg en mistanke om at denne maskina har vært i bruk som ambulansefly av tyskerne før fredsslutninga. Jeg burde vært mer presis hva jeg referte til. Det var nettopp bruddet i bestemmelsene for ikke britiske fly i Norge, gitt de britiske bestememsene. Derfor er det ikke nok å bare referere til bestemmelsenes prinsippfasthet, uten å tenke igjennom hva som kan forårsake avvik fra vanlig praksis. Dvs merker under vingene, men ikke på oversiden. Dette ligger kanskje litt utenfor IPMS sfæren og spesial historiker lauget. Men det er åltså ikke tilstrekkelig å granske bilder og lese reguleringer og bestemmelser uten å ta med konteksten. Dette er en svakhet som skllier hobbyhistorikeren fra de virklige historikeren. Ser man saken fra sistnevtes posisjon er merking en slags kommunikasjonstrategi- for å bruke ett moderne uttrykk, som endrer seg hele tiden med omstendighetene. Gjerne som ett brudd på eksisterende bestemmelser til disse blir justert. Om dette er en del av hobbyen kan diskuteres, men det var dette jeg prøve å si noe om. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 30. januar 2023 Del Skrevet 30. januar 2023 Einar Sandvik skrev (8 timer siden): Britene var ganske prinsippfaste med hensyn til merking, så jeg antar det Nils skrev om praksis ved Costal Command og følgelig også 330 skvadron ble praktisert også med denne Aradoen, som til og med har fått påmalt skvadronskoder for 330 skvadron. I dette tilfellet ser det i alle fall ut til å være samsvar mellom reglementet og det en ser på bildet av flyet. Ettersom flyet ser ut til å ha vært hvitmalt over det hele, til og med på undersida, har jeg en mistanke om at denne maskina har vært i bruk som ambulansefly av tyskerne før fredsslutninga. De britiske bestemmelsene for tyske fly i Norge som ble operert av RAF/RNAF sa at disse skulle males hvite. At det ikke ble gjort på alle fly er en annen sak. Men Aradoen er altså korrekt hvit. Bestemmelsene sa ingenting om koder på fly. Så der var det frihet til å gjøre litt som man ville. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 30. januar 2023 Del Skrevet 30. januar 2023 (endret) Nils Mathisrud skrev (11 timer siden): De britiske bestemmelsene for tyske fly i Norge som ble operert av RAF/RNAF sa at disse skulle males hvite. At det ikke ble gjort på alle fly er en annen sak. Men Aradoen er altså korrekt hvit. Bestemmelsene sa ingenting om koder på fly. Så der var det frihet til å gjøre litt som man ville. Det var interessant! Der lærte jeg noe nytt. Den britiske bestemmelsen om hvitmaling av tyske fly i Norge var ukjent for meg, men det virker umiddelbart logisk ved at det tydelig ville vise at dette ikke var et farlig fiendtlig fly, men under alliert kontroll, slik Jarl er inne på i et innlegg ovafor. Den britiske hvitmalingsbestemmelsen ble i liten grad fulgt, å dømme etter de bildene jeg har sett av tyske fly med kjennemerkene overmalt med britisk-norsk merking. Jeg har innbilt meg at de hvitmalte eksemplarene var fly som fortsatt hadde beholdt vinterkamoen eller hadde vært tyske ambulanse- eller redningsfly, slik som et FW 58C ambulansefly, visstnok på Bardufoss, i bakgrunnen på bildet her eller som flyet i profilen under som tilhørte tysk sjøredningstjeneste: Tyske fly som var hvitmalte i tysk tjeneste kunne automatisk være i samsvar med britisk bestemmelse ved å få den tyske merkinga overmalt med hvitmaling. Endret 31. januar 2023 av Einar Sandvik 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.