Gå til innhold
  • Bli medlem

Arado Ar 196 (Ferdig Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

47 minutter siden, Nils Mathisrud skrev:

Det burde ikke være nødvendig å måte male hvitt der roundellene skal sitte. Dette bør dekalprodusenten ta høyde for. Når jeg sender dekaler til trykking legger jeg inn et lag "white backing" under lyse dekaler. Dette er standard praksis for mange produsenter.

Ja, jeg har ikke opplevd dette som noe problem med Vingtordekalene, og stort sett ikke med andre dekaler heller, så jeg tenkte ikke på det før etterpå.

 

Problemet med gjennomskinnelighet gjennom det hvite fra underlaget var ikke større enn at dersom det ikke hadde det vært for at de hvitmalte feltene på flottørene hadde vært påfallende mye lysere enn det hvite i rondellene, så hadde jeg knapt lagt merke til det.

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jeg fant ut at jeg skulle ta bilde av de modellene mine av Arado 196 før den ene havner i monter på Gardermoen.

 

Disse to tyske flya var i hver sin korte periode i norsk tjeneste. Det ene ble tatt fra tyskerne og malt opp i norske farger i april 1940, før det ble fløyet over til Storbritannia, der det krasjlanda under testing av en britisk pilot.

 

Det andre var bygd Frankrike, ble tvunget til å lande da det kom inn i svensk territorium  og ble internert i Sverige under krigen, før det ble kjøpt av en brite og fløy noen måneder i norske farger etter krigen. Det krasjlanda senere i Sverige og ligger nå som freda vrak på havbotnen der.

thumbnail_IMG_8008.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Nils Mathisrud skrev (1 time siden):

Det skulle være artig å se den modellen.

 

En ting jeg har merket meg er at mange fly i Norge fra 1945 ikke har (britiske) roundeller på oversiden av vingene, men oftere på undersiden. Hva som gjelder for denne Aradoen vet jeg ikke, men den har iallefall ikke noen på undersiden.

Det slo meg også at det mangler rondell under høyre vinge. Jeg ser for meg at det var rondeller oppå vingene eller at man fulgte amerikansk skikk, med merking oppå høyre vinge og under venstre vinge. 

 

For meg ser det ut til at flyet er hvitmalt også på undersidene, siden det ellers i bildet er ganske mørke skygger. Roret på den venstre flottøren ser ut til å ha bevart original kamo på innsida.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Einar Sandvik said:

Jeg ser for meg at det var rondeller oppå vingene eller at man fulgte amerikansk skikk, med merking oppå høyre vinge og under venstre vinge. 

 

 

Jeg er ikke enig med deg der. Hvorfor skulle en norsk skvadron følge amerikansk praksis? De hadde absolutt ingen befatning med amerikansk merkingstandard. Derimot var Luftforsvaret i 1945 fortsatt under britisk kommando, og fulgte britiske merkingsdirektiver (dog med variasjoner for ikke-britiske fly). Britiske merkingsdirektiver sa at (med unntak av Fighter Command) skulle det ikke være roundeller på undersiden av vingene. 330 skvadron var underlagt Coastal Command, og var vel vant til at det ikke skulle være roundeller på undersiden av vingene.

Ser man på bilder av overtatte Ju 52 i 1945 så har disse britiske roundeller på undersiden av vingene, men ingen roundeller på oversiden. Det samme med den enslige Junkers W.34. Men Junkers-maskinene ble operert av helt andre avdelinger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, jeg er enig i at det mest sannsynlige var rondeller på oversida av vingene på dette tidspunktet, siden man var underlagt britisk kommando, var vant til britisk praksis og at man til og med har tatt seg bryet med å male på bokstavkoder på skroget.

 

Amerikansk praksis ble jo mer vanlig på et seinere tidspunkt, men jeg ville likevel ikke utelukke det helt, siden det ser ut som at også undersiden av vingene er malt hvite og at amerikansk praksis ville vært arbeidsbesparende i forhold å male rondeller oppå og under begge vingene. Maling av skvadronkoder taler imidlertid imot arbeidsbesparingsargumentet, tenker jeg.

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Interessant tråd. Jeg tenker litt sånn - utenfor regler og reglement, at det ikke var noe behov for rundeller på oversiden av vingene like etter krigen på tyske fly. Man kan diskutere transisjonsfasen mellom kapituasjon, full kontroll og fred. Men etter noe dager var det klart -Tyskland hadde kapitulert og flyene var under god alliert kontroll. Det fåtall som enda fløy i alliert tjeneste hadde ikke lenger noe skadepotensiale og var nesten utelukkende "sivile" typer. Et tysk fly uten rundeller fremsto derfor automatisk fredelige for en alliert pilot. Dette var automatikken i logikken.

Men for en sivilist på bakken fremsto nok fortsatt ett tysk fly som skremmende. Ikke bare var man godt vant til siluettene men også motorduren. Det tok også litt tid før freden hadde satt seg psykologisk i befolkningen. Derfor var det nok ett beroligende trekk å sette på britiske rundeller på undersiden, trass i at det ikke var vanlig praksis på ordinære RAF maskiner.

 

Alt var derfor kanskje ikke bare arbeidsbesparende, tilfeldigheter, anamolier, eller regelrytteri.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Britene var ganske prinsippfaste med hensyn til merking, så jeg antar det Nils skrev om praksis ved Costal Command og følgelig også 330 skvadron ble praktisert også med denne Aradoen, som til og med har fått påmalt skvadronskoder for 330 skvadron. I dette tilfellet ser det i alle fall ut til å være samsvar mellom reglementet og det en ser på bildet av flyet.

 

Ettersom flyet ser ut til å ha vært hvitmalt over det hele, til og med på undersida, har jeg en mistanke om at denne maskina har vært i bruk som ambulansefly av tyskerne før fredsslutninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (6 timer siden):

Britene var ganske prinsippfaste med hensyn til merking, så jeg antar det Nils skrev om praksis ved Costal Command og følgelig også 330 skvadron ble praktisert også med denne Aradoen, som til og med har fått påmalt skvadronskoder for 330 skvadron. I dette tilfellet ser det i alle fall ut til å være samsvar mellom reglementet og det en ser på bildet av flyet.

 

Ettersom flyet ser ut til å ha vært hvitmalt over det hele, til og med på undersida, har jeg en mistanke om at denne maskina har vært i bruk som ambulansefly av tyskerne før fredsslutninga.

Jeg burde vært mer presis hva jeg referte til. Det var nettopp bruddet i bestemmelsene for ikke britiske fly i Norge, gitt de britiske bestememsene. Derfor er det ikke nok å bare referere til bestemmelsenes prinsippfasthet, uten å tenke igjennom hva som kan forårsake avvik fra vanlig praksis. Dvs merker under vingene, men ikke på oversiden.

 

Dette ligger kanskje litt utenfor IPMS sfæren og spesial historiker lauget. Men det er åltså  ikke tilstrekkelig å granske bilder og lese reguleringer og bestemmelser uten å ta med konteksten. Dette er en svakhet som skllier hobbyhistorikeren fra de virklige historikeren. Ser man saken fra sistnevtes posisjon er merking en slags kommunikasjonstrategi- for å bruke ett moderne uttrykk, som endrer seg hele tiden med omstendighetene. Gjerne som ett brudd på eksisterende bestemmelser til disse blir justert. Om dette er en del av hobbyen kan diskuteres, men det var dette jeg prøve å si noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (8 timer siden):

Britene var ganske prinsippfaste med hensyn til merking, så jeg antar det Nils skrev om praksis ved Costal Command og følgelig også 330 skvadron ble praktisert også med denne Aradoen, som til og med har fått påmalt skvadronskoder for 330 skvadron. I dette tilfellet ser det i alle fall ut til å være samsvar mellom reglementet og det en ser på bildet av flyet.

 

Ettersom flyet ser ut til å ha vært hvitmalt over det hele, til og med på undersida, har jeg en mistanke om at denne maskina har vært i bruk som ambulansefly av tyskerne før fredsslutninga.

 

De britiske bestemmelsene for tyske fly i Norge som ble operert av RAF/RNAF sa at disse skulle males hvite. At det ikke ble gjort på alle fly er en annen sak. Men Aradoen er altså korrekt hvit.

Bestemmelsene sa ingenting om koder på fly. Så der var det frihet til å gjøre litt som man ville.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (11 timer siden):

 

De britiske bestemmelsene for tyske fly i Norge som ble operert av RAF/RNAF sa at disse skulle males hvite. At det ikke ble gjort på alle fly er en annen sak. Men Aradoen er altså korrekt hvit.

Bestemmelsene sa ingenting om koder på fly. Så der var det frihet til å gjøre litt som man ville.

 

 

Det var interessant! Der lærte jeg noe nytt. Den britiske bestemmelsen om hvitmaling av tyske fly i Norge var ukjent for meg, men det virker umiddelbart logisk ved at det tydelig ville vise at dette ikke var et farlig fiendtlig fly, men under alliert kontroll, slik Jarl er inne på i et innlegg ovafor.

 

Den britiske hvitmalingsbestemmelsen ble i liten grad fulgt, å dømme etter de bildene jeg har sett av tyske fly med kjennemerkene overmalt med britisk-norsk merking. Jeg har innbilt meg at de hvitmalte eksemplarene  var fly som fortsatt hadde beholdt vinterkamoen eller hadde vært tyske ambulanse- eller redningsfly, slik som et FW 58C ambulansefly, visstnok på Bardufoss, i bakgrunnen på bildet her

 

sw28mhr.jpg

 

eller som flyet i profilen under som tilhørte tysk sjøredningstjeneste: 

 

P6mZNLM.jpg

 

Tyske fly som var hvitmalte i tysk tjeneste kunne automatisk være i samsvar med britisk bestemmelse ved å få den tyske merkinga overmalt med hvitmaling. 

 

 

 

 

 

 

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.