Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Jeg har snikbygd denne. Den er fra Eduards Royal Class FW 190 A-2, 3 og 4. Dekaler fra eska, og altså forestillende Gul 16 som ble fisket opp av havet ved Sotra i 2006.

Jeg har stort sett fulgt fabrikantens tolkning av kamoen, og sier meg bra nøgd med lakk og finish. Dette siste kommer ikke minst av at jeg for første gang har brukt såkalte wet transfers fra HGW til stensilmerkingene. De virker fantastisk bra og betyr null dekalfilm og følgelig også null silvering. Et fantastisk produkt!

9F1882EE-12AF-4558-A55F-5E636EDA78FA.jpeg

2C88F05C-9454-4A17-B95D-911BEE800445.jpeg

58B3613B-90A4-4A5F-AECE-24FD1BA1937F.jpeg

2A24F4DB-B30E-4C78-932E-D2049BB51F60.jpeg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ragnar Eckhoff skrev:

Lekkert!

 

Vanlige dekaler er vel også «wet transfers»? Mener å huske at jeg pleier å dyppe dem i vann før jeg legger dem på. Disse er tydeligvis våt-varianten av dry-transfers?

 

Ragnar

Det er ikke så ofte du kommer til dekalstadiet, nei? ;).

Men du husker riktig: Det er vann involvert ved vanlig dekalering.

Jeg kan ikke si noe om dry transfers siden jeg aldri har prøvd. Disse greiene her virker nesten som en vanlig dekal, men når den har tørket et par timer kan man rive av dekalfilmen mens skriften sitter igjen. Magisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Torgeir Eikeland skrev:

Jeg kan ikke si noe om dry transfers siden jeg aldri har prøvd. 

I steinalderen fantes det noe som het Letraset. Men det var kanskje før din tid? Dengang visste alle hva Letraset var, så det var ikke nødvendig å forklare hvordan det fungerte. Så jeg gidder heller ikke. Finnes sikkert en jutjubvideo som viser dette - for historisk interesserte. Letraset var vel primært beregnet på å lage pen skrift på papir (før PC og laseskriver var vanlig), men jeg har også brukt det på modeller.

 

Ragnar

Endret av Ragnar Eckhoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ragnar Eckhoff skrev:

I steinalderen fantes det noe som het Letraset. Men det var kanskje før din tid? Dengang visste alle hva Letraset var, så det var ikke nødvendig å forklare hvordan det fungerte. Så jeg gidder heller ikke. Finnes sikkert en jutjubvideo som viser dette - for historisk interesserte. Letraset var vel primært beregnet på å lage pen skrift på papir (før PC og laseskriver var vanlig), men jeg har også brukt det på modeller.

 

Ragnar

Ja, før min tid. Var aldri borti dette. Er bare en ungsau på 48, så forskjellen på oss er nok som den mellom Trias og Prekambrium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte av og til Letraset på modeller i forrige årtusen. Jeg brukte dem særlig på modeller med sølvfinish. De måtte gnikkes på plass, og det kunne av og til være vanskelig på krumme flater. Er det slik at disse nymotens "wet transfers"-greiene ikke behøver gnikking?

 

Einar S

 

Edit: Flott modell, som vanlig fra den kanten.

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.8.2018 den 18.35, Rune Haugen skrev:

Flott fugl, og disse blautoverføringsgreiene ser ut til å har fungert bra :) Du kunne muligens været dekalene litt? Det hvite var veldig hvitt. Cue: Blanklakk med en dråpe grått?

Jeg har gjort nøyaktig dette, og vært svært forsiktig med doseringen. Det er nok derfor det ikke er synlig at det er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Rune Haugen skrev:

Jau, jeg har også gjort det på enkelte modeller, men er redd jeg har tatt i for lite til at det får tilsiktet effekt. Konsekvensen av å overdrive en slik effekt driver meg til de ytterste radikaler av forsiktighet...

Ja, det er en utrolig skummel øvelse. Det jeg kan si er at jeg såvidt kunne se forskjellen underveis. Det blekede bjelkekorset var litt dusere enn det ublekede. Litt.

 

12 timer siden, Rune H Træet skrev:

Wow, flott liten modell. Har jo sett originalen en rekke ganger, gøy å se en så flott versjon. Håper virkelig ikke du dumper denne om noen år, hadde gjort seg på Herdla! 

Tusen takk. Den står nok ikke først i knuserekka med det første, denne. Såpass nøgd er jeg nok med den. Nå har jeg sendt bestilling på en haug blautoverføringsstensiler til FW 190, Bf 109 og Spitfire.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.8.2018 den 17.49, Einar Sandvik skrev:

Jeg brukte av og til Letraset på modeller i forrige årtusen. Jeg brukte dem særlig på modeller med sølvfinish. De måtte gnikkes på plass, og det kunne av og til være vanskelig på krumme flater. Er det slik at disse nymotens "wet transfers"-greiene ikke behøver gnikking?

 

Einar S

 

Edit: Flott modell, som vanlig fra den kanten.

Nei, de behøver ikke gnikking. De skal av den grunn være lettere å plassere enn Letraset. Du kan skyve litt rundt på dem til du er nøgd og så presse dem ned. Naturligvis blir det dårligere heftevne med mye skyving. Det foreskrives også å bruke dekalvæska Mr Softer under dem. Jeg brukte Microset under de fleste og opplevde vel da at de festa seg en del sikrere enn hvis jeg ikke brukte det. 

Sjå ellers her.

http://hgwmodels.cz/en/content/18-wet-transfers

Endret av Torgeir Eikeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.