Gå til innhold
  • Bli medlem

Forum flyttet - feedback og feilmeldinger


Anbefalte innlegg

Da skal nytt forum være oppe å gå, og jeg håper folk merker minimalt.

 

Skulle det være noe dere savner eller som ikke virker som det skal, så kom med det her.

Håper dette kan gjøres på en folkelig måte.

 

Også skal jeg ta ting så fort det lar seg gjøre.

 

Det jeg veit, er at tapatalk ikke skal virke. Det har noe med adressen å gjøre. Det er ikke prioritert før vi er på plass med riktig adress. Skulle det virke, så er det en bonus.

Synes ikke denne tråden i Tapatalk, så virker det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sånn sett så skal panneklaskingen avta her. Litt i hvert fall. Hadde ikke denne opplevelsen på gamle-forumet. Så ble litt forvirret. Åpnet tillatelse for hele siden og da var alt som før.

Når det er sagt - det er en skikkelig god følelse å kjenne god flyt på forumet igjen. Veldig godt jobbet midt oppi alt annet som krever din oppmerksomhet  :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker hurtigere nå  :). Vil URL'en også bli oppdatert? Eller må vi justere alle linker...?

 

Nå lyder det slik:

http://cpanel57.proisp.no/~ipmsnwjm/forum

 

Nils

 

URL vil bli oppdatert når domenenavnet (ipmsnorg.org) blir flyttet og pekt til den nye serveren. Og da vil det være ved det gamle, men inntill det, så vil ikke gamle linker virke.

Når domenenavnet er flyttet og DNS servere oppdatert, så vil igjen adressen lyde: ipmsnorge.org/forum.

 

Forsto jeg riktig og ga det svar ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Kenneth, dette tok mye lengre tid enn ønsket.

 

Jeg prøvde å planlegge godt, og hadde en slagplan, men er glad jeg testet litt før den store dagen.

phpMyAdmin virket ikke hos gammel host, backup via C-Panel gikk ikke. Det siste fordi databasen til forumet er totalt på 578MB!

Redningen ble da mysqlDumper, som ikke får time out.

 

Videre kom en system krasj på min systemdisk og flytting oppe i dette (med oppussing av to rom).

 

Litt om hva jeg gjorde, for de som måtte bry seg :D :

 

Laste ned filer fra gammel server, totalt: ca 740 MB hvor  660MB er filer som dere har lastet opp (bilder).

Laste opp til ny server.

Oppdatere settings.

Laste ned database via mysqlDumper, opprette ny database hos ny host.

Laste opp SQL fil via FTP, for så å oppdatere ny database med orginal database, via mysqlDumper.

Deretter kjøre en fil for å oppdatere alle stier.

 

Kanskje litt mer info enn dere fleste bryr dere om, men nå veit dere i hvertfall :)

Skal legge til at under testing var det mye banning og googling for å skjønne hvorfor databasen ikke ville bli riktig i starten :D  Så om noen andre her seinere skal flytte et SMF forum, så har jeg noen tips å komme med ;)

 

Neste nå, blir å jobbe videre med å se på hva vi skal gjøre med bedre bildeopplastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg si at det å flytte databasen for hemmesiden og dets filer gikk litt greiere :)

Brukte Cpanel for å ta en full backup av alle filer på root. Ble en .tar fil på neste 4GB.

Deretter backup av SQL database via phpMyadmin. Så importere over SQL til ny SQL server.

Deretter overføre fil via FTP til ny server.

Så pakke ut alt i egen folder og deretter overføre alt (utenom /forum folderen, holdt neste på å ta med den, men husket på å ikke ta den med i siste sekund. Det er alltid lurt å se over en ekstra gang før man klikker på den berømte knappen)

Når filer var oppe og hjemmesiden svarte gjenstod det å få oppdatert DNS slik at www pekte mot korrekt IP på ny server.

Siste var å fikse config/setting filer slik at de igjen ble linket til korrekt web oppslag.

Og aller sist var å rense cache i wordpress og sjekke at alle linker fungerte korrekt.

 

Nå gjenstår det å få flyttet sonefilen og sette opp mail m.m. på ny server.

Men det er en annen historie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... litt pussig greie her. Det hender i blant at jeg trykker "Marker alle innlegg som lest", og nå havner jeg på forsida av hjemmesida dersom jeg gjør dette. Dette kan naturligvis tolkes som en oppfordring om å lese absolutt alle innlegg, men det har jeg ikke gjort siden jeg slutta som moderator for flere år siden, og jeg har ikke tenkt å begynne med det igjen. Nemlig :)

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supre greier! Det funker :)

 

Mens jeg først er her, i løpet av de siste par dagene har jeg hatt problemer med å få kontakt med forumet/hjemmesida overhodet. Virker ikke som DNS har funnet frem. Har det vært krøll på linja hos meg, eller noe andre også har opplevd? Krysser fingre for at det bare har vært midlertidig knute på tråden en plass.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supre greier! Det funker :)

 

Mens jeg først er her, i løpet av de siste par dagene har jeg hatt problemer med å få kontakt med forumet/hjemmesida overhodet. Virker ikke som DNS har funnet frem. Har det vært krøll på linja hos meg, eller noe andre også har opplevd? Krysser fingre for at det bare har vært midlertidig knute på tråden en plass.

 

Arild :)

 

Ingen problemer opplevd her. Alt fungerer kjapt og smertefritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.