Gå til innhold
  • Bli medlem

S.M.-tiger (A-Z Super Mystere 1/72)


Gjest Espen Andreas Hoff

Anbefalte innlegg

Gjest Espen Andreas Hoff

Da har jeg slitt leeenge med å finne ut av bildefunksjonen på Fantastiske(sukk) iPad, men nå kaster jeg meg ut i det, så får vi se om resultatet blir spiselig og viselig....

Taa-daa!! En kjekk liten og relativt sjelden Felin fra Frankrike, nemlig Super Mystere fra A-Z med dekaler for tigermeet i 1972 og 1977.

image_zpswx5kdk9t.jpeg

 

Heller mest til '77-versjonen, men har ikke bestemt meg ennå.

image_zps4jcozlrx.jpeg

 

Dette er mitt første az, men jeg synes slett ikke det ser så aller værst ut.

 

image_zpshlofekbi.jpeg

 

 

Er med litt resin, deriblant et unøyaktig sete som skal moddes litt

image_zpsygdz4zjh.jpeg

 

That's all, folks! Kommer sterkere tilbake i morgen om innlegget ble vellykket...?

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Espen Andreas Hoff

Da er en dag blitt til femti, men her kommer endelig oppfølgingen... Byggesettet bærer litt preg av enkle løsninger her og der, men det går det an å gjøre noe med. Først ute var NACA-ductene som er ganske fremtredende på "the real thing".

 

image_zps4w4hc4q0.jpeg

 

Etter litt borring, skalpelling, filing og masse fettling så det slik ut.

 

image_zpsahmxsjue.jpeg

 

image_zpsco4kizgi.jpeg

 

Etter litt opprenskning var det dags for å lime "blankings" på ductene, noe som avstedkom masse nye morsomme eder (husk dette er jæ#@a smått i 1/72) og tilslutt fremstod de som bra langt fra, men langt fra bra.....

 

image_zpshgoqaj3n.jpeg

 

Men nå ble det plutttselig sengetid! TooDeLoo!!

EspenA

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Da har det blitt litt hotellbygging på meg, ganske givende det når været slår seg vrangt og flyvertinna insisterer på å sitte på rommet og strikke mens hun drikker te.... ::)

Understellslukene som normalt er lukket på bakken fikk samme behandling som NACA-duct'ene siden A-Z har tatt en snarvei her også.

 

image_zpsisnqhlao.jpeg

 

image_zpsln6hj7bg.jpeg

 

image_zpsdtbnfk20.jpeg

 

Innfestingen på haleflaten var litt snedig, med stor fare for en stygg limskjøt som ville krevd endel sparkelpuss for å bli akseptabel. Derfor kuttet og pusset jeg bort den millimeteren av haleflaten som var støpt fast i halefinnen, boret opp hull for bedre feste av haleflaten og lagde nye naglerekker.

 

image_zpsuskqggm5.jpeg.

 

Og så var det plutselig på tide å hoppe i loppekassa igjen...

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Her går det unna, med modifisering av kanonløpene siden de var av den enkle versjonen fra A-Z. Laget de litt dypere ved hjelp av "feil" ende av et bor som ble brukt til å skave av plast. Boret så et hull til kanonløpet, og skal gå over en runde med sparkel i kveld.

 

image_zpsw6uxpxgo.jpeg

 

 

Har også latt cockpit få gjennomgå en lettere oppussing, etpar strøk maling og litt skraping i instrumentskivene med en nålespiss før de fikk en dråpe Johnson. Ferdig!!

 

image_zpsicdoczpb.jpeg

 

image_zpsbe607pvj.jpeg

 

Har også limt inn litt plasticard i mangel på rømmelokk, som skal gjøre motorinnsuget litt mere realistisk.

 

image_zpsvuprpqij.jpeg

 

Tynnet også understellsluken og bygget inn den manglende biten av nesehjulsbrønnen.

 

image_zpsdyahmjpz.jpeg

 

Thats all, folks!

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Var litt usikker på hva jeg skulle gjøre videre, så det var godt Einar kom meg til unnsetning ;D

Tok ham på ordet og klasket likesågodt skroget sammen med hjelp av store mengder Humbrol tubelim, men først etter at støttepinner (buttjoint på hele settet) og cockpit var limt inn.

 

image_zpsolvs4zs3.jpeg

Legg spesielt merke til hvor flott og naturtro motorinnsuget ble!

 

image_zpsjar6tkcd.jpeg

Voilá!! Begynner å ligne litt  på en franskmann nå! Eller amerikaner..... ::)

 

 

Store mengder tamiyasparkel og litt neglelakkfjerner tok innersvingen på Seamless Suckers, (tror forresten ikke de har innsug til Supermysteriet i 1/72?...) og kanontrauene fikk en runde med forsterkningsplater som skal få ettermontert en naglerekke etterhvert.

 

image_zps37jcefhg.jpeg

 

image_zpsv86iyjhu.jpeg

 

image_zps45czmmv4.jpeg

 

Litt flikking nå, så er det snart på tide å varme opp lakkboksen....

Har dog ikke bestemt meg om det blir åpen canopy på denne, ganske spesiell når den er oppe, noe a la F84 Thunderflash.

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Du feiger virkelig ikke ut når det kommer til detaljer.  :thumb

Details schmetails....takker forøvrig for rosende ord :thumb:

Her et bilde av canopy i åpen stilling. Legg også merke til tidligere nevnte NACA-ducts.

 

image_zps1whhaaze.jpeg

 

Bilde stjålet på tro og ære fra Internett!

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Dette er gøy å følge med på. Bygget Heller sin med Davidsstjerne og haikjeft i hine hårde dage. Nesten like kul som F-100. Nesten.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Haikjeft? Pfffttt...!! Ikke rart dølle ammrikanere foretrekkes i det Ingebrethske hode! Her skal jeg ta den helt ut med tidenes schtøggeste tigerkjæft!! Trur æ.....

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Har dog ikke bestemt meg om det blir åpen canopy på denne, ganske spesiell når den er oppe, noe a la F84 Thunderflash.

EspenA

Ingen respons fra den gemene hop, så da har jeg bestemt meg for å prøve meg på åpen canopy.

Når det gjelder bemaling står det fortsatt helt åpent: Den med tidenes schtøggeste tigerhode ved innsuget eller den mer sobre '77 versjonen. Hva mener almuen?

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dog ikke bestemt meg om det blir åpen canopy på denne, ganske spesiell når den er oppe, noe a la F84 Thunderflash.

EspenA

Ingen respons fra den gemene hop, så da har jeg bestemt meg for å prøve meg på åpen canopy.

Når det gjelder bemaling står det fortsatt helt åpent: Den med tidenes schtøggeste tigerhode ved innsuget eller den mer sobre '77 versjonen. Hva mener almuen?

EspenA

Ingen av delene! (Det tigerhuet nærmer seg rekord i stygghet). Men denne kan faktisk ennå bli litt kul, forutsatt at den lakkes med kamo slik som på bildet du la ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.