Einar Sandvik Posted May 28, 2016 Share Posted May 28, 2016 Med fare for å stige opp som en løve og ramle ned som en skinnfell, altså ikke bli ferdig i tide, melder jeg også på en F-5A i tigerdrakt fra den gangen 336 skvadron var den norske tigerskvadronen. Med KAR-dekaler og litt modifisering av Italeri-byggesettet, skulle det være mulig å ro dette i havn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted May 28, 2016 Share Posted May 28, 2016 Se her ja, skikkelige striper på denne. Janse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 28, 2016 Author Share Posted May 28, 2016 Ja, denne er dekorativ. Bare tigerfjeset på halefinna er forresten dekal på KAR Dekal-arket. Resten av stripene blir ei maleøvelse. Vi får se om jeg består den prøven. Må nok øve litt på stripene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted May 28, 2016 Share Posted May 28, 2016 Du skal få prøvd airbrush-skillsen her mao. Vi krysser fingrene når du kommer så langt! Janse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 28, 2016 Author Share Posted May 28, 2016 Takk for det. Her er et bilde jeg tok av forbildet under Tiger Meet på Ørlandet 2007: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted May 28, 2016 Share Posted May 28, 2016 Ser ut som du kan tillate en del overspray Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 28, 2016 Author Share Posted May 28, 2016 Til dels ganske rufsete kanter, ja. Jeg har for øvrig spekulert på å maskere med Tack it for å ha en viss kontroll på hvordan stripene blir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted May 28, 2016 Share Posted May 28, 2016 Blir spennende å se hvordan du takler denne! Du har jo kommet deg helskinnet igjennom lakkering av Caproni 310 tidligere, så en viss erfaring med komplisert bemaling har du vel... Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 28, 2016 Author Share Posted May 28, 2016 Dette burde være en enklere jobb enn Caproni 310, ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted May 28, 2016 Share Posted May 28, 2016 Spennende prosjekt Blir artig å se hvordan det fremskrider. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted May 28, 2016 Share Posted May 28, 2016 KAR-dekalene treffer ikke helt med strørrelse på noen av enkeltdekalene. Men det kan du sjekke ut selv. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 28, 2016 Author Share Posted May 28, 2016 Nei vel. Takk for tipset! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 29, 2016 Author Share Posted May 29, 2016 Jeg kikka litt på dekalene. Det ser ut til at jeg kommer til å bruke tall fra arket med svarte tall fra Vingtor til å lage tallet 134, når det blir tid for dekalering. Rundellene har jeg ikke sett på ennå.... Ellers ser jeg at det nok blir sidewinderne som blir den mest utfordrende malejobben i 1:72. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted May 29, 2016 Share Posted May 29, 2016 Kanskje prøve med sort tynn tusj? Janse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 29, 2016 Author Share Posted May 29, 2016 Det kan være en mulighet. Jeg hadde sluppet litt lettere fra malejobben dersom jeg hadde malt 208, som nå står på Gardermoen, og som ble malt i tigerstriper tre år før 134, i 1994. 208 fikk bare forparten av skroget malt gul-svartstripa, og ikke noe mer. Men, jeg mangler tigerhodedekal til 208, og 134 er nå tøffere, da. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted May 29, 2016 Share Posted May 29, 2016 134 hadde en noe enklere tiger-dekor opprinnelig, så du kan redde deg i havn med den. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 30, 2016 Author Share Posted May 30, 2016 Det hadde vært en mulighet, men jeg har litt lyst til å prøve å se om jeg greier å ro dette i havn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted May 30, 2016 Share Posted May 30, 2016 Jeg har trua på at du klarer det, Einar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 30, 2016 Author Share Posted May 30, 2016 Takk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 30, 2016 Author Share Posted May 30, 2016 Nå har vi prata om fargeskjema og kommet til side to i tråden, uten bilder av bygging, men det har faktisk vært litt byggeaktivitet. Interiøret er malt. Instrumenttavle, sidekonsoller og setebelter er dekaler i dette byggesettet, og det er nå på plass. oksygenslange er også lagt til. Modellen skal ha lukka hood. Skroghalvdelene er limt sammen. De passa ikke helt hundre prosent sammen, så det blir en del pussing og opprissing av panellinjer igjen. Når jeg ser på bildet jeg har lagt inn tidligere i tråden, og på andre bilder av dette flyet, så får jeg en sterk mistanke om at hodestøtta (og kanskje armlenene) ikke var rød, men svart eller svært mørkt brun. Er det noen som kan bekrefte det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted May 30, 2016 Share Posted May 30, 2016 Vel...dine egne bilder viser jo at den er svart da... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 30, 2016 Author Share Posted May 30, 2016 Ja, eller mørk brun? Jeg synes også de svarte tigerstripene har et brunskjær. Det kan imidlertid være kunstlys som lurer oss litt på dette bildet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted May 31, 2016 Share Posted May 31, 2016 Svart overspray mot gult = brunskjær Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 31, 2016 Author Share Posted May 31, 2016 Det har du sikkert rett i. Det jeg tenkte var at dersom det hadde vært litt blått i fargen for å få den til å virke ekstra svart, så kunne oversprayen i kantene mot gult lett fått et grønnskjær. Det har det definitivt ikke her. Da er det heller litt brunt i det svarte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 31, 2016 Author Share Posted May 31, 2016 Da er det røde læret på hodestøtte og armlener malt svart med en anelse brunt i. Jeg går ut i fra at det var samme farge på alle lærdelene på setet. Intriøret ble mindre fargerikt, men, etter alt å dømme, mer korrekt. Rygg- og buksømmer er behandla med superlim og fint sandpapir og er nesten borte nå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts