Gå til innhold
  • Bli medlem

Italeri F-5A 1:72 Tiger Meet


Anbefalte innlegg

Gjest Espen Andreas Hoff

Ingen tvil om at du har valgt den spektakulæreste norske tiger'n Einar! Jeg har ikke erfaring med Italeri sin F-5, er det nedsenkede panellinjer på den? Vanskelig å se på bildene..Har Esci sin, og den er utrolig bra, eneste som må utbedres er cockpit og bulken rett foran frontruta (avisning).

 

134 er den peneste F-5'ern jeg vet.  Skulle mer en gjerne ha laget denne i '48 skala eller aller helst i '32 skala

 

i '48 skala hadde det blitt full behandling med  Kinetic sett og alt det jeg kunne finne av resin og fotoets oppdateringer.

 

Kinetic kan jeg ikke hjelpe deg med Sten Arne, men undres på om jeg ikke har decalene i 1/48. Gi lyd om du ønsker de så skal jeg starte utgravninger på loftet... ;)

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen: Det er veldig fine nedsenka panellinjer på dette byggesettet, og de vises ikke så lett på bilder. Hjulbrønnene har også en del detaljer. Skroget bak cockpiten er delt i en over og underdel, slik at mye av skjøten blir inne i vingerota.

 

Jeg har måttet fylle inn et par minimale synkemerker og pusse til rygg- og bukskjøt foran cockpiten, men ellers har det vært minimale byggetekniske problemer, så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Har som sagt tydeligvis originalen (Esci) selv, og glemmer aldri overraskelsen da jeg åpnet esken jeg hadde kjøpt for en 50-lapp på Kilden i Stavanger. Til den prisen regnet jeg med at det lå et pose-Airfix-kvalitetsbygg der, men så åpenbarte det seg en juvel av et byggesett selv etter dagens målestokk. Har en klar til lakkering, men kommer til å ettermontere Eduards fotoets cockpit, samt forlenge etterbrennerkammerene da de er veldig grunne.

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk aa ikke sparkle vingeroten mellom skrog og flaps - faktisk er det en god glippe der i virkeligheten og, saa det kan vaere en fordel aa dra filen over  for aa gjoere det litt stoerre.

 

Har bygget noen av disse, og det er et flott sett som ikke trenger mye forbedringer.  Paa alle mine sett har det vaert llitt synk paa vingene, saa legg noen stroek med Mr Surfacer og slip ned med en fin pussekloss.

 

http://www.aircraftresourcecenter.com/Gal4/3401-3500/gal3467-F-5-Brandal/00.shtm

 

http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=12828.msg186394#msg186394

 

http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=12888.msg186906#msg186906

 

http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=12889.msg186908#msg186908

 

 

 

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Suverene tråder Jens Håkon!! Lagt til som referanse..

Og bilder skal jeg prøve å få til Einar. Data'n min la av for et halvår siden, og har ennå ikke knekt koden med Ipad. Et hæl... å forstå noe av for en gæmlis med analog skalle >:( Er det noen som har forslag til enkel komprimering (redusering av kvalitet) og beskjæring av bilder på Ipad og PC så tar jeg gladelig imot. Brukte Picasa før, men plutselig var muligheten til komprimering forvunnet.. Bruker også Photobucket, men den kan ofte være veldig treg og full av irriterende reklame.., :(

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, Jens Håkon! Jeg hadde de samme synkemerkene foran cockpit som jeg ser på bildet i den øverste tråden du lenka til. Vingene har jeg ikke undersøkt ennå. Jeg hadde ellers tenkt meg et kjapt bygg denne gangen, uten særlig mye detaljering, men jeg har sprukket før.  :shifty:

 

Sjøl bruker jeg photobucket til utlegging av bilder, Espen, og prøver å unngå å la meg irritere av all reklamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk - haaper mine erfaringer med settet kan hjelpe andre som vil bygge seg en "Skoshi Tiger". 

 

Jeg pleier naa aa ta bilder i RAW format, og editerer de i Adobe Photoshop Elements - dette er ikke noen fullversjon som kan synge og danse, men har det man mest oensker aa bruke for aa editere bilder samt gjoere litt "kunst".  Konverterer bildene til jpg med 1000 pixler i bredden for internett etter beskjaering og fikling med lyssetting, tone og kontrast ved behov.  Har fotoboetta som gratis lagringsplass, og ignorerer reklamen saa godt jeg kan.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at du har valgt den spektakulæreste norske tiger'n Einar! Jeg har ikke erfaring med Italeri sin F-5, er det nedsenkede panellinjer på den? Vanskelig å se på bildene..Har Esci sin, og den er utrolig bra, eneste som må utbedres er cockpit og bulken rett foran frontruta (avisning).

 

134 er den peneste F-5'ern jeg vet.  Skulle mer en gjerne ha laget denne i '48 skala eller aller helst i '32 skala

 

 

i '48 skala hadde det blitt full behandling med  Kinetic sett og alt det jeg kunne finne av resin og fotoets oppdateringer.

 

Kinetic kan jeg ikke hjelpe deg med Sten Arne, men undres på om jeg ikke har decalene i 1/48. Gi lyd om du ønsker de så skal jeg starte utgravninger på loftet... ;)

EspenA

 

 

134 er den peneste F-5'ern jeg vet.  Skulle mer en gjerne ha laget denne i '48 skala eller aller helst i '32 skala

 

 

Lyd gies herved  :)

 

Kinetic F-5 har jeg diverse av, og oppdateringer til denne kan lett skaffes :)

 

Det er som nevnt en av mine store drømmer å lage 134 i '48 skala

 

i '48 skala hadde det blitt full behandling med  Kinetic sett og alt det jeg kunne finne av resin og fotoets oppdateringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da foreligger det kanskje en mulighet for at F-5A 134 ankommer Skala 2016 i tigerdrakt i både skala 1:72 og 1:48?

 

Einar S

 

Jeg må desværre meddele at det er en relativt stor sjanse for det ja, men dere får bare holde ut med det ;)

 

Har bestilt cocpit og interiør oppdatering, samt det som skal til for å få laget Marconi HUD.  Den utvendige oppdateringen er det ikke så veldig mye en vil se av såvitt jeg kan se, men jeg tror jeg har en av disse liggende her en plass.

 

Tusen takk for dekalene , de kom mens forumet var nede her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Da foreligger det kanskje en mulighet for at F-5A 134 ankommer Skala 2016 i tigerdrakt i både skala 1:72 og 1:48?

 

Einar S

 

 

Tusen takk for dekalene , de kom mens forumet var nede her.

Flott! Som en motytelse så har jeg dekalene i 1/72 selv, men trenger åpenbart noen siffer i korrekt størrelse..... ::)

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Her i gården er det endelig blitt litt tid til modellbygging igjen. Deisingsanlegget foran vindskjermen er på plass på andre forsøk. Det første fikk litt feil fasong og ble en anelse for langt bak. Jeg lagde anlegget av et ganske tjukt plastark ved å stanse ut et hull og klippe til resten rundt hullet. Jeg pussa det så litt ned i forkant. Bilder tatt fra sida av forbildene, viser et ganske flatt anlegg.

 

DSCF2542.jpg

 

Jeg brukte dette bildet, som jeg viser et utsnitt av her, som forbilde. Anlegget vises ekstra godt i svart på grå bakgrunn

F-5%20vindskjermvarmer_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.