Einar Sandvik Posted June 29, 2016 Author Share Posted June 29, 2016 En annen modifikasjon som trengs for å representere en oppdatert norsk F-5, er den flate bulen i nesen. Jeg fant omsider et bilde som viser bulen delvis ovafra, og her har modellen av 134 lagt seg i formasjon med 131. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted June 29, 2016 Share Posted June 29, 2016 Ser ut som du har lykkes bra så langt! Janse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øyvind Jensen Posted June 30, 2016 Share Posted June 30, 2016 Hei. Et lite spørsmål ang deisinganlegget: Var dette montert fra starten, eller kom det som en modifikasjon etterhvert, og evt når ble det montert? Øyvind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted June 30, 2016 Share Posted June 30, 2016 Mener at dette deicing anlegget var montert fra starten av. De norske flyene fikk betegnelsen (G), f.eks F-5A(G), og hadde endel modifikasjoner for aa gjoere de bedre i stand til aa operere i norsk klima. Bremseskjerm og festepunter for RATO var to av de. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øyvind Jensen Posted June 30, 2016 Share Posted June 30, 2016 Takk skal du ha! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted June 30, 2016 Author Share Posted June 30, 2016 Jeg ble nysgjerrig og har gått gjennom bildene på nettsida Airforcefotos, der det er mange daterte bilder av F-5, og for meg ser det ut til at deising-anlegg kan ha blitt montert ca. 1969-70, altså tidlig, men ikke helt i starten. På fotografier av AH-R fra 332 skvadron mener jeg en kan en se det samme flyet uten deising-anlegg i 1967, men med i 1969, og at fotografier fra 336 skvadron i 1970 viser PX-B uten og PX-O med deising-anlegg: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted June 30, 2016 Share Posted June 30, 2016 Interessant Einar... Hvis deicing anlegget gaar paa trykkluft eller varmluft, saa maa roerene ledes fra motorene et sted, og det maa vaere en ganske omfattende modifikasjon. Vil tro at slikt gjoeres helst paa fabrikk, men jeg korrigeres gjerne. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted June 30, 2016 Author Share Posted June 30, 2016 Ja, jeg vet ikke, jeg. Det kan se ut til at flya har vært inne til modifisering enkeltvis. Kanskje starta en med 332 skvadron. For dem som ikke kjenner til nettsida jeg viste bildeutsnitt fra, så er det denne sida: http://www.luftkrigsskolen.no/airforcephotos/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted June 30, 2016 Share Posted June 30, 2016 Du kunne ikke lagt ut litt større bilder, så det hadde vært mulig å se? Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted July 1, 2016 Author Share Posted July 1, 2016 Bildene er så små i utgangspunktet på den nettsida, men her har jeg prøvd å forbedre og forstørre bildet av AH-R fra 1967, og det mangler ganske åpenbart deising-anlegg her: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted July 1, 2016 Author Share Posted July 1, 2016 På dette uklare bildet fra 1970, ser vi skyggen av kanten på deising-anlegget: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted July 1, 2016 Share Posted July 1, 2016 Var deisingsanlegget varmluft, eller væske som ble sprøytet over frontruta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Andreas Hoff Posted July 4, 2016 Share Posted July 4, 2016 Var deisingsanlegget varmluft, eller væske som ble sprøytet over frontruta? HOLA!! Har egentlig ferie nå, men denne kan jeg ta meg tid til...Ifølge vage minner fra arbeidsuken i '78 var det væske som ble sprøytet ut. Forøvrig veldig bra modifiseringer Einar. El principal modelator EspenA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted July 6, 2016 Author Share Posted July 6, 2016 Takk! Å oppgradere flyet med et deising-anlegg med væske høres enklere ut enn med varmluft fra motoren. Væske på frontruta når en flyr flere hundre kilometer i timen høres litt distraherende ut i forhold til varmluft, men sjølsagt avgjort mindre distraherende enn om det hadde vært en duracell-kanin som spratt opp og skrapa ruta, da. Litt lite bygging de siste dagene pga. hagearbeid og forefallende vedlikehold. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted July 29, 2016 Author Share Posted July 29, 2016 I sommer har det vært tørke både utendørs og på byggebenken, men jeg har i det minste fått grunna F-5-modellen med hvit Tamiya-grunning og lagt på litt preshading. Brukte H62 Leather som preshading der det skal være gult, med tanke på at svart eller grå preshading kunne gi grønnskjær i det gule. Preshadinga ble grov, i og med at jeg nok tynna malinga i meste laget og at Infinitysprøyta mi med den fineste spissen ikke vil gi ordentlig trykk lenger, så jeg brukte Biltemasprøyta med grovere spiss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted August 1, 2016 Author Share Posted August 1, 2016 Gult er kult. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted August 1, 2016 Share Posted August 1, 2016 Se her ja, kommer seg dette. Janse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted August 2, 2016 Author Share Posted August 2, 2016 Modellbygginga har vært nedprioritert under alt godværet vi har hatt i Trøndelag i sommer, men litt framover har det da gått. Jeg har valgt å male det gule før det grå, for å unngå at det grå skinner gjennom det gule i overgangene og gir et grønnskjær i det gule. Den brune skyggelegginga kan anes under det gule, sjøl om det ikke vises særlig på bildet. Jeg har imidlertid fått en sterk mistanke om at den kromgule fargen jeg har brukt har for mye rødbrunt i seg i forhold til fargen på forbildet, så jeg bør kanskje prøve å gå over panelene med en lysere og reinere gulfarge. I alla fulla fall står puss med mikromesh på programmet, for overflata på det gule ble litt småruglete. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Andreas Hoff Posted October 22, 2016 Share Posted October 22, 2016 Var deisingsanlegget varmluft, eller væske som ble sprøytet over frontruta? HOLA!! Har egentlig ferie nå, men denne kan jeg ta meg tid til...Ifølge vage minner fra arbeidsuken i '78 var det væske som ble sprøytet ut. Forøvrig veldig bra modifiseringer Einar. El principal modelator EspenA Jeg fløy med en tidligere F-5 jockey på jobb i dag, og han sa at de brukte varmluft til avising. Men de hadde også muligheten til å sprute væske, men det anlegget var deaktivert i de senere år. EspenA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Andreas Hoff Posted April 17, 2017 Share Posted April 17, 2017 Hei Einar, nå må du jaggu se til å få bestripet villdyret ditt! Under fjorten dager igjen nå og du har mye igjen om det ikke har skjedd mer her enn å få den lakkert påskegul.. Tigermesteren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted April 18, 2017 Author Share Posted April 18, 2017 Vi får se. Denne har ligget på vent lenge. I øyeblikket har Tiger Meet- F-16 førsteprioritet. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 16, 2018 Author Share Posted November 16, 2018 Dessverre rakk jeg ikke å få dette bygget ferdig til Tiger Meet-gruppebygget på Skala 2017, trass i kraftig påtrykk fra Espen, men jeg får se om det ikke skulle gå an å få bygget ferdig til Skala 2019. For å unngå at hedringsbyggetråden som Torgeir starta, blir veldig rotete, velger jeg å holde meg mest mulig til mine egne ufullførte tigerbyggetråder. Her er bilder av dekalene og tegningene fra KAR-dekaler. Dekalene er i skala 1:72, så det hadde ikke hjulpet deg å få tak i dem, Edvard. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted November 16, 2018 Share Posted November 16, 2018 Mener jeg leste at dekalene var for store for skalaen, saa det kan vaere kjekt aa ta en fotokopi av dekalarket for aa sjekke at stoerrelsen er riktig foer du dypper de i vann... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 16, 2018 Author Share Posted November 16, 2018 (edited) 1 time siden, Jens Håkon Brandal skrev: Mener jeg leste at dekalene var for store for skalaen, saa det kan vaere kjekt aa ta en fotokopi av dekalarket for aa sjekke at stoerrelsen er riktig foer du dypper de i vann... Jens Takk for advarselen. Jeg får finne fram målebandet. Edit: Hm når jeg ser tilbake i tråden, så er jeg blitt advart tidligere også, og da kom jeg fram til at jeg skulle bruke dekaler fra Vingtor til tallkoden 134. Einar S Edited November 16, 2018 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.