Gå til innhold
  • Bli medlem

Italeri F-5A 1:72 Tiger Meet


Anbefalte innlegg

Jeg ble nysgjerrig og har gått gjennom bildene på nettsida Airforcefotos, der det er mange daterte bilder av F-5, og for meg ser det ut til at deising-anlegg kan ha blitt montert ca. 1969-70, altså tidlig, men ikke helt i starten.

 

På fotografier av AH-R fra 332 skvadron mener jeg en kan en se det samme flyet uten deising-anlegg i 1967, men med i 1969, og at fotografier fra 336 skvadron i 1970 viser PX-B uten og PX-O med deising-anlegg:

 

AH-R%201967%20u.deising%202.jpgc5ea23bd-ebd8-427d-9da4-8cdec20eab42.jpg96940a12-7996-4df2-be93-f4851bd111c6.jpg70a88973-7fa0-46c4-813f-63d2bd395438.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Var deisingsanlegget varmluft, eller væske som ble sprøytet over frontruta?

HOLA!! Har egentlig ferie nå, men denne kan jeg ta meg tid til...Ifølge vage minner fra arbeidsuken i '78 var det væske som ble sprøytet ut.

Forøvrig veldig bra modifiseringer Einar.

El principal modelator EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

 

Å oppgradere flyet med et deising-anlegg med væske høres enklere ut enn med varmluft fra motoren.

 

Væske på frontruta når en flyr flere hundre kilometer i timen høres litt distraherende ut i forhold til varmluft, men sjølsagt avgjort mindre distraherende enn om det hadde vært en duracell-kanin som spratt opp og skrapa ruta, da. ;)

 

Litt lite bygging de siste dagene pga. hagearbeid og forefallende vedlikehold.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I sommer har det vært tørke både utendørs og på byggebenken, men jeg har i det minste fått grunna F-5-modellen med hvit Tamiya-grunning og lagt på litt preshading. 

 

Brukte H62 Leather som preshading der det skal være gult, med tanke på at svart eller grå preshading kunne gi grønnskjær i det gule.

 

Preshadinga ble grov, i og med at jeg nok tynna malinga i meste laget og at Infinitysprøyta mi med den fineste spissen ikke vil gi ordentlig trykk lenger, så jeg brukte Biltemasprøyta med grovere spiss.

DSCF2723.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modellbygginga har vært nedprioritert under alt godværet vi har hatt i Trøndelag i sommer, men litt framover har det da gått.

 

Jeg har valgt å male det gule før det grå, for å unngå at det grå skinner gjennom det gule i overgangene og gir et grønnskjær i det gule.

 

Den brune skyggelegginga kan anes under det gule, sjøl om det ikke vises særlig på bildet. Jeg har imidlertid fått en sterk mistanke om at den kromgule fargen jeg har brukt har for mye rødbrunt i seg i forhold til fargen på forbildet, så jeg bør kanskje prøve å gå over panelene med en lysere og reinere gulfarge. I alla fulla fall står puss med mikromesh på programmet, for overflata på det gule ble litt småruglete.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Espen Andreas Hoff

Var deisingsanlegget varmluft, eller væske som ble sprøytet over frontruta?

HOLA!! Har egentlig ferie nå, men denne kan jeg ta meg tid til...Ifølge vage minner fra arbeidsuken i '78 var det væske som ble sprøytet ut.

Forøvrig veldig bra modifiseringer Einar.

El principal modelator EspenA

Jeg fløy med en tidligere F-5 jockey på jobb i dag, og han sa at de brukte varmluft til avising. Men de hadde også muligheten til å sprute væske, men det anlegget var deaktivert i de senere år.

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Espen Andreas Hoff

Hei Einar, nå må du jaggu se til å få bestripet villdyret ditt! Under fjorten dager igjen nå og du har mye igjen om det ikke har skjedd mer her enn å få den lakkert påskegul..

Tigermesteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Dessverre rakk jeg ikke å få dette bygget ferdig til Tiger Meet-gruppebygget på Skala 2017, trass i kraftig påtrykk fra Espen, men jeg får se om det ikke skulle gå an å få bygget ferdig til Skala 2019.

 

For å unngå at hedringsbyggetråden som Torgeir starta, blir veldig rotete, velger jeg å holde meg mest mulig til mine egne ufullførte tigerbyggetråder. Her er bilder av dekalene og tegningene fra KAR-dekaler. Dekalene er i skala 1:72, så det hadde ikke hjulpet deg å få tak i dem, Edvard.

IMG_3600.JPG

IMG_3597 red.jpg

IMG_3599 red.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jens Håkon Brandal skrev:

Mener jeg leste at dekalene var for store for skalaen, saa det kan vaere kjekt aa ta en fotokopi av dekalarket for aa sjekke at stoerrelsen er riktig foer du dypper de i vann...

 

Jens

Takk for advarselen. Jeg får finne fram målebandet. 👍

 

Edit: Hm når jeg ser tilbake i tråden, så er jeg blitt advart tidligere også, og da kom jeg fram til at jeg skulle bruke dekaler fra Vingtor til tallkoden 134.

 

Einar S

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.