Gå til innhold
  • Bli medlem

Mandalitten, Bf 109 hvit 5, Eduard 1/48


Anbefalte innlegg

Jeg har nå kikket gjennom Prien's bok om JG77 i Norge. Det er to nesten helt like bilder av Hvit 5. Begge er overeksponerte og herpa av datidens trykketeknikk. Olve har lagt ved det ene, her kommer det andre:

 

Bf109Eweisse5mandalsept1940_prien.jpg

 

Man ser klart og tydelig at noe er sprayet ute på venstre side. Hvilken farge? Aner ikke, men jeg tror ikke det er lyseblå. Rett og slett fordi det ikke virker naturlig.

Det som derimot virker naturlig er at man har malt RLM02. Det skal ikke mer til enn at fargen er malt på en flate med annen vinkel - og at den befinner seg blant mørke farger - så blir dette overeksponert på samme måte som RLM65'en på sida. (Når det gjelder overeksponeringa: Legg merke til at man ikke ser noe som helst mørkt i korset på vingen. På denne tida var korsene svarte med hvit outline. Ryggen er også fullstendig "hvit" på bakkroppen, der det normalt ville vært en mørkere maling)

Hvorfor så utenkelig med RLM65? Well, det er ingen ting som tyder på at dette var praksis på den tida. Man gjorde mye rart senere - dog ikke ofte på dagjagere. Men i september 1940 (Dato for bildet Jf Jochen Prien) så drev man kun med spraying av mørkere farger, mottling, for å dempe de lyseblå sidene. Da virker det unaturlig at man i II./JG77 skal drive med det motsatte.

 

Empiri? Det finnes ikke i dette tilfellet. Vi ser på et bilde, som garantert ikke forteller sannheten, og sammenlikner med andre fly fra samme enhet. Og så prøver man å fremsette noen teorier - på ingen måte underbygget av empiri. Derfor kan vi ingenlunde bevise noe og til slutt bare stole på magefølelse, som selvsagt bare vil gi et uverifiserbart resultat.

Min magefølelse sier altså nei. Jeg har blitt lurt så mange ganger av gamle bilder at jeg kan slå fast at det eneste som går an er å bruke bildene som indikatorer. Så kan du stå i timesvis "Jamen se på bildet, det er jo helt klart RLM65, og så kan jeg si: Bevis det." Og så har vi ikke oppnådd noe som helst.

 

Mal flyet som du vil, Stein Atle. Sjøl har jeg faktisk tenkt å male en Fw190A-8 med blåfarge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jamen hva i svarte er det jeg krangler om da? Ganske fascinerende at fordi jeg så bildene på telefonen min - der RLM65 og 02 ser svært like ut - og på grunn av påfølgende grønnfarge-på-vingetuppdiskusjon - så har jeg opprettholdt en diskusjon som ble avsluttet for 4 sider siden. Eller noe sånt.

Har sett på bildene på nytt. Se til H... og få på noe grønt på den vingetuppen, Stein Atle. Det store feltet på babord vinge er feil. 120% sikkert.

 

:shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen hva i svarte er det jeg krangler om da? Ganske fascinerende at fordi jeg så bildene på telefonen min - der RLM65 og 02 ser svært like ut - og på grunn av påfølgende grønnfarge-på-vingetuppdiskusjon - så har jeg opprettholdt en diskusjon som ble avsluttet for 4 sider siden. Eller noe sånt.

Har sett på bildene på nytt. Se til H... og få på noe grønt på den vingetuppen, Stein Atle. Det store feltet på babord vinge er feil. 120% sikkert.

 

:shifty:

Nå snakker vi. Helt enig. Jeg mener dessuten at RLM 71 er aaaltfor lys, og at kontrasten mellom denne og 70 skal være mindre. Reidar vet resten om dette.

Og moro at du skal lakke blått på en 190 A-8.  Jeg tipper det er RLM 83 det er snakk om. Sjøl har jeg et A-9-prosjekt på vei i posten hvor skjemaet angivelig er 81/82/83 på oversida, så inspirasjon mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjohei! Nå snakker vi  :D

 

Veldig glad for ytterligere input fra Kyrre her. Grønt felt ytterst babord kommer. Takker også for bildet. Om ikke annet, og selv om man altså ikke skal ta bilder for seriøst, så mener jeg at det har gitt meg litt rett i hvordan jeg tolker kamo på horisontal stabilisator.

 

Når det kommer til "reinspikka empiri" var dette lett ironisk ment, i et håp om å provosere frem ytterligere informasjon. Noe jeg også da har fått. Strengt tatt ikke helt korrekt bruk av ord, men det tjente sin hensikt. Altså en form for suksess  :D

 

At man har fått frem en diskusjon som egentlig var avsluttet for en tid tilbake er helt i orden. Det kom gode ting ut av dette - og meningen var jo uansett god. Likevel glad for at misforståelsen vedrørende ukorrekt bruk av RLM 65 er avklart og oppklart.

 

Torgeir stiller spørsmålstegn ved korrektheten på RLM 71 som her er brukt ved å mene at denne muligens er for lys. Er dette en Quixotisk kamp mot Gunze (som har produsert nevnte farge) som her er på trappene? Jeg har fundert på om jeg muligens burde ha gitt flere strøk, at den er for lys grunnet dårlig dekningsgrad. Dette skal jeg teste ut nå etterpå.

 

Uansett så blir flyet seende relativt kontroversielt ut også med grønn ytre babord. Jeg kan leve med dette.

 

Jørgen, takk for støtte - men dette er altså bare moro. Jeg har her faktisk savnet Luftwaffe-faglige innspill og er glad for alt som kommer. Tråden er jo postet i en SIG så jeg forventer synsing, erting, trakasering, bitching og alt som hører med.

 

Takker for alle innspill så langt - keep 'em comin'  :praise:

 

:)

SAS

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tuller dere fælt folkens: Det ligger et pledd over venstre vinge som skjuler både bjelkekors og farge

Flyet er malt i rimelig standard 65/70/02. Bilde er derimot ekstremt overeksponert så 02 fargen ser voldsomt lys ut.

 

Det store spørsmålet blir heller: Har det gule vingetupper og halefinnetopp ?

 

 

Olvis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det "pleddet" følte jeg at jeg fikk banket inn i folks bevissthet sånn ca. på side 3. Og nei det har ikke gule vingekanter eller topp av vertikal stabilisator. I hvert fall så har ikke denne modellen det. Kan ikke se noe som tyder på at den skal ha det heller.

 

Fikk lagt på det etterlengtede grønne feltet på ytre venstre og har sjattert litt her og der, men det er ikke akkurat veldig synlig. Har også fått retusjert litt histen og pisten, samt rettet opp i kamoen på de horisontale stabilisatorene. Slenger ut et par bilder som indikator på at jeg har gjort jobben min.

 

SAM_0092.jpg

 

SAM_0094.jpg

 

Bildene er, som dere ser, ikke helt bra og RLM 02 ser ikke helt riktig ut her. Det er også noe varierende grad av blankhet rundt forbi. RLM 02 er Tamiya og dødmatt, mens resten av fargene er Gunze og er sånn passe blanke. Dyttet litt Tamiya matt hvit i mixen på de forskjellige fargene når det skulle sjatteres, mulig dette får noe til å se mer matt ut enn annet. Ser mindre dramatisk ut IRL.

 

Neste skritt blir å blinge kjerra opp i forkant av dekalpåføring.

 

:)

SAS

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt galt. Du har malt venstre flaps i en farge (det du trolig påstår er "rlm 71"), mens bildene av forbildet viser at den har to farger. Helt til venstre er den nemlig lys.

Riv den av, puss den ren og lakk på nytt.

Resten av modellen er ikke verre enn at vi kan leve med det.  :thumb:

 

:doh:

Du har rett. Men røske den av - pusse ren - har du gått fra forstanden mann??? Man lakkerer selvsagt bare rett på. Ellers glad du kan leve med resten av modellen, takk for det - en sørlending leser jo dette omtrent som "rimelig bra"  wOOt

 

:)

SAS

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt galt. Du har malt venstre flaps i en farge (det du trolig påstår er "rlm 71"), mens bildene av forbildet viser at den har to farger. Helt til venstre er den nemlig lys.

Riv den av, puss den ren og lakk på nytt.

Resten av modellen er ikke verre enn at vi kan leve med det.  :thumb:

 

:doh:

Du har rett. Men røske den av - pusse ren - har du gått fra forstanden mann???

Ja. Helt sprø. Crazy bananas.

For å si det på mer konvensjonelt sørlandsk: veldig grei lakkjobb du har gjort der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker. Skal få fixet flapsen ved neste økt. Har også observert at gunze rlm 71 ble noe mørkere der jeg la den på på ve. tipp, noe som kan tyde på at lysheten du påpeker skyldes at jeg ikke har dekket godt nok tidligere. Dette vil jeg gjøre noe med. Også dette ved neste økt.

 

En kollega kom her med et bra utsagn som passer fint inn i denne tråden, og for så vidt på forumet: "Derom strides de nerde"...  ;D

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er optimist og tror jeg skal være ferdig innen Jul  wOOt

 

Nå har jeg nicht anfassen, nicht betreten, hier aufbocken og så videre, meg ferdig. Dekalene har så langt samarbeidet helt ypperlig. Har brukt en blanding av dekaler fra dekalarket og dekaler fra settet. De hviler nå i hvert fall på en seng av Johnson blandet med X20. Brukte Mr. Mark Setter som sålusjen. Har gitt dem en liten runde Mr. Mark i etterkant og nå skal de få strekke seg i fred.

 

SAM_0097.jpg

 

Oppdaget at skjold-dekalen var blitt plassert for langt frem (i forhold til bildet) men fikk heldigvis løsnet og forskjøvet den, slik at det nå skal være plassert nogenlunde på tilfredstillende plass.

 

Ellers takk for positive kommentarer. Og Jørgen, det er ikke vanskelig å holde et visst byggetempo så lenge man prioriterer riktig.  ;)

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen dere  :)

 

Har gått over med smoke, panelvask og mattlakk. Har fortsatt litt panikk for overværing etter Kjevik Follies, så jeg har forsøkt å holde godt tilbake denne gangen. Det synes jeg selv også at jeg har lykkes ganske greit med. Torgeir kommer sikkert til å røske seg i håret over at rlm 71 har blitt ennå lysere etter mattlakk, men sånn er det bare. Jeg kommer ikke til å gjøre noe med det nå.

 

Legger ut litt bilder, til tider preget av noe sterkt lys:

 

SAM_0098.jpg

 

SAM_0111.jpg

 

SAM_0100.jpg

 

SAM_0107.jpg

 

Enig med Janse - tidlige Bf-er er flottest  :thumb:

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.