Torgeir Eikeland Posted December 6, 2014 Share Posted December 6, 2014 Denne bare måtte jeg ha! Og like selvsagt måtte den perkeliseres med dekaler fra Inscale. Det blir nok maskinen i midten. Selv om jeg egentlig har mest lyst på den øverste. Men i så fall må jeg konvertere den til å ha bombeluker med bulk i, slik de finskproduserte maskinene hadde. Denne resindelen er egentlig til mpm-settet, og som dere ser er ikke mpm og Airfix helt enige om dimensjonene. Støp og passform er temmelig bra, men fremdeles har delene den litt "clunky" følelsen jeg er vant til å forbinde med Airfix. Dette er langt bedre enn f eks Italeri, men ennå ikke helt på nivå med Revell-sett i samme skala. Cockpiten er ganske bra, og skal nå detaljmales etter å ha fått en omgang med White Ensigns cockpitgrønn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted December 7, 2014 Share Posted December 7, 2014 Spennede valg. Littegrann tilpassing, men det er du jo flink til. Janse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted December 7, 2014 Share Posted December 7, 2014 Ooh, koseprosjekt :thumb. Har siklet litt på denne selv. Med Perkelesering blir den knalltøff! Var det både originale og bulende bombeluker på disse altså. Har sett den bulende typen før. Det ser forøvrig ut som om det var like greit at du slapp å bruke den resindelen. Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted December 7, 2014 Author Share Posted December 7, 2014 Jo, det var tre typer bombeopplegg på de finske Blenheim MkI. De første hadde ikke luker i det hele tatt, bare et åpent rigg. Så fulgte en serie med bulende luker før de siste som hadde standard luker. Jeg har fått liste fra guru Kari Stenman over hvilke serienumre som hadde hvilke luker. Jeg har også boka hans om Perkele-Blenheims, men her er alt på finsk unntatt bildetekstene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted December 8, 2014 Share Posted December 8, 2014 Interessant info Har sett den boka selv, og det er mye bra bilder der R Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted January 1, 2015 Author Share Posted January 1, 2015 Mørk jord! Det blir RAF-skjema på denne, for det synes jeg blir sånn en deilig kontrast til perkelemerkingene. Disse tidlige skjemaene hadde dessuten diiigre hakaristier på vingene. Det har ellers vært en del knot og småsparkling for å bli kvitt gliper og kanter i og rundt glassnesa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted January 1, 2015 Share Posted January 1, 2015 Ser du har rodd den bra i land, ja. Bruker du alltid tommelen til maskering? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted January 1, 2015 Author Share Posted January 1, 2015 Ser du har rodd den bra i land, ja. Bruker du alltid tommelen til maskering? Ja, jeg bruker nesten bare fingrene til å maskere med nå. Som du ser fungerer det helt ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted January 2, 2015 Share Posted January 2, 2015 Regnet med at det skulle ordne seg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted January 2, 2015 Share Posted January 2, 2015 Lekkert! Gunze-maling antar jeg. Ble bra canopy på tross av knoting. Ser ut som et kosesett denne Blenheimen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Averkvist Posted January 2, 2015 Share Posted January 2, 2015 Dette er langt bedre enn f eks Italeri, men ennå ikke helt på nivå med Revell-sett i samme skala. Sier du hva jeg tror at du sier? At dette airfix-settet ikke er like bra som Revell sitt byggesett...som egentlig er Frogs gamle støpeformer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted January 2, 2015 Author Share Posted January 2, 2015 Dette er langt bedre enn f eks Italeri, men ennå ikke helt på nivå med Revell-sett i samme skala. Sier du hva jeg tror at du sier? At dette airfix-settet ikke er like bra som Revell sitt byggesett...som egentlig er Frogs gamle støpeformer? Nei, da hadde jeg skrevet "Revell-settET (bunden form entall) i samme skala". Med den ubundne flertallsformen "Revell-sett" snakker jeg generelt om kvaliteten på Revell-sett som er gitt ut de senere år. Lekkert! Gunze-maling antar jeg. Ble bra canopy på tross av knoting. Ser ut som et kosesett denne Blenheimen Takk. Jau, det er Gunze med trønderbleking. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 2, 2015 Share Posted January 2, 2015 Flott så langt. Jeg likte bleikinga. Fin effekt! Det vil gjøre seg med hakaristier på. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted January 6, 2015 Author Share Posted January 6, 2015 Jeg kan dessverre ikke gi noen spesielt varm anbefaling av dekalene fra Inscale. De er tjukke, nekter å gi etter for setting solution og ser ut som de er trykket på matpapir. Her på undersida har jeg fått en tydelig sirkel med dekalfilm. Tenker jeg får prøve å lakke over den. Her har jeg lært, og har klippet helt inntil sirklene før jeg la på dekalene. Det ser mye bedre ut. Jeg har som dere også ser lakkert hvite sirkler for at ikke kamoskillet skal vises gjennom matpapiret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 6, 2015 Share Posted January 6, 2015 Det ble klart bedre på oversida av vingene, ja. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted January 6, 2015 Share Posted January 6, 2015 Bra på oversida . Kanskje du kan prøve å rulle av dekalfilmen med white spirit og Q-tip på undersida? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted January 6, 2015 Author Share Posted January 6, 2015 Må nok prøve det, ja. Banzai & gung ho. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted January 7, 2015 Author Share Posted January 7, 2015 Da har jeg begått egentlig ganske røft hærverk med q-tip dyppet i white spirit, og jeg er svært overrasket over at både dekal og lakk tålte det såpass godt. Det er litt vanskelig å se, men matpapiret som utgjorde bærefilmen er så godt som borte langs kanten. Det som er igjen av spor håper jeg forsvinner med litt klarlakk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted January 7, 2015 Author Share Posted January 7, 2015 Full perkelebunad med RAF-kamo og gulstripe! Det blir ikke tøffere, synes nå jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted January 7, 2015 Share Posted January 7, 2015 Bra at du fikk fjernet dekalfilm med White Spirit-trikset Full perkelebunad med RAF-kamo og gulstripe! Det blir ikke tøffere, synes nå jeg. Hjertens enig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 7, 2015 Share Posted January 7, 2015 Dette så bedre ut, ja. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tormod Sørvang Posted January 7, 2015 Share Posted January 7, 2015 Dette ser meget bra ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leif Hviding Posted January 9, 2015 Share Posted January 9, 2015 Sykelig pent, den skal du ha! mvh Leif Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted January 9, 2015 Share Posted January 9, 2015 Ser knallbra ut Regner med at det blir en skikkelig Finnish finish SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts