Gå til innhold
  • Bli medlem

Blenheim Airfix 1/72


Torgeir Eikeland

Anbefalte innlegg

420cde5216994cbbba6182fc258fc8a2.jpg

Denne bare måtte jeg ha!

 

2364b1b82d916515ec4c056f3f704018.jpg

 

Og like selvsagt måtte den perkeliseres med dekaler fra Inscale. Det blir nok maskinen i midten.

bc5a9739281d582ac19d93bb20e14be2.jpg

Selv om jeg egentlig har mest lyst på den øverste. Men i så fall må jeg konvertere den til å ha bombeluker med bulk i, slik de finskproduserte maskinene hadde. Denne resindelen er egentlig til mpm-settet, og som dere ser er ikke mpm og Airfix helt enige om dimensjonene.

 

417fa31d93a15bc6d576232778448baa.jpg

Støp og passform er temmelig bra, men fremdeles har delene den litt "clunky" følelsen jeg er vant til å forbinde med Airfix. Dette er langt bedre enn f eks Italeri, men ennå ikke helt på nivå med Revell-sett i samme skala.

 

558dd4e8d2c46a55c64d53ac99f0e4d7.jpg

Cockpiten er ganske bra, og skal nå detaljmales etter å ha fått en omgang med White Ensigns cockpitgrønn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det var tre typer bombeopplegg på de finske Blenheim MkI. De første hadde ikke luker i det hele tatt, bare et åpent rigg. Så fulgte en serie med bulende luker før de siste som hadde standard luker. Jeg har fått liste fra guru Kari Stenman over hvilke serienumre som hadde hvilke luker. Jeg har også boka hans om Perkele-Blenheims, men her er alt på finsk unntatt bildetekstene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

 

Dette er langt bedre enn f eks Italeri, men ennå ikke helt på nivå med Revell-sett i samme skala.

 

 

Sier du hva jeg tror at du sier?

At dette airfix-settet ikke er like bra som Revell sitt byggesett...som egentlig er Frogs gamle støpeformer?

Nei, da hadde jeg skrevet "Revell-settET (bunden form entall) i samme skala". Med den ubundne flertallsformen "Revell-sett" snakker jeg generelt om kvaliteten på Revell-sett som er gitt ut de senere år.

Lekkert! Gunze-maling antar jeg. Ble bra canopy på tross av knoting. Ser ut som et kosesett denne Blenheimen :)

Takk. Jau, det er Gunze med trønderbleking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

d632be1c9358f003bb03b5b8a9bbaac0.jpg

Jeg kan dessverre ikke gi noen spesielt varm anbefaling av dekalene fra Inscale. De er tjukke, nekter å gi etter for setting solution og ser ut som de er trykket på matpapir. Her på undersida har jeg fått en tydelig sirkel med dekalfilm. Tenker jeg får prøve å lakke over den.

c0a0ab8092495ff42b8fcf93e376a2b8.jpg

Her har jeg lært, og har klippet helt inntil sirklene før jeg la på dekalene. Det ser mye bedre ut. Jeg har som dere også ser lakkert hvite sirkler for at ikke kamoskillet skal vises gjennom matpapiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7e2b06a6753a9d51bf966d38d08ab1ef.jpg

Da har jeg begått egentlig ganske røft hærverk med q-tip dyppet i white spirit, og jeg er svært overrasket over at både dekal og lakk tålte det såpass godt. Det er litt vanskelig å se, men matpapiret som utgjorde bærefilmen er så godt som borte langs kanten. Det som er igjen av spor håper jeg forsvinner med litt klarlakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.