Torgeir Eikeland Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Hai kara. Visste dere at "Haikara" betyr stork på finsk? Det gjorde ikke jeg. Dette settet ble mitt da Smallsize hadde opphørssalg her i fjor høst. Som alle vet er det et sykt bra sett, og av og til liker jeg terapibygg som avveksling fra all Special Hobby-sløyden. Men sveitsisk stork frister altså ikke noe større. DETTE derimot. Det finnes dekaler å få kjøpt, og jeg tror nok jeg lakker den opp i en senere bunad med gul nese og kamo. En bestilling til Eduard har skaffet meg ski i ets i stedet for de litt tjukke som fulgte med i settet. Selvsagt måtte jeg ha ets til interiøret også, og her ser dere jern- og metallarbeidet så langt. Veldig morsomt å holde på med dette. Og noen møbler. Jeg trodde jo Tamiya hadde laget masker da jeg så det gule arket med påtegnede vindusmønstre. Men ikke helt: jeg måtte nemlig kutte dem ut selv med skalpellen. Greit det, altså, og fremdeles mye lettere enn å maskere på gammelmåten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Både kult fly, med ski og finskundervisning! Reine kinderegget dette her jo, ser frem til fortsettelsen! Janse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 snaisent:-) Roy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Lekkert Blir bra med gul nese og kamo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Detter lover bra, flott at det er ildskjeler som tar vare på gode gamle SIG perkele Har et ønske om å bygge en av disse maskinene fra Bardufoss som de brukte til blant annet ulvejakt på 50 -tallet. Så denne burde være det beste utgangspunktet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Her går det unna. Du er allerede i gang med nr. to av flymodeller med ski. Denne gangen med et virkelig godt byggesett, ja. Jeg har det samme liggende sjøl Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Et klart bevis på at også ungkarer kan få besøk av storken Fin mengde ets (og utførelse av denne) i cockpit, noe som opplagt er bra når det blir så mye innsyn som det gjør her. Er jo rene drivhuset jo. Blir myyyye kulere i finsk drakt enn i sveitsisk, og med ski på beina blir dette helt knall. Apropos ski, er ikke dette et litt schi-zofrent bygg - passer jo fint her i SIG Perkele, men hva med ski-gruppebygget - åja det er ikke kommet helt av stabelen. Hvor ble det av alle skifly-byggene? Det er godt at du holder trykket oppe. SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Det var et par mann som annonserte at de skulle bygge Caproni 310 med ski, så derfor bygde jeg ikke med skiunderstell. Når jeg blir ferdig med Capronien jeg holder på med, er planen min å bygge ferdig en militær Twin Otter med ski, så Torgeir ikke blir eneste skiløper på forumet. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted May 24, 2013 Author Share Posted May 24, 2013 In Perkele we trust. Her er ene halvsida klar for sammenklasking. Jeg har ikke brydd meg om å vaske og tørrbørste så veldig masse. Ribbestrukturen er riktig tydelig som den er. Settet er komplekst nok rett fra eska, og med ets blir det enda noen hakk mer moklete. Egentlig skal gulvet med setene presses inn mellom skroghalvdelene når de er limt sammen, men hadde jeg fulgt bruksanvisningen hadde halvparten av etsen ramla av. Pilotsetet kunne f.eks. ikke monteres før den bøylen som holder vingebjelkene av metall var på plass. Jau. Her er vingene tredd innpå stålet, og som man ser er det en solid konstruksjon Tamiya har kokt ihop her. Det skal være stålbøyle til understellet også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Betryggende solid vingefeste. Jeg har ellers vært borti noen betenkelig spinkle konstruksjoner på tilsvarende bygg. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Fin cockpit Ser Tamiya har gode løsninger for å forsikre at modellen blir robust bygd. Det er vel støpt vinduer i selve skroget på denne modellen om jeg ikke tar feil - altså klar og grå plast sammen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted May 27, 2013 Author Share Posted May 27, 2013 Fin cockpit Ser Tamiya har gode løsninger for å forsikre at modellen blir robust bygd. Det er vel støpt vinduer i selve skroget på denne modellen om jeg ikke tar feil - altså klar og grå plast sammen? Jo, sidevinduene kommer støpt fast til skroget, men før du maler kan du se klar plast ligge oppå den grå i en skjøt. Oppe til venstre for "sveivehjulet" i det første bildet kan du se et utstøtningsmerke som ligger i tilknytning til denne skjøten. Jeg trodde egentlig den ville forsvinne med maling og grunning på det blanke, men jeg tipper den uansett blir nokså usynlig til slutt. (Selvsagt med mindre du raserer cockpit med lykt og tannlegespeil...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted June 7, 2013 Author Share Posted June 7, 2013 Da er dekalene i hus. Jeg har kontaktet O Store Guru Kari Stenman for å spørre om denne fantes i vinterkamo, men det hadde han visst aldri sett bilder av. Jeg tror jeg går for den midterste med gult halebånd og ellers stort sett grønt og grått. Den nederste er kanskje tøffere, men spørs vel om den hadde ski på seg når den var i denne konfigurasjonen. Jeg har fått gjort litt siden sist, selv om jeg har vært utaktisk nok til å rote meg borti kvinnfolk igjen. Blir ikke mye bygging da. Det er ikke noe pent fly dette her, og jeg synes den ligner en blanding av bikkje og mygg. Som dere muligens ser har de klare delene fått et strøk med interiørfarge, eller altså RLM 02. Jeg brukte Xtracolor. Det er stort vingespenn på droget. Jeg tror jeg lakker den ferdig på dette byggestadiet, og så ettermonterer jeg understellsgebrekkelighetene. Blir lettere å komme til med sprøyta da. Sammen med dekalene kom disse skiene i resin, og jeg ser at de ligner mye mer på referansebildet enn skiene av fotoets som jeg har kjøpt fra Eduard. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted June 7, 2013 Share Posted June 7, 2013 Kvinnfolk gir mer byggetid på lang sikt vettu. Ellers er jeg uenig i påstanden om at flyet er stygt, men det er jo subjektivt. Ellers ser jo byggingen bra ut den, så da er det bare å glede seg til litt fargelegging! Janse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted June 8, 2013 Share Posted June 8, 2013 tja det må jo være smertefullt å ta tak i et byggesett som passer sammen .. jeg griper klamme tak i maskinpistol sammlingen min...som har tatt lang tid og nå har jeg nesten alt... låst inne et sted på østlandet, og ser at jeg har ein slik byggesett selv.. og skiene må bygges om og den er i blå og gule farger med ski... efter analyser på skyte banen kom vi til at ikke noko var brukanes for spesial styrkene i Norge ... Tidene har forandret seg ..ja. Siste hendelse fra WWII var vel at man tvang ned en Storch med 0.45 colt... Finnene fløy denne og dumpet et frossent ulvelik over USSR stilling sies det....og skadet en og drap den andre.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted June 10, 2013 Author Share Posted June 10, 2013 Siste hendelse fra WWII var vel at man tvang ned en Storch med 0.45 colt... Finnene fløy denne og dumpet et frossent ulvelik over USSR stilling sies det....og skadet en og drap den andre.... Det høres hysterisk ut, så jeg håper det er sant. Dokumentasjon? Siden finnene hadde to stykk Storch (ifølge Kari Stenman) er det vel en fair sjanse for at dette er den aktuelle maskinen. Plutselig ble dette bygget mye morsommere. Kvinnfolk gir mer byggetid på lang sikt vettu. Javel?! Der tror jeg det finnes svært ulike erfaringer i medlemsmassen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 Det dukket opp noen bilder av Tor Nørstegård sin Storch i dag (skala 1/1 restaurering). Han har malt hele interiøret mørk grå (RLM66?), iallefall alt som ikke er dukkledd, for han har ikke bekledd flyet ennå. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted June 12, 2013 Author Share Posted June 12, 2013 Det dukket opp noen bilder av Tor Nørstegård sin Storch i dag (skala 1/1 restaurering). Han har malt hele interiøret mørk grå (RLM66?), iallefall alt som ikke er dukkledd, for han har ikke bekledd flyet ennå. Okei? Dette skal forestille en Storch som er kjøpt av finnene tidsnok til å delta i vinterkrigen, så det skal vel en del til at interiøret har vært noe annet enn RLM 02? (Hvis det var dette du mente å kommentere.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 Jeg vet egentlig ingenting om Storch. Men jeg la merke til at det var brukt andre farger på restaureringsobjektet enn på modellen. Jeg vet dog at både 02 og 66 har vært brukt som cockpitfarger på tyske fly, og at 02 (muligens) var det mest vanlige. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted June 12, 2013 Author Share Posted June 12, 2013 De skifta fra 02 til 66 i løpet av 1941/42 for de fleste flytypers vedkommende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 Hm... Hva kan de norske storkene ha vært malt med da?? Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted June 13, 2013 Author Share Posted June 13, 2013 http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=6377.msg97611#msg97611 Den på Sola ser veldig 02-aktig ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 Verken 02 eller 66, spør du meg. Men mer 66 enn 02. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted June 14, 2013 Author Share Posted June 14, 2013 Pen grønnfarge. Skal jeg gå videre og lage kamo, eller skal jeg la den være som den er og legge dekaler? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Andreas Hoff Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Det var da voldsomt til tempo da, er vel ikke tvil om at Jan Erik's kvinnfolkhypotese ikke holder vann.. Forøvrig synes jeg den kler grønnfargen veldig godt, på med dekaler og ski. EspenA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.