Gå til innhold
  • Bli medlem

Haikara (Tamiya 1/48 Storch)


Anbefalte innlegg

Hai kara. Visste dere at "Haikara" betyr stork på finsk? Det gjorde ikke jeg.

 

DSCN4802_zpsdd93928b.jpg

 

Dette settet ble mitt da Smallsize hadde opphørssalg her i fjor høst. Som alle vet er det et sykt bra sett, og av og til liker jeg terapibygg som avveksling fra all Special Hobby-sløyden. Men sveitsisk stork frister altså ikke noe større.

 

DSCN4804_zpsae243755.jpg

 

DETTE derimot.  :P Det finnes dekaler å få kjøpt, og jeg tror nok jeg lakker den opp i en senere bunad med gul nese og kamo.

En bestilling til Eduard har skaffet meg ski i ets i stedet for de litt tjukke som fulgte med i settet.

 

DSCN4799_zps0592f6d3.jpg

 

Selvsagt måtte jeg ha ets til interiøret også, og her ser dere jern- og metallarbeidet så langt. Veldig morsomt å holde på med dette. :cheers:

 

DSCN4800_zpsb3b7f875.jpg

 

Og noen møbler.

 

DSCN4801_zpsabaf19c4.jpg

 

Jeg trodde jo Tamiya hadde laget masker da jeg så det gule arket med påtegnede vindusmønstre. Men ikke helt: jeg måtte nemlig kutte dem ut selv med skalpellen. Greit det, altså, og fremdeles mye lettere enn å maskere på gammelmåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et klart bevis på at også ungkarer kan få besøk av storken  wOOt

 

Fin mengde ets (og utførelse av denne) i cockpit, noe som opplagt er bra når det blir så mye innsyn som det gjør her. Er jo rene drivhuset jo.

Blir myyyye kulere i finsk drakt enn i sveitsisk, og med ski på beina blir dette helt knall.

 

Apropos ski, er ikke dette et litt schi-zofrent bygg - passer jo fint her i SIG Perkele, men hva med ski-gruppebygget - åja det er ikke kommet helt av stabelen. Hvor ble det av alle skifly-byggene?

Det er godt at du holder trykket oppe.

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et par mann som annonserte at de skulle bygge Caproni 310 med ski, så derfor bygde jeg ikke med skiunderstell.

 

Når jeg blir ferdig med Capronien jeg holder på med, er planen min å bygge ferdig en militær Twin Otter med ski, så Torgeir ikke blir eneste skiløper på forumet.

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

DSCN4805_zpsd61a0a9a.jpg

 

In Perkele we trust. Her er ene halvsida klar for sammenklasking. Jeg har ikke brydd meg om å vaske og tørrbørste så veldig masse. Ribbestrukturen er riktig tydelig som den er.

 

DSCN4808_zpsadcdaeb1.jpg

 

Settet er komplekst nok rett fra eska, og med ets blir det enda noen hakk mer moklete.

Egentlig skal gulvet med setene presses inn mellom skroghalvdelene når de er limt sammen, men hadde jeg fulgt bruksanvisningen hadde halvparten av etsen ramla av.

 

DSCN4809_zpse363a8cf.jpg

 

Pilotsetet kunne f.eks. ikke monteres før den bøylen som holder vingebjelkene av metall var på plass.

 

DSCN4810_zpsbf7b431a.jpg

 

Jau.

 

DSCN4811_zpsf901210b.jpg

 

Her er vingene tredd innpå stålet, og som man ser er det en solid konstruksjon Tamiya har kokt ihop her. Det skal være stålbøyle til understellet også.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin cockpit :) Ser Tamiya har gode løsninger for å forsikre at modellen blir robust bygd. Det er vel støpt vinduer i selve skroget på denne modellen om jeg ikke tar feil - altså klar og grå plast sammen?

Jo, sidevinduene kommer støpt fast til skroget, men før du maler kan du se klar plast ligge oppå den grå i en skjøt. Oppe til venstre for "sveivehjulet" i det første bildet kan du se et utstøtningsmerke som ligger i tilknytning til denne skjøten. Jeg trodde egentlig den ville forsvinne med maling og grunning på det blanke, men jeg tipper den uansett blir nokså usynlig til slutt. (Selvsagt med mindre du raserer cockpit med lykt og tannlegespeil...)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

DSCN4813_zpsb1fbf92a.jpg

 

Da er dekalene i hus. Jeg har kontaktet O Store Guru Kari Stenman for å spørre om denne fantes i vinterkamo, men det hadde han visst aldri sett bilder av. Jeg tror jeg går for den midterste med gult halebånd og ellers stort sett grønt og grått. Den nederste er kanskje tøffere, men spørs vel om den hadde ski på seg når den var i denne konfigurasjonen.

 

DSCN4816_zpse737fb04.jpg

 

Jeg har fått gjort litt siden sist, selv om jeg har vært utaktisk nok til å rote meg borti kvinnfolk igjen. Blir ikke mye bygging da.  ::)

Det er ikke noe pent fly dette her, og jeg synes den ligner en blanding av bikkje og mygg. Som dere muligens ser har de klare delene fått et strøk med interiørfarge, eller altså RLM 02. Jeg brukte Xtracolor.

 

DSCN4817_zpsc0022892.jpg

 

Det er stort vingespenn på droget. Jeg tror jeg lakker den ferdig på dette byggestadiet, og så ettermonterer jeg understellsgebrekkelighetene. Blir lettere å komme til med sprøyta da.

 

DSCN4815_zps697b7da8.jpg

 

Sammen med dekalene kom disse skiene i resin, og jeg ser at de ligner mye mer på referansebildet enn skiene av fotoets som jeg har kjøpt fra Eduard.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja det må jo være smertefullt å ta tak i et byggesett som passer sammen .. jeg griper klamme tak i maskinpistol sammlingen min...som har tatt lang tid og nå har jeg nesten alt...  wOOt låst inne et sted på østlandet, og ser at jeg har ein slik byggesett selv.. og skiene må bygges om og den er i blå og gule farger med ski...

 

efter analyser på skyte banen kom vi til at ikke noko var brukanes for spesial styrkene i Norge ... Tidene har forandret seg ..ja.

 

Siste hendelse fra WWII var vel at man tvang ned en Storch med 0.45 colt...  Finnene  fløy denne og dumpet et frossent ulvelik over USSR stilling sies det....og skadet en og drap den andre....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste hendelse fra WWII var vel at man tvang ned en Storch med 0.45 colt...  Finnene  fløy denne og dumpet et frossent ulvelik over USSR stilling sies det....og skadet en og drap den andre....

Det høres hysterisk ut, så jeg håper det er sant. Dokumentasjon?

Siden finnene hadde to stykk Storch (ifølge Kari Stenman) er det vel en fair sjanse for at dette er den aktuelle maskinen. Plutselig ble dette bygget mye morsommere.

Kvinnfolk gir mer byggetid på lang sikt vettu.

Javel?! Der tror jeg det finnes svært ulike erfaringer i medlemsmassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dukket opp noen bilder av Tor Nørstegård sin Storch i dag (skala 1/1 restaurering). Han har malt hele interiøret mørk grå (RLM66?), iallefall alt som ikke er dukkledd, for han har ikke bekledd flyet ennå.

Okei?

Dette skal forestille en Storch som er kjøpt av finnene tidsnok til å delta i vinterkrigen, så det skal vel en del til at interiøret har vært noe annet enn RLM 02? (Hvis det var dette du mente å kommentere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Det var da voldsomt til tempo da, er vel ikke tvil om at Jan Erik's kvinnfolkhypotese ikke holder vann..

Forøvrig synes jeg den kler grønnfargen veldig godt, på med dekaler og ski.

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.