Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjeviktryneren, BF109E4 1/48 Eduard


Anbefalte innlegg

  • Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

At RLM 65 er nymalt med skarp kant mot skrogkamoen virker plausibelt, så det er kanskje snakk om en nyoverhalt maskin dette her. Grønnfargen ser ut til å være av litt eldre dato, både pga eksosstripa og fordi det er tydelig spill i nyansene på vingen. Bleking er da vel ikke så usannsynlig hvis man har drevet og kriget med denne her siden høsten i forveien? Det kan for eksempel være en oppgradert E3 med E4-hood?

Og dersom kamoen (02) på vingene og skroget er spraya uten masker må de ha vært skikkelig flinke! Sjekk den sylbeine stripa på cowlingen!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At RLM 65 er nymalt med skarp kant mot skrogkamoen virker plausibelt, så det er kanskje snakk om en nyoverhalt maskin dette her. Grønnfargen ser ut til å være av litt eldre dato, både pga eksosstripa og fordi det er tydelig spill i nyansene på vingen. Bleking er da vel ikke så usannsynlig hvis man har drevet og kriget med denne her siden høsten i forveien? Det kan for eksempel være en oppgradert E3 med E4-hood?

Og dersom kamoen (02) på vingene og skroget er spraya uten masker må de ha vært skikkelig flinke! Sjekk den sylbeine stripa på cowlingen!

 

 

Dette var en god oppsummering av teorier som jeg kan være enig i :)

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den er oppgradert er den vel oppgradert fra en E-1 - men jeg har mine tvil om at de drev med denslags allerede da - fullstendig uten dekning, selvsagt.

Når det gjelder kamoen tror jeg vi ser det vi ønsker å se. Jeg synes begrepet "ujevnt maskert splintkamo" skurrer. Når det er sagt har jeg nettopp lest boka om USAAF 4FG (Disse som fløy Mustang mot Stavanger). Da de skulle male røde neser hadde de ikke maskeringstape, så da brukte de relativt tynne papirstrimler limt på med grease. Den lokale malingen de hadde kjøpt hadde så lite pigment at det måtte 4-6 strøk til for å dekke. Derfor ble det også en del overspray, utenfor maskeringa. Som igjen har medført at man ofte ser en stripe bak det røde på mange bilder - som igjen har medført at mange har trodd at flyene hadde en hvit stripe der - rett og slett fordi sorthvittbildene viser en stripe med skarp kontrast til rødfargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den er oppgradert er den vel oppgradert fra en E-1 -

Hvorfor det?

 

Fordi, slik jeg har skjønt det, var det ikke vanlig å oppgradere E-3 til E-4 før senere. -3 og -4 er egentlig ganske like. E-1 hadde derimot ganske fislete kanoner og hadde godt av en oppgradering.

Jeg synes uansett det virker urealistisk at denne maskinen skal ha vært inne til oppgradering for så å bli slitt innen 11. april 1940.

 

Jeg synes begrepet "ujevnt maskert splintkamo" skurrer.

Det har da vel heller ikke vært brukt her?

Nei, men det er jo det som blir beskrevet. Jeg synes "splintene" ikke ser ut som om de er rette i streken. For å understreke, men på ingen måte bekrefte, min argumentasjon ser vi helt klart at RLM65 på vingen ikke er malt med maskeringstape.

 

La oss oppsummere, med tre løsninger:

1) Splintkamoen på vingen er malt uten maskeringstape, med sprøytepistol, slik at det er en myk overgang mellom de to fargene. Overgangen er ikke stor, men jeg hevder at det uansett ikke er en skarp kant der.

Jeg hevder videre at malinga mest sannsynlig har skjedd da man erstattet RLM70 med RLM02, altså ikke på fabrikken.

 

2) Flyet ble malt med maskeringstape (Eller tilsvarende).

 

3) Kamoen er håndmalt, uten maskering, noe som vil gi en relativt skarp kant.

 

Lenger enn det tror jeg ikke det går an å komme ved å se på et lett uskarpt bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den er oppgradert er den vel oppgradert fra en E-1 -

Hvorfor det?

 

Fordi, slik jeg har skjønt det, var det ikke vanlig å oppgradere E-3 til E-4 før senere. -3 og -4 er egentlig ganske like. E-1 hadde derimot ganske fislete kanoner og hadde godt av en oppgradering.

Jeg synes uansett det virker urealistisk at denne maskinen skal ha vært inne til oppgradering for så å bli slitt innen 11. april 1940.

 

:doh:

Jammen hør nå etter tremenning! Det jeg sier er at de partiene som ikke har blitt "oppgradert" (RLM 71) viser slitasje og eksosflekker, mens de nymalte (65 og kanskje 02) ser nettopp nymalte ut.

E-1 hadde dessuten ikke kanoner. Den hadde MG-er.

Men ellers er jeg enig i at det ikke virker sannsynlig at man har tatt seg bryet med å lage E4 av en E3 på et så tidlig stadium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant det!

 

Det er i boka til De Eminente Herrer Brekken og Åkra, på side 61, Der står det at alle 1-ere ble beordret oppgradert til 7-er standard...

Med følgende modifikasjoner:

 

Wing MG 17s replaced with MG FF, MG 17 apertures faired over with circular metal patch

Fitment of ventral ETC rack for carriage of bombs or drop tank....

 

Forøvrig hevder Aero Detail boka mi at E-3 og E-4  utvendig har nøyaktig samme airframe som E-7, bortsett fra dropptank-oppheng, dersom en E-7 har bombeoppheng klassifiseres den som en E-7/B, som igjen ser så og si identisk ut med en E-4/B. I følge samme bok ble E-7 utviklet som en konsekvens av E-4 sin korte rekkevidde, som gav den bortimot 10 minutters "luftkampvindu" over England. Videre står det at E-7 ble introdusert sent i 1940.

 

Min egen konklusjon er at denne oppgraderingen er årsak til at man ser E-7 med begge variasjoner av cockpithood som E-1 ( og E-3), og E-4.

 

Tjo og hei...

 

:)

 

 

Edit:

Åja, i flg Aero Detail-boka fikk en del E-7 spiss spinnertupp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSCN4591.jpg

 

Så var man kommet så langt. Knivskarp buksepress på denne tyskeren. Jeg får ikke helt tenning av disse tidligtyske skjemaene. 02 og 71 er rett og slett ikke noe stilig sammen, men det kommer seg vel når vi får på noen tall og et beinrangel.

Denne gangen har jeg tenkt å gjøre en vri og ta all væring til slutt i stedet for å drive med pre- og intershading. Det er så mange sjatteringer som likevel går tapt under blanklakken, og denne her skal jo ikke ha så mye skyggeeffekter uanz.

Ja, og før dere etterlyser de sprayede vingeforkantene: de kommer når jeg har fått rullet meg noen greentacpølser. Kommer nok til å gjøre noe med overgangen av RLM 71 i vingerota også. Det ble ikke helt pent.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bu-huuu. Din RLM-nazi! Jeg mister selvtilliten av den kritiske nagletellerholdningen din! Tør ikke stille i konkurranse noengang mer! Her skal vi liksom ha et konstruktivt forum, og så kommer du og nitpicker på denne måten. Tenk på alle nybegynnerne som leser dette og blir livredde for å legge ut bilder av byggene sine!  ;D:D::)

Neida. Hvis jeg virkelig, virkelig tar i kan jeg strekke meg til å si at du kanskje, kanskje har et bittelite poeng når det gjelder vingekamoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bu-huuu. Din RLM-nazi! Jeg mister selvtilliten av den kritiske nagletellerholdningen din! Tør ikke stille i konkurranse noengang mer! Her skal vi liksom ha et konstruktivt forum, og så kommer du og nitpicker på denne måten. Tenk på alle nybegynnerne som leser dette og blir livredde for å legge ut bilder av byggene sine!

 

Jeg tar på meg skylda hvis noen velger å trekke seg fra hobbien nå.

 

Tjihi, dere kan spøke dere :D;D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Post det på Arc-forums du Torgeir, der har den et eget sub-forum for kritikk, og en for showcase og under porgress som det ikke skal kritiseres i, hehe   :thumb:

 

Når det er sagt, hver gang det blir postet noe nytt angående bygg av tysk et eller annet, er det bare å sette på en micropop og sette seg godt til rette, hehe :)

 

 

La oss få legge til, uten at popkornet skal få bli kaldt av den grunn, at jeg og Torgeir har mye moro av å diskutere modellbygging på alle nivå. Over en whisky eller i forumsform. Kan ikke tenke meg at Trgr får mer nyttig input på ARC enn det jeg måtte komme med. Torgeir må ha litt motstand. Hvis ikke blir han sær og kommærs.  :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett nøye på bilde i boka og sett modellen live, så trengs en litt mykere overgang på vingekamoen. Ikke veldig mye, men bittelitt. Det som forundrer meg litt er at kamoen virker skarp på kroppen. Hvis flyet er målt om så burde skarpheten være lik på vinger og kropp, og hvis den ikke er målt om så burde det også være likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.