Torgeir Eikeland Posted August 2, 2012 Posted August 2, 2012 Ett av Eduards siste mesterverk kom i hus så sent som i går. Pusheren var ingen andre enn forummoderator Dr. S. A. Schteinberg. Med et ondt smil funklende bak brilleglassene skjøv han esken over bordet. Dette bildet er fra Knut Mæsels siste verk om "Luftkrigen over Sørlandet II". Det viser hva som skjedde med den første 109eren som landa på Kjevik 11. april 1940, og uhellet sparte den kanskje fra å delta i det heftige luftslaget mot britiske Hampdens over havna i Kristiansand dagen etter. Det ljomte nok uansett en del donner und blitzen fra cockpiten da det myrlendte rullebaneterrenget avslørte sitt patriotiske sinnelag. Legg merke til at doningen ser peise ny ut. Der er knapt eksosstriper å se. Nydelig referansebilde som også viser oversiden av vingene veldig godt. Den utspekulerte pusheren hadde tidligere donert meg disse dekalene. Kjerra skal ha både beinrangel og ørn på venstresida. Med dette var det komplett umulig å ikke begynne på byggesettet samme kveld. Eduard har igjen overgått seg selv, og dette er ypperlig terapi etter omstendelig dobbeltdekkerbygging i grillvottsize de siste månedene. Å smekke sammen kontoret har gått i en fei. Hvis dere ser noen feil må dere gjerne si fra, men det er for sent uansett. Skulle man stusse over setebeltenes vinkel, minner jeg om at modellen skal monteres på trynet. Kontor sett ovenfra, og nå også i riktig RLM02-sjattering etter at kameraet er justert for hvitbalanse. Es lebe der erfolgreiche zusammenklaschung des Rumpfteilen! Dette går så det hyler, og må være rekord etter to riktignok lange byggeferiedager. Quote
Jan Erik Johansen Posted August 3, 2012 Posted August 3, 2012 Kult. Kjøpte boka i ferien, inspirerende sak. Pent kontor! Janse Quote
Kyrre Ingebrethsen Posted August 3, 2012 Posted August 3, 2012 Legg merke til at splintkamoen ser spraya ut - ikke skarp demarkasjon. Dette er kanskje fordi man har erstattet enten RLM70 eller 71 med RLM02. Quote
Rune Haugen Posted August 3, 2012 Posted August 3, 2012 Oi! Her går det unna i svingene. Lekkert forbilde du har valgt deg. Den maskina ser virkelig ny ut. Ikke all verden til væringsjobb her. Kjekt å se flere i Far North siget Mvh Rune Quote
Einar Sandvik Posted August 3, 2012 Posted August 3, 2012 Klassisk og stilren kamo på denne. Ingen mottling å bekymre seg over. Einar S Quote
Guest Posted August 3, 2012 Posted August 3, 2012 Snaisent.. blir kult dette. Ville ikke hatt den på hjul da, etter de hadde satt den på plass på bakken med bøyde propellblader og greier? Roy Quote
Jens Håkon Brandal Posted August 3, 2012 Posted August 3, 2012 Var det ikke saa at en tredjedel av 109'erne forulykket i landingsuhell? Da er jo dette en naturlig - og fornoeyelig - positur:) Jens Quote
Kyrre Ingebrethsen Posted August 3, 2012 Posted August 3, 2012 Var det ikke saa at en tredjedel av 109'erne forulykket i landingsuhell? Da er jo dette en naturlig - og fornoeyelig - positur:) Jens "Fliegerdenkmal" kalte man disse. Flygermonument. Quote
Einar Sandvik Posted August 3, 2012 Posted August 3, 2012 Jo da, posituren var nok ganske vanlig etter landing. Jeg syntes jeg hadde sett Kjevikbildet før, samme kameravinkel, positur og kamo, men stedfesta til Holland, men da jeg sjekka opp i referansene mine, viste det seg at den jeg hadde sett bilde av før, hadde gult neseparti. Historia gjentar seg, heter det. Einar S Quote
Stein Atle Stenberg Posted August 8, 2012 Posted August 8, 2012 Jeg er svært glad for at du krediterer meg for donasjonene - særlig når mine egne bidrag til Far North - tråden glimrer med sine respektive fravær. Jeg har riktig nok begynt på E 1 som er sørlandsrelatert så det holder, men det har gått fryktelig trått med bygging her hos meg. Dette blir bare vakkert! Quote
Torgeir Eikeland Posted August 9, 2012 Author Posted August 9, 2012 Takk til velvillige og optimistiske kommentarer. Bygget går rimelig OK, selv om jeg faktisk møtte uventet motstand i sammensetningen av cowlingpanelene. Det ser ikke ut som Eduard har lagt så mye arbeid i dette, siden de vel regner med at de fleste vil bygge modellen med åpen motor og cowlinggønnere. Jeg måtte ta fram et par skills som jeg normalt bare trenger til Special Hobby, og det var ikke få gram plast som måtte dremles vekk for å få på panelet foran frontruta. Jeg tar altså tilbake det jeg sa om at Eduard har overgått seg selv, slik at Mig 21 nok fremdeles er høydepunktet derfra. Her skulle det egentlig vært et bilde av en ferdigmontert og blåmalt Messerschmitt, men jeg er dørge lat akkurat nå. Legg merke til at splintkamoen ser spraya ut - ikke skarp demarkasjon. Dette er kanskje fordi man har erstattet enten RLM70 eller 71 med RLM02. Jeg er enig i observasjonen, men hvordan stemmer dette med påstandene nettopp DU Kyrre Ingebrethsen fra tid til annen fremsetter om tidlige RLM-malingers manglende spraybarhet?! Vi snakker april 1940 her. Var det kanskje bare 02 som kunne sprayes på denne tida? Husker ikke helt hvordan denne melodien pleier å gå. Quote
Nils Mathisrud Posted August 10, 2012 Posted August 10, 2012 Legg merke til at splintkamoen ser spraya ut - ikke skarp demarkasjon. Avfotograferingen av dette bildet er så uskarpt at alt ser spraya ut, også bildeteksten. Demarkasjonslinjene for kamuflasjen er ikke mindre skarp enn alt annet. Nils Quote
Rune Haugen Posted August 10, 2012 Posted August 10, 2012 Legg merke til at splintkamoen ser spraya ut - ikke skarp demarkasjon. Avfotograferingen av dette bildet er så uskarpt at alt ser spraya ut, også bildeteksten. Demarkasjonslinjene for kamuflasjen er ikke mindre skarp enn alt annet. Nils Må si meg enig med Nils her. Jeg ville gått for skarp splintkamo. Quote
Torgeir Eikeland Posted August 10, 2012 Author Posted August 10, 2012 Legg merke til at splintkamoen ser spraya ut - ikke skarp demarkasjon. Avfotograferingen av dette bildet er så uskarpt at alt ser spraya ut, også bildeteksten. Demarkasjonslinjene for kamuflasjen er ikke mindre skarp enn alt annet. Nils Skarpt observert. Må nok gi deg det poenget. Quote
Nils Mathisrud Posted August 10, 2012 Posted August 10, 2012 Alt må sees i sin sammenheng. Falkøye Quote
Kyrre Ingebrethsen Posted August 13, 2012 Posted August 13, 2012 Nuvel. Når jeg ser på "originalbildet" (som jeg ikke kan legge ut, det må nok en Olve til det) ser kamoen på vingene softere ut enn f.eks overgangen mellom RLM65 og grønt på kroppen. Overgangen mellom RLM65 og grønt i forkant av vingen er helt klart røft - som om det er enten håndmalt eller spraya. Quote
Torgeir Eikeland Posted August 13, 2012 Author Posted August 13, 2012 Takk. Det bildet burde avgjøre saken. Og det ser ut som det er noe bleking eller møkk som delvis visker ut den ene overgangen. Lurer på hva den mørkere fargen inn mot skroget kan være? Quote
Rune Haugen Posted August 13, 2012 Posted August 13, 2012 Defintivit splintkamo. Mørk farge antar jeg må være eksosflekket RLM 71? Quote
Kyrre Ingebrethsen Posted August 13, 2012 Posted August 13, 2012 Splintkamo har det aldri vært tvil om - det er måten kamoen har blitt påført som er spørsmålet. Jeg ser fremdeles en mykere overgang mellom 71 og 70 (Eller 02) på vingene enn f.eks mellom 65 og det grønne på cowlingen. Legg også merke til hvor ujevnt og ruglete 65 er påført i forkant av vingen. Quote
Rune Haugen Posted August 13, 2012 Posted August 13, 2012 Ser ikke mykere overganger, bare skarp splintkamo all over, så den går ikke, Kyrre Rufsete vingeforkant ser jeg imidlertid Mvh Rune Quote
Torgeir Eikeland Posted August 13, 2012 Author Posted August 13, 2012 Splintkamo har det aldri vært tvil om - det er måten kamoen har blitt påført som er spørsmålet. Jeg ser fremdeles en mykere overgang mellom 71 og 70 (Eller 02) på vingene enn f.eks mellom 65 og det grønne på cowlingen. Næhei! Overgangene er like skarpe, men på vingene er de litt utvisket fordi malingen ser ut til å være bleket. Og det kan da umuuuulig være 70/71 på vingene, for kontrastene mellom disse to fargene er da helt vanvittig mye mindre enn det vi ser her??? Hvor er Reidar Berg? Jeg ser også at du (Kyrre) har unnlatt å besvare spørsmålet mitt om RLM-spraybarhet. Skal jeg gjenta det, eller holder det at du leser den foregående posten min? Defintivit splintkamo. Mørk farge antar jeg må være eksosflekket RLM 71? Nææ, hvordan kan det da henge sammen at 65 på skroget knapt er merket av eksosen i det hele tatt? Det må i så fall bety at de blå partiene er malt relativt nylig. Quote
Rune Haugen Posted August 13, 2012 Posted August 13, 2012 Definitivt 71/02 på vingene da kontrasten er waaaay overmuch for 70/71. Mulig forklaring at 65 er nymalt mht mørk eksosfarge. Det kan forklare rufsete vingeforkant. Evt. kan kan det være møkk etter tramping? Nå ble mye synsing, men det er jo hylmorsomt å diskutere forbilder med RLM-farger Quote
Kyrre Ingebrethsen Posted August 13, 2012 Posted August 13, 2012 Bleket maling. I 1940. Jada. Konklusjonen når det gjelder disse malingene (før sommer 1940) var at de er "spraybare" men ikke "dusjbare". Man kunne altså ikke lage mottling. To grønnfarger tett mot hverandre går altså fint. Jeg står på mitt. Vi ser at kantene ikke er helt beine, som i maskeringsbeine. Malingen, ut fra RLM65'en på vingeforkant, er ikke maskert, f.eks. Påstår dere at denne malingen ble håndmalt, med pensel? Forøvrig var RLM02, som mest sannsynlig er den lyse fargen i kamoen, alltid spraybar, både i tett form og i mottling. Mitt postulat er at man har sprayet RLM65 med maskering på kroppen - og at man har sprayet RLM02 som erstatning for RLM71, på vinger og kropp. Og når jeg sier sprayet, så er selvfølgelig sprayinga tett og fin, uten mye overgang. Men jeg nekter å gå med på at overgangene er maskert. Nekter. Quote
Einar Sandvik Posted August 13, 2012 Posted August 13, 2012 Jeg lurer på om det mørke kan skyldes skygge/ refleks-virkning pga at fargen er relativt blank. Teorien om overmalt eksos kan ha noe for seg, mener jeg, for det er ganske mørke panellinjer i nedre del av det RLM65-malte området. Einar S Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.