Gå til innhold
  • Bli medlem

SKALA 2013 -Fritt fram!


Roar Stensrud

Anbefalte innlegg

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Med forbehold om mulige feilopplysninger, men jeg har forstått det slik at leie av hallen i utgangspunktet koster kr. 5000. Vennligst korriger meg om jeg tar feil. La oss se på dette regnestykket matematisk.

 

Hvis 50 deltakere betaler 100 kroner ekstra pr. rom, så utgjør dette kr. 5000, og klubben blir fritatt for halleie. Leto-hallen får de pengene de skal ha. Hvis fler enn 50 hotellgjester melder seg på som IPMS-deltakere så går gevinsten til hotellet. Hvis færre enn 50 hotellgjester melder seg på som IPMS-deltakere så må klubben betale halleie, og hotellet får ekstra betalt for de rommene som går til IPMS-deltakere. Gevinsten går til hotellet.

 

I beste fall, hvis 50 hotellgjester melder seg på som IPMS-deltakere, no less, no more, så går "vi" (som fellesskap) i break eaven. Hvis det er færre eller flere så tjener hotellet på differansen.

 

De pengene som klubben ev. "tjener" er det klubbens medlemmer, som bor på hotellet, som må betale. De som tjener på ordningen er de av medlemmene som velger å ikke overnatte på hotellet, dvs. de som bor nær nok til å overnatte hjemme. Dette fører dog ikke til økt sosialisering på kvelden.

 

Det klubben kunne gjøre, er å avtale med hotellet å betale halleie på 5000 kr (hvis det er det det er), og at hotellgjestene betaler normal pris ... og i tillegg ta inn økt deltakeravgift (enten dette er inngangspenger, deltakeravgift eller annet - fordelt på en fornuftig måte) som summeres opp til 5000 kr. Da vil antall hotellgjester være uvesentlig. Uavhengig om det er ferre enn 50 (som i fjor) eller flere enn 50 så vil klubben trekke inn ekstra penger til å dekke dette, og trolig gå i overskudd i forhold til dagens ordning.

 

Jeg vil ikke trekke noen konklusjon om hva som er best, kun spekulere litt over bakgrunnstallene. Hvis min antagelse om halleie på 5000 kroner er feil så må selvsagt regnestykket stilles om. 100 kroner pr. pers er dog ikke allverdens, det er det samme som et dekalark koster. Spørsmålet er heller om halleien skal betales av de som overnatter på hotellet eller fordeles blant alle deltakerne, og ikke minst, om gevinsten skal gå til hotellet eller til klubben.

 

Nils  :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt fornuftig skrevet det der. Slik jeg hadde forstått det så var grunnen til å oppgi at det var IPMS arrangementet det at man skulle få en lavere rom pris samt at IPMS skulle få en bedre pris på leie av hallen og at de trengte minimum 50 deltakere til dette. For meg er ikke 100 kroner dyrere akkurat så mye men det forundrer meg litt at de har lagt prisene høyere for deltakere på arrangementet. Har tidligere vært med på å arrangere andre ting hvor man har forhandlet fram til en hyggeligere pris for deltakere med en klausul om minimum et gitt antall deltakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg beklage utbruddet mitt, det var ikke veldig gjennomtenkt. Det var ikke meningen og gjøre noen til svarteper.

 

Men Nils skriver det som jeg tenker på, men desverre ikke kom ned på "papir"

 

(også er mitt syn på limtuben iblandet som jeg synes er unødvendig og bruke penger på når dette kan brukes på skala som buffer hvis det går trått et år.)

 

 

Jan Erik: Beklager at du følte deg truffet, det var ikke meningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et annet tall enn mitt utgangspunkt. Regnestykket blir dermed ganske annerledes.

 

Men prinsippet er dog det samme. Skal "noen få" (dvs. de 50) betale for alle, eller skal alle betale sin skjerv?

 

Hvis det ender opp med både "de få" og også resten må betale mer, så er vel svaret ganske innlysende.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette arrangementet ble i sin tid flyttet fra Olavsgaard til Leto-hallen fordi det var veldig dyrt på Olavsgaard. Den avtalen vi fikk med Leto-hallen var at vi skulle få låne lokalene gratis hvis vi fikk mer enn 50 rom fylt opp av IPMS. Men hvis jeg oppfatter dette korrekt, så vil dere heller ha billigere hotell og dyrere arrangement, fordelt på alle. Da setter vi opp prisene på deltakelse, seminar og inngang så er det løst. Men det blir i 2014. Sånn, da var det løst!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg hadde forstått det så var grunnen til å oppgi at det var IPMS arrangementet det at man skulle få en lavere rom pris samt at IPMS skulle få en bedre pris på leie av hallen og at de trengte minimum 50 deltakere til dette. For meg er ikke 100 kroner dyrere akkurat så mye men det forundrer meg litt at de har lagt prisene høyere for deltakere på arrangementet.

 

Det var slik Gaute skriver jeg også trodde at det var, men nok om det.

 

Jeg la ut skjermdumpen fra Hotels.com, i en humoristisk ånd, fordi jeg trodde IPMS hadde forhandlet seg frem til en rimeligere pris hvis det ble booket 50 rom den helgen.

Tenkte da at det var greit å "flagge" for arrangementskomiteen at det faktisk var rimeligere å booke rom via nett kontra og ringe hotellet. Det kunne jo hende at hotellet hadde tatt "en spansk en". ;)

Hundringsen i forskjell betaler jeg gladelig, det er jo ikke mer enn en 0,4 og en 0,33 på lørdagskvelden uansett. ;)

 

Oppfordringen til alle som skal overnatte på Skala må jo da være å booke rom ved og ringe hotellet, og oppgi IPMS som referanse slik at leie av hallen koster minimum.

 

Per-Erik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det som om det er veldig mye mistforståelser ute å går her.

For jeg har trodde mye om denne dealen, sikkert fordi jeg har hørt litt her og der, og ikke noe konkret og riktig.

 

Men slik jeg forstår det nå, så synes jeg det er en veldig grei deal. Men det er kanskje viktig å få formidlet hvor mye klubben sparer om 50 rom betaler en 100 ekstra og ikke er gniene der.

For jeg har vel i grunn vært inn om samme tanke som Per-Erik, at vi fikk det billigere rom, fordi vi dro inn mer inntekt til hotellet. Og når jeg fikk høre mer i fjor, forsto jeg det slik at at 50stkx100kr i hotellrom, var det samme som vi betalte, og at vi dermed slapp å betale for leie av hall.

 

Men når jeg nå veit den fulle og hele sannhet, så har ikke jeg noe problem med at de overnattende tar den belastningen. Jeg synes det er lettere å betale 100 mer på rommet, enn deltageravgift.

 

 

Eneste jeg kan se i ettertid er at kanskje litt mer åpenhet og nøyaktighet fra styrene kunne vært greit. Men det er ikke forseint heller.... (med mindre jeg har oversett noe info da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Da følger jeg rådet fra Leif og spør herved: Er det sånn å forstå at om vi blir 49 stykker som booker rom på Skala, så får Letohallen inn 4900,- i tillegg til hall-leien?

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.