Edward H. Valholm Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 Har kikket i hvilke SIGs som har vært og det ser ut som om russiskt/sovjetiskt ikke er så ofte med. Ønsker herved å starte opp SIG - Red Star Rising! Tenkte at alt innen russiskt panser og flybårne enheter fra årene 1940 til 1994. Skal det være kun russiskt/sovjetiskt produsert, eller skal det tillates f.eks. "beute-panzer" og f.eks. amerikanskt prod. men under en rød stjerne?? Er det noen interesse for dette blant folket? Og la diskusjonen flyte.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Lien Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 AH. Her er noe jeg er interessert i:) Jeg er med Fåreslår at brukt av sovjet/ Russland er begrensningen. Bare Sovjet hvis begrensningen er frem til 1994. Jeg gleder meg da en stor del av stashet mitt er svært godt tilpasset denne SIG'en Erik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edward H. Valholm Posted March 22, 2012 Author Share Posted March 22, 2012 Hei, Hvis jeg ikke har lest helt feil eksisterte Sovjetunionen fra 30. desember 1922 til 26. desember 1991. Derfor burde vel også post-sovjet utstyr laget i Russland få plass hvis dato blir bestemt satt opp til 1994. Hvis vi velger opp til 1995 burde også de første utgavene av T-90 også komme med.. Ed Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 Hva er begrunnelsen for å avgrense oppad til akkurat 1994, Ed? Og nedad til 1940? Bare nysgjerrig på hvorfor akkurat disse årstallene er valgt. Arild Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edward H. Valholm Posted March 22, 2012 Author Share Posted March 22, 2012 Godt spørsmål Arild.. Tenkte en liten avgrensning var greit, men den er ikke hugget i stein.. Ed Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Lien Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 Jeg lurer på om vi i det hele tatt trenger en tidsbegrensning? Hvorfor ikke bare ha en "Red star" sig? Det er jo noe interessante greier før 1940 også. Russisk militærindustri er jo i dag i gang med flere storsatsninger også. Men uansett er jeg med Erik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 I fare for å bite over for mye, da jeg ennå har flere påbegynte gruppebygg med forskjellige ambisjonsnivå, har jeg et par enkle sovjetvogner som jeg har begynt på, som hadde passet bra i et slikt gruppebygg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anton Chumak Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 Usikker om det bør eller ikke bør være tidsbegrening. Enten så blir det for smalt, eller for bredt. Kanskje vi kan dele opp i tre deler og se hva folk er mest interessert i? Jeg foreslår 1934-45, 45-91 og 91 og utover. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 Opprett en SIG (altså en årntli "formell" SIG). så kan dere kjøre tidsavgrensede å temaavgrensede gruppegygg så lenge dere orker. Kanskje jeg finner en russer jeg kan bygge jeg også ... Nils Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 Ut i fra tittelen, saa blir det jo litt feil aa ta med perioden etter at Sovjet-Unionen kollapset. Ellers har jeg og noen prosjekter som kan falle inn under "Roed Stjerne", men jeg har og mange prosjekter saa det er vanskelig aa forplikte seg. Jens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edward H. Valholm Posted March 22, 2012 Author Share Posted March 22, 2012 Sikkert lurt det Nils.. Kan jeg da foreslå at det åpnes et delforum med navn "SIG Red Star Rising" ?? Hvis det da ikke er noen som har noe spesielt imot navnet jeg har laget dah.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edward H. Valholm Posted March 22, 2012 Author Share Posted March 22, 2012 Jens.. Du har et poeng. Men jeg syntes navnet var ganske kult .. "Red Star Rising" Uavhenging om det kun skal være sovjet-tiden vi skal holde oss til, eller også etter sovjet var borte.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 Er ikke "Roede stjerne" paa godt norsk godt nok? Alternativt - hva med aa gi navnet paa russisk? Tror det var en avis ved samme navn i "de gode, gamle dager", som konkurrerte med Pravda. Krasnyja Zvezda eller noe saant? Anton faar heller arrestere meg her:) Jens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 Hvis det da ikke er noen som har noe spesielt imot navnet jeg har laget dah.. Hvis du ikke kan bruke norsk, hadde det ikke vært mer passende med et russisk navn? Nils Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 Skal du bruke en betegnelse hvor engelsk er originialspraaket, saa maa det bli SIG Evil Empire* *Dette i henhold til Ronald Reagan foer han fant tonen med Gorbatsjov. Jens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edward H. Valholm Posted March 22, 2012 Author Share Posted March 22, 2012 For meg er det revnende likegyldig om SIG navnet er på norsk, engelsk, russisk eller swahili for min del... Føler at min interne GPP-måler begynner å dippe faretruende over på rødt allerede.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Brevik Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 Må nok bli en MIG-29 på meg utifra mitt forhånslagrede stash :-) Eventuelt en Scud Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut-H Nordskog Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 Eg er med på russer SIG/Gruppebygg masse russisk på både belter og hjul eg vil bygge. Knut-H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 Ideen er god som gull Edward Men jeg avventer litt med å opprette tråden til vi har fått en avklaring fra styret om hvordan vi skal håndtere SIGer og slikt, sett i lys av diskusjonen vedrørende Lufwaffe-SIGen. (Se evt. velkommen-tråden i gruppebygget.) http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=13450.0 SAS Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted March 23, 2012 Share Posted March 23, 2012 Entusiasme i høysete her ja... og jeg er med (trump MIG-23), det må defineres litt smalere kansje .. skulle tro at ED tenker ... ::)litt i rettning av "Modern Soviet Weapons " i den store " fearfactor" katogorien under den kaldekrigen, hvor de heftigste stålbeistene ble laget til luft, til vanns og på belter/hjul... da gjerne i litt stor skala også... så som herunder oppramset med Nato "fryktkoder " : Hind, Hokum, Backfire, Blackjack, Flogger, Flanker, Fulcrum, Foxbat, Frogfoot,Gaskin, Saber, Satan, Slava, Kirov, Typhoon, Kilo, Yankee, T-80,90, BTR-60/70/80, BMD, BMP .. Gadfly, Goopher, Gaskin soo on ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Melvold Posted March 23, 2012 Share Posted March 23, 2012 Synes dette var en god ide. Har dessverre alt for mange prosjekter på gang til å gå i gang med ennå et prosjekt akkurat nå. Men gleder meg til å følge byggetrådene. Henrik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roar Stensrud Posted March 24, 2012 Share Posted March 24, 2012 Jah. Som både formann, bygger av sovjetobjekter og utdeler av "Den Røde Stjerne" bør jeg vel si noe her. Vet ikke helt om styret skal engasjere seg i hvordan forumet bygges opp i forhold til div. SIG. Det bør være opp til moderatorene. SIG'er er jo ikke helt ulikt gruppebygg. Og de fleste gruppebygg kjennetegnes ved at det startes en masse byggetråder av folk fulle av entusiasme. Så blir de aller fleste angrepet av AMS, går lei, får fokus på noe annet osv. Og de fleste byggetrådene dør ut. Det er vel dette som er grunnlaget for Arilds tidligere håndtering av gruppebygg/SIG. Imidlertid er det såpass mange tråder allerede i gang med sovjetiske forbilder at jeg tror denne kan ha livets rett. Når et såpass smalt interessefelt som Luftwaffel over Norge ser ut til å få god driv, så kan vi vel for svingende få til noe med såpass bredde som denne nye SIG'en. Så jeg foreslår at det opprettes en russer-SIG og at folk melder inn tråder som skal flyttes dit. Blir det bare surr så kan jo trådene flyttes tilbake og SIG'en oppløses. Jeg har vel en to-tre (eller 10-12 ) prosjekter selv som "passer regninga" (i språkdebattens navn). Vi risikerer jo nå at det går inflasjon i SIG/gruppebygg, hvorav de fleste antakelig vil dø en naturlig død, men vi får se. Ellers foreslår jeg at Edward som initiativtaker bestemmer navnet på SIG'en. Om det er russisk, norsk eller engelsk får være en dritt. Det var jo ikke noen nevneverdig debatt rundt Luftwaffe-SIG'en, så hvorfor skal vi ha det om denne? Meg selv og vår hus-russer, Anton er vel uansett programforpliktet til å bidra i denne SIG'en. Så får vi håpe andre også henger seg på. R. Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted March 24, 2012 Share Posted March 24, 2012 Jeg må meg også si at utedelingen av den "Røde stjerne" og dets bravuda kan ha en en "uggen bismak "for enkelte her inne, som konekterer dette med en politisk vinkling .....uansett om den kommer med de beste hensikter fra både øst , syd og sydvest........Nå vet jeg at både Roar som formann og andre rundt dette.... håndterer dette på beste ironiske evne og i høyeste moral. Men man kan fort havne opp i sympati foreningen for Stalin, Adolf, Pol pot. Kadaffi, Hussain, og div "frihetsforkjempere som som får stå for egen regning få å si det sånn....og skulle man syntes det er greit så finnes det fora for sånnt........ Men da skal fleske meg tel Bottolf få lov til å utlevere en "Silver star " neste år for oss som klamrer seg rundt det amerikanske flagget om det er til lands, til sjøs eller i luften! ¨Det er ikke småtteri til guff og histore og sjømenn som har vært borti der og der........ En ting til ......syntes at formanen skal bytte ut avateren med en mer nøytralt ikon, til det beste for alle som kommer til forumet fra alle land og tros rettninger... . Jeg liker veldig godt det det egyptiske " all seeing eye" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anton Chumak Posted March 24, 2012 Share Posted March 24, 2012 Jeg må meg også si at utedelingen av den "Røde stjerne" og dets bravuda kan ha en en "uggen bismak "for enkelte her inne, som konekterer dette med en politisk vinkling .....uansett om den kommer med de beste hensikter fra både øst , syd og sydvest........Nå vet jeg at både Roar som formann og andre rundt dette.... håndterer dette på beste ironiske evne og i høyeste moral. Men man kan fort havne opp i sympati foreningen for Stalin, Adolf, Pol pot. Kadaffi, Hussain, og div "frihetsforkjempere som som får stå for egen regning få å si det sånn....og skulle man syntes det er greit så finnes det fora for sånnt........ Men da skal fleske meg tel Bottolf få lov til å utlevere en "Silver star " neste år for oss som klamrer seg rundt det amerikanske flagget om det er til lands, til sjøs eller i luften! ¨Det er ikke småtteri til guff og histore og sjømenn som har vært borti der og der........ En ting til ......syntes at formanen skal bytte ut avateren med en mer nøytralt ikon, til det beste for alle som kommer til forumet fra alle land og tros rettninger... . Eh. Vet ikke hva jeg skal si. Så jeg holder kjeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted March 25, 2012 Share Posted March 25, 2012 Nå våser du fælt, André. Vi driver med modellbygging. K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts