Gå til innhold
  • Bli medlem

Messerschmitt Bf 109F-2 10./ JG 5, Værnes 1942 (Hasegawa 1/48)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Fikk som mange andre en boost i Luftwaffe-interessen etter at "Far North" boka ble et hett tema her på forumet. Veien var derfor kort til hobbysjappa der jeg anskaffet meg en 109F-2 fra Hasegawa. Den skal bygges som "Weisse 1", som vist på side 119 i boka. Våger meg på å gjengi Kjetil Åkras profil som er lastet opp et annet sted på forumet

 

Bf109F-2_White1_10JG5_Ex-JG51.jpg

 

Det spesielle med denne maskina er at den var arvet fra andre enheter - i dette tilfellet JG 51. Den kom rett fra kamper på Østfronten, og bar preg av heftig bruk, og er overmalt både her og der. Det kule er at det er mye gult på denne maskina, og det gjør den fargerik. I tillegg er emblemet til JG 51 fremdeles til stede, og ikke minst er maskina avbildet på Værnes - altså så lokalt som det kan bli for min del :thumb:

 

Ikke mye å si om bygginga av denne modellen, annet enn at det er et meget bra sett. Jeg bygger rett ut av esken, med unntak av forsterkningsplater ved halen (laget av strukket støperamme) og setebelter fra Eduard. Så derfor har me juksa litt, og går rett over til malebilder:

 

Modellen er malt med Xtracrylics RLM 74/75/76 og Tamiyagul trim. Mottling er også Xtracrylics. Spinneren er Tamiya RLM 70 Black Green.

 

109duo_2.jpg

 

RLM 02 ble brukt for simulere overmalte områder og flekkmaling.

 

109duo_3.jpg

 

Modellen er preshada før maling. Det kan sees litt her. I tillegg er fargene bleket etter at kamo er påført, noe som ikke vises så godt på bildene. Modellen er gitt et par støk Johnson Klear.

 

109duo_4.jpg

 

 

Nå er det straks klart for dekaler. Det store spørsmålet er om JG 51 emblemet skal være på begge sider? noen som vet?

 

 

 

Mvh

:) Rune

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Wow, det  var kjapt og veldig bra!! Det skal bli gøy å se modeller basert/inspirert av boka vår.

 

Kyre har svart på spørsmålet i sedvanlig stil, når det gjelder gulfargen så er det viktig å huske på at tyskerne hadde to offisielle gulfarger; RLM 04 som var en mer oransjegul farge og RLM 27 som var mer sitrongul. Jeg har lenge trodd at førstnevnte var mest vanlig på jagerfly når det gjelder taktiske merker, men da Bf 109G-2, "Gul 3" kom opp fra sjøen for noen år siden så var det jo klart at selv gulfargen påhaleror under vinger og cowling kunne være svært sitrongul og blek, altså mer lik RLM 27. Jeg synes du har fått en veldig god match på denne varianten av gul på modellen og den kan altsp like gjerne være korekt som den mer tradisjonelle oransjegule RLM 04.

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takker for kommentarer.

 

Kjetil: Takker for info om gulfarger :) Har gjort samme observasjon mht to forskjellig gulfarger, så på denne gikk jeg for sitrongul for variasjonens del. Bruker til vanlig Xtracrylics sin RLM 04, og den er varmere i fargen.

 

Kyrre: Takker for bilde som viser at JG 51 hadde emblemet på begge sider :thumb:

 

Anton: Det er ikke så mye å vise under byggingen av dette settet ut av esken, så her fikk du en pangstart på tråden ;D Til info malte jeg cockpit mørk grå (RLM 66), og la til Eduards etsede setebelter. That's it.

 

Mvh

:) Rune

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høhøhøøøø. Nei så koselig fly!  ;D

Jeg ser jo at du har tatt deg visse friheter sammenlignet med Aakras profil, men disse gamle bildene er jo ikke så lette å tolke, så neida. Lakkjobben, og ikke minst mottlinga ser uanz forbilledlig smooth ut!

Åssen klarte du dette etter det tidligere rapporterte lakksprøytesammenbruddet??

Og det ER schwarzgrün på spinner og propell, og ikke svart slik det kan se ut til på bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG! jeg er blitt kuppet!  :o holder selv på  å bygge denne maskinen, men det skader ikke at noen baner vei for meg  ;D

 

Ser at vi deler mange av de samme tankene om hvordan fargeskjemaet skal være på denne.

 

Det virker som at basisen for Hasegawa sine 109ere er G-6 versjonen. Derfor er det flere luker som ikke hører hjemme på F-2 versjon som må pusses vekk. I tillegg til de detaljene som mangler, og på F-2 er er det de forsterkningsplatene du har laget. Men jeg sett på flere sånne detaljetegninger at det skal være 2 per side, men hva som er riktig får bli opp til de lærde.

 

Uansett ser arbeidet vel utført så langt og hvilken effektivitet!!! :thumb:

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at det skal være to slike forsterkningsstrips på halempartiet på hver side. Akkurat som Typhoonen hadde jo de aller tidligste Bf 109F litt problemer med selvavfallende hale like etter at de kom i bruk, derfor disse forsterkningsstripene om noen lurte.

 

Jeg er heller ikke helt sikker på at disse paraplyholderklipsene på venstre side av cockpiten skal være på denne maskinen, det var noe endel tropiske 109ere hadde. Tommy har rett i at det er endel luker/hatches på Hasegawas 109-skrog som ikke skal være på alle.

 

Men dette er bare detaljer, din tolkning av fargeskjemaet ser meget bra ut og dette blir en fortreffelig modell. Dersom du skal ha en base for den så må du nok lage en liten informasjonsplakett der du oplyser om at det egentlig er en JG 5 maskin fra Norge og ikke en fra JG 51, ellers vil nok mange "luringer" korrigere deg.

 

Og bare så det er sagt, alle profiler jeg legger ut på dette forumet må dere bare bruke i deres egne poster om det skulle være ønske om det!  :)

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har tolket min versjon av bilder og profil, så det blir litt annerledes enn det vises på profilen :) Gleder meg i allefall til å se hvordan du tolker din, Tommy :)

 

19_cut.jpg

 

Jeg er heller ikke helt sikker på at disse paraplyholderklipsene på venstre side av cockpiten skal være på denne maskinen, det var noe endel tropiske 109ere hadde. Tommy har rett i at det er endel luker/hatches på Hasegawas 109-skrog som ikke skal være på alle.

 

Har ikke tenkt på disse paraplyholderne. Må sjekke bilder. Lukene som skal fjernes er merket på tegningen, så de har jeg sparklet igjen :)

 

Det er riktig at det skal være to slike forsterkningsstrips på halempartiet på hver side. Akkurat som Typhoonen hadde jo de aller tidligste Bf 109F litt problemer med selvavfallende hale like etter at de kom i bruk, derfor disse forsterkningsstripene om noen lurte.

 

Ja, nå ser jeg at det skal være en forsterkningsstrips nede ved halehjulet. Velvel, får ta den til etteretning og studere profiler / fotos bedre neste gang :) De 2 stripsene vises godt på dette bildet:

 

18_cut.jpg

 

 

Og ja, Torgeir. Det er Schwarzgrun - ser bare veeldig mørk ut på bildet. Noe som forøvrig går frem av bildet. Ikke mye fading på spinner altså:

 

20_cut.jpg

 

 

Setter forøvrig stor pris på at du lar oss bruke profilene i byggetråder, Kjetil :thumb:

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså: åssen klarte du mottlinga?

 

Mjo, det var en omstendelig prosess med å rense dysa på sprøyta. Det var som Jens Roger nevnte i airbrush-tråden en opphopning av størknet maling inni dysa. Den fjernet jeg med litt ståltråd, og da oppførte den seg noenlunde bra. Deretter var det prøv og feil med lufttrykk og blandingsforhold. Havnet på den gode, gamle formelen:

 

- Tykk blanding (50/50)

- Lavt lufttrykk (12-15 Psi)

- Fjernet ytterste del av sprøyta som beskytter nåla for å komme nært innpå

 

Dette medfører at man må rense nåla ofte pga oppbygging av maling, men det gir mer kontroll. Jeg bruker å variere avstand til modellen for å bygge opp mottlinga gradvis. Jeg holder derfor avtrekkeren nede med passe trykk/malingsmengde og varierer altså avstanden. Tørker av nåla med pensel dyppet i tynner med jevne mellomrom.

 

Nå går jeg rundt å venter på min nye Infinity 2-in-1 som er på vei i posten. Det blir snacks :cheers::)

 

yhst-80343540264639_2200_196765324

 

Mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo i stua :)

 

Jau, da var merkene på plass. Til dere gulvpolishbrukere der ute - bruker dere å forsegle dekalene med et strøk gulvpolish før vask, eller bruker dere annen klarlakk før vasken legges?

 

109duo_5.jpg

 

109duo_6.jpg

 

Ser det må repareres en liten lakkskade på venstre ving. Base er under konstruksjon. Fortsatt god helg :)

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger :) Tenkte å prøve et nytt produkt denne gangen - nemlig vask fra Flory Models. Denne vasken er leirebasert og kan lett påføres og vaskes av. Det er forklart godt på denne siden.

 

http://www.florymodels.co.uk/weathering-wash/

 

Anbefaler å se videoene.

 

Det ser for jævlig ut når det er liberalt påført:

 

109duo_7.jpg

 

109duo_8.jpg

 

Gugga tørker på 20 minutter, og lar seg lett vaske av med en fuktet tørkepapirbir. Du kan variere hvor mye du ønsker å fjerne og det er avhengig av om du påfører en matt eller blank overflate hvor lett det vaskes av. Jeg ble positivt overrasket over produktet. Flyet var ferdig vasket på en time med dette produktet og jeg hadde full kontroll underveis.

 

109duo_9.jpg

 

Det vises ikke så godt på bildene, men vasken la seg fint i panellinjene, pluss at den ga en litt skitten finish - akkurat passe for min del :thumb:

 

109duo_10.jpg

 

De som kjenner meg vet at jeg stadig er på leting etter gode, effektive og tidsbesparende metoder, og dette er definitivt en av de jeg kommer til å fortsette å bruke :)

 

I tillegg har jeg lagt på eksos med Tamiya Smoke.

 

109duo_11.jpg

 

Denne fyren skal være med på basen. Det er en figur fra ICM sitt Luftwaffe-sett

 

109duo_12.jpg

 

Basen har fått beis og klarlakk. Venter på at den skal tørke slik at jeg kan legge groundwork

 

109duo_13.jpg

 

I tillegg er andre smådeler ferdig malt og klar til installasjon

 

109duo_14.jpg

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.