Gå til innhold
  • Bli medlem

Ferdige pasta-modeller?


Roar Stensrud

Anbefalte innlegg

Nå har jeg ikke gjort noe forsøk på å telle, men hvor mange modeller er egentlig ferdige i dette gruppebygget? Så langt har jeg bare sett Runes flotte "pipestilk" eller "pukkelrygg" eller hva den nå kalles som ferdig nogen lunde ferdig.

 

Jeg har en eller annen plass lest at "siden det nå var Pasta Basta som ble tema-klasse på SKALA 2012 så...", men vi i styret har nå ikke vedtatt det ennå. Vi har ett vedtak på temaklasse for SKALA 2012, og det er:

 

Vedtak fra styremøte 29/6-11 angående temaklassen for SKALA 2012:

 

Styret velger en løsning som vi mener er like enkel som genial: Temaklassen på SKALA 2012 blir det forum-gruppebygget, igangsatt etter SKALA 2011, som først har 10 ferdige modeller.

Dette er demokratisk, ansporer til økt byggevirksomhet og sikrer en temaklasse med et anstendig antall modeller.

 

(Spørsmålet kommer sikkert så jeg svarer like godt her og nå: SIG Pasta Basta er kvalifisert ettersom den ble offisielt opprettet som et gruppebygg 1/4-2011)

 

R. :)

 

Nå har jeg ikke lagt merke til at det er andre gruppebygg som konkurrerer om plassen, heller. Da bør de, strengt tatt, registrert seg som gruppebygg og ikke komme en uke før SKALA og si: "Hey, vi har bygget ti grønne tanks siden SKALA 2011. Så derfor er det Grønne Tanks som blir tema på SKALA 2012".

 

Uansett oppfordrer jeg de som har ferdige modeller til å markere det på en eller annen måte.  Så det er bare å henge i (der hørte jeg det singlet i glass, gitt... ::))

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallsize

Italensk er jo morro......

Vi får sparke i gang Eikeland , han ha jo "dreisen" på disse obskure flymaskinene fra "pastaland" osv....

Er jo nesten så vi kan hente noe spåns/premier fra Peppes pizza.....Grandiosa osv.......

 

Lars :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Caproni Ca 313 og Piaggio P108

Så digg!

Jepp! Dritstilig faktisk. Selv har jeg Fiat Br 20 på oppløpssiden, hovedfargene er på og etter at jeg har micromesha oversiden siden malingen ble litt kornete så er det dags for flekktyfus, dekaler og væring. Som vanlig kræsjer Skala med jobbprosjekt så jeg er usikker på om jeg kommer meg av gårde. Gjør jeg det skal jeg med hodet høyt hevet stille med ferdig Fiat selv om bygget ikke er i nærheten av nivået på resten, men jeg får faktisk kranglesettet ferdig og hva gjør man ikke får at antall bygg skal nå 10.

 

Men, time will show om jeg kommer meg til Skala.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg litt sånn som en synder: Har 3 prosjekt på gang. Det er vel Fiat'en som ligger nærmest ferdigstillelse til Skala 2012. Her skal det litt rissing av panellinjer som forsvant i slipingen før malearbeidet kan starte. Men det er dette med tid og sted, da! Min hovedsponsor har alltid andre planer for meg enn hva jeg har! :'(

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gjør jeg det skal jeg med hodet høyt hevet stille med ferdig Fiat selv om bygget ikke er i nærheten av nivået på resten,

 

Det er den rette ånd! Vi trenger at folk ikke lar seg skremme av det høye nivået noen modeller har, men stiller likevel. Kanskje nivået ditt er bedre enn du tror selv også. ;)

 

Ved opptelling har vi da (dersom ryktet om at Trgr har en ferdig pastamodell stemmer) syv ferdige modeller. Og så håper vi at Magne kommer med den åttende.

 

R. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da er "SIG Pasta Basta" vedtatt å bli årets tema. Av høflighetsgrunner har vi valgt å gi klassen det offisielle navnet ITALIA. Særlig siden det faktisk ser ut til å dukke opp en par-tre italienere i år! Med modeller. Og å dømme av de bildene som vises på webben, er det fare for at noen premier blir med til Italia i år. Passer jo fint siden svenskene antakelig ikke kommer... ::)

 

 

http://www.lacenturia.it/Modellismo/Soci/antonio.html

 

http://www.lacenturia.it/Modellismo/Soci/Bormida.html

 

http://www.lacenturia.it/Modellismo/Soci/Alessandro.html

 

http://www.lacenturia.it/Modellismo/Soci/fulvio.html

 

http://www.lacenturia.it/Modellismo/Soci/andrea.html

 

Enjoy!

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er "SIG Pasta Basta" vedtatt å bli årets tema. Av høflighetsgrunner har vi valgt å gi klassen det offisielle navnet ITALIA. Særlig siden det faktisk ser ut til å dukke opp en par-tre italienere i år! Med modeller. Og å dømme av de bildene som vises på webben, er det fare for at noen premier blir med til Italia i år. Passer jo fint siden svenskene antakelig ikke kommer... ::)

 

 

http://www.lacenturia.it/Modellismo/Soci/antonio.html

 

http://www.lacenturia.it/Modellismo/Soci/Bormida.html

 

http://www.lacenturia.it/Modellismo/Soci/Alessandro.html

 

http://www.lacenturia.it/Modellismo/Soci/fulvio.html

 

http://www.lacenturia.it/Modellismo/Soci/andrea.html

 

Enjoy!

 

R. :)

Hva fankern!? Er det ikke mulig å flytte Skala til en helg det foregår ett eller annet stort mesterskap i Italia?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva fankern!? Er det ikke mulig å flytte Skala til en helg det foregår ett eller annet stort mesterskap i Italia?

 

 

Da kommer det sikkert bare noen andre og tar premiene våre...  ;)

 

Jens Roger:

Husker ikke helt hvordan plassering i hovedklasser/temaklasse ble løst i fjor, men jeg ser for meg at pastamodellene sterter sammen for så å bli flyttet til sine respektive klasser under bedømmingen. Så får vi heller dømme pastaslaget før eller etter resten av bedømmingen.

 

R. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg foreslå:

at alle som ønsker å delta i temaklassen er påpasselige med å oppgi dette ved registrering,

modellene står i sine respektive klasser inntil klassedømmingen er utført,

for så å samles på et temabord og bedømmes av et eget panel.

 

Selv om det utvilsomt vil være litt gjevt å vinne en temaklasse som går på tvers av all annen inndeling

men i motsetning til BiS knyttet og begrenset til et tema, så synes jeg primærklassene bør få fortrinn.

Da blir tema som å løsne litt på snippen med en litt mer uhøytidlig "alle mot alle" tilleggskonkurranse.

 

God/dårlig ide? Points of view?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er noe styr  ;)

Enig med deg i at det vil virke litt merkelig med et tomt temabord det meste av lørdagen.

Er bare redd for at det vil bli litt uoversiktlig for dommere å få med seg modeller innen en klasse hvis de skal stå på et annet bord, og føler det blir mye flytting av modeller hvis de skal både fram og tilbake.

Men det er selvfølgelig en mulighet å gjøre denne flyttingen når utstillingsområdet er blitt publikumsstengt.

 

Var på en amerikansk nettside som selger alt innen flagg og de hadde landsflagg pins til under $2 stykket.

Hadde en ide om at det kunne vært mulig ved registrering å få en pins å legge ved modellen slik at den var merket som temamodell.

Ville også vært et litt kult deltagerbevis, og jeg tror ikke det er mer enn slike enkle ting som skal til for å heve interessen for en temaklasse eller alternative aktiviteter.

De hadde også flagg i full 150x90cm størrelse til $5 som jeg vurderte å kjøpe som duk til mitt Italia SIG.

Vet ikke leveringstid, så det er kanskje over deadline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja man kan jo sette opp temabordet. Ta med et fargefoto av sin egen modellen med deltaker nummer, for så å plassere hele pastaannretningen der senere. De fleste har jo tilgang på både printer og fotoappart i dag. Et sånnt passe stort bordkortbilde burde indentifisere pastabordet...klare man ikke det kanskje klippe ut boxarten ::) ::) Det er mye lettere å bedømme modellene når de står i klassene sine. De fleste er vel fly og står vel ikke så langt unna motpartene sine uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

På f.eks. NC plasseres temaklassen på et eget bord og modellene kan ikke parallelt delta i ordinære klasser.

Dette fordi det ved deltagerdømming vil være umulig å sikre at alle enten får med seg alle modellene i de respektive klasser eller klarer å få oversikt over et spredt tema.

Jeg går ut fra at situasjonen med mulighet for "dobbel deltagelse" er et resultat av et ønske om større deltagelse i temaklassen på SKALA kombinert med bedre mulighet for kontroll med bedømming.

Jeg vet at selv om endel byggere har bygd modeller de ellers ikke ville bygd med "Italia" i tankene, så dukket denne problemstillingen opp nettopp fordi det også finnes byggere som uavhengig av dette har bygd modeller med tilknytning til Italia men som heller stiller i ordinær klasse hvis det blir spørsmål om enten eller.

 

I mangel av administrative direktiver tar jeg derfor Roar på ordet og banker gjennom dette på sparket.

Temaklassen (i år "Italia") blir definert som egen frittstående klasse og det blir derfor opp til byggeren å ta avgjørelsen om hvor modellen skal registreres.

Det blir således ingen dobbel deltagelse, og modellene samles på eget bord og bedømmes samlet av et eget dommerteam.

 

Mulig noen ikke liker denne avgjørelsen, men temaklassen er introdusert for å motivere til MER bygging, ikke til merarbeid og forvirring for de som dømmer eller den risiko det er å flytte rundt på andres modeller.

Vi oppnår ikke mer bygging eller flere modeller ved å samle ordinære deltagere under en temafane.

Om resultatet da blir en slunken temaklasse vil dette i såfall være indikasjoner på at det ikke motiverer nok til at denne klassen skal ha "livets rett".

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.