Gå til innhold
  • Bli medlem

Hoveddommer på SKALA.


Roar Stensrud

Anbefalte innlegg

Hei alle.

 

Jens Håkon kan dessverre ikke komme på SKALA i år og kan følgelig heller ikke ta ansvaret for bedømmingen. Vi trenger derfor en hoveddommer. Vedkommendes arbeidsoppgaver vil bli:

 

• Engasjere dommere og organisere bedømming og resultater.

• Sørge for en resultatoversikt som egner seg på trykk i blader som “Limtuben” og “Modell & Elektronikk”.

 

Jeg sitter på mailingliste til potensielle meddommere. Jeg har også et excel-ark for å lette organiseringen av bedømmingen, men jeg har ikke anledning til å påta meg dette også. Jeg håper noen slår til, men dersom ingen kan påta seg oppgaven vil et sannsynlig alternativ være å gå tilbake til deltakerbedømming for SKALA 2012.

 

Dommerorientering slik styret i høst har vedtatt at den skal se ut, finnes her: http://www.mediafire.com/?062nxylfz2urrbe

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo litt trist at Jens Haakon ikke kommer , en nesten selvskrevet hoveddommer :). Får håpe noen med nok kompetanse melder seg ...får vi en valgkamp nå eller kan vi foreslå våre egene kandidater ? I såfall burde disse forespures i god tid på forhånd. Har selv et par favroritter, med lang nok fartstid og gemytt til å takle en slik mamut oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo litt trist at Jens Haakon ikke kommer , en nesten selvskrevet hoveddommer :). Får håpe noen med nok kompetanse melder seg ...får vi en valgkamp nå eller kan vi foreslå våre egene kandidater ? I såfall burde disse forespures i god tid på forhånd. Har selv et par favroritter, med lang nok fartstid og gemytt til å takle en slik mamut oppgave.

 

Bring it on! Du vil kanskje prøve deg selv?  ;)

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo litt trist at Jens Haakon ikke kommer , en nesten selvskrevet hoveddommer :). Får håpe noen med nok kompetanse melder seg ...får vi en valgkamp nå eller kan vi foreslå våre egene kandidater ? I såfall burde disse forespures i god tid på forhånd. Har selv et par favroritter, med lang nok fartstid og gemytt til å takle en slik mamut oppgave.

 

Bring it on! Du vil kanskje prøve deg selv?  ;)

 

R. :)

 

Da vil jeg ha full støtte i ryggen! :P::):doh:

Personlig vil jeg kjøre frem kandidatene Morten Syversen, Atle Eriksen, Jan Roger , og Geir Hogga med flere som har en allsidig og flott modellkarrierie bak og foran seg (ikke mange kvinner i 40 årene som kan si det samme ;D)

 

Så får jeg håpe at jeg kommer på stevnet " in persona" , det er fort for arbeidsgiver å sende Bottolf i alle himmelrettninger i fremtiden har jeg skjønt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva innebærer en slik monumental oppgave ? etter å ha tenkt meg om nøye må det da være flere kandidater ? Eikeland, Haugen, P.O Lund., SAS, Peders, Antonov, Nils B., Utakleiv, Hynnekleiv , Sotvasskjønn meld dere på :thumb: Håper det ikke blir publikk dømming, men en gjeng særinger med briller på nesa og alvorlige blikk som kan stilles for standrett på Søndag ;D Ta med noen nye og for all del gjester, kanskje vi kan få inn en utenlandsk "sværing " som hoved dommer?  Han trenger jo ikke å være modellbygger... Kong Harald? Obama, eller Kim jung ung som liker å se på ting... ;D Spøk til side .. nye øyner ser bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik monumental oppgave innebærer det jeg skrev i første posten. Så det er bare å følge oppfordingen. Vi trenger en person som kan sette sammen et dommerpanel for hver klasse. Som tidligere må det nødvendigvis være litt flere enn noen få dommere ettersom de som dømmer sikkert også stiller i en eller flere klasser selv.

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik monumental oppgave innebærer det jeg skrev i første posten. Så det er bare å følge oppfordingen. Vi trenger en person som kan sette sammen et dommerpanel for hver klasse. Som tidligere må det nødvendigvis være litt flere enn noen få dommere ettersom de som dømmer sikkert også stiller i en eller flere klasser selv.

 

R. :)

 

Ja og hva skal vi gjøre med det.... håper vi får et hyggelig arrangement, selv om mange prominente personer  er omplassert i periode n. Jeg stiller ydmykt på  bakere rad om jeg får FN mandat til å delta på sammlingen med  mulig tilbaketur......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hyggelig arrangement blir det åkkesom vettu, men Jens Håkon vil bli savnet, ingen tvil om det!

 

Hyggelig å bli nevnt i sammenhengen André, takk for det! For min del, er jeg uansett ikke valgbar,

 

styret er ikke større enn at vi må være tilgjengelige for all slags oppståtte oppgaver...  ::)

 

Men som du også nevner; det er mange dyktige kandidater blant oss!

 

Vennlig hilsen

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda et slikt arrangement av verdensklasse krever at gamle ringrever melder seg :thumb: Sånne folk med treski og skinnbroka må melde seg på.....for å kvalitetssikre dette "barne skirennet" i plast... ;D" Her blir det oppgaver for fagfolk med ivrig innsats og sans for ørsmå  ;detaljer "fritt etter "Reodor felgen", Aukrust.

 

Håper at noen syr sammen en plan slik at den blir kappestrid i beste nordmanns ånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange bra folk å velge gjennom, men at jeg i det hele tatt er nevnt synes jeg er feil. Jeg er en novise i dommersammenheng, og jeg bygger stort sett fly. Dermed et litt snevert nedslagsfelt.

Det er veldig leit at Jens Håkon ikke har mulighet i år, han har all den faglige tyngde og kunnskap som et slikt verv krever, og det er store sko å fylle.

En hoveddommer bør ha kjennskap og gjerne erfaring i de fleste klasser, og han bør også være en aktiv modellbygger med viten om moderne teknikker, ikke en støvete "has-been" som kuttet ut bygginga da Frog gikk overende, for å spissformulere en smule.

Slike kandidater er det ikke mange av, men det er noen.

Og èn slik kandidat er Andrè Kristoffersen.

Han har vært med på IPMS` konkurranser i snart en mannsalder, han har tatt priser i inn- og utland i mange forskjellige klasser. Han er en særdeles aktiv og produktiv modellbygger som er vel bevandret i både gamle og nye teknikker (og han har vel utviklet et par selv).

Så selv om han til tider kan omgi seg med en aura av løsemiddelbasert tåkeprat så bor det en seriøs, dedikert og usedvanlig dyktig modellbygger i denne mannen, med en genuin og livslang pasjon for denne sære, herlige hobbyen vår.

Hva sier du, Andrè?

Innspill?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

André er en meget god kandidat. Men om han nå ikke vil eller har anledning, så tør jeg foreslå Jens Roger.  :thumb:

 

Arild :)

 

Ser ut som du turte det...

Egentlig en ære å få den tilliten det er å bli spurt om en slik jobb.

SKALA er "THE happening" for hele klubben og med den iver og glød det er blitt diskutert om klasser, kriterier og jeg husker ikke alt, så slår det meg at hoveddommer på SKALA er langt viktigere enn å være formann for hele greia.

Er det derfor, eller p.g.a. arbeidsmengden de hit til foreslåtte har forsøkt å takke nei på peneste måte?

 

Dette burde egentlig ha vært kremoppdraget så og si alle medlemmer ville slåss for.

Men som vanlig er vi bare en flokk sauer som synes det er greit å bli kjørt på beite i stedet for å måtte gå, og høylydt bræking oppstår først når vi finner ut at vi ikke skulle på fesjå, men er blitt kjørt til slakter'n  :'(

 

Jeg synes vi skal ha dommer dømming på SKALA.

Stikk i strid med hva jeg sa for bare noen år siden.

Hvorfor?

Først og fremst fordi vi prøvde det, og styret etter dette vedtok å gå tilbake til dommerdømming.

Hvis vi nå plutselig skal ha et år med deltagerdømming igjen bare fordi den som har vært hoveddommer de siste årene ikke har mulighet til å komme gir dette inntrykk av et mer vinglete og tafatt styre enn det jeg trodde vi hadde.

Den andre grunnen er at stort sett alle andre konkurranser jeg deltar i har deltagerdømming, og det ville vært kjekt å slippe unna det en gang i mellom.

 

Da faller grunn nummer to rimelig raskt bort hvis jeg skulle være hoveddommer  :pinch:

 

Jeg er ikke helt fjern for tanken, men jeg lurer på et par ting.

Finnes det skrevne kriterier for tildeling av dette mandat?

Jeg tenker da på hvem er ansvarlig for avgjørelsen? Styret?

Eller er dette noe som burde inn under valg på årsmøtet, og da med en vara person i tilfelle frafall?

 

En ting er i hvertfall sikkert; den som måtte ha innvendinger eller starte grobunn for meninger om kontroverielle avgjørelser gjort på SKALA 2012 skal få klar beskjed om, unskyld uttrykket; holde kjeft med mindre de har meldt seg frivillig i denne tråden  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Johansen

Tror ikke styret er spesielt tafatt og vinglete - men takk for tilliten. Jeg tror, uten at dette er diskutert i styret, at litt for mye av det som ønskes gjort i denne klubben, fortrinnsvis ønskes gjort av "noen andre". Vi 5 som sitter i styret får ikke en drøss av henvendelser når vi ber om at andre skal ta i ett tak, så det er kanskje grunnen til at Roar trekker frem alternativet om deltakerdømming. Et eksempel - voldsomt engasjement rundt ett lotteri på Skala - styret sa go, under forutsetning av at noen frivillig sto for gjennomføringen av dette. Vedtaket ble postet av Roar 30.06.2011 - som er den siste posten på den tråden!

 

:) Janse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoveddommer til IPMS Norges årlige konkurranse, som nå heter SKALA, utnevnes av styret. Dette er altså ikke noe som krever noe årsmøtevedtak.

 

Det er i hovedsak to kriterier som bør stilles til en hoveddommer:

1) Være ryddig og strukturert. Hoveddommerjobben er først og fremst en administrativ rolle. Det skal settes sammen dommerteam til de forskjellige klassene slik at alle klasser har kompetente dommere, som ikke stiller med modeller selv i klassene de dømmer, og de skal ikke dømme flere klasser samtidig. Det må også tas høyde for å ha reserver parat i tilfelle noen utnevnte dommere av en eller annen grunn ikke kan stille.

2) Generell modellbyggererfaring. Hoveddommeren skal normalt ikke dømme selv, kun veilede eller ta sjefsavgjørelser når dommerteamene ikke klarer å bli enige.

 

Ut fra dette skulle jeg mene at Jens Roger er en særdeles egnet kandidat.

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Roger er skapt for rollen, han er ryddig strukturert og flink med data. Takker for tilitten, jeg håper å kunne være tilstede i år. Jeg kommer til å delta med mye og i mange klasser i år, så det å være hoveddommer detter litt under innhabilitets problematikken. Kommer jeg ,.... det vet jeg om noen uker, ;) stiller jeg meg gladlig til disp. som meddommer i de klasser jeg ikke deltar i :thumb:

 

Go Jens Roger :thumb:!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

André er kompetent som dommer i dommerpanelet i de fleste klassene og kunne vært selvskreven i disse. Ulempen er at klassene må dømmes relativt parallelt og samme person kan ikke dømme alt for mange klasser. Ellers vil dømmingen pågå til lang på natt. Dommerne skal ha med seg litt av den sosiale moroa også - etter at dømmingen er ferdig.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skrev Janse omtrent akkurat det jeg selv ville skrevet. Første året vi hadde SKALA i Letohallen prøvde jeg også å ta ansvaret for bedømmingen. Det gikk bare ikke og jeg måtte på sparket outsource det til Jens Håkon, som for meg da sto som et godt valg. Noe det også viste seg at det var.

 

Vi har da gjort oss opp en mening om hvilke personer som vil egne seg til denne jobben, og de fleste av dem har da også blitt lansert. Jeg synes det er bedre å spørre "offentlig" og håpe på at noen melder seg frivillig i stedet for å bruke en masse tid på direkte henvendelser til en og en person.

 

Jens Roger: du er uansett en av de første jeg ville henvendt meg til, så jeg ser svært gjerne at du tar oppgaven.

 

For igjen å oppsummere hva som må gjøres:

-Henvendelse til potensielle dommere om de skal på SKALA, vil dømme og hvilke klasser de selv stiller i (jeg har en mailingliste et eller annet sted).

-Organisere, klasser (med tanke på sammeslåinger) bedømming og resultater på SKALA.

 

Nils har jo også beskrevet kriteriene på en utmerket måte lenger opp.

 

R. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No hard feelings ovenfor styre, jeg vet tross alt hvilken sirup klubben består av  :P

Mange har gode forslag, men når det kommer til handling så blir det brått stille.

 

Derfor bør den som slenger med leppa ta konsekvensen  ::) denne gangen meg da...

og siden styret tar avgjørelsen og mer eller mindre nå har spurt så går jeg forran med et godt eksempel på innsats for fellesskapet  8)

Detaljene får vi ta etter hvert.

 

Problem solved, case closed.

Alle andre oppfordres til å følge etter og melde seg som potensielle dommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.