Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som vil være med på modelltreff på Troms Forsvarsmuseum i høst?


Kjetil Åkra

Anbefalte innlegg

Hei. En stund siden jeg postet her inne, har vært opptatt med så mye annet.

 

Men, jeg har snakket med den nye sjefen på Troms Forsvarsmuseum på Setermoen (som er en del av midt-Troms Museum hvor jeg jobber). Vi kom tilfeldigvis inn på muligheten av å arrangere en modellbyggehelg på Museet en helg en gang i høst.

 

Så, er det noen som kunne vært interessert i dette, kanskje en gang rundt august/september (forslag til tidspunkt motas med takk)? Jeg  må minne om at det på Forsvarsmuseet finnes et større antall kjøretøyer, mange av dem kjørbare, inkludert en leopard og diverse and kjøretøyer brukt av det norske forsvaret, inkludert en M113 med 20 mm kanon. Vi har også en Sovjetrussik UAZ og Ural lastebil i samlingen, samt litt eldre tyske greier! Disse, samt resten av utstillingen som har en masse interessante våpen og effekter, vil selvsagt være tilgjengelig gratis for alle som deltar. Jeg har også fått tilsagn til at noen av kjøretøyene kan startes opp under helga så her kan man få seg en liten kjøretur med en pansret personellvogn eller en jeep med en rekylfri 105 mm kanon!

 

Vi stiller selvsagt med overnattingsplass i Museet og byggelokaler.

 

Send meg PMer eller beskjeder på kjetil.aakra@midt-troms.museum.no om dere vil være med.

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, tusen takk for respons.

 

Da ser det ut til at vi bør begynne å få til en dato. Vi er som sagt veldig fleksible her så om noen har konkrete forslag så kan vi jo se om et paser for alle. Slik kan vi jo unngå denne rype/gåsejaktperioden også. Men jeg har jo sett ryper til 79,- pr. stk på REMA 1000 og det er vel alt i alt billigere en å skyte dem selv?  ;D

 

Vi har ikke tenkt å ha noe tema a la Narvikprosjektet eller noe slikt, dette er kun for å samles og bygge sammen på et historisk interessant sted. Men vi har vurdert om vi skal ha en åpen dag for publikum noen timer på lørdagen så om noen vil ta med sine ferdige modeller (av hva som helst!) og stille ut så hadde det vært flott.

 

Vi sørger også for eget sprøyterom, tror jeg glemte å si det.

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan krasje litt gåse/ rypejakt som gjerne foregår i slutten av agust begynnelsen av september.

 

Kjetil sier jo dere skal få låne jeep med 105 mm rekylfri kanon, så jeg ser ikke motsetningen her?  ;D

 

Arild :)

 

Kunne vært særdeles fristende på gåsejakta, siden de har en tendens til å holde seg på lang avstand  ;D

 

Skal forhøre meg om interessen er like stor blant de andre her Tromsø, så kan jeg gi en tilbakemelding Kjetil, med datoforslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det kunne vært .... artig, Har kjøre seddel på M113, Leo , CV90;  MB, M240, Scannia ,  og Stryker så skulle det mangle på sjåfører så meld i fra...."

Tenkte at jeg kunne børstet støv av faren min og tatt  "sjøveien opp der" , min far var batteri sjef på Honest John der oppe i nord under den kalde krigen, og han kan fortelle levende om saker og ting .... fortstatt. . Blir han, for slitsom så tar Bottolf over....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei,

 

Forsøker igjen:

Er det noen som vet åpningstider etc - hjemmesiden til Midt-Troms Museum er nede for telling?

http://www.mtmu.no/

 

 

  Eders

Knut Erik

 

 

 

Hei Knut Erik,

 

Jeg hadde en del kontakt med den tidligere museumsdirektøren på forsvarsmuseumet da jeg bygde noen modeller for dem. Jeg regner med at de bruker fortsatt det samme telefonnummeret, 77185650, prøv det og se om det er til hjelp.

 

mvh

 

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det her hørtes utrolig interessant ut. Har vært på mange fine turer med museets kjøretøy. Har laget to filmer fra dette som kunne vært vist i denne forbindelse. kommer selvfølgelig på dette når datoen er satt. Er ganske fersk på dioramaer, men har et større prosjekt på gang og kunne trenge de råd som er å få. Har forøvrig laget et diorama med bakgrunn i "narvikfjellene". http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=10172.0 Alltid artig å treffe andre med felles interesser. Håper vi ses da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.