Gå til innhold
  • Bli medlem

Finsk Hurricane og Bf-109G-6


Rune Haugen

Anbefalte innlegg

Takker for tilbakemelding, og tips til forbedringer :)

 

Chipping er sølvblyant ja. Funker bra i denne skalaen. Enig at oljeflekkene ble litt dårlige. Laget de med tynn pensel og Tamiya Smoke. Da ble litt for definerte. Tas til etteretning til neste prosjekt :)

 

Har brukt metoden du beskriver for antennetråd, men er litt for ustø tror jeg. Får ikke festet tråden på første forsøk og da er jeg ute og kjører... Su du mener finske Hurris ikke hadde den antennetråden... hmm. Må sjekke referansene. Kikket litt på bilder da jeg festet tråden, men det var på engelske fly. Kosti - her må du ikke gå i samme fella :)

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

En tanke som slår meg når jeg ser på modellen en gang til, er om det ikke burde være mer oljesøl inni hjulbrønnen. Oljen hoppa vel ikke bare over og fortsatte på den andre sida av hjulbrønnen?

 

Einar S

som fortsatt synes dette er en flott modell

 

Det er ganske bra med søl inni der også, men det vises kanskje litt for lite. Er av den oppfatningen av at mye av oljen som vises under buken kom fra motoren og ikke fra oljebrønnen? Kan det stemme?

 

Har på et annet forum fått vite at maskina jeg har bygget etter sigende hadde 5-eikers hjul - ikke 4 som i settet. Det må du sjekke opp Kosti :)

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Da har jeg fått gjort unna en del kjedelig pussing, delerensking og canopymaskering på 109'ern. Nå har den fått seg en runde med Tamiya-grunning. Må nok gå over og pusse/sparkle litt, men det nærmer seg maling :) Ikke så spennende, men sånn ser den ut:

 

FD_16.jpg

 

Den skal bli sånn til slutt ( minus flaggermus-merket, som er en feil i Airfix-instruksjonene jeg har lånt bildet fra)

 

IMG_3613.jpg

 

Må vel se å få de andre, ferdige modellene inn i tråden for ferdigstilte Perkele-fly også :)

 

Mvh

:) Rune

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har brukt lørdag og delvis søndagen til å ferdigstille Messerschmitten. Må si jeg er imponert over disse Fine Molds settene. Utrolig bra detaljer og passform :cheers: Har brukt de velkjente metodene til å være kjerra. Oljevask, sølvblyanten til chipping og litt pastell histen og pisten.

 

Denne maskina var visstnok avvæpnet i 1948, så ingen mg'er over cowling eller kanoner i gondolene under vingene. Ergo intet kruttslam :). Sånn ble det seende ut:

 

FD_21.jpg

 

FD_22.jpg

 

FD_23.jpg

 

FD_24.jpg

 

FD_25.jpg

 

FD_26.jpg

 

FD_27.jpg

 

FD_29.jpg

 

FD_28.jpg

 

Kommentarer og tilbakemeldinger mottas som vanlig med takk :) Nå blir det japansk igjen...

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses. Vakker og høyst uvanlig huinnerognier.

Den har fått det som etterhvert begynner å ta form som Haugen-signaturen. Enig i det med understellsværinga. Lekker pastellapplikasjon mange steder, og haikjeftjobben SER ganske vanskelig ut. Var den?

Synes kanskje (bare kanskje!) det er overchipping på venstre vingerot fordi så mange skarpe, små chips kanskje ville hatt selskap av noen større noen også? Gnukke med tørr q-tip og gnu utover litt så det blir litt mindre kvast? Safere enn å begynne å skulle lage store flak... ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger alle sammen :) Konseptet mitt for å speede opp prosjekter har blitt rendyrket (og tydeligvis utviklet seg til en egen signatur). Nye teknikker står i kø for å testes ut, så da er det greit å ha grunnkonseptet i fingerspissene. Det hjelper også med megngdetreningen som har blitt utført i det siste :)

 

Lekker pastellapplikasjon mange steder, og haikjeftjobben SER ganske vanskelig ut. Var den?

 

Haikjeften var forbausende enkel. Dette takket være Fine Molds sine gode dekaler og kvalitet. Den gikk uten føkkøps :)

 

Synes kanskje (bare kanskje!) det er overchipping på venstre vingerot fordi så mange skarpe, små chips kanskje ville hatt selskap av noen større noen også? Gnukke med tørr q-tip og gnu utover litt så det blir litt mindre kvast? Safere enn å begynne å skulle lage store flak...

 

Enig med deg i dette. Det ser litt skarpere ut på bildet enn i virkeligheten, men jeg har nå jevnet ut chippinga litt med sølvblyanten. Det ble seende bedre ut :thumb:

 

Har ikke annet å si enn  I'm not worthy!!!! Væringa di av understellet var nyyyyyyydelig! Det var resten av maskinen også, likte bare denne væringa spes godt!

 

Understellet får du vaske med Tamiya Smoke tynnet med vann neste gang, Kosti. Da får du denne effekten (fungerer også bra på hjulbrønner). Har brukt det på alle prosjekter i det siste. Felgen har fått en "Burnt Umber" oljevask. Søla på dekk og hjulluker er Vallejo Air "Camo Light Brown". Litt MIG-pasteller til slutt så er du der :)

 

 

Mvh

:) Rune

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger alle sammen :) Konseptet mitt for å speede opp prosjekter har blitt rendyrket (og tydeligvis utviklet seg til en egen signatur). Nye teknikker står i kø for å testes ut, så da er det greit å ha grunnkonseptet i fingerspissene. Det hjelper også med mengdetreningen som har blitt utført i det siste :)

Skremmende systematisk. Det neste blir at du begynner å bygge i høydehus, og på dette viset kommer du jo til å fylle halve 1/72-klassen på Skala alene. Luftflotte Haugen kan bli hard å slå. ;D

Enig i understellsskrytet, og prøver å huske den med tynn Tamiya-smokevask. Et hittil ukjent konsept i min byggehule.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.