Gå til innhold
  • Bli medlem

Finsk Hurricane og Bf-109G-6


Rune Haugen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Blir ikke stille fra Perkele-fronten her i huset. Har 2 modeller på gang.

 

Hasegawas 1/72 Hurricane Mk. I

 

Hurrieske.jpg

 

Modellen er bygd opp og grunnet. Mulig jeg må bestille DeHavilland propell og spinner da det bare følger Rotol med. Ellers blir det ut av esken

 

FD_03.jpg

 

Fine Molds sin Bf 109G-6 "Suomen Ilmavoimen".

 

109eske.jpg

 

Flotte sett disse Fine Molds 109'erne. Like detaljert som Hasegawas 1/48 sett. Skal male denne i grønn/sort/lysblå kamo med haikjeft. Tror det kan bli kult. Her er et nærbilde av cockpit med Eduard setebelter:

 

FD_02.jpg

 

 

Begge modellene på samme bilde. Viser forskjellen i størresle på den robuste Hurrien mot den smekre 109'ern

 

FD_01.jpg

 

Mvh

:) Rune

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 2 uker senere...

Hei!

 

Har jobbet en del med Hurricane i det siste, og nå er kamomaling overstått. Har brukt Xtracrylics sort, Tamiya olive Green og Xtracrylics RLM 76 på denne. Gult er Tamiya Flat Yellow. Har pre- og postshada en del på denne for å teste teknikker. Vises ikke overalt, men det er gjort på alle fargene.

 

FD_06.jpg

 

Hjulbrønnene er malt med Alclad White Aluminium. Rød tape foran munningene er malt med Xtracrylics RLM 23

 

FD_05.jpg

 

Neste punkt blir maling av smådetaljer som nav.lys, hjul osv.

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger. Det er morro å eksperimentere litt med teknikker på flyene i mimdre skala. Noterer flittig og lager et konsept, slik at jeg ikke trenger å tenke på blandingsforhold, teknikker o.l som fungerer for at det skal se bra ut :) Dermed øker byggetakten. Blir nesten sånn samlebåndsprinsipp. Hensikten er å korte ned tiden på bygging og maling for å få mer tid til detaljering på større modeller. Da slipper jeg at prosjektene drar ut i tid pga for mye administrasjon. :cheers:

 

Mvh

:) Rune

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått på dekaler på maskina. Dekalene i dette settet er ikke gode. Tynne og gjennomsiktige. De bruset faktisk når jeg la de i bløt... :o Kosti - håper du har aftermarket dekaler :) Uansett er Hurricane med Hakaristi tøft!

 

FD_07.jpg

 

Beklager litt mørkt bilde. Nå skal Hurrien få seg et strøk klarlakk så bærer det på hytta i helga :)

 

Mvh

:) Rune

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jada, Rune, jeg har decalløsning fra tredjepartsforhandler klar. ;) Ser nå ut som om du har fått de til å oppføre seg fint til slutt.  :thumb: Hvordan lagde du den derre røde kanon-tape´n?

 

Bra å høre at du har andre dekaler :) Originalene la seg fint til slutt, men det hvite er ganske gjennomsiktig på nært hold... Munningstapen ble malt rød og maskert med Tamiyateip før kamoen ble påført. Brukte Xtracrylics sin RLM 23 Rot.

 

R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Da er Hurricane'n ferdig. Har kost meg glugg i hjel med denne modellen. Propellen er ikke av riktig type, men er ikke limt, så DeHavilland-erstatning fra Quickboost er underveis :) Sliter enda med å få festet antennetråd på første forsøk - noe som medfører en klump med lynlim på bakre antennefeste. Tips til å få festet ved første forsøk mottas med takk. Her er bilder av modellen:

 

FD_08.jpg

 

FD_09.jpg

 

FD_10.jpg

 

FD_11.jpg

 

FD_12.jpg

 

FD_13.jpg

 

FD_14.jpg

 

FD_15.jpg

 

Tilbakemeldinger mottas med takk :)

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig Hurricane, ser bra ut i finske farger også!

 

Angående festing av antennetråd vil jeg anbefale å borre hull til tråden, og tre den igjennom - så kan du lettere lime den i ro og mak, eventuelt kan du gi litt forsiktig vekt med f.eks en klesklype til å holde den på plass mens du venter på at limet skal tørke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger :)

 

Kosti: Vedder på at du tangerer denne. Du er jo godt opplært ;) Lurer du på noen av teknikkene på Hurrien er det bare å spørre.

 

SAS: Takker for tips. Har brukt det på 1/48-modeller. Det minste borret jeg har er imidlertid nesten større enn pinnen på halen til 1/72 fly. Noen andre muligheter?

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drita lekkert fly.

Veldig, veldig bra chipping. Sølvblyant?

Gjørmespruten også veldig bra. Oljeflekkene ikke fullt så mye. Hva har du brukt? Jeg pleier å ta oljemaling som jeg tørker over med flat, white spirit-dyppet pensel. Disse strekene ser litt for tydelig definerte ut.

Og jeg tror Stein Atle må ha glemt skalaen da han tilrådde boring av antennestang.  ::)

Liming av antennetråd er drita enkelt. Man tager en dråpe ikke altfor tynt superlim og legger på toppen av stang. Så tar man antennetråden og legger oppå stanga med fjellstø hånd. Hvis du går lei av å holde dabber du på en dråpe akselerator med en pensel. Den har du dyppet og plassert mellom tenna før du strakk tråden, men etter at du la superlim på antennefestet. Kutt av overskytende tråd med skalpell.

Jeg mener forresten den korte antennetråden som går ned i skroget er festet for langt bak på "overtråden", og jeg er ikke engang sikker på om finske hurris hadde denne. Men jeg er på jobb og uten referanser, så holder egentlig kjeft.  ::)

 

Edit: og neste gang MÅ du skjære ut sirkelmaskering og legge der rundellene skal være. Det er ikke noe kult når kamoskillet vises gjennom dekaleN. Nesten som når trusa vises gjennom skjørtet... ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.