Jens Håkon Brandal Posted July 27, 2006 Share Posted July 27, 2006 Var litt fristet til å ta en Per-Einar og spørre "hva er dette", men reserverer det til en annen gang. Så da tar jeg bare og poster bilder av et prosjekt jeg håper å ha klart til Southern Challenge. Og det er utfordring nok. Modellen er et Tameo byggesett av en Ferrari 126 C2 Formel 1 bil i skala 1:43. Den er hovedsaklig hvitmetall, dreid aluminium og med mye fotoets - sånn ca. 150 deler i alt... Dette er motoren - en 1.5 liters V6'er med dobbel turbo og mellomkjøling. Karosseriet etter X lag med Tamiya TS-8 og en omgang med Micromesh opp til 12000 grit. Metallpanelet oppe på skroget er tre deler fotoets. Felgene er en blanding av dreid aluminium og fotoets og består av fire deler for framhjulet og tre for bakhjulet. Senteret er etset messing som har naturlig farge (den er ikke skjoldet), og ble beholdt. Ringen med skruer er etset i forniklet messing. Og bare for å sette ting litt i perspektiv... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Olsen Posted July 27, 2006 Share Posted July 27, 2006 Jeg ble nysgjerrig på hva slags sett dette var, og gikk inn på hjemmesiden til produsenten. Jeg holdt på å få sjokk. Her kan man ikke være redd for å jobbe med fotoets og metall-deler. Imponerende resultat sålangt. Finnishen på "karosseriet" er nydelig. Så slett... Hadde vært morro om du hadde postet bilder av den ferdige modellen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted July 27, 2006 Author Share Posted July 27, 2006 Hadde vært morro om du hadde postet bilder av den ferdige modellen. Det skal jeg gjøre bare jeg får den ferdig:) Min erfaring med biler i denne skalaen er begrenset til denne, men det har gitt mersmak. Settene er ikke rimelige - denne koster £40, men kvaliteten er som du ser upåklagelig. Legg merke til støtdemperne på motoren - de er dreid, og det er bare å åpne hullene og smette de på plass. Ser du fjærene? Det er virkelige fjærer som fulgte med, men de måtte kappes til en mer fornuftig lengde. Bremseskivene er fotoets i tre lag for å få ventilasjonshullene mellom inn og utside. Bakvingen er fotoets og selve "vingen" var formet på forhånd, så der er det bare å skjære løs og lime på plass. Det følger til og med med jigger for å sjekke vandringen på hjulopphengene så modellen sitter på alle fire. Girspaken - den er dreid aluminium den og. Veltebøylen er også formet på forhånd, men stagene må kappes til riktig lengde fra 0.4 mm ståltråd som følger med. Kjøpte en Ferrari 126 C3 fra Little-Cars.com (fabelaktig service forresten), og den kostet £60, men der følger det med fulle motordetaljer og avtakbare motordeksler - ca 225 deler alt i alt, i en modell som ikke er 10 cm lang en gang. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar-R.Jensen Posted July 27, 2006 Share Posted July 27, 2006 - Du milde vannvidd...Alt dette i skala 1/43! Utrolig hvor langt teknologien er kommet i dag... Mvh Einar - forbløffet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted July 28, 2006 Share Posted July 28, 2006 Og her er mannen som virker bestyrtet når en annen stakkar smetter på litt bøyd ets på en tank? Ser jo utrolig artig ut. Faktisk så artig at jeg nesten kjenner at jeg kunne hatt moro av å prøve noe liknende ved en anledning! Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted July 28, 2006 Share Posted July 28, 2006 Jøss. Tror jeg må ha sånn Micromesh. Du har propagandert heftig for det en stund nå. Kan du ta med noe til Southern Challenge? De har det vel på kolonialen der du bor? trgr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted July 28, 2006 Author Share Posted July 28, 2006 Micromesh? Jeg burde faa prosenter paa salg av Micromesh saann som jeg propaganderer for det. Skal se hva jeg faar tak i. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Høiby Posted July 28, 2006 Share Posted July 28, 2006 har kan du også kjøpe micromesh,han sender alltid som gave,og er alltid kjapp med å lever pakken,de gangene jeg har bestilt her,så har jeg alltid fått pakken i løpet av 3-4 dager Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar-R.Jensen Posted July 28, 2006 Share Posted July 28, 2006 Hvor Stian...Hvor Mvh Einar - Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Høiby Posted July 28, 2006 Share Posted July 28, 2006 dere ville kanskje ha linken også http://hiroboy.com/catalog/index.php?cPath=48_62 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Stangvik Posted August 2, 2006 Share Posted August 2, 2006 Heyyyy! Min yndlings formel-1 bil! Skal du lage den som nr. 27 eller 28? Nr. 27! Gilles Villeneuve! Den råeste sjaføren noen sinne! Bare rått! Skulle ønske den var å få i større skala. Vroooooom! (eller rettere sakt.....vhiiiiiiiiiiin!) Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar-R.Jensen Posted August 2, 2006 Share Posted August 2, 2006 dere ville kanskje ha linken også http://hiroboy.com/catalog/index.php?cPath=48_62 Takk Stian Mvh Einar - Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted August 2, 2006 Author Share Posted August 2, 2006 Heyyyy! Min yndlings formel-1 bil! Skal du lage den som nr. 27 eller 28? Nr. 27! Gilles Villeneuve! Den råeste sjaføren noen sinne! Bare rått! Skulle ønske den var å få i større skala. Vroooooom! (eller rettere sakt.....vhiiiiiiiiiiin!) Bengt Det ble 27 som ble klippet loes fra dekalarket ja. Revell har gitt ut Protar sin Ferrari 126 C2 i 1:12 skala, og for en liten tid tilbake hadde de salg - den gikk for den nette sum av £20, og foerprisen var £50. Naa er de nok ute fra sjappene tror jeg... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thor Chr Syvertsen Posted August 15, 2006 Share Posted August 15, 2006 halla det var hyggelig å ha deg her hjemme hos oss, du må komme tilbake i fremtiden en gang. Jeg deg PS: Hvis du ikke kommer da banker jeg deg opp hehehehehehe Thor Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Terje Trones Posted August 15, 2006 Share Posted August 15, 2006 Imponerende detaljarbeid på denne Jens Håkon! Finishen på karosseriet ser også upåklagelig ut. Ser på eBay at det finnes drøssevis av sånne multimedia kits i 1/43 skala, men prisen, og det faktum at jeg trives best med 1/25, har gjort at jeg ikke har prøvd noen enda. Skal bli spennende å følge fortsettelsen av dette prosjektet fremover. Har forresten prøvd et par sett som i sin helhet besto av fotoets. Fikk tak i et par T-Ford Touring'er fra MicronArt for noen år siden. Bygde om den ene til en slags Speedster. Modellene var i Z-skala, eller 1/220...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted August 15, 2006 Author Share Posted August 15, 2006 Detaljarbeid? You ain't seen nothing yet Kjell Terje. Bare jeg blir ferdig med denne 126 C2 så... Joda, prisen er stiv, så en samling vil jo koste noen tusenlapper, men man får litt assosiasjoner til å sitte med en juvel i hendene. Det var hyggelig å være nede i Sarp hos dere og Thor Christian, og jeg kommer gjerne igjen. Da får vi håpe kongetigeren din er klar til maling. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thor Chr Syvertsen Posted August 15, 2006 Share Posted August 15, 2006 Da har nok konge tigeren blitt malt Jens jeg tror da det Thor Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 27, 2008 Author Share Posted March 27, 2008 Tråden som vendte tilbake fra de døde...om bare bilen kan gjøre det samme så... Saken er den at jeg "skulle bare flytte på den", og så mistet jeg den i gulvet, slo av høyre sidespeil og venstre hjuloppheng samt begge de fremre armene fikk seg en smell. Og støtten til bakvingen knakk av. Siden da har modellen lagt brakk, i påvente av motivasjon til å tigge reservedeler fra Tameo. Siden den andre Ferrarien ser ut til å gå rimelig greit, er det kanskje en vitamininnsprøytning til å reparere den ennå ikke ferdige modellen? Her er nå noen ferske bilder - som sagt ingenting har blitt gjort på en god stund. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted March 27, 2008 Share Posted March 27, 2008 Ser lovende ut dette, da. Du har inspirert meg til å pusse litt på Lotusen min. Mens jeg også venter på reservedeler fra Tameo Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 27, 2008 Author Share Posted March 27, 2008 Ser man det... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted March 27, 2008 Share Posted March 27, 2008 Nydelig liten cart det der Noe eget med nostalgi formel biler, i dag ser alle like ut med banan nese og det hele. Min favoritt, er nok Tyrell sekshjulingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 28, 2008 Author Share Posted March 28, 2008 Takker og bukker... Om man ser tilbake paa Formel 1 biler, saa foelger de helt klart en form for moter, og de har en tendens til aa se like ut uansett periode. De som skiller seg ut blir enten fulgt, eller saa blir de en blindgate - som Tyrrel sin sekshjuling. At de alle har banan-nese i dag er like selvfoelgelig som at alle hade "ground effect" kropp tidlig paa 80-tallet. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Broch Posted March 28, 2008 Share Posted March 28, 2008 Utrolig presisjon og detaljenivå på en så liten bil! Spennende og morsomme biler er det også. Stå på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 30, 2008 Author Share Posted March 30, 2008 Det var litt av en vitamininnsprøytning å se hjul på bilen, så helgen har gått med til å flikke på denne. Setebeltene var inkludert på etsearket, men de var for brede til å passe i slissene på setet, og de virket for stive. Beltematerialet ble tatt fra en vinflaske og spennene klippet fra etsearket. Karosseriet er skrudd sammen og den er nå praktisk talt klar til å få på hjulene og de etsede hjulmutrene. Front og bakvingene må grunnes og alclad'es og settes på etterpå. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Erik Karlsen Posted March 30, 2008 Share Posted March 30, 2008 Lekkert Per Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.