Gå til innhold
  • Bli medlem

Liten Ferrari


Anbefalte innlegg

Var litt fristet til å ta en Per-Einar og spørre "hva er dette", men reserverer det til en annen gang.  Så da tar jeg bare og poster bilder av et prosjekt jeg håper å ha klart til Southern Challenge.  Og det er utfordring nok.  Modellen er et Tameo byggesett av en Ferrari 126 C2 Formel 1 bil i skala 1:43.  Den er hovedsaklig hvitmetall, dreid aluminium og med mye fotoets - sånn ca. 150 deler i alt...

 

Dette er motoren - en 1.5 liters V6'er med dobbel turbo og mellomkjøling.

 

126_C2_00201-800.JPG

 

Karosseriet etter X lag med Tamiya TS-8 og en omgang med Micromesh opp til 12000 grit.  Metallpanelet oppe på skroget er tre deler fotoets. 

 

126_C2_00601-800.JPG

 

Felgene er en blanding av dreid aluminium og fotoets og består av fire deler for framhjulet og tre for bakhjulet.  Senteret er etset messing som har naturlig farge (den er ikke skjoldet), og ble beholdt.  Ringen med skruer er etset i forniklet messing.

 

126_C2_00901-800.JPG

 

Og bare for å sette ting litt i perspektiv...

 

126_C2_01001-800.JPG

 

Jens

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble nysgjerrig på hva slags sett dette var, og gikk inn på hjemmesiden til produsenten. Jeg holdt på å få sjokk. Her kan man ikke være redd for å jobbe med fotoets og metall-deler. Imponerende resultat sålangt. Finnishen på "karosseriet" er nydelig. Så slett... Hadde vært morro om du hadde postet bilder av den ferdige modellen.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært morro om du hadde postet bilder av den ferdige modellen. :)

 

Det skal jeg gjøre bare jeg får den ferdig:)  Min erfaring med biler i denne skalaen er begrenset til denne, men det har gitt mersmak.  Settene er ikke rimelige - denne koster £40, men kvaliteten er som du ser upåklagelig.  Legg merke til støtdemperne på motoren - de er dreid, og det er bare å åpne hullene og smette de på plass.  Ser du fjærene?  Det er virkelige fjærer som fulgte med, men de måtte kappes til en mer fornuftig lengde.  Bremseskivene er fotoets i tre lag for å få ventilasjonshullene mellom inn og utside.  Bakvingen er fotoets og selve "vingen" var formet på forhånd, så der er det bare å skjære løs og lime på plass.  Det følger til og med med jigger for å sjekke vandringen på hjulopphengene så modellen sitter på alle fire.  Girspaken - den er dreid aluminium den og.  Veltebøylen er også formet på forhånd, men stagene må kappes til riktig lengde fra 0.4 mm ståltråd som følger med.  Kjøpte en Ferrari 126 C3 fra Little-Cars.com (fabelaktig service forresten), og den kostet £60, men der følger det med fulle motordetaljer og avtakbare motordeksler - ca 225 deler alt i alt, i en modell som ikke er 10 cm lang en gang.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heyyyy! Min yndlings formel-1 bil!

Skal du lage den som nr. 27 eller 28? Nr. 27! Gilles Villeneuve! Den råeste sjaføren noen sinne! Bare rått! wOOt

Skulle ønske den var å få i større skala.

 

Vroooooom! (eller rettere sakt.....vhiiiiiiiiiiin!)

Bengt

 

 

Det ble 27 som ble klippet loes fra dekalarket ja.  Revell har gitt ut Protar sin Ferrari 126 C2 i 1:12 skala, og for en liten tid tilbake hadde de salg - den gikk for den nette sum av £20, og foerprisen var £50.  Naa er de nok ute fra sjappene tror jeg...

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Imponerende detaljarbeid på denne Jens Håkon! Finishen på karosseriet ser også upåklagelig ut.

Ser på eBay at det finnes drøssevis av sånne multimedia kits i 1/43 skala, men prisen, og det faktum at jeg trives best med 1/25, har gjort at jeg ikke har prøvd noen enda. Skal bli spennende å følge fortsettelsen av dette prosjektet fremover.

Har forresten prøvd et par sett som i sin helhet besto av fotoets. Fikk tak i et par T-Ford Touring'er fra MicronArt for noen år siden. Bygde om den ene til en slags Speedster. Modellene var i Z-skala, eller 1/220......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detaljarbeid?  You ain't seen nothing yet Kjell Terje.  Bare jeg blir ferdig med denne 126 C2 så... Joda, prisen er stiv, så en samling vil jo koste noen tusenlapper, men man får litt assosiasjoner til å sitte med en juvel i hendene.

 

Det var hyggelig å være nede i Sarp hos dere og Thor Christian, og jeg kommer gjerne igjen.  Da får vi håpe kongetigeren din er klar til maling.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Tråden som vendte tilbake fra de døde...om bare  bilen kan gjøre det samme så...  Saken er den at jeg "skulle bare flytte på den", og så mistet jeg den i gulvet, slo av høyre sidespeil og venstre hjuloppheng samt begge de fremre armene fikk seg en smell.  Og støtten til bakvingen knakk av.  Siden da har modellen lagt brakk, i påvente av motivasjon til å tigge reservedeler fra Tameo.  Siden den andre Ferrarien ser ut til å gå rimelig greit, er det kanskje en vitamininnsprøytning til å reparere den ennå ikke ferdige modellen?  Her er nå noen ferske bilder - som sagt ingenting har blitt gjort på en god stund.

 

126_C2_100201-800.JPG

 

126_C2_100402-800.JPG

 

126_C2_100503-800.JPG

 

126_C2_100604-800.JPG

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker...  Om man ser tilbake paa Formel 1 biler, saa foelger de helt klart en form for moter, og de har en tendens til aa se like ut uansett periode.  De som skiller seg ut blir enten fulgt, eller saa blir de en blindgate - som Tyrrel sin sekshjuling.  At de alle har banan-nese i dag er like selvfoelgelig som at alle hade "ground effect" kropp tidlig paa 80-tallet.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt av en vitamininnsprøytning å se hjul på bilen, så helgen har gått med til å flikke på denne.  Setebeltene var inkludert på etsearket, men de var for brede til å passe i slissene på setet, og de virket for stive.  Beltematerialet ble tatt fra en vinflaske og spennene klippet fra etsearket.

 

126_C2_100701-800.JPG

 

Karosseriet er skrudd sammen og den er nå praktisk talt klar til å få på hjulene og de etsede hjulmutrene.  Front og bakvingene må grunnes og alclad'es og settes på etterpå.

 

126_C2_100802-800.JPG

 

126_C2_100903-800.JPG

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.