Gå til innhold
  • Bli medlem

Makaronisatan! Fiat G50 1/48 Special Hobby


Anbefalte innlegg

SIG Perkele sover aldri. Mens jeg venter på referansebok på polsk til Marylanden bygger jeg Finskefiat. Det første jeg må gjøre er å velge skjema. Special Hobby har vært generøs med mulighetene. Her er hele ni av dem, selv om det er snakk om tre ulike maskiner på ulike stadier i karrieren. Pga flere omganger ommalinger og rekonfigureringer finnes det en finsk Fiat til nesten enhver trosretning.

 

flybilder347.jpg

 

Alternativ A: FA-25 i finsk kamo med italienermalt vinge i mars-juli 1942.

 

flybilder348.jpg

 

B: Samme maskin samme høst med nedtonet italieerkamo på vingen og annet nummer på halen.

C: FA-1 med ski.

 

flybilder349.jpg

 

D: FA-1 i finsk kamo mars 1942.

E: FA-33 i helitaliensk kamo uten gule østfrontmerkinger.

F: FA-33 ditto men med gult halebånd, spinner og taktisk 8-tall.

 

flybilder350.jpg

 

G: FA-1 i italienerkamo med halebånd.

H: FA-1 etter oppshining med lavere hale, ny type antenne og dødninghode på spinner.

I: FA-33 med ski og italienerkamo.

 

flybilder352.jpg

 

Akkurat nå er jeg mest fristet av alternativ G, mye på grunn av dette ekstremt kule bildet i Fiat-boka til Kari Stenman og Kalevi Keskinen. Mye chipping og BMF på panelet foran halebåndet.  ;D Tror nok jeg må droppe flapsen. Det blir en del gøy sløyd.  ;D

 

flybilder351.jpg

 

Man er da så smått i gang også. Resincowlingen og motoren lover veldig bra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig dukker denne tråden opp!

driver selv og parallellbygger på den modellen samtidig med Brewsteren. Har ikke helt bestemt meg for hvilket skjema jeg skal gå for, men det blir sansynlig finsk kamo i grønt og sort. Har kommet litt lengre enn deg, men i kjent effektiv stil vil du nok frese forbi.

 

ser fram til flere bilder  :thumb:

 

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygger jeg SÅ fort altså? Jaja.  ::)

Jeg må si jeg er fristet av den med ski og gul nese og halebånd også. Gul nese er tøft. Ski er tøft/snålt. Men jeg liker egentlig fiaten best med hjul. Akkurat nå. Fantastisk sett dette med tre ulike spinnere, to ulike haler, mulighet for ski samt eventuelt tropefilter som noen maskiner jo hadde.

Jeg har forresten tenkt å åpne cockpitflapsen også slik det er vist på bildet. Der ser det jammen ut til å være NMF på innsiden, noe som er sterkt betenkelig mtp grønnfargen jeg har malt interiøret med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

flybilder355.jpg

 

Direkte inne fra plastsløyden nå. Det går tregt fordi det er sol ute og fordi dette settet ikke akkurat bygger seg selv.

 

flybilder356.jpg

 

Special Hobby er Special Hobby.  ::) Her er jeg i gang med å fylle vingerot med syltynne strips. Og nei: jeg skulle IKKE limt vingeoverdelene til skroget før jeg limte på undervingedelen. Da hadde ikke panellinjer korrespondert eller jeg hadde fått en syk vingevinkel.

 

flybilder354.jpg

 

Siden jeg bygger så mange britiske fly har jeg ikke felt flaps fra scratch før. Her fikk jeg endelig sjansen. Møkkajobb såklart, men spennende å se om jeg får det til.

 

flybilder357.jpg

Fyda, så uskarpt et bilde! Her skimter vi møysommelig tilpassing med shims og ståk. Nå er det viktig å ta en kamp av gangen (sitat: alle fotballtrenere i hele verden)

 

flybilder353.jpg

 

Motoren var bra fra eska, men ble enda mer lik originalen da jeg hadde limt på disse pinnene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott driv på makaronisatanen. Ser ut til at det er et flott Special Hobby-sett dette med sine utfordringer og snags.

 

Her er jeg i gang med å fylle vingerot med syltynne strips. Og nei: jeg skulle IKKE limt vingeoverdelene til skroget før jeg limte på undervingedelen. Da hadde ikke panellinjer korrespondert eller jeg hadde fått en syk vingevinkel.

 

Lurer også på hvordan de som limer øverste halvdel fikser dette med å fluktet panellinjene ???

 

Mvh

Rune Haugen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

flybilder358.jpg

 

Tross nydelig sommer og mye uteliv, får jeg gjort litt på nettene med denne makaronikokeren.

Jeg har vært slapp med å oppdatere på plastsløyd, sparkling, pussing og kjedelige ting. Faktisk er jeg vel så godt som ferdig med lakkjobben nå. Mottling er fremdeles hysterisk morsomt. Dette er bruno mimetico og verde mimetico representert ved Hu 26 og 155 henholdsvis.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

flybilder359.jpg

 

Etter fire-fem strøk Johnson og dekaler på plass begynner perkelefeelingen å melde seg for fullt.  ;D

En diskret vask har jeg også rukket.

Etter mattlakk blir det chipping og bleking, og helt til slutt skal jeg male over serienumrene der de er inne på det gule halebåndet. De skal akkurat vises gjennom gulfargen. Dette vil si at jeg må maskere på dekaler, og DET blir spennende det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Etter mattlakk blir det chipping og bleking, og helt til slutt skal jeg male over serienumrene der de er inne på det gule halebåndet. De skal akkurat vises gjennom gulfargen. Dette vil si at jeg må maskere på dekaler, og DET blir spennende det!

 

Det går helt fint hvis du bare gjør det motsatte av det Anton gjør.......... ;D

 

Post-it lapper fungerer fint eller tape som har sittet på en svett panne, men dette vet du allerede så det er i grunnen bare tull at jeg skriver det. Flyet ser fint ut i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og nei helsikkes tusseladd! nå har du kværnet ut et par "perkele "maskiner fortere enn det tar en gjenomsnitts sullik å få flaske korken av himkok flaska.....Bra blir det også.... :thumb:, denne maskinen er ultra sliten har jeg sett på bilder...... Jeg sverger hevn  >:(og må nå sette i gang intensiv research på en M.S 406 for å lage noe du ikke har....? . Blues festivalen på Notodden skulle gi mye anledning til å studere understellsføring på kjerra som er relativt kalvbent... Men resinen er ikke bra.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og nei helsikkes tusseladd! nå har du kværnet ut et par "perkele "maskiner fortere enn det tar en gjenomsnitts sullik å få flaske korken av himkok flaska.....Bra blir det også.... :thumb:, denne maskinen er ultra sliten har jeg sett på bilder...... Jeg sverger hevn  >:(og må nå sette i gang intensiv research på en M.S 406 for å lage noe du ikke har....? . Blues festivalen på Notodden skulle gi mye anledning til å studere understellsføring på kjerra som er relativt kalvbent... Men resinen er ikke bra.........

Ja, hele TO perkelefly på skal vi se: fire måneder? Treg med himkok-flaska du ;)?

Angående ultraslitenhet tror jeg nok du må blande den med for eksempel FA-17 eller FA-1? Denne maskinen er nemlig en av de mindre ultraslitne skal jeg dømme etter bildet jeg har funnet av den i boka til Keskinen/Stenman. Det er tatt i august 1941 rett før den fikk gul nese 1. september. Og jeg ar bestemt at denne modellen framstiller FA-33 i september `41, før den fikk ski og sort, spiss spinner vinteren året etter. Det er nemlig det andre bildet jeg har av den som er tatt på rimelig nært hold.

Og det er egentlig greit nok, for det er ikke lett å chippe noe sønder og sammen uten at det ser overdrevent ut. Nå har den fått diskret chipping som selv en ingeniør med væringsvegring ville kunnet godtatt som realistisk. Mulig jeg flesker til med noen skikkelige panelskygger i kveld.  ::)

Se nå til å rive deg løs fra Notodden-MILFsene og riv heller lokket av eska til denne Moranen!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.